قوانین در خانه برای بچه ها و پدر و مادرها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قوانین در خانه و خانواده از جانب هر یک از اعضا ممکن است اعمال شود، اما والدین بیشترین نقش را در شکل دهی آن‌ها دارند. معمولا خانواده‌هایی که قوانین مشخصی دارند می‌توانند علاوه بر حفظ آرامش، آینده امن‌تری را برای تمام اعضا فراهم کنند. اما گاه همین قوانین می‌توانند دست و پا گیر بوده و مانع از پیشرفت هر کدام از اعضای خانواده شود. عدم انعطاف، وسواس، نبود تفکر انتقادی و… از جمله عواملی هستن که منجر به معیوب شدن مقررات خانواده می‌شوند. در صورتی که در این موارد با فرزندان یا والدین خود دچار مشکل شده‌اید؛ حتما از مشاوره خانواده جهت تغییر شرایط استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین در خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت داشتن قانون در خانه

قوانین در خانه

برای آنکه در مسیر تبدیل‌شدن به یک خانواده موفق و سالم قدم برداریم، وجود برخی قوانین در خانه لازم است. این مقررات باید باعث ایجاد نظم و هماهنگی بین اعضای خانواده گشته و به‌طورکلی آرامش درونی محیط خانه را تضمین کنند. قانون‌گذاری در خانه کمک می‌کند تا انتظاراتی که هر یک از اعضا نسبت به دیگری دارند، به‌طور واضح و روشن بیان شود. این مقررات نیازمند پیچیدگی زیادی نیستند ولی مهم‌ترین نکته در مورد آن‌ها رعایت کردنشان است.

بدون قوانین در خانه، زندگی در کنار یکدیگر سخت شده و هرج‌ومرج در روابط باعث آشوب محیط خانه می‌گردد؛ اما زمانی که وظایف هر کس مشخص باشد، فرد می‌تواند در جهت تحقق اهداف و آرزوهایش گام بردارد، درعین‌حال از حمایت‌های عزیزان خود نیز بهره‌مند گردد. به‌علاوه، فرزندان خانواده با رعایت قوانین ساده خانه یاد می‌گیرند که برنامه‌ریزی داشته باشند و به مقررات احترام بگذارند. این مهارت‌ها در موفقیت آن‌ها برای داشتن زندگی موفقی در آینده نقش بسیار زیادی دارد. پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت خانواده را مطالعه کنید.

چه کسی در خانه قوانین را وضع می‌کند ؟

معمولا این سوال برای خانواده ها پیش می‌آید که قوانین در خانه توسط چه کسی اعمال می‌شود؟ به طور کلی می‌توان خانواده‌ ها را برحسب سیستم توزیع قدرت به سه دسته تقسیم کرد. در ادامه به این سه دسته اشاره کرده ایم.

✨ مردسالار

اغلب قوانین در خانه توسط پدر خانه وضع می‌شود. در این خانواده‌ها، تقریباً تمام تصمیمات مربوط به خانواده به عهده پدر است. مرد در این خانواده حرف نهایی را می‌زند و سایر اعضای خانواده باید بی‌چون‌وچرا از مقررات او پیروی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینده خانواده های دارای سیستم مرد سالاری کلیک کنید.

✨ زن‌سالار

اگر قوانین در خانه توسط مادر وضع شود؛ خانه زن سالاری است. در این خانواده‌ها، مادر به تمام اعضای خانواده مسلط است. مرد اختیار و آزادی زیادی ندارد و در اصطلاح عامیانه زن‌ذلیل خوانده می‌شود. معمولا خانم‌هایی که درآمد مستقل دارند، کنترل بیشتری بر امور خانه و خانواده دارند. برای کسب اطلاع درباره آسیب های زن ذلیلی کلیک کنید.

✨ فرزند سالار

از دیگر دسته های وضع قوانین در خانه، فرزند سالارانه است. این خانواده تمام خواسته‌ها و نیازهای فرزند خود را در اولویت قرار می‌دهند. آن‌ها اغلب به اینکه این درخواست‌ها معقول و منطقی است یا نه، توجهی ندارند. این خانواده درواقع هیچ قانونی ندارند و همین باعث آسیب‌هایی شخصیتی در فرزندشان می‌گردد که نتیجه نحوه فرزند پروری غلط والدین بوده و اکثراً عواقب جبران‌ناپذیری دارد. برای کسب اطلاع از راه های جلوگیری از فرزند سالاری کلیک کنید.

نحوه تعیین قوانین خانه

برای وضع قوانین در خانه، توصیه می‌شود تعادلی میان نیازهای والدین و فرزندان برای تأمین نیازهای خانوادگی برقرار گردد. به‌عنوان‌مثال قوانین مربوط به زندگی به عهده مادر، قوانین مربوط به اهداف و آینده خانواده به عهده پدر و قوانین مربوط به سرگرمی و بازی در خانواده با کودک باشد. بهتراست همواره تمام اعضای خانواده در تعیین مقررات خانه نقش داشته باشند. این کار سبب می‌شود تمام اعضا احساس وظیفه و مسئولیت کرده و اعتمادبه‌نفسشان دچار خدشه نگردد.

در قانون‌گذاری برای محیط خانوادگی، لازم است ارزش‌ها محدودیت‌های خانواده تعیین شود. همه اعضای خانواده باید قوانین را رعایت کنند و اگر کسی نظری دارد می‌تواند در جلسه قانون‌گذاری آن را مطرح کند. گاهی ممکن اعضای خانواده، به‌ویژه فرزندان نوجوان از وجود برخی قوانین در خانه ناراضی بوده و اعتراض کنند. در این موارد لازم است والدین به سخنان و دلایل فرزند خود را شنیده و در تصمیمات خود آن را وارد کنند. درصورتی‌که خواسته فرزند قانع‌کننده نبود، والدین باید دلیل نیاز به قانون موردبحث را برای اعضا توضیح دهند. با این روش فرزندان قانع می‌شوند که باید به قوانین پایبند باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خانواده سالم کلیک کنید.

نکات مربوط به تعیین قوانین خانه

برای وضع و اعمال قوانین در خانه، نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره کرده ایم.

🔸 نباید قوانین را فراتر از توان هر فرد به او تحمیل کنیم.

🔸 باید فرصت و امکان اجرای هر قانون به اعضا به‌طور مخصوص به خود آن فرد داده شود.

🔸در وضع کردن مقررات خانه با تمام اعضای خانواده مشورت کنید و سپس تصمیم بگیرید.

🔸 در مورد قوانین مربوط به فرزندان، ابتدا با همسر خود به توافق برسید و سپس بچه‌ها را در جریان اجرای آن‌ها قرار دهید.

🔸 درصورتی‌که قانون‌گذاری در خانه با بحث‌های زیادی در خانواده روبرو است، بهتر است در ابتدا مهارت مناظره با دیگران را در خود و سایر اعضای خانواده پرورش دهیم.

🔸قوانین موردنیاز را به‌مرور در خانواده وضع کنید و از قانون‌گذاری‌های زیاد در کوتاه‌مدت جلوگیری کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت قوانین در خانه

قوانین در خانه عملکرد مثبتی برای تمامی اعضای خانواده وجود دارد. به همین جهت اهمیت این قوانین مهم است. در ادامه به اهمیت این قوانین اشاره کرده ایم.

➰ فرزندان می‌آموزند که چه رفتاری در خانواد مناسب و کدام نامناسب است.

➰بزرگسالان در رفتار خود ثابت قدم هستند.

➰ به اعضا کمک می‌کند تا بهتر با یکدیگر کنار بیایند.

ویژگی های قوانین در خانه

قوانین در خانه اگر مناسب باید؛ نکات مثبت بسیاری را به همراه دارد. در ادامه به این ویژگی ها اشاره کرده ایم.

💢 برای کودکان قابل فهم است که چه رفتاری مناسب است.

💢 والدین بیان می‌کنند که چه رفتاری مورد انتظار است.

💢به کودک می‌گویید که چه رفتاری انجام دهد و از چه رفتاری دوری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آزادی زنان کلیک کنید.

قوانین در خانه بر اساس سن فرزندان

قوانین در خانه بر اساس سن فرزندان چیده می‌شود. اما والدین نیز برای پیروی فرزندان از این قوانین؛ باید از این قانون ها پیروی کنند. در ادامه به سن قوانین اشاره کرده ایم.

⭕ کودک پیش دبستانی: کودکان در سن 3 تا 4 سالگی توانایی درک قوانین را ندارند. به همین جهت باید قوانین را دائم به آنها یادآوری کنید.

⭕کودکان در سن مدرسه: کودکانی که در سن مدرسه قرار دارند؛ بدون یادآوری از قوانین پیروی می‌کنند. اما شما سعی کنید هر از چند گاهی این قوانین را یادآوری کنید تا در صورت عدم حضور شما نیز عملی شود.

⭕ نوجوانان: والدین باید وضع قوانین به نوجوانان را نیز جدی بگیرند. همانقدر که قوانین برای کودکان الزامی است؛ باید برای نوجوانان نیز در نظر گرفته شود. اما در این سن باید انتظار سرپیچی و استقلال بیشتر فرزندان را داشته باشید.

مهم‌ترین قوانین هر خانه

مهم‌ترین قوانین هر خانه

قوانین در خانه هر فردی با دیگری متفاوت است. برخی از قوانین اگر در خانه شما جایگاه بالایی داشته باشد؛ در خانه فرد دیگر هیچ جایگاهی ندارد. به همین دلیل نباید قوانین هر خانه را با خانه دیگر یکسان دانست. اما برخی از قوانین که به صورت کلی در جامعه وجود دارد؛ در دسته مهم ترین ها قرار دارد. در ادامه به این قوانین مهم اشاره کرده ایم.

🟠 احترام به هر فرد و دارایی‌های او

یکی از مهم‌ترین قوانین در خانه که اجرای آن به‌خصوص برای فرزندان بسیار پراهمیت است، احترام به شخصیت هر عضو و اجازه گرفتن برای استفاده از وسایل هر یک از اعضای خانواده است. این قانون در شکل‌گیری شخصیت قانون‌مند و محترم در فرزندان تأثیرگذار است. درصورتی‌که هر یک از اعضا این قانون را نقض کرده و موجب رنجش دیگری شود، بهتر است به‌جای تنبیه از امکانات و امتیازات شخص کم کنیم.

🟠 در زدن قبل از ورود به‌ یک مکان

در زدن قبل از ورود؛ از مهم ترین قوانین در خانه است. حریم خصوصی از حقوق اساسی هر فرد محسوب می‌گردد. نزدیکی و صمیمیت اعضای خانواده باعث نمی‌شود این حق نادیده گرفته شود. لازم است به فرزندان آموزش داده شود که برای ورود به اتاق اعضای خانواده، به‌ خصوص اتاق والدین اجازه بگیرند.

🟠 راست‌گویی

یکی از مهم ترین قوانین در خانه، صداقت است. از انتظارات والدین این است که فرزندانشان همیشه با آن‌ها صادق باشند؛ اما توجه ندارند که کودکان آن‌ها را الگوی خود قرار می‌دهند و با یادگیری مشاهده‌ای بسیاری از این ویژگی‌های ناپسند را یاد می‌گیرند. باید توجه کرد که کودکان تفاوت دروغ مصلحتی را با سایر دروغ‌ها درک نمی‌کنند، لذا بهتراست والدین با تغییرات رفتاری لازم، خود را به الگوی خوبی برای کودکانشان تبدیل کنند.

🟠 نحوه رفتار

یکی از مهم ترین قوانین در خانه، نحوه رفتار است. بهتر است که با یکدیگر رفتار با آرامش و خوبی داشته باشید تا اعضای خانواده با یکدیگر متحد باشند. زمانی که قانون مناسبی برای رفتار وضع می‌شود؛ اوضاع زندگی بهتر خواهد شد.

🟠 کارهای روزمره

برای قوانین در خانه باید کارهای روزمره را نیز در نظر بگیرید. مثلا قانون وجود داشته باشد که هر شب همه باید سر سفره شام باشند. یا همه اعضا با یکدیگر به مهمانی بروند. زمانی که کارهای روزمره قانون دار شود؛ تمامی قوانین جایگاه خود را پیدا می‌کند.

کلام آخر

قوانین در خانه را در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم. اما این قوانین در خانواده های مختلف به شیوه گوناگون است و بستگی به سیستم خانواده دارد. برای وضع قوانین خوب و مناسب توصیه می‌کنیم از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین در خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره