علت خواب دیدن چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت خواب دیدن به دلایل مختلفی بستگی دارد. خواب دیدن یا رویاها، داستان و تصویرهایی هستند که ذهن ما هنگام خواب می‌سازد. آن‌ها می‌توانند سرگرم‌کننده، عاشقانه، مزاحم، ترسناک و گاهی عجیب باشند. این اتفاق به طور معمول در مرحله‌ای از خواب شبانه به نام REM (خواب با حرکات سریع چشم) اتفاق می‌افتد. در مورد نقش خواب در تنظیم متابولیسم، فشارخون، عملکرد مغز و سایر جنبه‌های سلامتی مسائل زیادی شناخته شده است.

اما با وجود نظریه‌های مختلفی که درباره علت خواب دیدن وجود دارد بازهم محققان هنوز پاسخی قطعی در ارتباط با خواب دیدن پیدا نکرده‌اند و سعی دارند با بررسی رویکردها و نظریه‌ها آن را توجیه می‌کنند. با این حال آشنایی با دلایل گوناگون خواب دیدن به شما کمک می‌کند تا بتوانید از ضمیر ناخودآگاه خود اطلاعات بیشتری بدست آورید و به سلامت روان خود توجه کنید. اگر برای شما هم سوال است که چرا خواب می‌بینیم، در این مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علت خواب دیدن

چرا خواب میبینیم

علت خواب دیدن هنوز به طور کل و دقیق مشخص نشده است. نظریه های زیادی در این باره وجود دارد. اما عده ای از آنها تصور می‌کنند که هیچ کارکرد مستقیمی میان خواب و واقعیت وجود ندارد. چنین نظریه هایی بسیار وسیع هستند و روانشناسان، روانپزشکان و عصب شناسان مختلفی را به خود درگیر کرده است. مولفه های بسیاری در این باره وجود دارد. اما اگر به طور جد خواب باعث آزار و پریشان حالی شما شده است؛ از روانشناس راهنمایی بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل و علت خواب دیدن چیست

به احتمال زیاد هرگز یک پاسخ یا نظریه ساده وجود ندارد که علت خواب دیدن را به‌ طور کامل و همه‌ جانبه در زندگی انسان توضیح دهد. نظریات مختلفی در ارتباط با این که چرا خواب می‌بینیم وجود دارد. بااین‌حال، حتی در بین متخصصین نظر واحدی راجع به علل رویاها وجود ندارد. برخی برای خواب‌دیدن ویژگی‌ها و کارکردهای ارزشمندی قائل هستند و برخی متخصصین، خواب دیدن را عملی بیهوده برای مغز می‌دانند که هیچ کارکردی ندارد.

تاکنون مسائل زیادی در مورد رویاها ناشناخته مانده است. طبیعتاً مطالعه رویاها در آزمایشگاه دشوار است، اما فناوری و روش‌های جدید تحقیق ممکن است به بهبود درک ما از رویاها کمک کنند. در ادامه برخی از نظریات علت خواب دیدن را به اختصار توضیح داده می‌شود. در صورتی که خواب دیدن زیاد شما را کلافه کرده می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی با موبایل استفاده کنید.

✨ نظریه دریچه اطمینان

یکی از نظریه هایی که در رابطه با علت خواب دیدن وجود دارد؛ نظریه دریچه اطمینان است. طبق این نظریه، خواب مانند دریچه اطمینان یک دیگ بخار عمل می‌کند؛ این نظریه معتقد است خواب دیدن باعث تخلیه فشارهای عاطفی می‌شود و از تبدیل شدن آن‌ها به مشکلات جدی‌تر روحی و روانی جلوگیری می‌کند.

✨ نظریه فروید درباره خواب دیدن

فروید معتقد بود که علت خواب دیدن، یک تلاش برای برآورده کردن امیال سرکوب‌شده است. از نظر فروید رویاها یک‌شکل ظاهری و یک محتوای باطنی و پنهان دارند. برای مثال دیدن یک تنور نانوایی یا مراسم ازدواج در خواب، شکل ظاهری رویاها هستند اما این شکل ظاهری نمادی از موضوعات دیگری در ذهن ناهشیار فرد است. محتوای باطنی و پنهان خواب، منطقی، مشخص و جزئی از زندگی فکری شخص است که با روش‌هایی سانسور شده و به شکل نمادین در رویا در آمده است. برای آشنایی بیشتر با مکانیسم ضمیر ناخودآگاه کلیک کنید.

✨ نظریه یونگ

براساس نظر یونگ، علت خواب دیدن هم نتیجه تعارض‌های درونی و هم در اکثر موارد تظاهراتی از ناخودآگاه جمعی را دربر دارد. کهن‌الگوهای یونگی می‌توانند در خواب‌های هر فرد تجلی پیدا کنند. برای مثال دیدن یک اژدها در خواب یا دزدی می‌تواند به کهن‌الگوی سایه در ناهشیار جمعی اشاره داشته باشد. برای دریافت تعبیر خواب خود بر اساس نظریه یونگ و سایر معبران کلیک کنید.

✨ نظریه فیلتر حافظه درباره خواب دیدن

نظریه فیلتر حافظه نیز در رابطه با علت خواب دیدن پژوهش انجام داده. نظریه فیلتر حافظه معتقد است که رویا، نقش یک صافی را به عهده دارد؛ یعنی در طول مراحل خواب دیدن، تمام اطلاعات به دست آمده در طول روز بررسی و اطلاعات غیر لازم یا غیر مناسب حذف می‌شوند.

✨ نظریه تکاملی

طبق این نظریه، علت خواب دیدن به تکامل دستگاه عصبی مرکزی کمک می‌کند و به همین علت در سال‌های اولیه عمر، مقدار خواب دیدن بیشتر است.

✨ نظریه آپاندیس درباره خواب دیدن

بر اساس نظریه آپاندیس، خواب دیدن هیچ عمل زیست‌شناختی مفیدی در انسان انجام نمی‌دهد و مثل آپاندیس است که هنوز از بین نرفته است، ولی به‌مرور قرن‌ها از بین خواهد رفت. علت خواب دیدن طبق این نظریه بیهودگی است.

✨ تقویت مهارت حل مساله

علت خواب دیدن به تقویت مهارت حل مساله نیز مرتبط است. خواب به مغز کمک می‌کند تا تمام اطلاعات، خاطرات و آنچه روزانه برای ما رخ می‌دهد را تثبیت کند. در واقع خواب می‌خواهد که واقعیت اجتماعی ما را شبیه سازی کند.

✨ رویارویی با واقعیت و خطر

علت خواب دیدن گاهی آگاهی برای رویارویی با خطرات است. در واقع خواب مانند تابع شبیه سازی شده عمل می‌کند.

✨ مرتب کردن اطلاعات توسط مغز

از علت خواب دیدن می‌توان به مرتب کردن اطلاعات توسط مغز اشاره کرد. مغز انسان برای مرتب کردن اطلاعات از رویا استفاده می‌کند. زمانی که یک فرد خواب می‌بیند مغز او در حال مرتب کردن اطلاعاتی است که باید ذخیره شود یا حذف شود.

چه مسائلی بر رویا دیدن اثر می‌گذارند؟

علت خواب دیدن چیست

جدا از بررسی علت خواب دیدن، برخی مسائل روی رویا اثر گذار است. مانند خواب شبانه، رویاها هم در برابر مشکلات روحی و جسمی آسیب‌پذیر هستند. شرایط محیطی موجود یا برخی از داروها وجود دارند که ممکن است رویاها را تحت تأثیر قرار دهند.

? افسردگی و اضطراب

علت خواب دیدن را بر اساس نظریه های مختلف مطالعه کردید. اما یکی از چیزهایی که بر اثر گذاری رویا موثر است، افسردگی و اضطراب است. افسردگی و اضطراب اغلب با کابوس همراه است و وجود کابوس ممکن است نشانه‌ای از شدت افسردگی باشد. تحقیقات نشان داده است که در بین بیماران مبتلابه اختلال افسردگی اساسی، وجود کابوس‌های مکرر با تمایل به خودکشی همراه است. افرادی که افسرده یا مضطرب هستند، بیشتر در معرض رویاهای استرس‌زا، مزاحم یا ترسناک هستند.

? داروها

مصرف برخی از داروها از جمله دسته دارویی (SSRI) که برای کاهش اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود، می‌تواند بر علت خواب دیدن و محتوای خواب‌ها تأثیر داشته باشد. SSRI ممکن است توانایی به خاطر سپردن رویاها را کاهش دهد. همچنین می‌تواند منجر به وجود احساسات مثبت‌تر در رویا یا خواب دیدن شود. از طرف دیگر ترک مصرف این داروها ممکن است باعث کابوس‌های شبانه در فرد بشود.

? الکل و مواد مخدر

مواد مخدر و الکل می‌توانند علت خواب دیدن را تحت تأثیر قرار دهند. الکل چرخه خواب طبیعی و سالم را مختل می‌کند و منجر به خواب پراکنده می‌شود. مصرف الکل زیاد و نزدیک به زمان خواب، ممکن است مدت‌زمان خواب REM را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که وابستگی به الکل با رؤیاهای دارای محتوای عاطفی منفی بیشتر مرتبط است.

تاثیر اختلالات در خواب دیدن

اختلالات روانی اثرات خود را در علت خواب دیدن هم می‌گذارند. افرادی که به اختلال مبتلا هستند می‌توانند با رویا پردازی محتواهای عجیب و غریب و منفی در خواب داشته باشند. و چرخه خواب و بیداری این افراد مختل می‌شود. برای مثال سندرم پای بی قرار یکی از اختلالات عصبی است که می‌تواند با کابوس همراه شود.

بررسی‌های بالینی در زمینه خواب دیدن

رویاها می‌توانند از مهم‌ترین مسائلی باشند که احتیاج به بررسی بالینی توسط روانشناس را ایجاب کنند. محتوای رویاها و علت خواب دیدن از اصلی‌ترین مسائلی است که در درمان‌ های روان‌شناختی مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از نشانه‌ های جدی در خواب ها که احتیاج به توجه روان‌شناختی دارند شامل موارد زیر هستند.

? کابوس‌ها

? تکرار یک موضوع در رویاها

?وجود موضوعات ناهنجار یا عجیب در رویا

? خواب‌هایی که هیجان زیادی در فرد ایجاد می‌کند (گریه کردن در خواب، احساس استرس شدید حتی بعد از بیداری یا صحبت کردن در خواب)

? فرد در طول روز احساس کند برخی اتفاقات را در خواب می‌بیند یا به عبارتی گم کردن مرز میان رویا و واقعیت

کلام آخر

علت خواب دیدن می‌توانند نشان‌دهنده آرزوها یا تمایلات سرکوب‌شده و یا مشکلات جدی در ضمیر ناهشیار فرد باشند. به همین خاطر لازم است که مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند. شما می‌توانید درمان‌های مناسب را توسط مجرب ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت نمایید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با موبایل با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا همه خواب می بییند؟

شاید خوابی را که دیده‌ایم به یاد نیاوریم اما این باور وجود دارد که هر فرد به‌طور متوسط 3 تا 6 بار، در طول خواب شبانه، رویا می‌بیند. تصور می‌شود که هر خواب‌ بین 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. حدود 95 درصد رویاها با بیرون آمدن شخص از رخت خواب فراموش می‌شوند درنتیجه دور از انتظار نیست که فرد به‌صورت آگاهانه متوجه خواب دیدن خود نباشد.

آیا افراد نابینا هم خواب می‌بینند؟

پاسخ این سوال به سطح نابینایی فرد بستگی دارد. اگر فرد کور مادرزاد باشد می‌تواند رویا ببیند اما نمی‌تواند تصویری داشته باشد. افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا بیشتر با سایر مؤلفه‌های حسی، خواب می‌بینند به‌عنوان‌مثال خواب آن‌ها می‌توانید ترکیبی از صداها، اطلاعات لمسی، بو و طعم و احساسات باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره