جبران اشتباه غیر قابل جبران | 10 روش برای جبران اشتباهات

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جبران اشتباه معمولا برای همه افراد رخ می‌دهد. همه ما شاید در طول زندگی در برخی از کارها با مشکل روبرو شویم. و اشتباهی بزرگ انجام دهیم. اما اگر آن اشتباه جبران پذیر بود، آسیب کمتری را در زندگی به دنبال دارد. همه کسانی که با خطا مواجه شدند، علاقه دارند تا برای آرامش روانی خود، خطاهایشان را جبران کنند. 

جبران اشتباه کار هر کسی نیست، گاهی اوقات مشکل انقدر بزرگ است که آسیب های روحی زیادی به دنبال دارد. و بیشتر افراد را درگیر مسائل روحی و روانی می‌کند. اما باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که جبران خطا همراه با آرامش روان است. و هر فرد با اراده ای توانایی تغییر شرایط را دارد. برای آگاهی از روش های جبران اشتباه، از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

جبران اشتباه چیست؟

جبران اشتباه چیست؟

گاهی اوقات ممکن است در کاری با مشکل مواجهه شویم. و این مشکل آنقدر بزرگ باشد که هیچ راهی برای جبران آن وجود نداشته باشد. اما تمامی اشتباهات از کوچک به بزرگ می‌تواند جبران شود. با بررسی دقیق شرایط به راحتی می‌توان جبران اشتباهات را انجام داد. 

برای جبران اشتباه حتما باید برنامه ریزی اصولی داشته باشید. به راحتی از کنار مشکلات گذر نکنید و مسئولیت خطای خود را بر عهده بگیرید. البته برای جبران اشتباه نیاز به برنامه عملی دارید. 

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

راهکارهایی برای جبران اشتباه

راهکارهایی برای جبران اشتباه

برای جبران اشتباه راهکارهایی وجود دارد. که افراد اگر این راهکارها را انجام دهند، حتما در زمینه جبران اشتباهات موفق خواهند شد. در ادامه راهکارهایی برای جبران اشتباه ارائه شده است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بخشش خود کلیک کنید.  

? جبران اشتباه با برنامه ریزی اصولی برای حل مشکل داشته باشید

اولین راه حل برای جبران اشتباه، برنامه ریزی اصولی است. خیلی راحت نباید از کنار مشکلات گذر کنید. باید برای حل مشکلات راه حل داشته باشید. و در ابتدای کار حتما مسئولیت خطاهای خود را بپذیرید. این برنامه ریزی ها باعث جبران اصولی می‌شود. معمولا اگر کاری را با برنامه ریزی پیش ببرید بهتر می‌توانید عمل کنید تا بدون برنامه ریزی پیش بروید.

? به افراد آسیب دیده اطلاع دهید

هنگامی که به خطا مرتکب شده اید، باید به افرادی که در صورت خطای شما آسیب دیده اند گوشزد شود. اگر کسی با خطای شما آسیب دیده است، حتما با او موضوع را در جریان بگذارید. اما در این شرایط فقط باید جزئیات فنی را به افراد بگویید. و محدودیت هایی که به دلیل این خطا به وجود می‌آید را اطلاع دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس گناه چه عوارضی دارد؟ کلیک کنید.  

? برای جبران کردن اشتباهات به دنبال سرزنش دیگران نباشید

از دیگر روش های جبران اشتباه، عدم سرزنش دیگران است. مسئولیت کارهای خود را بپذیرید تا مانند فردی بالغ مشاهده شوید. پذیرش اشتباه علاوه بر اینکه برای شما احترام به دنبال دارد؛ باعث تلاش برای فرد جهت جبران اشتباه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های جبران خیانت کلیک کنید.  

? از تجربیات گذشته استفاده کنید

برای جبران اشتباه حتما از تجربیات گذشته استفاده کنید. اما هرگز به ماندن در گذشته را با استفاده از تجربیات گذشته، اشتباه نگیرید. ماندن در گذشته باعث خودخواهی و به علاوه عدم جبران می‌شود. زمانی که از تجربیات خود استفاده می‌کنید، با روش های بهتری می‌توانید جلوی اشتباه دوباره را بگیرید. 

? برای جبران اشتباه، لیستی از تجربه های آموزنده تهیه کنید

از دیگر روش های جبران اشتباه، تهیه لیست از دروس و تجربه های آموزنده است. کسانی که گذشته را به یاد ندارند و از گذشته به عنوان تجربیات استفاده نمی‌کنند، محکوم به تکرار و خطای دوباره هستند. بنابراین جهت جلوگیری از تکرار خطاهای گذشته، برای خود لیستی از دروس و تجربه های گذشته تهیه کنید. تا در آینده از این موضوع جلوگیری کنیم. 

? از افراد آسیب دیده عذرخواهی کنید

یکی از روش های جبران اشتباه، عذرخواهی از افراد آسیب دیده است. اگر شما در وضعیتی خطا کرده اید که باعث آسیب به اطرافیان شده است، حتما باید از این افراد معذرت خواهی کنید. عذرخواهی علاوه بر اینکه باعث احترام به شما می‌شود، حال افراد آسیب دیده باعث آرامش بیشتر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات قبل از ازدواج کلیک کنید.  

? جهت جبران اشتباه، زمان و موقعیت اشتباه خود را مشخص کنید

برای جبران اشتباه حتما باید موقعیت و زمان اشتباه را به خاطر داشته باشید. برای جلوگیری از تکرار دوباره آن در موقعیت و زمان یکسان لازم به یاد سپردن تجربیات ناشی از اشتباهات گذشته است. اگر زمان و نوع اشتباه را بررسی کنید و در نظر بگیرید، بهتر می‌توانید از بروز خطا جلوگیری کنید. 

? به عنوان تجربه از خطاها استفاده کنید 

معمولا همه افراد زمانی که با خطا و مشکل مواجهه می‌شوند، به نقاط منفی نگاه می‌کنند. به جای اینکه به نقاط منفی نگاه کنید باید به جنبه های مثبت نگاه کنید. تا تجربه های زیادی از اشتباهات کسب کنید. 

? برای جبران اشتباه از افراد با تجربه کمک بگیرید

اگر مرتکب خطایی شده اید، حتما باید برای جبران اشتباه از یک فرد با تجربه و مو سفید کمک بگیرید. کسانی که تجربه های زیادی در زمینه خطاهای شما دارند، به مراتب بهتر می‌توانند به شما کمک کنند. به همین دلیل کمک از افراد با تجربه را جدی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های برخورد با اشتباهات نوجوان کلیک کنید.  

? از روانشناس کمک بگیرید

عده ای از افراد برای جبران اشتباه توانایی انجام هیچ کاری را ندارند. تنها در مشکلات غرق می‌شوند و جنبه های منفی را می‌بینند. به همین دلیل حتما این افراد باید از روانشناس کمک بگیرند. کمک از روانشناس به راحتی می‌تواند کسانی که خطا کرده اند را به سوی جبران اشتباه سوق دهد. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به جبران اشتباه گفته شد، افراد زیادی با مشکلات درگیر هستند که به مرور زمان باعث این مشکلات باعث آسیب به روان می‌شود. برای رهایی از عذاب وجدان این اشتباهات حتما از روانشناس کمک کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جبران اشتباه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای جلوگیری از خطا چه راهکارهایی وجود دارد؟

برنامه ریزی داشته باشید، به افراد آسیب دیده اطلاع دهید، از تجربیات گذشته استفاده کنید، موقعیت زمانی و مکانی را در نظر بگیرید و …

کدام بازه سنی بیشتر خطا می‌کنند؟

از تمامی گروه های سنی خطا سر می‌زند. اما معمولا نوجوانان و جوانان بیش از افراد دیگر خطا می‌کنند. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره