افسردگی پنهان چه نشانه هایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی پنهان یکی از انواع افسردگی است که می‌تواند به دو صورت بروز یابد، در حالت اول بیمار خودش به صورت آگاهانه علائمش را از دیگران مخفی می‌کند، اما در حالت دوم نشانه‌ها از دید خود بیمار هم پنهان مانده و افسردگی به صورت نهان در رفتار، افکار و باورهای بیمار رخنه می‌کند. در هر دو حالت بیمار انگیزه کافی ندارد و نسبت به موضوعاتی که قبلا لذت می‌برد، رغبتی نشان نمی‌دهد.

با این حال برای تشخیص افسردگی باید به سایر علائم نیز توجه داشت و برای تشخیص نظر متخصص و گاه انجام تست‌ها ضرورت پیدا می‌کند. در ادامه راه‌های تشخیص افسردگی پنهان را آورده‌ایم، در صورتی که علائم را در خود یا نزدیکان دیدید، برای درمان و تشخیص قطعی به متخصص روانشناسی مراجعه نمایید. برای آشنایی با انواع نشانه های افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پنهان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

افسردگی پنهان

نام دیگر افسردگی پنهان، افسردگی خندان است. چرا که در این نوع از افسردگی فرد تمام تلاش خود را می‌‌کند تا دیگران از حال درونی او باخبر نشوند. اما قطعا سرکوب احساسات و حتی مخفی کردن آن از دیگران، پیامدهای بدتری خواهد داشت. افسردگی جنبه های مختلف از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و حتی گاهی تمام عملکرد آنان را مختل می‌کند. به همین دلیل علائم این نوع از افسردگی را شناخته و به خودمان و یا دیگران کمک کنیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علایم و نشانه های افسردگی پنهان

علائم افسردگی پنهان

با شناخت علائم افسردگی پنهان می توانید خودتان آن را تشخیص دهید و برای درمان قبل از حادتر شدن حالتان اقدام کنید. در ادامه به شایع ترین علائم  اشاره می کنیم. برای تشخیص تست افسردگی بدهید.

?تغییر سبک خوابیدن و بروز عادت های جدید تغذیه

تغییرات ناگهانی و غیرعادی در رفتارهای یک شخص اغلب هشدارهایی هستند که خطر بروز یک بیماری روانی را  گزارش می دهند. کاهش یا افزایش بی رویه ساعت خواب از بارزترین نشانه‌های افسردگی پنهان است که سلامت روانی فرد را  تهدید می‌کند.

در نتیجه علاوه بر مصرف الکل، پرخوری  و گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر که رفتارهای معمول یک بیمار افسرده هستند، ممکن است عادت‌های خواب افسرده نیز بهم بریزد. از آن جا که بیمارافسرده علاقه‌ای به فعالیت ندارند ترجیح می‌دهند مدت زمان طولانی بخوابند یا برعکس دچار کم خوابی شدید می‌شوند.

?افسردگی پنهان و کاهش تعاملات اجتماعی

آدم‌های افسرده هر چند به ظاهر سعی در پنهان کردن حالت روحی و روانی خود داشته باشند، اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی خود را لو می‌دهند. آنها هیچ علاقه‌ای به صحبت با دیگران ندارند و دوست دارند  ساعت‌های طولانی تنها بمانند و منزوی و گوشه نشین می‌شوند. در افسردگی پنهان نیز شاهد تنهایی و علاقه فرد به انزوا، هستیم.

حتما به مقاله چرا هیچ چیز خوشحالم نمی کنه مراجعه نمایید.

?چشم انداز منفی نسبت به آینده

افسردگی حتی به شکل پنهان پشت نقاب شادی و خوشحالی مانع از آن می‌شود که بیمار آینده را زیبا و پر از اتفاق‌های شیرین و لذت بخش تصور کند. در نگاه وی آینده تاریک و مبهم است و هیچ کور سویی از امید و روشنایی وجود نخواهد داشت. نمی‌توان افکار منفی اشخاص افسرده را به منزله واقع بینی تلقی کرد، چرا که واقع بینی به معنای مشاهده واقعیت زندگی اعم از جنبه‌های شادی و غم است، اما در افسردگی پنهان تمام جوانب زندگی در نگاه شخص افسرده پوچ و بی معناست و هیچ دلیلی برای شادی وجود ندارد.

?افسردگی پنهان | تحریک پذیری شدید

بیمار افسرده به جهت اینکه از درون احساس شادی ندارند و تنها از بیرون وانمود به شادی می‎‌کنند، بسیار عصبی و پرخاشگر می‌شود و سریعا نسبت به موضوعات مختلف واکنش نشان می‌دهند. این اشخاص در برخورد با دیگران دائما احساس خشم و زود رنجی دارند. با در نظر گرفتن این نشانه‌ها می توان به وجود افسردگی پنهان  پی برد، حتی اگر به ظاهر طور دیگری وانمود کنند.

?بیان اغراق آمیز هیجانات

یکی از ویژگی‌های افسردگی پنهان با آشکار کردن هیجانات به شکل اغراق آمیز مشخص می‌شود. برای مثال اگر قبلا هنگام دیدن یک صحنه تلخ کمی احساس ناراحتی می‌کرد، اکنون به دلیل افسردگی پنهان احساس غم بیشتری می‌کند و حتی گاه با دیدن یک صحنه ناراحت کننده به شدت گریه می‌کند و احساس غم زیادی را نشان می‌دهد.

برای آشنایی با سایر علل تظاهر به خوب بودن کلیک کنید.

?بیان باورهای غیر عادیی در افسردگی پنهان

بیمار دارای افسردگی پنهان معمولا درباره موضوعاتی صحبت می‌کنند که غیرعادی هستند و بر مضامینی چون مرگ، خود کشی و یا پوچی زندگی دلالت دارد. اشخاص افسرده دارای افکار سیاه و منفی هستند که حتی گاهی از بیان آنها نیز وحشت دارند. در مواردی بیمار دارای افسردگی پنهان به جای منطق اتفاقات را به جادو و تقدیر ارتباط می‌دهد و به همین دلیل اعتقادی به تغییر و کنترل شرایط ندارد.

?درخواست کمک از اطرافیان

بیمار دارای افسردگی پنهان گاهی از حالات منفی خود احساس خستگی می‌کنند و از اطرافیان‌شان درخواست کمک می‌نمایند. حتی برخی از این افراد مبتلا به افسردگی به دنبال مشورت و حمایت‌های دیگران در جلسات اولیه درمان نیز شرکت می‌کنند اما نسبت به تداوم درمان دچار تردید می‌شوند و آن را رها می‌سازند.

پیامدهای افسردگی پنهان

این انتخاب شخصی افراد است که در مورد افسردگی خود صحبت کنند یا نه. اما به طور کلی افسردگی پنهان به دلیل اینکه احساسات و هیجانات را مخفی می‌کند؛ احتمالا آسیب شدیدتری به افراد وارد می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که با وجود این بیماری، احتمال بروز خودکشی بیشتر می‌شود. همچنین سایر بیماری هایی که در اثر این نوع از افسردگی ایجاد می‌شوند؛ شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سکته، پوکی استخوان و بیماری آلزایمر می‌گردد. برای اطلاع از طول درمان افسردگی کلیک کنید.

افراد آسیب پذیر در مورد افسردگی پنهان

فراموش نکنید که همه اطرافیان شما توانایی پنهان کردن افسردگی خود را دارند. این اتفاق زمانی بیشتر می‌افتد که افراد نگران از دست دادن چیزی به دلیل افسردگی باشند. اما به طور کلی تاثیر افسردگی پنهان بر عده ای بیشتر از دیگران است.

برای مثال به دلیل عوارضی که در قسمت قلبی ذکر شد؛ میانسالان احتمالا با خطر جدی تری روبرو هستند. کودکان و نوجوانان، مردان، افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند؛ یا حتی کسانی که در گذشته سابقه خودکشی ناموفق یا تروما داشته اند؛ یا حتی افرادی که از سطح اجتماعی اقتصادی پایین تری برخوردار هستند؛ همگی جزو گروه های پر خطر محسوب می‌شوند.

دلیل پنهان کردن افسردگی از دیگران

افراد افسردگی خود را به دلایل مختلفی از دیگران پنهان می‌کنند. اما احتمالا از عواقب اینکار خود آگاه نیستند. به همین دلیل بهتر است هر چه سریعتر این دلایل را در افراد شناسایی کرده و به آنها برای درمان افسردگی پنهان کمک کنیم. بیشتر این دلایل شخصی هستند و افراد به دلیل فاجعه سازی از مسائل کوچک گرفتار چنین تله های ذهنی می‌شوند. اما برخی از شایع ترین عوامل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تدریجی بودن فرایند پنهان ماندن افسردگی

نداشتم اعتماد به پزشکان و روانشناسان

ترسیدن از پیامدهای صحبت کردن در مورد افسردگی

ترس و قضاوت های دیگران و اذیت شدن آنها

شرم از بیان کردن این موضوع

امتناع از مصرف دارو

بهترین درمان افسردگی پنهان

غلبه بر افسردگی پنهان

بیشتر بیماران افسرده از اینکه مستقیما درباره مشکل خود صحبت کنند و نگرانی‌های درونی خود را فاش سازند، احساس بیم و ترس دارند. یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند در حل مشکلات و دغدغه‌های افسرده‌ها کاربردی باشد، مراجعه به مشاور و استفاده از تکنیک‌های درمانی او است.

مشاور و روانشناس با استفاده از همدلی و گوش دادن به صحبت‌های بیمار و با حفظ اصل رازداری می‌تواند درک بهتری از مشکل و شدت آن پیدا کند و از طریق روش‌های مختلفی چون دارودرمانی، روان درمانی و آموزش مهارت‌های زندگی در جهت بهبود وضعیت بیمار مبتلا به افسردگی پنهان اقدامات مهمی انجام دهند. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

دارو درمانی

با اینکه معمولا افراد مبتلا به افسردگی پنهان، علاقه ای به مصرف دارو ندارند؛ اما به هر حال بعد از تشخیص این بیماری در آنها، بهتر است علاوه بر استفاده از روش های روانشناختی از دارو نیز استفاده شود. مصرف دارو فرایند درمان را سربع تر کرده و اوضاع را برای فرد بیمار بهبود می‌بخشد.

فراموش نکنید که مصرف دارو باید تحت نظر پزشک انجام شود. برخی از داروهایی که پزشک در این شرایط تجویز می‌کند؛ شامل، داروهای بازجذب سروتونین، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای افسردگی سه حلقه ای ، بازدارنده مونوآمین اکسیداز، بوپروپیون و … می‌گردد. برای آشنایی با انواع داروهای ضدافسردگی کلیک کنید.

سخن پایانی

افسردگی پنهان در همه افرا به یک شکل بروز نمی‌کند و شدت های مختلفی دارد. قطع اطرافیان نمی‌توانند به طور کامل احساسات فردی را که به افسردگی مبتلاست؛ درک کنند. به همین دلیل باید از او حمایت بیشتری کرده و در این مورد با او صحبت کنند.

در قدم اول باید اعتماد چنین فردی را جلب کرد تا بی خیال آسوده در مورد بیماری خود با ما صحبت کند. فراموش نکنید که با گذشت زمان علائم افسردگی شدید تر شده و افراد بار سنگین تری را به دوش می‌کشند. بهتر است در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و در صورت لزوم دارودرمانی را تحت نظر یک روانپزشک ادامه دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پنهان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا پنهان کردن افسردگی و حفظ ظاهر برای درمان این مشکل موثر است؟

این افراد به اشتباه فکر می‌کنند با پنهان کردن افسردگی خود و سرگرم شدن به امورات مختلف می‌توانند هیجان منفی‌شان را کاهش دهند. این امر اگرچه در برخی مواقع کارساز است اما در مواقعی که شخص به افسردگی مزمن و حاد دچار باشد فقط بر شدت بیماری روانی می‌افزاید.

چشم انداز افرادی که دچار افسردگی پنهان هستند نسبت به آینده چیست؟

افسردگی حتی به شکل پنهان و پشت نقاب شادی و خوشحالی مانع از تصور دنیایی شیرین و امیدبخش می‌شود. در نگاه وی آینده تاریک و مبهم است و هیچ کور سویی از امید و روشنایی وجود نخواهد داشت، حتی اگر در ظاهر طور دیگری خود را معرفی کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره