رفتار با افراد وسواسی چگونه باید باشد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با افراد وسواسی آن هم زمانی که در یک خانه با هم زندگی می‌کنید، کار آسانی نیست. کسانی که دچار اختلال‌‌وسواس هستند سبک زندگی خاصی را پیش می‌گیرند که می‌تواند باعث ناراحتی و آشفتگی سایر اعضای خانواده بشود. انجام کارهای تکراری و بیهوده و حتی سختگیری به سایر اعضا بابت انجام این تشریفات، اضطراب مزمنی را در دل‌تان می‌اندازد. با برخورد مناسب می‌توانید علاوه بر حفظ حریم خود، به او نیز برای پیگیری درمان‌اش کمک کنید. در ادامه راهکارهای در این باره شرح داده‌ایم. در صورتی که این وضعیت را نمی‌توانید کنترل کنید، از مشاوره خانواده حتما استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد وسواسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رفتار های مربوط به افراد وسواسی چگونه اند ؟

وسواس با عنوان اختلال وسواسی جبری یا اختلال وسواس فکری عملی شناخته می‌شود. در این اختلال، افراد دچار افکار ناخوشایند و اضطراب‌زایی هستند که به‌شدت حالشان را بد می‌کند؛ بنابراین مبتلایان برای جلوگیری از ورود این افکار به ذهن و از بین بردن افکاری که فرد را رها نمی‌کنند، به رفتارهایی کلیشه‌ای و تکراری دست می‌زنند.

این رفتارها از کنترل فرد خارج می‌شوند و گاهی حتی ممکن است شخص ساعت‌ها در حال تکرار یک کار غیرضروری باشد. مثلاً مدت خیلی زیادی را صرف شستن چندباره دست‌های خود در روشویی می‌کنند. همین باعث می‌شود جنبه‌های مختلف زندگی فرد و اطرافیانش دچار مشکل گردد. از این رو داشتن اطلاعاتی در زمینه رفتار با افراد وسواسی و کمک به آنها ضرورت دارد. برای آشنایی بیشتر با بیماری وسواس کلیک کنید.

ویژگی‌های افراد وسواسی

روش رفتار با افراد وسواسی

مبتلایان به وسواس معمولاً دارای عادات و ویژگی‌های مشخصی هستن. اطلاع از این عادات در مورد رفتار با افراد وسواسی بسیار موثر هستند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • ترس از آلودگی یا ناپاکی
  • شک داشتن به افراد و اشیا مختلف
  • نیاز بسیار زیاد به منظم بودن و تقارن
  • افکار پرخاشگرانه یا وحشتناک درباره از دست دادن کنترل و آسیب رساندن به خود یا اطرافیان
  • افکار ناخواسته، ازجمله پرخاشگری یا موضوعات جنسی یا مذهبی
  • رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی در برخورد با موقعیت‌های جدید و ناآشنا
  • اجتماع گریزی و تمایل به خانه‌نشینی و انزوا

مشکلات اطرافیان فرد وسواسی

سبک زندگی وسواسی یک فرد می‌تواند تأثیر خیلی زیادی روی زندگی اطرافیان او نیز بگذارد. این امر موجب دشواری، طاقت‌فرسا شدن و رنج‌آور گشتن رفتار با افراد وسواسی می‌شود. خانواده فرد وسواسی اغلب مجبور هستند مسئولیت بسیاری از کارهای روزمره او را که خود قادر به انجامشان نیست، بر عهده بگیرند. تبعات زندگی با شخصی که مبتلابه وسواس است به همین‌جا ختم نمی‌شود. از آنجا که زمینه‌های ابتلا به وسواس به‌صورت ژنتیکی در اعضای خانواده وجود دارد، زندگی با فرد وسواسی می‌تواند باعث شود که مشکل او به سایر اطرافیانش هم به‌طور روانی تعمیم یابد و به‌طورکلی سلامت روانی کل خانواده به خطر افتد.

افراد مبتلابه وسواس اغلب از غیرمعقول و افراطی بودن وسواس فکری و یا عملی خود آگاهی دارند، ولی قادر به کنترل آن‌ها نیستند و همین باعث می‌شود خلق آن‌ها و نیز نحوه برخوردشان با سایرین تحت تأثیر قرار گیرد. درعین‌حال اغلب اطرافیان نیز راه‌های ارتباط و رفتار مناسب با افراد وسواسی را نمی‌دانند، در نتیجه با رفتار‌ و گفتارشان باعث بدتر شدن وضعیت می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نحوه رفتار با فرد وسواسی

نحوه رفتار با افراد وسواسی

شخص مبتلا اغلب تنها درصورتی‌که خودش کاری را انجام دهد، اضطراب و ناراحتی‌اش فروکش می‌کند. او باور دارد که کسی او را درک نمی‌کند و همین موضوعات باعث تداوم بیماری و بی‌فایده شدن کوشش‌های اطرافیان برای کمک به رفع مشکل و بهبود مشکل فرد می‌گردد. بنابراین لازم است اطرافیان بیمار راهبردهای مناسب و موفقی برای ارتباط برقرار کردن و رفتار با افراد وسواسی را آموزش ببینند تا بتوان در قدم بعدی به فرد در رفع اختلال وسواس کمک کرد. برای آشنایی با درمان وسواس کلیک کنید.

◀درک مشکل و آگاهی از علائم آن

رفتارهای تکراری و اجبارگونه فرد وسواسی اغلب در طولانی‌مدت خود او را نیز پریشان می‌کنند. این اشخاص ترس شدیدی در مورد رخ دادن اتفاقات وحشتناکی که ممکن است برای خود یا دیگران بیافتد، دارند و معمولاً احساس ناامیدی می‌کنند. افزایش اطلاعات خانواده و دوستان از علائم و نشانه‌های این بیماری سبب می‌شود رفتار با افراد وسواسی با آرامش بیشتری همراه باشد.

 خانواده باید در نظر بگیرند که وسواس فرد به دلیل تنبلی، بی‌ارادگی، تربیت نادرست و یا آسیب روحی در گذشته رخ نداده است. باید این بیماران را با تأیید مداوم و آرام کردن ذهنی از ترس‌های خود رها کنند و با سرزنش آن‌ها، احساس گناهشان را بیشتر نکنند. ازجمله منابعی که می‌توان برای افزایش آگاهی در مورد اختلال وسواسی استفاده کرد شامل موارد زیر می‌گردند:

  • کتاب‌های روانشناسی
  • پادکست‌ها آموزشی
  • کارگاه‌های آموزشی
  • وب‌سایت‌های روانشناسی
  • گروه‌های حمایتی
  • خدمات مشاوره و روان‌درمانی

◀برخورد حمایتی با فرد وسواسی

افراد وسواسی کاملاً از بیهوده و تکراری بودن رفتارهای خود آگاه هستند و از این موضوع رنج می‌کشند ولی بیان می‌کنند که دست خودشان نیست. لذا باید با حمایت‌های کافی و رفتار با افراد وسواسی به شکل درست می‌توان او را به‌آرامی در جهت کاهش رفتارهای تکراری‌اش سوق داد. البته لازم به ذکر است که حمایت کردن یعنی شناختن نیازهای طرف مقابل و تلاش برای رفع آن‌ها، بدون چشم‌پوشی و فدا کردن نیازها خود. نباید در مسیر حمایت از عزیزانمان، خودمان رنج بکشیم و دچار فشار شویم.

◀برچسب نزدن به فرد وسواسی

یکی دیگر از راه های رفتار با افراد وسواسی پرهیز از برچسب زدن به این افراد است. لازم است همواره خود فرد را از اختلالش جدا کنید. نباید برچسب و انگ وسواسی را به فرد زد، زیرا می‌تواند باعث تخریب شخصیت بیمار و درنتیجه وخیم‌تر شدن اوضاع او گردد. برچسب زدن باعث می‌شود که بیمار بیماری را با خودش یکی بداند و امید درمان شدن را به‌طور کامل از دست می‌دهد.

◀تشویق کردن فرد به درمان

در مورد رفتار با افراد وسواسی ، بهتر است اطلاعاتی که درباره اختلال کسب کرده‌اید را در اختیار خود فرد هم قرار دهید. از قابل‌درمان بودن مشکل او صحبت کنید و آن را منوط به کمک گرفتن از خدمات متخصصین بیان کنید. با ذکر اثربخشی‌های درمان‌های مختلف او را برای تغییر دادن خود آماده کنید؛ اما در تمام مراحل در نظر داشته باشید که نباید فرد را وادار به کاری کنید. تصمیم نهایی با خود اوست و درمان تنها زمانی اثربخش است که خود شخص خواهان تغییر باشد. برای دریافت مشاوره وسواس کلیک کنید.

◀داشتن انتظارات منطقی از افراد وسواسی

برخی از خانواده ها و اطرافیان در مورد رفتار با رفتار وسواسی از آنان توقعات غیرواقعی و زیادی دارند. برای مثال از آنان می‌خواهند که یک شبه این دسته از رفتارها را کنار یگذارند. اما این موضوع امکانپذیر نیست. در واقع باید به آنان زمان داده و همچنین با این موضوع به شکل منطقی برخورد کرد.

◀مقایسه نکردن این افراد با دیگران

یکی از اشتباهاتی که اطرافیان می‌توانند در مورد رفتار با افراد وسواسی انجام دهند؛ مقایسه کردن آنان با دیگران در زمینه های مختلف است. اینکار اضطراب آنان را به شدت افزایش داده و مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌کند. از این رو بهتر است آنان را با افراد دیگر مقایسه نکرده و آنان را تشویق کنید.

◀تشویق پیشرفت های کوچک آنان

بسیار اهمیت دارد که در رفتار با افراد وسواسی ، پیشرفت های کوچک آنان را نادیده نگرفته و حتی آنها را جشن بگیرید. در واقع با اینکار به آنان نشان می‌دهید که این موضوع برای شما اهمیت داشته و به آنها توجه می‌کنید. همچین انگیزه بیشتری برای ادامه دادن نیز در آنها ایجاد می‌کند.

◀کمک گرفتن از مشاور

کمک گرفتن از مشاور نیز در مورد رفتار با افراد وسواسی بسیار موثر است. در واقع علاوه بر اینکه خود فرد به روانشناس مراجعه می‌کند؛ اطرافیان او نیز باید برای اطلاع از نحوه برخورد با او نیز از روانشناس کمک بگیرند. در واقع این موضوع باعث می‌شود تا فرد احساس تنهایی نیز نکند.

◀درک تفاوت ها در فرایند درمان

در مورد رفتار با افراد وسواسی باید این موضوع را در نظر یگیرید که فرایند درمان هر فردی با دیگری متفاوت است. در نظر داشتن این تفاوت باعث می‌شود تا فشار بیشتری به فرد وسواسی وارد نکنید. همچنین انتظار شما را نیز پایین تر می‎‌آورد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای رفتارنادرست با افراد وسواسی

در صورتی که دیگران نحوه رفتار با افراد وسواسی را ندانند؛ این اختلال در آنان تشدید شده و همچنین مشکلات بیشتری برایشان حتی در زمینه خانوادگی ایجاد می‌کند. برای مثال ابتلا به اختلالات اضطرابی و خلقی، از دیگر عوارض جانبی رفتارهای نادرست هستند. از طرفی انگیزه آنان برای درمان نیز به طور کلی از بین می‌رود.

سخن پایانی

رفتار با افراد وسواسی شاید کار ساده ای برای اطرافیان آنان نباشد؛ اما بسیار مهم بوده و تاثیرات زیادی حتی در زندگی خانوادگی و اجتماعی آنان دارد. از همین رو داشتن اطلاعاتی در این زمینه و کمک به این افراد ضروری است. دیگران باید علاوه بر در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک گرفته و فرایند درمان را به درستی پیش ببرند. همچنین همکاری خود فرد نیز حائز اهمیت بوده و او نیز باید در جهت بهبودی تلاش کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد وسواسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره