تحقیر همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تحقیر همسر یا مسخره کردن همسر از آن دسته رفتارهایی است که می‌تواند هر نوع ازدواجی را به خطر بیاندازد. در صورتی‌که این تحقیرها ادامه داشته باشد حتی ممکن است ازدواج به جدایی ختم شود. اما چرا این مشکل ایجاد می‌شود و چطور می‌توانیم آن را برطرف کنیم؟ واقعیت این است که در بسیاری از مواقع همسری که دست به تحقیر و مسخره کردن می‌زند، نمی‌داند که تا چه حد در حال ضربه زدن به ریشه زندگی و رابطه عاطفی خود است. به همین خاطر معمولاً روانشناسان توصیه می‌کنند، راجع به احساسات خود با همسرتان صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تحقیر همسر

معنی تحقیر همسر

همه زندگی ها با پستی و بلندی های زیادی همراه است. اما زندگی مشترک به منظور همراهی و هم قدم بودن است. زمانی زندگی مشترک معنا پیدا می‌کند که با یکدیگر هم مسیر باشید. اما اینکه هر زمان و در هر موقعیتی از همسر خود انتقاد منفی داشته باشید و او را تحقیر کنید، درست نیست. تحقیر همسر به مرور زمان باعث دوری از شما می‌شود و دیگر نمی‌توانید با او هم عقیده و هم مسیر باشید. از میزان صمیمیت شما کاسته می‌شود و به طور کل زندگی با آسیب های جبران ناپذیری روبرو می‌شود. در این مقاله دلایل و تمامی جوانب تحقیر همسر را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل تحقیر همسر

تحقیر همسر به دلایل مختلفی پدید می‌آید. معمولا این انتقادهای منفی و رفتارهای نامناسب ریشه محکمی دارد. در این بخش مقاله شما را با دلایل تحقیر همسر آشنا کرده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

? گذشته تلخ

از دلایل تحقیر همسر می‌توان به گذشته تلخ اشاره کرد. بسیاری از کسانی که دست به تحقیر دیگران می‌زنند خود، قربانی تحقیر هستند. این افراد به دلیل خشم فروخورده‌ای که دارند ناخواسته با دیگران همان‌طور برخورد می‌کنند که با آن‌ها رفتار شده است. در این شرایط فرد یاد می‌گیرد که وقتی از دیگران ناراحت است اجازه دارد بر سرشان داد بزند یا آن‌ها را کوچک کند.

? تحقیر همسر به دلیل بلد نبودن ارتباط صحیح

گاهی اوقات تحقیر همسر به این خاطر اتفاق می‌افتد که طرف مقابل شما رفتار صحیح با دیگران را بلد نیست. کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند معمولاً بلد نیستند احساسات خود را به شکلی مناسب بیان کنند یا هیجانات خود را کنترل کنند. به همین خاطر معمولاً خواسته خود را با عصبانیت و فریاد یا با تمسخر دیگران بیان می‌کنند.

?شخصیت خودشیفته

شخصیت‌های خودشیفته همیشه خود را بهتر از دیگران می‌دانند؛ به همین خاطر مسخره کردن دیگران و تحقیر همسر برایشان موضوع خاصی نیست. آن‌ها به دلیل احساس کاذب بی‌نقص بودن فرض می‌کنند اجازه دارند هر طور دل‌شان می‌خواهد با دیگری رفتار کنند. به‌علاوه احساس می‌کنند همیشه آنچه می‌گویند و انجام می‌دهند از دیگران بهتر است و به همین خاطر هر جا که رفتار دیگران مطابق میل‌شان نبود اجازه دارند آن را بیان کنند.

?تحقیر همسر به دلیل کمال‌گرایی

کمالگرایی از دیگر دلایل تحقیر همسر است. افراد کمال‌گرا دوست دارند همه‌چیز را تمام و کمال و بدون عیب و نقص داشته باشند. به همین خاطر معمولاً تلاش‌های دیگران به چشم آن‌ها نمی‌آید؛ مهم نیست که شما برای یک موضوع چقدر زحمت کشیده باشید اگر آن را به‌طور صد در صد تحویل شخصیت کمال‌گرا ندهید، باید انتظار تحقیر شدن از جانب او را داشته باشید. کسانی که دچار کمال‌گرایی هستند فکر می‌کنند دیگران هم باید مثل آن‌ها همیشه به دنبال موفقیت‌های صددرصدی باشند.

?تحریک‌ پذیری و بیماری‌ های روحی

یکی از دلایل تحقیر همسر یا پرخاش، تحریک‌پذیری بالا است. بیماری‌های روحی یا شرایط سخت زندگی گاهی باعث می‌شوند که طرف مقابل شما ازنظر روحی خسته باشد. در این شرایط اکثر ما بهانه‌گیر می‌شویم و ممکن است بی‌دلیل دست به تحقیر طرف مقابل بزنیم. در چنین شرایطی معمولاً توصیه می‌شود به‌جای درمان تحقیر کردن، راهکاری برای درمان تحریک‌پذیری پیدا کنید.

? اثبات قدرت

اثبات قدرت از دیگر دلایل تحقیر همسر است. بسیاری از کسانی که همسر خود را تحقیر می‌کنند از درون احساس کمبود می‌کنند. این افراد معمولاً می‌خواهند با ایراد گرفتن یا مسخره کردن همسرشان به او و دیگران بگویند که از همسرشان بالاتر هستند. این درحالیست که آن‌ها از درون عمیقاً احساس ضعف می‌کنند و این رفتار هرگز نمی‌تواند آرامش را به آن‌ها برگرداند.

پیامدهای تحقیر همسر

پیامد تحقیر همسر

همانطور که گفته شد، تحقیر همسر به مرور زمان آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و زندگی را مختل می‌کند. به همین دلیل در این بخش مقاله شما را با پیامدهای تحقیر همسر آشنا کرده ایم تا از این رفتار جلوگیری کنید.

✨ سرد شدن رابطه عاطفی

تحقیر همسر یکی از پیامدهای تحقیر همسر است. وقتی یک نفر دائماً ما را تحقیر می‌کند احساس خشم و ناراحتی بسیاری را تجربه می‌کنیم. در این شرایط اگر نتوانیم راه چاره‌ای پیدا کنیم چیزی که کم‌کم از بین می‌رود علاقه‌ای است که به او داریم. درواقع به‌تدریج از علاقه ما به همسرمان کم می‌شود و جای آن را خشم و حرف‌های نزده می‌گیرد. این شرایط باعث می‌شود تا رابطه عاطفی به‌تدریج به سمت سرد شدن حرکت کند.

✨خیانت و جدایی

یکی از پیامدهای تحقیر همسر، خیانت  جدایی است. وقتی رابطه عاطفی میان شما و همسرتان به سمت خشم و ناراحتی پیش می‌رود درواقع هرروز در حال دورتر شدن از یکدیگر هستید. اگر برای تغییر این شرایط فکری نکنید یک روز متوجه می‌شوید که دیگر هیچ علاقه‌ای به همسرتان ندارید. در این شرایط بسیاری از زوجین تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا بشوند. اما درعین‌حال این رفتار زمینه را برای خیانت هم باز می‌کند. وقتی همسر شما عشق و آرامشی که باید را به شما هدیه نمی‌دهد ممکن است سعی کنید آن را در وجود شخص دیگری پیدا کنید.

✨رفتار متقابل

تحقیر همسر پیامدی به نام رفتار متقابل نیز دارد. گاهی اوقات هم تحقیر کردن‌های همسر باعث می‌شود تا همسرتان تصمیم بگیرد درست مثل خود شما رفتار کند. شاید بخواهید با این کارتان به طرف مقابل بفهمانید که از رفتارش چقدر ناراحت شده‌اید. اما این کارتان تنها باعث می‌شود رابطه شما دچار مشکلات بیشتری شود.

✨ آسیب دیدن فرزندان

یکی از اصلی‌ترین پیامدهای تحقیر همسر که در آن والدین به هم احترام نمی‌گذارند یا رابطه‌شان پر از محبت نیست، آسیب دیدن فرزندان است. در این شرایط علاوه بر اینکه فرزند شما درخطر بسیاری از بیماری‌های روحی قرار می‌گیرد؛ او از شما و همسرتان یاد می‌گیرد که در مقابل اشتباهات دیگران گذشت نداشته باشد و با آن‌ها به‌صورت تحقیر و تمسخر رفتار کند.

در مقابل تحقیر همسر چطور برخورد کنیم؟

تحقیر همسر به روش های مختلفی صورت می‌گیرد که بهتر است برای واکنش دادن در مقابل آن، با توجه به شدت و همچنین نوع آن عمل کنیم. برای مثال برخی از روش های فیزیکی استفاده کرده و یا با رفتارهای خود، همسر را تخریب می‌کنند. اما در موارد دیگر زوجین تنها از روش کلامی استفاده کرده و از لحاظ روانی طرف مقابل را تحقیر می‌کنند. به طور کلی برای متوقف شاختن این موضوع، افراد می‌توانند از روش های زیر استفاده کنند. برای اطلاع از روش های موثر رفتار با همسر کلیک کنید.

? با همسرتان صحبت کنید

در اقدام اول برای مقابله با تحقیر همسر، با همسر خود صحبت کنید. وقتی از رفتاری در همسرتان ناراحت هستید هرگز سکوت نکنید. سکوت در چنین شرایطی باعث می‌شود که او احساس کند شما مشکلی با رفتارهایش ندارید. سعی کنید در یک فضای آرام و دوستانه با همسرتان صحبت کنید و به او بگویید که رفتارش باعث می‌شود چه احساسی داشته باشید. سپس سعی کنید باهم برای شرایط پیش‌آمده راه‌حل پیدا کنید.

? به تحقیر همسر به دید انتقاد بنگرید

در مقابل تحقیر همسر، به دید انتقاد نگاه کنید. فارغ از اینکه رفتار همسر شما چقدر ناراحت‌کننده است یک‌ بار با خودتان به صحبت‌های او ار فکر کنید. چرا همسرتان شما را تحقیر می‌کند؟ آیا چیزی در درون شما نیاز به تغییر کردن دارد؟ اگر احساس می‌کنید در رفتار همسرتان شما هم بی‌تقصیر نیستید بهتر است سعی کنید برای تغییر برنامه‌ریزی کنید.

? علت این رفتار را کشف کنید

برای رفتار با تحقیر همسر، به دنبال ریشه یابی رفتار باشید. رفتارهای او را بدون قضاوت بررسی کنید. و یادداشت کنید که در چه مواقعی این تحقیرها افزایش می‌یابد. زمانی که ریشه یابی این رفتار کشف شود، بروز واکنش بهتر خواهد شد.

?  رفتارهای خود را زیر نظر بگیرید

برای برخورد با تحقیر همسر باید رفتارهای خود را زیر نظر بگیرید. شاید شما به شیوه ای رفتار می‌کنید که مناسب نیست و تمامی رفتار های همسرتان به دلیل رفتار اشتباه شماست. روی نقطه ضعف های همسر خود دست نگذارید که این رفتارها شدید تر می‌شود.

⚪ دفاع از خود را فراموش نکنید

زمانی که با تحقیر همسر روبرو هستید، باید از خود دفاع کنید. سکوت شما نشان از ضعف خواهد بود و زمانی که رفتار مناسبی از خود نشان ندهید، میزان این بی احترامی ها نیز بیشتر خواهد شد.

? او را همراهی نکنید

اگر تحقیر همسر در موقعیت های خاص مانند جمع خانواده خود و جمع های دوستانه بود؛ به او بگویید تا زمانی که رفتار خود را اصلاح نکنی؛ خانه پدر و دوستان تو نخواهم آمد. و نشان دهید که این رفتار تاوان رفتارهایی است که او بر جا گذاشته است.

? از یک مشاور کمک بگیرید

همان‌طور که گفتیم تحقیر همسر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی شما به وجود بیاورد. این مشکلات به‌غیراز اینکه به رابطه عاطفی شما و همسرتان آسیب می‌زند گاهی اوقات هم باعث می‌شود فرزندانتان در این شرایط آسیب ببینند. اما بعضی وقت‌ها هر کاری می‌کنیم نمی‌توانیم شرایط را تغییر بدهیم یا تنها روزبه‌روز بیشتر از همسرمان فاصله می‌گیریم.

در این شرایط بهتر است از یک مشاور خانواده برای تغییر شرایط کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این شرایط دارند به‌خوبی می‌توانند راهی برای بهبود رابطه میان شما و همسرتان پیدا کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، تحقیر همسر پیامدهای بسیاری دارد که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. زمانی که با چنین مشکلی روبرو شدید؛ با همسر خود صحبت کنید و ابراز احساسات خود را بیان کنید. و از او بخواهید که برای افزایش رضایت زناشویی، از روانشناس برای بهبود زندگی کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا بعضی‌ها همسر خود را تحقیر می‌کنند؟

تلاش برای اثبات قدرت، بلد نبودن روش‌های صحیح ارتباط و همین‌طور قربانی تحقیر بودن ازجمله دلایل تحقیر همسر هستند.

در مقابل تحقیرهای همسرم چطور رفتار کنم؟

با همسرتان راجع به رفتاری که دارد و همین‌طور احساسی که از این رفتار دارید صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید این مشکل را حل کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

  1. یکی از همکارای من دائم داشت از سمت همسرش تحقیر میشد، از مشاورین شما راهنمایی گرفته و خیلی تعریف میکرد. ممنون از مرکز خوبتون

  2. من همیشه مطالب سایت شمارو میخونم، یکی از یکی بهتر. مرسی که اطلاعات علمی مارو زیاد میکنید?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره