بخشش خود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بخشش خود یا به عبارت ساده‌تر یعنی فرد به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده، خودش را ببخشد. طبیعی است که هر کسی در طول زندگی تصمیمات اشتباهی بگیرد و به خاطر آن‌ها احساس گناه داشته باشد، آنچه که اهمیت دارد واکنش‌های بعد از ارتکاب اشتباه است. بسیاری پس از اشتباه کردن می‌توانند خودشان را ببخشند و سعی می‌کنند جبران کنند. اما بسیاری دیگر بخشیدن خود را کاری سخت و مشکل می‌دانند و دائما بخاطر کارها و اشتباهات، خودشان را سرزنش می‌کنند. دلیل سرزنش این دسته از افراد داشتن احساس گناه، عذاب وجدان و ترس از افکار دیگران است. آن‌ها نباید انرژی خود را برای تغییر موضوعی صرف کنند که در گذشته مانده است. در ادامه اطلاعاتی پیرامون بخشش خود و راهکارهایی برای کنار گذاشتن احساسات منفی ارائه کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشش خود می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت بخشش خود

اینکه کسی بخواهد دائما به تصمیمات و کارهای اشتباهی که در گذشته انجام داده، فکر کند باعث می‌شود که بخش بسیاری از انرژی‌اش را صرف سرزنش هر روزه خود کند.

عبور نکردن از مسائلی که در گذشته رخ داده، می‌تواند از رخ دادن اتفاقات خوشایند در حال و آینده نیز جلوگیری کند و در واقع فرد فرصت شکوفایی و گرفتن تصمیمات جدید را نخواهد داشت.

اگر شما خودتان را به دلایل مختلف نبخشید؛ همواره با افکاری دست و پنجه نرم می‌کنید که شما را از حرکت به سمت جلو باز می‌دارد. بخشیدن خود دارای تاثیرات مثبت زیادی بر روی فرد است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • کاهش استرس
  • کم شدن میزان اضطراب
  • بهبود سلامت جسمانی و روانی
  • جلوگیری از ابتلا به افسردگی
  • کاهش خشم
  • بهبود سلامت قلبی
  • و …

اگر مرتکب اشتباهی در گذشته شده‌اید، می‌توانید به جای رفتار سخت گیرانه، خود را ببخشید اما سعی کنید در آینده از ارتکاب اشتباهات مشابه جلوگیری کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

اثرات نبخشیدن خود در طولانی مدت بر روی سلامتی

کسی که خود را ببخشد، می‌تواند مجدد رو به جلو حرکت کند و برای رسیدن به اهدافش تلاش کند. اما نبخشیدن خود باعث می‌شود که شخص همواره دارای احساس گناه و عذاب وجدان باشد.

نبخشیدن خود و احساس گناه در طولانی مدت دارای تاثیرات منفی بر روی سلامت و زندگی فرد است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • اختلال در هضم غذا
  • افزایش احتمال قرار گرفتن در معرض حملات قلبی
  • ابتلا به افسردگی
  • گوشه گیری
  • بی حوصلگی
  • لذت نبردن از زندگی
  • کوچک شدن دایره ارتباطات
  • نشخوار دائمی افکار منفی
  • بی توجهی به خانواده و کسانی که با فرد نیاز دارند
  • از دست دادن فرصت ها
  • از بین رفتن اعتماد به نفس
  • و …

چطور خودم را ببخشم | راهکار های موثر برای بخشش خود

شاید این جمله را بسیار شنیده باشید که انسان جایز الخطا است. بنابراین اگر مرتکب خطا و اشتباهی شده‌اید، باید سخت گیری را در مورد خودتان کنار بگذارید و با استفاده از راهکارهای موثر خودتان را ببخشید. در ادامه به تکنیک‌های خود مراقبتی در جهت بخشش خود اشاره کرده ایم.

1- به احساسات تان جان ببخشید

یکی از راه های موثر در بخشش خود، شناسایی حس های درونی تان است. وقتی قادر به بخشش خودتان نیستید، ببینید چه حسی دارید. آیا از خودتان خشگمینید؟ مایوس شده اید؟ انتظار چنین کاری نداشته اید؟ وقتی احساسی که مانع از بخشیدن خودتان می شود را پیدا کردید؛ آن وقت به آن احساس جان دهید. برایش یک رنگ تعیین کنید. اندازه اش چقدر است؟ در کجای بدن تان قرار دارد؟ این کار کمک می کند تا خود را بهتر درک کنید. آن وقت با کمک روش های بعدی می توانید خود را ببخشید. برای تشخیص انواع احساسات کلیک کنید.

2- بخشیدن خود با شناخت تفاوت پشیمانی و احساس گناه

وقتی کسی مرتکب یک اشتباه می‌شود، طبیعی است که پس از پی بردن به اشتباهش احساس پشیمانی داشته باشد. داشتن این حس خیلی خوب است، چراکه سبب می‌شود مسئولیت کارهایی که کرده را بر عهده بگیرد.

در زمان‌هایی که فرد از انجام کاری احساس گناه می‌کند و نمی‌تواند خود را ببخشد، در واقع برای انجام یک کار در گذشته همیشه خودش را محکوم نگه می‌دارد و این اصلا خوب نیست. برای آشنایی بیشتر با زمان و نحوه از بین بردن احساس گناه کلیک کنید.

3- برای بخشش خود مراقب خودتان باشید

اگر می‌خواهید یک زندگی شاد را تجربه کنید، باید خودتان را ببخشید. هر شخصی نسبت به سلامت جسمانی و از آن مهم‌تر سلامت روانی خودش مسئول است. بنابراین بهتر است سخت نگیرید و مراقب خودتان باشید و فرصت جبران اشتباه را به خودتان بدهید.

برای آشنایی با راه های جبران اشتباه کلیک کنید.

4- هر اشتباه، یک تجربه

اگر اشتباهی در زندگی مرتکب می‌شوید، بهتر است بدانید اشتباهات در زندگی ناخواسته هستند و شما باید به آن‌ها به عنوان یک تجربه نگاه کنید.

دلیل اینکه هر اشتباه باید یک تجربه برای پیش رفتن در آینده باشد، این است که شما در آن زمان تلاش خود را برای تصمیم درست گرفته‌اید و اگر اشتباهی رخ داده فقط باید از آن درس بگیرید تا تکرار نشود.

اشتباهات گذشته همیشه میانبری برای قدم برداشتن به سمت آینده است. با داشتن این طرز فکر راحت‌تر می‌توانید خودتان را ببخشید.

5- بخشیدن خود با صحبت کردن با منتقد درونی خود

کسانی که همیشه خود را به خاطر تصمیماتی که در گذشته گرفته‌اند، گناهکار می‌دانند و نمی‌توانند خودشان را ببخشند، می‌توانند با منتقد درونی خود صحبت کنند.

صحبت کردن با خود باعث می‌شود فرد به دلایلی که سبب می‌شود او خود را نبخشد پی ببرد. آماده کردن لیستی از این دلایل باعث می‌گردد فرد در تصمیم‌گیری‌های جدید آن‌ها را تکرار نکند و همین تکرار نکردن مقدمه‌ای برای بخشش خود است.

البته لازم است اشاره کنیم که به زبان آوردن اشتباهاتی که رخ داده، می‌تواند از درد درونی ناشی از آن‌ها نیز کم کند. اگر فکر می کنید نیاز دارید حرف‌های خود را به شخص دیگری به جز خودتان بزنید، پیشنهاد می‌کنیم با یک روانشناس صحبت کنید. برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی کلیک کنید.

6- نداشتن انتظار غیرواقعی از خود

باورهای هر شخصی از خودش، با توجه به برخی رویدادهایی از دوره کودکی تا بزرگسالی شکل می‌گیرد. ممکن است هر کسی نسبت به خودش باورهای واقع گرایانه نداشته باشد و انتظاراتی بیش از توانایی‌هایش را از خود تصور کند.

وقتی فردی سعی می‌کند خارج از توانایی‌هایش، برخی کارها را انجام دهد، احتمال شکست در آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین داشتن انتظارات واقع بینانه می‌تواند قدم موثری در جهت کاهش اشتباهات و بخشش خود باشد.

7- اشتباهات گذشته، متعلق به گذشته است

یکی از قدم‌های موثر در مسیر بخشش خود، این است که فرد بپذیرد کارهایی که در گذشته انجام داده، در گذشته نیز مانده است و او نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد. اشتباهات بخشی از ویژگی‌های انسان است و فرد باید به این درک برسد که خودش را با اشتباهاتش بپذیرد.

اگر بخواهید بخاطر کار اشتباهی که در گذشته رخ داده احساس گناه را با خودتان حمل کنید، در واقع فرصت زندگی کردن در حال و رقم زدن آینده‌ای با اهداف را از خود گرفته‌اید.

8- بخشش خود با نادیده گرفتن افکار منفی

اگر بخواهید دائما با افکار منفی خودتان را سرزنش کنید، باید بدانید که سرزنش و احساس گناه باعث تغییر هیچ چیزی در گذشته نخواهد شد. بهتر است در هنگامی که افکار منفی به سراغ‌تان می‌آید، تمرکزتان را به موضوعات مثبت معطوف کنید.

برای این کار می‌توانید لیستی از تمام کارهای مثبتی که برای خود و یا اطرافیانتان انجام داده‌اید، تهیه کنید و به آن‌ها و اثراتی که در زندگی‌تان داشته، فکر کنید. برای آشنایی با تکنیک های کنترل افکار منفی کلیک کنید.

9- برای بخشیدن خود عذر خواهی کنید

اگر به دلیل اینکه اشتباهی مرتکب شده‌اید و آسیب‌های این اشتباه به دیگران رسیده است، نمی‌توانید خودتان را ببخشید؛ کافی است عذرخواهی کنید. معذرت خواستن می‌تواند بار روانی ناشی از این موضوع را در شما کم کند.

10- خود را در آغوش بگیرید

در نهایت خود را در آغوش بگیرید. همنطور که هستید خودتان را بپذیرید و با خود مهربان باشید. در این دادگاهی که در ذهن تان برگزار کرده اید اجازه دهید یکبار هم شده خودتان تبرعه بشوید. شما هم لیاقت بخشیده شدن را دارید.

11- برای بخشش خود مشاوره بگیرید

اگر نمی‌توانید خودتان را بخاطر کارها و یا تصمیمات اشتباهی که مرتکب شده‌اید، ببخشید؛ سعی کنید با فردی که اطلاعات کافی در این زمینه دارد و می‌تواند شما را راهنمایی کند صحبت کنید.

بخشش خود اهمیت زیادی دارد و در صورتی که نتوانید از اشتباهات گذشته عبور کنید، احساس گناه رهایتان نخواهد کرد. داشتن احساس گناه به مرور تاثیرات منفی خود را بر روی سلامت جسم و روان می‌گذارد.

اگر امکان مراجعه حضوری به روانشناس را ندارید، می‌توانید برای صحبت با یک روانشناس و متخصص در مرکز مشاوره تلفنی ذهن نو، قدم موثری در جهت افزایش کیفیت زندگی خود بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشش خود می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره