علل انواع همسر آزاری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همسر آزاری هنوز هم بسیار شایع است! خیلی از ما فکر می‌کنیم دیگر زمانی که مردان همسرشان را کتک می‌زدند یا به آن‌ها اجازه نمی‌دادند از منزل خارج شوند گذشته است. اما واقعیت این است که همسر آزاری هنوز هم وجود دارد. تنها اتفاقی که افتاده این است که چهره آزار و اذیت‌ها فرق کرده؛ و البته اخیرا گاهی هم این آقایان هستند که مورد آزار همسر قرار می‌گیرند.

به‌طورکلی هر چیزی که آرامش زندگی شما را به هم می‌زند و اجازه نمی‌دهد در کنار هم لحظات خوب و خوشی داشته باشید را می‌توان نمونه‌ای از همسر آزاری دانست. همسر آزاری می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی‌تان ایجاد کند و حتی آن را به سمت طلاق ببرد. اما جای شکرش باقیست که زن یا مرد آزارگر نشانه‌هایی دارند که پیش از ازدواج با دقت در آن‌ها می‌توانید زندگی خودتان را نجات بدهید. به همین خاطر متخصصان همیشه توصیه می‌کنند مشاوره‌های پیش از ازدواج را جدی بگیرید. این مشاوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا با این نشانه‌ها آشنا شوید و راه چاره‌ای برایش پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر آزاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

همسر آزاری چیست؟

همسر آزاری

در گذشته به دلیل مرد سالاری هایی که در جامعه وجود داشت؛ همسر آزاری یک رفتار طبیعی بود. امروزه با پیشرفت افکار و تغییر رفتارها، این آزار ها کاهش پیدا کرده است. اما هنوز کامل از بین نرفته و همچنان در برخی از خانواده ها مشاهده می‌شود. این نوع رفتار به دلایل مختلفی بروز می‌یابد و حتی انواع متفاوتی نیز دارد. در این مقاله به طور کامل راجع به همسر آزاری توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

همسر آزاری و انواع آن

هدف همه ما از شروع زندگی مشترک این است که در کنار همسرمان به آرامش برسیم و زندگی خوبی داشته باشیم. همه ما هم باور داریم که زندگی مشکلات بسیاری دارد و گاهی اوقات بروز اختلاف و ناراحتی طبیعی است. بااین‌حال زندگی بعضی از ما درگیر مشکلاتی جدی‌تر از یک اختلاف ساده یا ناراحتی از بعضی ویژگی‌های همسرمان می‌شود. یکی از این مشکلات که راجع به آن صحبت خواهیم کرد همسر آزاری است. همسر آزاری انواع مختلفی دارد که در اولین قدم بهتر است آن‌ها را بشناسید.

? آزارهای جسمانی

وقتی حرف از همسر آزاری می‌شود کتک زدن یکی از اولین چیزهایی است که به ذهن ما می‌رسد. آزارهای جسمانی یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین انواع همسر آزاری هستند. اگر همسر شما در هر بحث و دعوایی به سراغ این رفتار می‌رود یعنی شما درگیر مشکل همسر آزاری شده‌اید. بیماری‌های روانی، اعتیاد، ویژگی‌های اخلاقی مانند زورگویی یا یادگیری از والدین را می‌توان مهم‌ترین دلایل این نوع از آزار و اذیت دانست. برای مقابله صحیح با کتک زدن همسر کلیک کنید.

? آزارهای روانی

آزارهای روانی پس از آسیب جسمانی دومین رتبه را در همسر آزاری دارند. آزارهای روانی انواع بسیار گسترده‌ای دارند. اما ویژگی مشترک همه آن‌ها این است که شما ازنظر روانی در زندگی خود احساس آرامش و امنیت نمی‌کنید. بی‌محلی کردن به همسر، تحقیر و توهین، انجام دادن رفتارهایی که باعث ناراحتی همسر می‌شود و بسیاری از موارد دیگر در این طبقه جای می‌گیرند. برای کسب اطلاع درباره پیامدها و راه های جلوگیری از تمسخر و تحقیر همسر کلیک کنید.

? آزارهای جنسی

شاید کمتر کسی مشکلات جنسی را جزئی از همسر آزاری بداند. به‌علاوه بسیاری از مواقع زنان و مردان به دلیل احساس شرم و خجالت از این موضوع صحبت نمی‌کنند. اگر همسرتان توجهی به نیازها و خواسته‌های جنسی شما ندارد یا برعکس شما را به داشتن رابطه جنسی مجبور می‌کند شما درگیر مشکل همسر آزاری شده‌اید. به‌علاوه خیانت‌های جنسی، تمایل به داشتن رابطه‌های سه‌نفره یا انواع ناهنجاری‌های جنسی مانند سادیسم نمونه‌هایی از همسر آزاری جنسی هستند.

? آزارهای مالی

دریغ کردن پول و در مضیقه نگه داشتن همسر ازنظر مالی را هم می‌توان یکی از انواع همسر آزاری دانست. زیرا این کار باعث می‌شود که استقلال و آرامش روانی طرف مقابل از بین برود و این موضوع مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

نشانه های همسر آزاری | مرد یا زن آزارگر را بشناسید

نشانه های همسر آزاری

همان‌طور که گفتیم مردان و زنان آزارگر نشانه‌هایی دارند که شما از همان ابتدا می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید هرکدام از ویژگی‌های طرف مقابل شما که با آن احساس راحتی نمی‌کنید یا ازنظرتان بسیار عجیب است می‌تواند دلیلی برای همسر آزاری در آینده باشد. پس بهتر است از هیچ مشکلی به‌سادگی عبور نکنید. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین نشانه‌ها به شرح زیر است.

✨ الگوهای خانوادگی

از مهم ترین نشانه های همسر آزاری، الگوهای خانوادگی هستند. بخش بزرگی از آنچه هرکدام از ما در زندگی یاد می‌گیریم و انجام می‌دهیم داخل خانواده اتفاق می‌افتد. بسیاری از کسانی که در آینده تبدیل به مرد یا زنی آزارگر می‌شوند این ویژگی را داخل خانواده و از روابط بین والدین خود یاد گرفته‌اند. درنتیجه اگر می‌بینید که رابطه پدر و مادر طرف مقابل شما تا حدودی غیرعادی است بهتر است کمی بیشتر راجع به ازدواج خود دقت کنید.

روانشناسان خانواده معتقدند بسیاری از کسانی که در خانواده‌هایی با تجربه‌های این‌چنینی بزرگ می‌شوند در آینده تبدیل به فردی آزارگر می‌شوند. اما یک احتمال دیگر هم وجود دارد، آن هم اینکه دختران یا پسران این خانواده‌ها به دلیل تجربه‌ای که از رابطه والدین خود دارند موضوع آزار و اذیت را بسیار عادی می‌دانند و حتی عمدا به دنبال افرادی می‌روند که آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

به همین خاطر اگر شما یا طرف مقابل در یک خانواده ناسالم بزرگ شده‌اید بهترین راهکار این است که قبل از ازدواج برای درمان مشکلات روحی خود از یک روانشناس کمک بگیرید. برای آشنایی با ملاک های خانواده سالم کلیک کنید.

✨ همسر آزاری با زورگویی و انعطاف‌ناپذیری

یکی از ویژگی‌های همسر آزاری انعطاف‌ناپذیری است. این افراد به‌غیر از آنچه خودشان می‌گویند هیچ رفتار دیگری را تحمل نمی‌کنند. به همین خاطر زورگویی از بارزترین نشانه‌های همسر آزارگر است.

✨ کنترل گری

از نشانه های همسر آزاری، کنترل گری است. در واقع همه‌ چیز باید تحت کنترل همسر آزارگر باشد! به همین خاطر شما می‌بینید آن‌ها همه رفتارها و حتی حریم خصوصی‌تان را چک می‌کنند. در زندگی و ارتباط با همسر آزارگر هیچ استقلالی از خودتان ندارید. آن‌ها از ترس اینکه مبادا چیزی ازنظرشان پنهان بماند همه جوانب زندگی‌تان را کنترل می‌کنند و این می‌تواند منشأ مشکلات بسیاری در زندگی شما باشد.

✨ همسر آزاری و پرخاشگری‌های ناگهانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های همسر آزاری این است که توانایی کنترل خشم خود را ندارند. در حقیقت اگر آن‌ها این توانایی را داشتند بسیاری از آزارهای روحی و جسمی اتفاق نمی‌افتاد. به همین خاطر وقتی قرار است با کسی ازدواج کنید کنترل خشم و همین‌طور حل منطقی مسائل از آن دسته نکاتی هستند که باید با دقت به آن‌ها توجه داشته باشید.

✨ تهدید

یکی از نشانه های همسر آزاری، تهدید می‌باشد. فرد آزارگر معمولاً در بحث‌ها شما را تهدید می‌کند. آن‌ها برای رسیدن به خواسته و هدف خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. پس اگر حتی یک‌بار از سوی طرف مقابل خود تهدید شده‌اید که قرار است کاری را انجام بدهد یا تلافی کند راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید.

✨ همسر آزاری با لجبازی

لجبازی نیز از نشانه های همسر آزاری است. همان‌طور که گفتیم فرد آزارگر انعطاف‌ناپذیر است. به همین خاطر لجبازی یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد است. آن‌ها آن‌قدر یک بحث را ادامه می‌دهند یا آن‌قدر دست به مقابله‌به‌مثل می‌زنند تا شما راضی شوید خواسته آن‌ها را انجام دهید.

✨ بیماری‌های روانی

یکی از مهم‌ترین دلایل همسر آزاری، بیماری‌های روانی و به‌خصوص اختلالات شخصیتی هستند. این بیماری‌ها شرایط فکر کردن و همین‌طور رفتار فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و به همین خاطر شما ممکن است شاهد هر برخوردی از سوی این افراد باشید.

✨ همسر آزاری و روابط شکست‌خورده

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های همسر آزاری این است که آن‌ها معمولاً روابط عاطفی شکست‌خورده بسیاری را به دنبال خود می‌کشند. در حقیقت افراد بسیاری وارد زندگی آن‌ها می‌شوند و دقیقاً به خاطر همین خصایص اخلاقی (گاه هنجارهای رایج) دیر یا زود از آن‌ها جدا می‌شوند. پس به خاطر داشته باشید که اگر طرف مقابل شما روابط ناموفقی داشته باید به این موضوع توجه کافی داشته باشید.

✨ قهرهای طولانی یا بی‌توجهی

از دیگر نشانه های همسر آزاری، بی توجهی است. همسر آزارگر می‌تواند برای مدت طولانی طرف مقابل خود را نادیده بگیرد. به همین خاطر است که قهرهای طولانی‌مدت، بی‌توجهی به احساسات و خواسته‌های همسر و مسائلی ازاین‌دست بسیاری از اوقات در رفتار آن‌ها دیده می‌شود.

✨ مداخله گری

از دیگر نشانه های همسر آزاری، مداخله گری می‌باشد. این افراد معمولا نمی‌توانند به حریم شخصی احترام بگذارند و همیشه در روابط خود با دیگران مشکل دارند.

علت و دلایل همسر آزاری

اما سؤال اینجاست که چه چیزی می‌تواند طرف مقابل شما را تبدیل به یک آزارگر کند؟ واقعیت این است که دلیل مشخصی برای دلیل همسر آزاری نمی‌توان در نظر گرفت؛ بیماری‌های روانی، تجربیات تلخ کودکی، الگوهای خانوادگی نامناسب یا حتی مشکلاتی مانند آزار و اذیت‌های جنسی و تجاوز به‌خصوص در آقایان می‌تواند آن‌ها را تبدیل به یک آزارگر کند. به همین خاطر است که گفته می‌شود مشاوره‌های پیش از ازدواج را جدی بگیرید.

مشاورین با بررسی سبک شخصیتی طرف مقابل می‌توانند اطلاعات بسیاری راجع به او به شما بدهند. اما اگر در حال حاضر در حال زندگی با همسری آزارگر هستید، حتما باید مشاوره خانواده دریافت نمایید.

راهکارهایی برای برخورد با همسر آزاری

هنگامی‌که درگیر همسر آزاری شده‌ایم چه کار کنیم؟ پاسخ به این سؤال بستگی به‌شدت مشکلات شما و همین‌طور فرهنگی دارد که در آن زندگی می‌کنید.

اگر مشکلات شما در زمینه همسر آزاری، قابل‌ حل هستند یا به هر دلیلی احساس می‌کنید می‌خواهید زندگی خود را ادامه بدهید بهتر است به فکر حل مشکل باشید. برای اینکه این مشکل را حل کنید بهترین راهکار این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با توجه به شناختی که از شما و همسرتان به دست می‌آورند و همین‌طور به دلیل تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما برای برطرف کردن مشکلات کمک خواهند کرد. اما اگر زندگی‌تان در شرایطی قرار دارد که احساس می‌کنید ادامه این شرایط برای‌تان ممکن نیست بهترین راهکار این است که از نهادهای حمایتگر زنان استفاده کنید.

آیا من همسر آزار هستم؟

در این مقاله با نشانه ها و انواع همسر آزاری آشنا شده اید. اما این سوال پیش می‌آید که آیا من همسر آزاری می‌کنم؟ برای اینکه به این پاسخ برسید به سوالات زیر پاسخ دهید.

? آیا همسرتان از شما هراس دارد؟

? آیا تا به حال همسرتان گفته که او را اذیت می‌کنید؟

? آیا به جمله “من همینم که هستم و هیچ تغییری نمی‌کنم” باور دارید؟

?آیا هنگام دعوا از کنترل خارج می‌شوید؟

? آیا تا به حال رفتارهایی مانند کتک زدن، هل دادن، پرت کردن اشیا و … داشته اید؟

? برای کسب اهداف خود همسرتان را تهدید می‌کنید؟

? آیا تا به حال کسی به شما گفته است که بسیار بد بین هستید؟

کلام آخر

همسر آزاری همچنان نیز یکی از معضلات جامعه می‌باشد. برای اینکه این اصل را در زندگی کاهش دهید؛ باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. تا رضایت از زندگی افزایش یابد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر آزاری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

همسر آزاری یعنی چه؟

هر رفتاری که باعث می‌شود احساس کنید در زندگی مشترک آرامش و امنیتی که می‌خواستید را تجربه نمی‌کنید می‌تواند نمونه‌ای از همسر آزاری باشد. همسر آزاری انواع مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به آزارهای جسمی، جنسی، روانی و مالی اشاره کرد.

چرا بعضی‌ها همسرشان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند؟

بیماری‌های روانی، الگوهای نامناسب خانوادگی، تجربیات تلخ کودکی به‌خصوص تجاوز در آقایان می‌تواند تبدیل به دلیلی برای این شرایط بشود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره