کتک زدن همسر و راهکارهایی برای خانم ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کتک زدن همسر متاسفانه هنوز هم وجود دارد، اما دیگر به مانند گذشته توسط زنان و سازمان‌ها نادیده گرفته نمی‌شود. حتی در جهان امروزی یکی از انواع شایع همسرآزاری و خشونت خانگی کتک زدن همسر است. این آزار خانگی معمولا توسط مردان صورت می‌گیرد و به شدت روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید فکر کنید این مساله فقط در کشور های جهان سوم رخ می‌دهد ولی این گونه نیست. جالب است بدانیم که این پدیده جهان شمول است و حتی در کشورهای پیشرفته نیز دیده می‌شود. در ادامه تاثیرات روانی این مساله و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد. در صورتی که این مساله در خانه شما وجود دارد، حتما از خدمات مشاوره استفاده نمایید .

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلایل کتک زدن همسر

اینکه همسرتان شما را کتک می زند عوامل متعددی دارد. یکی از عوامل اصلی وجود اختلالات شخصیت در همسر است. اختلالاتی مانند سادیسم، مازوخیسم و یا اختلال شخصیت مرزی زمینه ساز از دست دادن کنترل و کتک زدن همسر است. جالب است بدانید که عامل دیگر سومصرف مواد و یا الکل است. زمانی که همسرتان با مصرف این مواد از خود بی خود می‌شود کنترلی بر رفتار و خشم خود ندارد و همین مساله باعث آسیب جدی به شما می‌شود. فقر و فشار اقتصادی نیز می‌تواند باعث ایجاد خشونت همسرتان نسبت به شما شود.

نبود مهارت مدیریت خشم نیز یکی از دلایل اصلی کتک زدن همسر است. زمانی که همسرتان نتواند به شکل مناسب خشم خود را کنترل کند زمینه ابراز نامناسب و ناگهانی خشم ایجاد می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع همسر آزاری کلیک کنید.

عوارض و ابعاد روانی کتک خوردن از همسر برای خانواده

زمانی که از همسر خود کتک می‌خورید آسیب‌های عمیق روحی مثل از بین رفتن عزت نفس، متزلزل شدن خودپنداره، افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنید. آسیب‌های روحی و جسمی این پدیده برای خانواده‌تان بسیار سنگین است. قربانی این پدیده در محیط خانواده فقط شما نیست. فرزندان با مشاهده خشونت بین والدین اینگونه می‌آموزند که در زندگی برای حل کردن چالش‌ها باید به زور متوسل شوند. معمولا فرزندان خانواده‌هایی که کتک زدن همسر در آن‌ها دیده می‌‌شود در آینده با احتمال قوی‌تری برای شکست در زندگی زناشویی روبه‌رو می‌شوند.

کتک زدن همسر در روانشناسی

کتک زدن همسر و تنبیه فیزیکی در روانشناسی به طور کلی چه در مورد همسر  چه در مورد فرزندان اصلا مورد پذیرش نیست. در واقع با اینکار نه تنها مشکلات زوجین حل نمی‌شود بلکه مشکلات و مسائل آنان تشدید نیز می‌گردد. از طرفی پیامدهای روانی که هر دو طرف در این مورد متحمل می‌شوند نیز باید در نظر داشت. بهتر است افراد در این مورد از روانشناس کمک گرفته و این موضوع را حل نمایند.

آمارهای مربوط به کتک زدن همسر

بر اساس آمارهای به دست آمده در مورد کتک زدن همسر تقریبا از هر چهار زن یک نفر و از هر ده مرد یک نفر در برهه ای از زندگی مشترک خود در معرض خشونت خانگی بوده اند. این موضوع در مجموع 43 میلیون مرد و 38 میلیون زن را در جهان در بر می‌گیرد.

چرحه کتک زدن همسر

کتک زدن همسر مانند شروع یک چرخه باطل است که دو طرف را برای مدت زمان طولانی درگیر کرده و حتی فرزندان را نیز شامل می‌شود. بعد از اولین بار تنش آغاز شده، منجر به حمله کلامی می‌گردد؛ افراد به یکدیگر حمله فیزیکی می‌کنند و در نهایت در رفتار خود پشیمان می‌شوند. همچنین به طرف مقابل خود قول می‌دهند که دیگر این رفتار را از خود بروز ندهند. اما با بروز اولین مشکل این مراحل به طور مجدد شروع می‌شوند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

نشانه های مردانی که دست بزن دارند

معمولا افرادی که از کتک زدن همسر به عنوان اهرم فشاری استفاده می‌کنند؛ دارای نشانه های خاصی هستند. البته داشتن این نشانه ها به این معنی نیست که فرد حتما همسرش را کتک می‌زند اما به طور کلی در صورت بروز این علائم افراد باید این احتمال را در نظر داشته باشند. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر است.

حسادت و احساس مالکیت داشتن

زود عصبانی شدن

نداشتن کنترل خشم

بی احترامی کردن به دیگران

ناپایداری خلق

آسیب زدن به وسایل

پیشگیری از کتک خوردن از همسر

پیشگیری از کتک زدن همسر

برای پیشگیری از کتک زدن همسر باید با عوامل زمینه ساز آن آشنا شوید. در ادامه عوامل زمینه ساز را بیان می‌کنیم. برای جلوگیری از سایر انواع خشونت خانگی کلیک کنید.

🔸مهارت مدیریت خشم را بیاموزید

اگر همسرتان بسیار سریع عصبی می‌شود و در زمان عصبانیت کنترل خود را از دست می‌دهد باید برای حل این مساله با او گفتگو  کنید و در صورت نیاز با یک مشاور صحبت کنید. کتک زدن همسر شما ناشی از عدم توانایی او در کنترل هیجاناتش است. و یا به نحوی یک خشم فرو خورده دارد که احتمالا از کودکی با او همراه است. از این رو او خود نیز از علت این خشم مهار گسیخته مطلع نیست. بنابراین حتما باید برای جلوگیری از این نوع کتک زدن همسر به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید. برای آشنایی با راه های کنترل خشم کلیک کنید.

🔸برای جلوگیری از کتک زدن همسر باید اختلالات روانی وی ارزیابی شود

اگر شریک زندگی‌تان دچار اختلالات روانی باشد باید بدانید علاوه بر رنجی که شما متحمل می‌شوید خودش نیز رنج بسیاری را متحمل می‌شود. ارزیابی و گرفتن تست‌های شخصیت توسط متخصصین و سپس کمک گرفتن از مشاوران باعث پیشگیری از بروز کتک زدن همسر می‌شود.

🔸مهارت مدیریت روابط را تقویت کنید

هرگز اجازه ندهید فضای گفت و گویتان با همسرتان تبدیل به مشاجره و بحث شود. اگر دیدید که گفت و گو تبدیل به حمله کلامی شده است باید به سرعت به این گفت و گو خاتمه دهید. حمله کلامی در واقع مقدمه حمله فیزیکی را فراهم می‌کند.

راه های مقابله با کتک زدن همسر

مقابله با کتک زدن همسر

در این بخش به این مساله اشاره می‌کنیم که اگر به هر دلیلی زنی در شرایط کتک خوردن از همسر قرار گرفت، چه اقداماتی لازم و ضروری است.

✅زیر بار ظلم نمانید

اکثر زنانی که مورد آزار و اذیت همسران‌شان قرار می‌گیرند کتک زدن همسر را تجربه می به دلیل ترس از همسر این مساله را بیان نمی‌کنند. اما باید بدانید سکوت به هیچ عنوان وضعیت‌تان را بهبود نمی‌دهد. باید بپذیرید که نیاز دارید که تغییری در این وضعیت ایجاد کنید. هیچ انسانی لایق تحمل این شرایط نیست. اگر به هر دلیلی در این شرایط قرار گرفته‌اید می‌توانید برای تغییر بلند بشوید.

برای آشنایی با راه های از بین بردن ترس از شوهر کلیک کنید.

✅امنیت خود را اولویت قرار دهید

اگر احساس کردید که همسرتان قصد وارد کردن آسیب‌های جدی به شما دارد خانه را ترک کنید و به یک مکان امن‌تر پناه ببرید. حتی اگر لازم است بعد از کتک زدن همسر مدتی دور از او زندگی کنید. سلامتی شما مهم‌ترین مساله ایست که باید به آن توجه کنید. اگر به هر دلیلی امکان خروج از خانه را ندارید باید بدون اینکه همسرتان را در جریان قرار دهید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

✅از ایجاد تنش بپرهیزید

هنگاهی که همسرتان عصبانی است از هر تنش و جر و بحثی که زمینه خشونت را ایجاد می‌کند، دوری کنید. سعی کنید فضا را متشنج نکنید. اگر نیاز به صحبت و تذکر دادن به همسرتان دارید حتما اجازه دهید آرام شود و بعد با او صحبت کنید. برای آشنایی با معیارهای و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

طلاق یا سوختن و ساختن؟

بسیاری از افرادی که در معرض خشونت خانگی و یا کتک زدن همسر بر سر دوراهی ادامه زندگی مشترک و یا طلاق قرار می‌گیرند. در این شرایط بهتر است در ابتدا در این مورد با همسر خود صحبت کرده و اگر شاهد تغییرات و یا حتی تلاش برای اینکار بودید؛ بهتر است به زندگی خود ادامه دهید. اما در غیر این صورت و شدید شدن رفتارهای پرخاشگرانه، باید جدایی را انتخاب کرده و خود را نجات دهید.

قوانین مرتبط با کتک زدن همسر

این موضوع را در نظر داشته باشید که در مورد کتک زدن همسر قوانینی نیز وجود دارد. به این معنی که افراد می‌توانند بلافاصله بعد از تجربه خشونت خانگی به مراجع قانونی مراجعه کرده و شکایت کنند. در این شرایط هم مجاز به گرفتن دیه و هم مجازات همسر خود هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که افراد از حقوق خود آگاه بوده و در صورت نیاز از آنها استفاده نمایند.

سخن آخر

طبق آمار جهانی میزان کتک زدن همسر در حال افزایش است. زنان آسیب پذیر ترین قشر این پدیده هستند. متخصصان و روان شناسان امروزه برای رفع این پدیده بازسازی روابط را پیشهاد می‌دهند. اگر هنوز هم به همسرتان علاقه دارید این گزینه بهترین راهکار پیش روی شماست. فراموش نکنید این راهکار نیازمند همکاری دو طرفه ی زوجین می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره