همسر شکاک چه خصوصیاتی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همسر شکاک و بدبین همیشه زندگی رضایت شویی را با نارضایتی روبرو می‌کند. زندگی با چنین همسری می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارها برای هرکدام از ما باشد. اعتماد داشتن به طرف مقابل اولین و مهم‌ترین اصل برای داشتن یک رابطه سالم است. هنگامی‌که همسرتان به شما اعتماد ندارد مشکلات ریز و درشت زیادی را در زندگی تجربه می‌کنید. برای مثال ممکن است همسرتان شما را در بسیاری از مسائل محدود کند؛ دائماً تماس‌ها یا قرارهای ملاقاتتان را چک کند و….؛ این کارها باعث می‌شوند از زندگی مشترک با همسرتان دلگیر شوید و حتی احساس کنید دیگر نمی‌توانید این وضعیت را ادامه بدهید.

اما خیلی مواقع‌ با شناخت دلیل بدبینی همسرتان می‌توانید در برطرف کردن این مشکل به او کمک کنید. اما اگر احساس می‌کنید مشکلاتتان به این سادگی‌ها قابل حل شدن نیستند شاید بهتر باشد تصمیم جدی‌تری برای زندگی خود بگیرید، برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر شکاک (با شوهر شکاک چه کنم) می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  ویا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

همسر شکاک کیست؟

همسر شکاک

شکاکی و بدبینی از ویژگی های بسیار منفی است که هر فردی می‌تواند داشته باشد. این ویژگی زندگی زناشویی را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ حتی در مواقع شدید به جدایی ختم شده است. اگر این شک به اندازه ای باشد که در زندگی مشکل ایجاد کند؛ اختلال پارانوئید نامیده می‌شود. همسر شکاک همیشه شما را کنترل می‌کند و در برخی موارد از رفتارهای زشت برای تعقیب شما استفاده می‌کند.

بی اعتمادی، ترس از نفر سوم، کنترل، بد خلقی، بد دلی و … از نشانه های همسر شکاک است. زندگی با این افراد بسیار طاقت فرسا است به همین جهت باید به فکر راهکار برخورد باشید. در این مقاله تمامی جوانب مانند دلیل و راهکار برخورد با همسر شکاک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه های همسر شکاک

همسر شکاک برای اینکه بی اعتماد است، از خود نشانه هایی بروز می‌دهد که این بی اعتمادی واضح شود. در ادامه به نشانه های همسر شکاک اشاره کرده ایم.

➰ سوء ظن و بد گمانی 

➰ رفتارهای کنترل کننده 

➰لجبازی

➰ بدبینی 

➰ انتقاد ناپذیری 

چرا همسر ام شکاک است؟

همسر شکاک به دلایل مختلفی به این مشکل دچار شده است. گاهی خانواده، ژنتیک و ترس از طرد شدن در این زمینه نقش پر رنگی ایفا می‌کنند و فرد را به یک شخصیت پارانوئید تبدیل می‌کند. برای اینکه دلیل شکاکیت همسر را بدانید؛ این بخش مقاله را رد نکنید. 

✨ تلاش برای حفظ خانواده

از دلایل بزرگ همسر شکاک، تلاش برای حفظ خانواده است. بسیاری از زنان یا مردان به دلیل علاقه‌ای که به همسرشان دارند می‌خواهند هرطور شده زندگی خود را حفظ کنند. اما شاید از راه‌هایی استفاده کنند که خیلی هم جالب نباشد. علاقه بیش‌ازحد گاهی اوقات همسر شما را حساس می‌کند. آن‌ها فکر می‌کنند که برای کنترل شرایط باید همه‌چیز را تحت نظر داشته باشند. برای آشنایی با نشانه‌های خانواده سالم کلیک کنید.

✨ همسر شکاک و ترس از طرد شدن

یکی از مهم‌ترین دلایل رفتار همسر شکاک، این است که آن‌ها از تنهایی می‌ترسند. ترس از طرد شدن و طرح‌واره‌های طردشدگی یا دوست‌داشتنی نبودن از آن دسته مسائلی است که باعث می‌شود طرف مقابل شما حساسیت بسیاری پیدا کند. کسانی که نسبت به‌تنهایی و طرد شدن حساس هستند ساده‌ترین رفتارها را هم نشانه‌ای از بی‌علاقگی همسرشان تعبیر می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود که آن‌ها تا حد زیادی نسبت به رفتارهای طرف مقابل بدبین شوند.

✨ ضربه‌های عاطفی

خاطرات عاطفی تلخ از آن دسته مسائلی هستند که می‌تواند شما را تبدیل به یک همسر شکاک کند. گاهی اوقات این خاطرات توسط والدین ایجاد می‌شوند. والدینی که با هر دلیلی مثل جدایی، فرزندشان را تنها می‌گذارند باعث می‌شوند این احساس در او شکل بگیرد که دیگران اشخاص ناامنی هستند و احتمالاً او را تنها خواهند گذاشت. خاطرات منفی گاهی اوقات هم بر اثر تجربه‌های عاطفی ناخوشایند گذشته ایجاد می‌شوند. تجربه‌هایی مانند خیانت باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی درگیر این موضوع شود و نتواند آن را هضم کند.

✨ همسر شکاک و سروکار داشتن با اخبار منفی

یکی از دلایل رفتار همسر شکاک، اخبار منفی افراطی است. بعضی از افراد به دلیل شغلی که دارند یا ارتباط با کسانی که دچار مشکل هستند دید منفی نسبت به همه‌چیز پیدا می‌کنند. در حقیقت آن‌ها به این خاطر که همیشه در معرض اخبار منفی هستند و اکثر اوقات چیزی راجع به خیانت می‌شنوند ناخودآگاه در تمامی شرایط به دنبال نشانه‌هایی از خیانت می‌گردند. به عبارتی شغل این افراد بر دیدگاه آن‌ها از زندگی تأثیر گذاشته است.

✨ شکاک بودن مرد یا زن به خاطر رفتارهای شما

رفتارهای خود شما نیز می‌تواند روی بدبینی و رفتار همسر شکاک تأثیر داشته باشد. گاهی برای اینکه حسادت و توجه طرف مقابل را به سمت خود جلب کنیم از دیگران تعریف می‌کنیم. یا گاهی اوقات خواسته و ناخواسته به همسرمان نشان می‌دهیم که دیگران برای ما جذابیتی بیشتر دارند. این شرایط می‌تواند حساسیت و شکاک شدن همسر شما را برانگیزاند.

✨ گذشته شما

یکی دیگر از دلایل رفتار همسر شکاک، به گذشته شما مربوط می‌شود. اگر در گذشته ارتباط‌های دیگری داشتید و شما از این روابط با همسرتان صحبت کرده‌اید این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای حساسیت‌های همسرتان شود. در این شرایط ممکن است او احساس کنند شمایی که فرد دیگری را تنها گذاشته‌اید احتمال دارد او را نیز رها می‌کنید.

✨ بیماری‌های روانی یا سوءمصرف مواد مخدر

یکی از جدی‌ترین دلایلی که باعث رفتار همسر شکاک می‌شود و متأسفانه راه‌حل چندانی نیز برای آن وجود ندارد درگیری با بیماری‌های روانی مانند پارانویید است. پارانویید می‌تواند در بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی وجود داشته باشد. گاهی اوقات هم همسر شما تنها درگیر اختلال شخصیت پارانویید است. اما بدبینی می‌تواند به دلیل تأثیر مواد مخدر و ازجمله شیشه نیز ایجاد شود. اگر نشانه‌های سوءمصرف مواد مخدر را در همسرتان می‌بینید؛ بدبینی‌های او به هیچ طریقی برطرف نمی‌شوند هرچه سریع‌تر این موضوع را با یک متخصص ترک و خانواده در میان بگذارید.

بدبینی همسر شکاک بر رابطه اثر می‌گذارد؟

همسر شکاک نسبت به همه بی اعتماد است و این موضوع بسیار زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شک به دلیل بی اعتمادی است که ریشه در شخصیت فرد پارانوئید دارد و این بی اعتمادی کل روابط فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل شک های بی دلیل و بی اعتمادی های بیجا باعث آسیب و در نهایت جدایی می‌شود. این افراد حتی توانایی برقراری ارتباط مناسب با همسر خود را ندارند و از آنها دوری می‌شود. همین موضوعات پی در پی روی هم انباشته می‌شوند و بر رابطه اثر منفی می‌گذارند. 

شک و بدبینی همسر شکاک چه تاثیری بر خود او می‌گذارد؟

همسر شکاک به دلیل بی اعتمادی و رفتارهای پی در پی ای که از خود بروز می‌دهد؛ دچار مشکلات زیادی می‌شود. در این بخش مقاله به اثرات بدبینی بر خود فرد اشاره کرده ایم.

? سلامت روانی و جسمانی فرد کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

? روابط اجتماعی فرد تحت تاثیر و مورد آسیب قرار خواهد گرفت. 

? شریک زندگی نارضایتی از خود نشان خواهد داد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید. 

زندگی کردن با همسر شکاک | با زن یا شوهر شکاک چه کنیم؟

زندگی کردن با همسر شکاک

زندگی با همسر شکاک بسیار سخت و دشوار است. اغلب افراد از این شخصیت جدا می‌شوند؛ اما گاهی باید در زندگی ماند و سازش کرد. برای سازش با همسر شکاک نیز روش هایی وجود دارد که در این بخش مقاله به شما توضیح داده ایم.

? دلیل بدبینی‌های شوهر شکاک را پیدا کنید

اولین کاری که برای برطرف کردن هرمشکل مانند رفتار همسر شکاک، باید انجام بدهید این است که دلیل آن را پیدا کنید. در رابطه با بدبینی‌ها و شکاک بودن همسر تان هم سعی کنید دلیل رفتار او را مشخص کنید. آیا همسرتان از اینکه شما تنهایش بگذارید می‌ترسد؟ آیا او شرایط عاطفی نابسامانی را در زندگی تجربه کرده است؟ وقتی دلیل بدبینی را مشخص کردید برای برطرف کردن آن اقدام کنید. برای مثال اگر همسرتان از طرد شدن می‌ترسد یا تجربیات تلخی در زندگی دارد بهتر است به او نشان دهید که دوستش دارید و امنیت را در رابطه‌تان ایجاد کنید.

? با همسرتان صحبت کنید

همسر شکاک برای خود دلیل توجیه رفتار دارد. به همین دلیل با او صحبت کنید و بخواهید هر دو احساسات خود را بروز دهید. بهتر است راجع به چیزهایی که شما را ناراحت کرده با همسرتان صحبت کنید. سعی کنید در یک فضای آرام با او راجع به آنچه احساس می‌کند یا افکاری که دارد صحبت کنید و راه‌حلی برای شرایط موجود پیدا کنید. برای آشنایی با اصول رفتار با همسر کلیک کنید.

? موقعیت‌های مشکل‌ساز را شناسایی کنید

برای مدتی به رفتار همسر شکاک دقت داشته باشید و به این سؤال پاسخ بدهید که او چه زمان‌هایی بیشتر دچار شک و بدبینی می‌شود؟ وقتی بتوانید این موقعیت‌ها را شناسایی کنید قدرت بیشتری برای کنترل کردن آن‌ها خواهید داشت. برای مثال اگر وقت‌هایی که به‌تنهایی بیرون می‌روید همسرتان نگران می‌شود سعی کنید در این زمان‌ها بیشتر در دسترس او باشید. با فرستادن عکس‌های مختلف و تماس گرفتن با همسرتان او را از حال خود باخبر کنید.

? از بحث و دعوا خودداری کنید

یک قانون مهم در زندگی با همسر شکاک این است که از دعوا و مقابله‌به‌مثل دوری کنید. درست است که وقتی همسرتان روی دور شک و تردید می‌افتد صبوری کردن و پاسخ دادن به سؤال‌های او بسیار سخت خواهد بود اما این موضوع را به یاد داشته باشید که اگر این کار را نکنید حساسیت‌های او به‌مراتب بیشتر می‌شود؛ و این می‌تواند مشکلات بیشتری را در زندگی شما ایجاد کند.

? مکث قبل از واکنش را به همسر آموزش دهید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای برخورد با رفتارهای همسر شکاک انجام دهید، آموزش مکث قبل از واکنش است. به دلیل اینکه همسر شما بدون فکر صحبت می‌کند؛ به او کمک کنید این رفتار خود را تغییر دهد و قبل از هر واکنش سکوت کند. به او بگویید که در موقعیت ها باید مکث کند، نفس عمیق بکشد و موقعیت را پردازش کند؛ در نهایت تصمیم آگاهانه بگیرد. 

? دیدگاه های همسر خود را درک کنید

برای برخورد با رفتار های همسر شکاک؛ باید دیدگاه های همسر را درک کنید. نسبت به رفتارهای همسر خود جبهه نگیرید و دلیل رفتارهایش را با منطق و با آرامش بپرسید. از دید همسر به قضیه نگاه کنید و برای جذب او به سمت خود اعتماد به نفسش را افزایش دهید. با این کار می‌توانید بر رفتارهای همسر سلطه کنید. 

? برای اعتماد سازی تلاش کنید

با محبت، مهربانی، ابراز علاقه و برخورد مناسب اعتماد همسر را جلب کنید. با آرامش می‌توانید رفتار بهتری داشته باشید و همسر شکاک را به جلب اعتماد تشویق کنید. با این کار زندگی را به کام خود و تمامی اعضای خانه شیرین خواهید کرد. 

همسر شکاک و اهمیت مشاوره

اگر با یک همسر شکاک ازدواج کرده‌اید بهتر است یک نکته را بدانید که شما هرگز نمی‌توانید به‌اندازه خواسته‌های همسرتان خود را محدود کنید. بسیاری از خانم‌ها برای فرار از دعوا و اختلاف سعی می‌کنند هرچه همسرشان می‌گوید گوش کنند. اما به خاطر داشته باشید که بدبینی‌های همسر شما هرگز تمامی ندارند و شما نمی‌توانید تمام زندگی خود را معطوف به خواسته‌های او کنید. به همین خاطر باید یک راه‌حل منطقی برای بدبینی‌های همسرتان پیدا کنید.

در قدم اول سعی کنید از راهکارهایی که در بالاد راجع به سازش با همسر شکاک گفتیم استفاده کنید. در بسیاری از مواقع استفاده از این روش‌ها در طی یک زمان مناسب می‌تواند به برطرف شدن مشکلات کمک کند. اما اگر احساس می‌کنید این راه‌حل‌ها نمی‌تواند به شما کمکی کند بهتر است هرچه سریع‌تر از یک روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مشاورین احتمال وجود بیماری‌های مختلف را در همسر شما بررسی می‌کنند و برای درمان آن‌ها از روش‌های مشخصی استفاده می‌کنند. همچنین در شرایطی که همسرتان حاضر به درمان نباشد مشاور به شما کمک خواهد کرد که برای شرایط موجود زندگی خود تصمیم درستی بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به همسر شکاک صحبت کرده ایم. متوجه شدیم که این افراد زندگی را دائم کنترل می‌کنند و باعث ناراحتی اعضا می‌شوند. به همین جهت راهکارهایی را به شما توضیح دادیم که برای استفاده از این راهکارها ابتدا باید دلیل رفتار را ریشه یابی کنید. این افراد در زندگی سختی هایی را به اطرافیان تحمیل می‌کنند که در نهایت پیامد به همراه دارد. برای آشنایی با روش های بهتر برخورد با همسر شکاک، از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر شکاک (با شوهر شکاک چه کنم) می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  ویا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توانم به درست شدن رفتار همسر شکاکم امیدوار باشم؟

بهتر است دلیل شکاکیت همسرتان را مشخص کنید؛ و سعی کنید آن را برطرف کنید. اگر دلایلی مثل حساسیت به طرد یا ضربه‌های عاطفی باعث بدرفتاری همسرتان شده است احتمال بهبود بالا است. اما درصورتی‌که همسرتان درگیر بیماری‌های روانی باشد امید کمتری برای بهبودی وجود دارد.

با شوهر شکاک ام چه کنم؟

دلیل شک های همسرتان را پیدا کنید. با او صحبت کنید. فضا را اعتماد سازی کنید. و حتما از متخصص روانشناسی خانواده و ازدواج کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره