ایراد گرفتن از همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ایراد گرفتن از همسر از آن دسته مسائلی است که می‌تواند حسابی شما را ناامید کند. همه ما دوست داریم از اطرافیان و به‌خصوص همسرمان احساس ارزشمندی را دریافت کنیم. این در حالی است که گاهی اوقات همسر شما شروع به ایراد گرفتن از هر چیزی می‌کند. در این شرایط رفته‌رفته احساس می‌کنید که اعتمادبه‌نفس خود را ازدست‌داده‌اید. یا شاید تحمل زندگی با چنین فردی برایتان سخت بشود.

به همین خاطر باید بتوانید این شرایط را تغییر دهید. بسیاری از خانم‌ها و آقایان به دلیل تربیت یا باورهای اشتباه فکر می‌کنند اجازه دارند دائماً از دیگران انتقاد کنند. اما این شما هستید که باید با تعیین حد و مرزها و بدون ایجاد دعوا و اختلاف جلوی این رفتارها را بگیرید. اگر احساس می‌کنید تغییر دادن شرایط برای‌تان سخت است بهترین کار این است که مشاوره خانواده دریافت نمایید.

دلیل ایراد گرفتن از همسر چیست ؟

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که چرا بعضی از خانم‌ها یا آقایان دائماً از همسر خود ایراد می‌گیرند؟ وقتی شما دلیل رفتار همسرتان را پیدا کنید بهتر می‌توانید شرایط را تحت کنترل داشته باشید. باید گفت که دلایل این موضوع می‌تواند به تعداد آدم‌های روی زمین متفاوت باشد بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین دلایل ایراد گرفتن از همسر به شرح زیر هستند.

برای آشنایی با نشانه های همسر شکاک کلیک کنید.

اختلاف سلیقه

ساده‌ترین دلیل برای ایراد گرفتن همسران از یکدیگر اختلاف سلیقه است. تفاوت فرهنگی و اختلاف سلیقه همیشه میان زوج‌ها وجود خواهد داشت. بااین‌حال بعضی از آن‌ها راه‌های مناسب برای حل این اختلافات را نمی‌شناسند. آن‌ها تصور می‌کنند حرف خودشان صحیح است و طرف مقابل باید مطابق خواسته آن‌ها برخورد کند. به همین خاطر شروع به ایراد گرفتن از همسرشان می‌کنند.

ایراد گرفتن از همسر و تمایل برای تغییر دادن

یک اشتباه بسیار رایج در بین جوانان این است که فکر می‌کنند می‌توانند شخص موردعلاقه خود را تغییر دهند. به همین خاطر با وجود همه اختلاف‌هایی که دارند با او ازدواج می‌کنند. در حقیقت آن‌ها فکر می‌کنند که بعد از ازدواج می‌توانند رفتارهایی که دوست ندارند را تغییر بدهند.

فروشگاه آرامیس

این موضوع تبدیل به دلیلی برای ایراد گرفتن‌های دائمی از همسر می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از دلایل ایراد گرفتن و انتقادکردن این است که همسرتان شما را همان‌طور که هستید دوست ندارد و می‌خواهد شما را تغییر بدهد. اگر خودتان به دنبال راهی برای انتقاد کردن از همسر تان هستید کلیک کنید.

یادگیری‌های کودکی

اگر همسرتان دائماً از شما ایراد می‌گیرد گذشته او را بررسی کنید. رفتار پدر و مادر همسرتان با هم یا با دیگران چطور است؟ بعضی‌ها به‌راحتی به خودشان اجازه می‌دهند از دیگران انتقاد کنند. اگر در اطراف همسر شما نیز چنین افرادی وجود دارند می‌توان گفت دلیل ایراد گرفتن‌های او این است که این رفتار را از دیگران یاد گرفته است. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

پیامدهای ایراد گرفتن از همسر

ازبین‌بردن اعتمادبه‌نفس طرف مقابل

اولین و شایع‌ترین پیامد ایراد گرفتن‌های دائمی این است که طرف مقابل اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. بخش مهمی از اعتمادبه‌نفس و احساس ارزشمندی ما از بازخوردهایی به وجود می‌آید که از دیگران می‌گیریم. اگر این دیگران و به‌خصوص فرد مهمی مثل همسر دائماً به شما متذکر شود که خوب نیستید طبیعتاً دیر یا زود خودتان هم احساس خواهید کرد که به‌اندازه کافی خوب نیستید. این شرایط علاوه بر اینکه می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را از بین ببرد احتمال بروز بیماری‌های روحی مثل اضطراب و افسردگی را هم افزایش خواهد داد.

برای آن که بتوانید ایرادات همسرتان را بدون تخریب اعتماد به نفس او بیان کنید، حتما مقاله رفتار با همسر بخوانید.

آسیب‌دیدن زندگی مشترک با ایراد گرفتن از همسر

زندگی مشترک قرار است جایگاهی برای آرامش و احساس رضایت ما در زندگی باشد. وقتی زندگی شما به‌جای این شرایط تبدیل به وضعیتی می‌شود که دائماً در آن انتقاد می‌شنوید طبیعتاً خانواده شما آسیب‌های بسیاری را خواهد دید. بی‌توجهی و سرد شدن همسر یکی از ساده‌ترین این مشکلات است. این شرایط حتی می‌تواند زندگی‌تان را به سمت جدایی پیش ببرد. به همین خاطر بهتر است برای تغییر شرایط اقدام کنید.

حتما درباره راه های جبران ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض کلیک کنید.

افزایش احتمال خیانت با ایراد گرفتن از همسر

بسیاری از کسانی که دست به خیانت می‌زنند معتقدند نیازهای آن‌ها در کنار همسرشان ارضا نمی‌شده است. هنگامی که شما یا همسرتان توجه و محبت لازم را از شریک احساسی‌اش دریافت نمی‌کند این احتمال وجود دارد که به سراغ فرد دیگری برود که این نیاز را برای او تأمین می‌کند. و این شرایط می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در جریان زندگی شما به همراه داشته باشد.

با همسر ایرادگیر چطور برخورد کنیم؟

ایراد گرفتن از همسر بعد از مدتی هر مرد و زنی را آزار می‌دهد. شما در یک طرف دیگر این رابطه قرار دارید، پس می‌توانید بر ایراد گرفتن از همسر خود تاثیر بگذارید. بهتر است از راهکارهای زیر استفاده کنید و یا در صورت نیاز از متخصصان کمک بگیرید.

قرار نیست به هر تغییری تن بدهید

در اولین قدم این موضوع را بدانید که قرار نیست به هر تغییری تن بدهید. شما به‌عنوان یک شخصیت مستقل برای خودتان حد و مرزهای مشخصی دارید. تغییر دادن این حد و مرزها اولاً به این معناست که شخصیت‌تان را زیر پا می‌گذارید. ثانیاً باعث می‌شود همسرتان به رفتار خود ادامه بدهد و دائماً از شما بخواهد سایر رفتارهایتان را هم تغییر بدهید.

اما به خاطر داشته باشید که انتقادهای همسرتان هرگز تمام نمی‌شود و شما همیشه باید برای رضایت او تغییر کنید. یا اگر ایراد گرفتن‌های وی تمام شود شاید دیگر چیزی از شخصیتی که می‌شناختید باقی نمانده باشد. به همین خاطر راهکار بهتر این است که از ابتدا حد و مرزهای خودتان را مشخص کنید و با حفظ احترام‌ها روی آنها باقی بمانید.

آیا حق با همسرتان است؟

همان‌طور که گفتیم مهم است که حد و مرزهای خود را مشخص کنید و درمورد آنها محکم باقی بمانید. اما اگر در موردی غیر از این حد و مرزها همسرتان از شما انتقاد می‌کند بهتر است کمی به آنها فکر کنید. آیا حق با همسرتان است؟ اگر واقعاً همسرتان راجع به موضوعی حق دارد سعی کنید شرایط را تغییر بدهید. این کار می‌تواند تأثیر مطلوبی در رابطه عاطفی شما نیز داشته باشد. به مرور خواهید دید که ایراد گرفتن از همسر کمرنگ‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : شلخته بودن همسر

ایراد گرفتن از همسر ، سکوت کنید

یکی از رفتارهای اشتباه بسیاری از خانم‌ها یا آقایان این است که وقتی انتقاد می‌شنوند بلافاصله شروع به پاسخ‌دادن می‌کنند. یادتان باشد این کار فقط شرایط را بدتر خواهد کرد. به همین خاطر بهترین کار این است که خونسردی خودتان را حفظ کنید. از بحث کردن خودداری کنید و فقط به همسرتان بگویید که راجع به نظراتش فکر خواهید کرد.

با همسرتان صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید شرایط برای‌تان غیرقابل‌تحمل شده است پسر حتما درباره ایراد گرفتن با همسرتان صحبت کنید. او را در جریان احساسات خود قرار بدهید و از او بخواهید دست از رفتارش بردارد. سعی کنید دلیل انتقادهای همسرتان را پیدا کنید و با هم راه دیگری برای بیان آن‌ها پیدا کنید. با این کار به او نشان میدهید که رفتار ایراد گرفتن از همسر چقدر برای شما آزاردهنده شده است.

ایراد نگرفتن‌ها را تشویق کنید

وقتی همسرتان از چیزی ایراد نمی‌گیرد یا احیاناً از شما تعریف می‌کنید او را تشویق کنید و به او نشان بدهید که چقدر خوشحال‌تان کرده است. این کار در طولانی‌مدت باعث می‌شود که همسرتان متوجه شود چطور می‌تواند شما را خوشحال کند و زندگی بهتری برایتان بسازد. توجه داشته باشید که با کنایه حرف نزنید، مثلا نگویید “چه عجب تعریف کردی”، بلکه بگویید “نظر مثبت تو خیلی به من روحیه میده”.

پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله راه های انتقاد در مورد بوی بد دهان همسر را بخوانید.

از یک مشاور کمک بگیرید

مشاورین با تخصصی که در زمینه شخصیت‌های مختلف و نحوه برخورد با آن‌ها دارند به‌خوبی می‌توانند با همسر شما صحبت کنند و راه‌های برخورد صحیح با همسر را به وی آموزش بدهند. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید هیچ‌کدام از راهکارهای بالا به شما برای از بین بردن عادت ایراد گرفتن از همسر کمک نمی‌کند؛ بهتر است از یک مشاور برای تغییر شرایط کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ایراد گرفتن از همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور با همسری که از همه چیز ایراد می‌گیرد برخورد کنم؟

با همسرتان صحبت کنید و او را در جریان احساسات خود قرار بدهید. دلیل انتقادهای او را پیدا کنید و سعی کنید راه بهتری برای بیان انتقادهای وی پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره