افکار منفی را با 4 تکنیک در کنترل خود درآورید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه افکار منفی را از بین ببریم و به آرامش برسیم؟ امروزه روانشناسان شناختی تأکید بسیاری بر نقش افکار در زندگی انسان دارند. آن‌ها معتقدند که ریشه تمام هیجانات منفی و رفتارهای مخرب را باید در افکار منفی و تحریف شده جست‌وجو کرد. با این حال تغییر دادن شیوه نگرش ذهن و نحوه تفکر کار آسانی نیست چراکه بسیاری از افکار منفی به طور خودکار به ذهن انسان خطور پیدا می‌کنند و در اکثر اوقات ما حتی در مورد وجود آن‌ها آگاهی نداریم. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم با ارائه راهکارهای روانشناسی به شما کمک کنیم تا بتوانید میزان افکار منفی را در خود کاهش دهید پس همراه ما باشید. و یا برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تکنیک‌هایی برای مبارزه با افکار منفی 

مبارزه با افکار منفی

از بین بردن افکار منفی رویدادی نیست که خود به خود اتفاق بیفتد بلکه نیازمند آگاهی و تمرین بسیار است چراکه بخش اعظم افکار ما به طور خودکار به ذهن خطور می‌کنند و در واقع ما نسبت به بسیاری از آن‌ها آگاهی چندانی نداریم. ما در ادامه به چند راهکار علمی اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تحریف‌های شناختی خود را کاهش دهید و بر افکار منفی غلبه کنید.

✅قدم اول شناسایی افکار و ثبت آن‌ها

اولین قدم برای تغییر شیوه نگرش و نحوه تفکر این است که افکار منفی خود را بشناسیم و بدانیم بیشتر در چه موقعیت‌هایی سراغ ما می‌آیند. آگاهی از این مسئله به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هنگام قرار گرفتن در این موقعیت‌ها نسبت به افکار خود هشیارتر باشیم و کمتر تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیریم.

برای شناسایی افکار خود از روش کشیدن جدول سه ستونه استفاده کنید. در یک ستون یک موقعیت که باعث رنجش و ناراحتی شما شده را یادداشت کنید و در بخش دیگر تلاش کنید تا به یاد بیاورید آن لحظه چه چیزی از ذهن شما عبور می‌کرد. در آخرین بخش لازم است احساس خاصی را که در آن لحظه داشتید بنویسید.

آنچه در این مرحله بسیار اهمیت دارد این است که بتوانید تفاوت بین افکار و احساسات را تشخیص دهید و آن‌ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید. احساسات همان هیجانات غم، شادی، نفرت، خوشحالی، خشم، عشق و مواردی از این دست هستند. اما افکار در واقع صدای ذهن ما و آنچه از ذهن عبور می‌کنند را شامل می‌شوند.

اگر بتوانید این بخش از فرایند مبارزه با افکار منفی را به کمک یک روان شناس متخصص در حیطه شناختی رفتاری پیش ببرید می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید و با مهارت بیشتری عمل نمایید. همچنین روانشناس خطاهای شما در انجام این تکلیف را شناسایی کرده و با بازخورد دادن در مورد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر صحیح‌تری گام بردارید.

برای آشنایی بیشتر با انواع خطاهای شناختی کلیک کنید.

✅پیدا کردن افکار منفی غالب بر ذهن

در طول روز ممکن است هزاران فکر از ذهن ما عبور کند و بسیاری از آن‌ها محتوای منفی داشته باشد. اما اگر شما افکار خود را یادداشت کنید متوجه می‌شوید که برخی از این‌ها بیش از سایرین تکرار می‌شوند و بیش از همه در شما هیجانات منفی نظیر خشم و غم را برمی‌انگیزند. این مسئله به شما کمک می‌کند تا بتوانید میان افکار منفی خود به نوعی اولویت بندی دست یابید و بفهمید باید از کجا شروع کنید و چه چیزهایی را اول تغییر دهید.

برای غلبه بر افکار مربوط به خودکم بینی کلیک کنید.

✅پیدا کردن جایگزین افکار منفی و تغییر زاویه دید

روانشناسان شناختی معتقدند ریشه تمام هیجانات و اعمال ما را افکارمان تشکیل می‌دهند. برای مثال در این زمینه از یک مثال معروف استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌گویند تصور کنید نیمه شب در خانه ناگهان از بیرون اتاق صدای شکستن بشنوید اگر آن لحظه از ذهنتان عبور کند که نکند دزد وارد خانه شده، در پی آن به احتمال زیاد هیجان ترس را تجربه خواهید کرد و در نتیجه دست به عملی برای دفع خطر خواهید زد.

حال اگر به جای فکر کردن به دزد فکر می‌کردید که گربه‌ای از پنجره خانه وارد شده و این صدا ناشی از شکستن گلدان است آیا باز هم دچار همان احساس ترس و وحشت می‌شوید؟ آیا اقدامی که انجام می‌دهید همان اقدامی خواهد بود که در مواجهه با یک دزد انجام می‌دهید؟ مسلما خیر.

از این مثال نتیجه می‌گیریم که احساسات و افکار منفی ما ناشی از افکار و باورهای ما هستند. با نگاه کردن به جدولی که نوشتید از خود بپرسید چند درصد به این افکار معتقدید؟ چقدر احتمال دارد که اتفاقات به گونه دیگری رقم خورده باشد. تلاش کنید تا ببینید آیا می‌توانید افکار دیگری را جایگزین افکار فعلی پیدا کنید یا خیر؟

در این خصوص بهتر است روش های مثبت اندیشی را هم یاد بگیرید.

✅پاکسازی افکار منفی با کمک روانشناس

انجام همه این مراحلی که گفته شده تنها برای افرادی قابل اجراست که افکار منفی آن‌ها کاملاً بر ذهنشان مسلط نشده و به نوعی اختلال نظیر افسردگی یا اختلالات اضطرابی دچار نشده‌اند چرا که مبتلایان به اختلالات روانی نوعی سوگیری ذهنی شدید نسبت به موارد منفی پیدا می‌کنند که ذهنشان قابلیت خود اصلاحی را تا حد زیادی از دست می‌دهد. پس برای انجام پاکسازی شما نیاز به تمرکز دارید.

در این حوزه حتما به متخصصین مجرب مراجعه کرده و برای بهبود اوضاع خود تلاش کنید. اگر مشکل تمرکز دارید، توصیه میکنیم که مقاله روش های درمان عدم تمرکز و پرش فکر را بخوانید. البته این افراد لازم است که حتماً برای بهبود اوضاع خود به یک روانشناس مراجعه کنند و این مراحل را پا به پای او پیش بروند تا بتوانند زودتر به نتیجه دلخواه خود دست یابند.

✅افسردگی مانعی بر رفع افکار منفی

یکی از علل بروز افکار منفی افسردگی و یا اختلالات مشابه است. معمولا افسرده ها با راهکارهای ذکر شده نمی‌توانند بر افکار منفی خود غلبه کنند. آن‌ها شاید برای مدت کوتاهی در این زمینه موفق شوند. اما با یک اتفاق ساده از پای درآمده و ناامید می‌شوند. در چنین مواردی دریافت درمان از متخصصین ضرورت دارد. متخصص ابتدا برای درمان افسردگی و سپس برای بهبود افکار منفی بیمار تلاش می کند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

✅تمرین ذهن آگاهی

یکی از راه های بالا بردن ذهن آگاهب مراقبه و استفاده از مدیتیشن است. افراد با استفاده از این روش می‌توانند هم تمرکز خود را بالا برده و هم آرامش بیشتری را تجربه کنند. در واقع با وجود این دو ویژگی افکار منفی کمتر به سراغ افراد می‌آیند. از همین رو افراد می‌توانند از این تمرین استفاده کرده و ذهن آگاهی خود را بالا ببرند.

✅نوشتن افکار منفی

نوشتن افکار منفی نیز تا حد زیادی می‌تواند در از بین بردن آنها و یا کاهش بار روانی شان موثر باشد. افراد می‌توانند دفترچه ای تهیه کرده و افکار و دغدغه های خود را در آن بنویسند. حتی در مواردی نوشتن بسیار موثرتر از صحبت کردن در مورد مسئله پیش آمده نیز عمل می‌کند.

✅زندگی در اکنون

در برخی موارد این فکر کردن بیش از حد به گذشته و یا نگرانی از آینده است که منجر به بروز افکار منفی می‌گردد. به همین دلیل افراد تنها باید حال را دریابند و به فکر اکنون خود باشند. به طور کلی گفته می‌شود که در شرایط بحرانی داشتن اهدافی کوتاه مدت تر می‌تواند از بروز استرس و اضطراب و یا حتی افکار منفی جلوگیری کند.

✅فاجعه سازی نکردن

بهتر است از افکار منفی خود فاجعه سازی نکرده و به آنها بیش از حد پرو بال ندهید. در این شرایط نه تنها از موضوع پیش آمده بیشتر می‌ترسید؛ بلکه برایتان تبدیل به چرخه ای باطل نیز می‌شود. چرا که مدام به مشکل فکر کرده و هر بار چیز جدیدی به آن اضافه می‌کنید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افراد منفی گرا کلیک کنید.

✅تنظیم برنامه خواب

معمولا همه افراد قبل از خواب دچار افکار منفی شده و یا در صورت بی خوابی آن را تجربه می‌کنند. از این رو تنظیم برنامه خواب به موقع خوابیدن می‌تواند در کنترل و یا حتی پیشگیری از بروز افکار منفی بسیار موثر باشد.

علت بروز افکار منفی

علت افکار منفی

شناسایی علل بروز افکار منفی نیز می‌تواند در از بین بردن آن بسیار موثر باشد. افراد به دلایل مختلفی دچار فشار روانی می‌شوند. حتی گاهی بروز افکار منفی عاملی محافظت کننده بوده و باعث می‌شود تا ما احتیاط بیشتری کنیم. پس می‌توان گفت که این موضوع تا حدی ذاتی است. اما می‌تواند نشانه ای از ابتلا به مشکلات روانی نیز باشد. همچنین خطاهای شناختی نیز در بروز این نوع از افکار موثر هستند. برای آشنایی بیشتر با طرحواره منفی گرایی کلیک کنید.

اهمیت از بین بردن افکار منفی

از بین بردن و یا کنترل افکار منفی از این جهت اهمیت دارد که فشار کمتری از نظر روانی به افراد وارد کرده و آنها در شرایط سخت قرار نمی‌دهد. در بسیاری از موارد افراد تنها از سوی افکار خود در معرض آسیب هستند. از این رو پرداختن به این موضوع از بروز بسیاری از مشکلات روانی نیز پیشگیری می‌کند.

سخن پایانی

داشتن افکار منفی مختلف و حمل کردن آنها برای مدت زمان طولانی حالت فرسایشی داشته و مشکلات زیادی را موجب می‌شود. همچنین گاهی فکر کردن به موضوعات منفی اجتناب ناپذیر بوده و نمی‌توان در مورد آنها کاری کرد. از این رو بهتر است افراد با کمک یک روانشناس ، تنها این افکار را کنترل کرده و یا از بروز آنها پیشگیری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا برای تغییر افکار منفی علاوه بر تکنیک‌های شناختی فعالیت‌های دیگری نیز می‌توان انجام داد؟

بله در بسیاری از موارد برای اینکه بتوانید زاویه دید خود را تغییر دهید، درگیر شدن در فعالیت‌های مثبت و سازنده می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. برای مثال پرداختن به موسیقی، نقاشی و به طور کل هنر با ایجاد خلاقیت در ذهن می‌تواند شادابی بیشتری به شما بدهد و در تغییر دنیای درونی‌تان تأثیرگذار باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره