طلاق در سن بالا چه پیامدی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طلاق در سن بالا هم برای مردان و هم برای زنان چالش‌های زیادی به همراه دارد. با ورود به دهه سی و بالاتر نیازهای روحی و جسمی دچار تغییراتی می‌شود که تصمیم‌گیری درباره جدایی را سخت می‌کند. با این همه خیلی از زوجین به دلیل مسائل مختلف تصمیم به جدایی می‌گیرند. به امید اینکه زندگی بهتر برای خود و یا فرزندان‌شان بسازند.

از آنجا که نافرجامی ازدواج حاصل ارتباط هر دو نفر بوده، باید برای چنین تصمیمی و بازگشت به دوران تجرد اطلاعات خود را بالا برده و آمادگی‎‌های لازم را به دست آورید. در ادامه طبق مطالعات انجام شده بر زوج‌هایی که در سن بالا طلاق گرفته‌اند، تلاش شده تا افق دیدی ارائه شود. در صورتی که هنوز طلاق نگرفته‌اید، مقاله آسیب های طلاق را نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سن بالا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پیامدهای طلاق در سن بالا چیست؟

طلاق به دلایل زیادی برای یک فرد مسن مشکل‌­تر است. اولین مساله در این اتفاق خسارات مالی سنگینی آن می‌باشد. اگر در جوانی طلاق می­‌گیرید، زمان و توانایی لازم را دارید تا بتوانید با مشکلات بعدی کنار بیایید. اما اگر عمر زندگی زناشویی شما زیاد است، ممکن است زمان زیادی برای جبران آسیب‌های روحی نداشته باشید. چرا که برخی از افراد مسن (میانسال) نسبت به دوران جوانی خود مستقل نیستند.

این امر به ویژه در صورتی که دارای بیماری مزمن باشند، دشوارتر است. آنها ممکن است از همسر خود برای کمک بدنی و همراهی عاطفی استفاده کنند. چنین وضعیتی طلاق را در این مرحله از زندگی ویرانگر می‌کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

رایج‌ترین دلایل افزایش طلاق بالا و بعد از سی سال

افزایش طلاق در سن بالا

معمولا طلاق در سن بالا چندان رایج نیست. شاید فکر کنید که پیامدهای طلاق در سن بالا فقط گریبان گیر خانم می‌شود. حال آن که مردان نیز آسیب های زیادی را متحمل می‌شوند. طبق مطالعات برهه های از زندگی مشترک احتمال طلاق زیاد است. طبق آمارها سال اول زندگی، هنگام بچه دار شدن، بحران میانسالی، هنگام بزرگ شدن و رفتن بچه ها طلاق بیشتر رخ می‌دهد. در ادامه به رایج ترین دلایل طلاق در سن بالا اشاره کرده‌ایم.

1- تمکن مالی زنان

زنان امروزه از فرصت­‌های اقتصادی بهتری برخوردارند و بهتر می‌توانند از نظر مالی خود را تأمین کنند. این امر باعث می­‌شود که طلاق برای کسانی که در ازدواج طولانی مدت و ناخوشایند هستند، راحت‌تر باشد. زنان با توجه به استقلال مالی که به دست آورده‌اند، توانسته‌اند از این فرصت برای حفظ سلامت روان و فرزندانشان خرج کنند. اما گاهی باورهای اشتباه ممکن است منوط به تصمیم گیری غلط نیز بشود. بنابراین در چنین شرایطی حتما پیشنهاد می‌شود که از مشاوره طلاق استفاده نمایید.

2- طلاق در سن بالا و کاهش انگ اجتماعی

این ایده فرهنگی که طلاق پدیده بسیار شومی است، در اکثر جوامع رو به زوال می­‌باشد. این دیدگاه نه تنها در بین جوانان، بلکه باورهای نسل­‌های پیشین را نیز دستخوش تغییراتی کرده است. به طوری که خیلی از پدر و مادرها وقتی دختر یا پسرشان در ازدواج‌شان دچار مشکل می‌شوند، خیلی راحت‌تر از گذشتگانشان جدایی آن‌ها را می‌پذیرند و حتی در این مسیر حمایت عاطفی و مالی هم می‌کنند.

3- امید به زندگی پربار بعد از دهه سی

بزرگسالان میانسال هنوز چندین دهه، زندگی پربار را در پیش روی خود می‌بینند. بنابراین پایان دادن به ازدواج ناخوشایند و یافتن عشق جدید واقع بینانه به نظر می‌رسد. بنا به همین دیدگاه و ترس از بین رفتن آخرین فرصت، احتمال اینکه تصمیم هیجانی برای جدایی بگیرند، زیاد است.

4- رسیدن به لانه خالی در طلاق در سن بالا

برخی از افراد متاهل در طول سال‌ها زندگی مشترک آنقدر روی فرزندان خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از رابطه خود غافل شده­‌اند. وقتی بچه های‌شان خانه را ترک می‌کنند، ناگهان متوجه می‌شوند که با همسرشان هیچ نقطه مشترکی ندارند. به همین جهت تصمیم به طلاق در سن بالا و تغییر روند زندگی خود را می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : زندگی بعد از طلاق

چرا زنان پس از طلاق در سن بالا مشکلات بیشتری را متحمل می‌­شوند؟

اگر چه برای زنان، طلاق می‌تواند فرصتی برای ایجاد موقعیت­‌های جدید، توسعه خودمختاری و افزایش عزت نفس باشد. با این حال، تحقیقات نشان می­‌دهد که چالش­‌های احتمالی طلاق پس از ازدواج طولانی مدت وجود دارد. در ادامه به مشکلاتی که زنان بعد از طلاق در سنین بالا متحمل می‌شوند اشاره می کنیم.

جنبه عاطفی طلاق

جنبه عاطفی طلاق سخت‌­ترین قسمت برای زنان است. غلبه بر جنبه‌‍‌های عاطفی طلاق پس از ازدواجی طولانی مدت ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد.

مشکلات مالی زنان در طلاق در سن بالا

زنان مطلقه اغلب با مشکلات مالی روبرو هستند. آن‌ها معمولا نزدیک به خط فقر زندگی می­‌کنند و دارایی­‌های مالی کمتری دارند. متاسفانه بسیاری از زنان مطلقه به دلیل مسائل مالی تن فروشی کرده و یا برای رفع نیازهای زندگی حاضر به ازدواج موقت می‌شوند. طلاق در سن بالا برای زنان اگر بدون پشتوانه مالی باشد، پیامدهای ناگوارتری به دنبال خواهد داشت.

هویت جدید در طلاق در سن بالا

سال‌های زندگی مشترک موجب شکل گیری جایگاهی خاص و تعاریفی از خود می‌شود. معمولا کسانی که تصمیم به طلاق در سن بالا می‌گیرند دچار تعارضاتی در شناخت از خود نیز می‌شوند، زیرا هرچه زن و مرد بیشتر با هم زندگی کنند، زندگی آن‌ها بیشتر به هم تنیده می‌شود.

افسردگی با طلاق در سن بالا

طلاق در سن بالا احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد، مخصوصا برای مرد یا زنی که طرد شده و یا درخواست کننده جدایی نبوده. برخی تحقیقات نشان می­‌دهد این خطر برای زنان به نسبت مردان بیشتر است.

اقدام به دوستیابی و گرفتن حمایت اجتماعی در مردان مطلقه بیشتر از زنان مطلقه اتفاق می‌افتد. اما انگیزه برای قرار ملاقات با افزایش سن کاهش می‌یابد و همین موضوع احتمال افسردگی را بیشتر می‌کند.

چگونه طلاق در سن بالا بر فرزندان بزرگسال تاثیر می‌گذارد؟

شاید فکر کنید که طلاق پس از ازدواج طولانی مدت، ممکن است تاثیری بر فرزندان بزرگسال نداشته باشد زیرا آن‌ها زندگی خود را شروع کرده­اند؛ اما به واقع چنین چیزی صحت ندارد. طلاق در هر سنی برای فرزندان، سخت است. چه 32 ساله باشند و یا فقط 2 سال داشته باشند. به هرحال شرایط روحی و روانی نامناسبی را تجربه خواهند کرد. در ادامه پیامدهای رایج طلاق در سن بالا برای فرزندان را بررسی کرده‌ایم.

✔️ از دست دادن علاقه به فعالیت اجتماعی

طبق تحقیقات طلاق می‌تواند کودکان و نوجوانان را از نظر اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد. کودکانی که خانواده آن‌ها در حال طلاق هستند ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشند. گاهی اوقات کودکان احساس ناامنی می­‌کنند و می‌پرسند آیا خانواده آنها تنها خانواده‌ای است که طلاق گرفته است؟

✔️ عصبانیت/تحریک پذیری

در برخی موارد، هنگامی که کودکان احساس خستگی می‌­کنند و نمی­دانند، چگونه به تأثیراتی که در زمان طلاق احساس می­‌کنند واکنش نشان دهند، ممکن است عصبانی یا تحریک پذیر شوند. خشم آنها احتمالا به طیف گسترده‌ای از علل رخ می­‌دهد. کودکانی که طلاق را تجربه می­‌کنند ممکن است خشم خود را از والدین، ​​خود، دوستان و دیگران نشان دهند. در حالی که برای بسیاری از کودکان این خشم پس از چند هفته از بین می‌رود، اما برخی دیگر تا مدت­­‌های طولانی دچار این احساس عصبانیت هستند.

✔️ احساس گناه

کودکان اغلب تعجب می­‌کنند که چرا طلاق در خانواده آن‌ها اتفاق می­افتد. آن‌ها به دنبال دلایلی خواهند بود و خواهند پرسید که آیا والدینشان دیگر یکدیگر را دوست ندارند یا آیا کار اشتباهی انجام داده‌اند. این احساس گناه یک اثر بسیار شایع طلاق بر روی کودکان است و می­تواند منجر به بسیاری از مسائل دیگر شود. احساس گناه باعث افسردگی، استرس و سایر مشکلات روحی می­‌شود. دریافت مشاوره برای درک نقش کودک در طلاق می‌تواند به کاهش این احساس گناه کمک کند.

✔️ مستعد جدایی و طلاق در آینده هستند

علیرغم امیدواری به برقراری روابط پایدار در بزرگسالی، تحقیقات روانشناختی نشان داده است: کودکانی که طلاق را تجربه کرده‌اند در آینده و به هنگام ایجاد روابط عاطفی، بیشتر مستعد جدایی هستند. این تمایل به طلاق دو تا سه برابر بیشتر از کودکانی است که از خانواده‌های بدون طلاق به دنیا آمده‌اند.

نتیجه گیری

جدایی و طلاق، مشکلات روحی و روانی برای کل خانواده ایجاد می‌کند. این پیامدها به نسبت برای بچه­‌ها بسیار ترسناک، مبهم و غیرقابل هضم است. کودکان خردسال اغلب در مورد اینکه به طور مرتب به منزل پدر یا مادر، در حال رفت و آمد هستند، احساس نارضایتی می­‌کنند.

آن‌ها ممکن است نگران این موضوع باشند که والدین، دیگر آن‌ها را دوست ندارند. این در حالی است که کودکان دبستانی معمولا تصور می­‌کنند که مقصر اصلی جدایی پدر و مادر هستند. فرزندانی که به سنین نوجوانی و بالاتر نیز رسیده‌اند مسائل پیچیده‌تری را تجربه خواهند کرد. بنابراین شما در تمام این زمینه ها باید آگاهی لازم را داشته باشید تا بتوانید متناسب با شرایط بهترین واکنش را داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سن بالا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره