علت خواب آلودگی طی روز چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

با پیدا کردن علت خواب آلودگی می‌توانید راهی برای رفع آن پیدا کنید. گاه با تغییر سبک زندگی و یا رژیم غذایی به راحتی این مساله حل می‌شود، اما گاهی هم برای درمان نیاز به اقدامات تخصصی است. بیشتر کسانی که مشکل خواب‌آلودگی در طول روز را دارند، با کاهش عملکرد روزانه روبه رو هستند. بنابراین در بلند مدت خواب آلودگی روزانه زمینه ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی را افزایش می‌دهد.

خمیازه‌های وقت و بی وقت، بی حوصلگی، خستگی، نداشتن تمرکز و… از جمله نشانه‌های این اختلال هستند که با چند اقدام ساده به راحتی می‌توان آن‌ها را از بین برد. در ادامه برای بررسی علل و راه درمان آن با ما همراه باشید. برای آشنایی با سایر انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خواب آلودگی در طول روز می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

علت خواب آلودگی و خستگی در طی روز

علت خواب آلودگی چیست

 

علت خواب آلودگی در طول روز هرچه که باشد، آزاردهنده است و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا اگر در طول روز دائما احساس خستگی کنید، خمیازه بکشید و چرت بزنید مسلما در بسیاری از جنبه‌ها نظیر شغل یا تحصیل با افت عملکرد روبه‌رو خواهید شد. برای اینکه با این مشکل مقابله کنید در قدم اول باید علت آن را دریابید. در ادامه به مهم‌ترین عوامل و علت خواب آلودگی مفرط در طول روز را شرح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

◀مشکل در خوابیدن

بی‌خوابی اصلی ترین علت خواب آلودگی است که باعث می‌شود افراد در طول روز بیش از اندازه خسته باشند. این اختلال به دو شکل اولیه و ثانویه در بیماران بروز پیدا می‌کند. در بی‌خوابی اولیه فرد مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به خواب رود و در نهایت ساعت خواب کمی دارد.

در بی‌خوابی ثانویه فرد در به خواب رفتن مشکل چندانی را حس نمی‌کند، اما در عوض خواب او از کیفیت لازم برخوردار نیست. برای مثال بیدار شدن‌های مکرر در طول شب باعث می‌شود که انرژی لازم را از خواب شب دریافت نکند و در نتیجه همواره با احساس کمبود انرژی و خستگی مفرط دست و پنجه نرم کند. برای آشنایی با علت بی خوابی کلیک کنید.

◀علت خواب آلودگی | دچار بودن به آپنه خواب

آپنه تنفسی یکی دیگر از اختلالات خواب است که می‌تواند علت خواب آلودگی مفرط در طول روز نیز باشد. چرا که در طی این اختلال فرد در طول شب به طور مکرر با انسداد تنفس روبرو شده و به همین خاطر از خواب بیدار می‌شود. این بیداری‌های پی‌درپی باعث می‌شود که الگوی خواب به هم بریزد و فرد نتواند به اندازه کافی از خواب شب انرژی کسب کند. از همین رو اکثر کسانی که دچار اختلال آپنه خواب هستند، در طول روز احساس خستگی می‌کنند و بیش از دیگران چرت می‌زنند. برای اطلاع از نشانه های اختلال آپنه خواب کلیک کنید.

◀دچار بودن به سندروم پای بی قرار

سندروم پای بیقرار یکی دیگر از انواع اختلالات خواب و علت خواب آلودگی است که در طول شب مشکلات مختلفی را برای فرد مبتلا به همراه می‌آورد و خواب او را به هم می‌ریزد. کسانی که دچار سندروم پای بی قرار هستند، در طی خواب علائمی نظیر تکان دادن پاها یا احساس درد، خارش و سوزش در این ناحیه را تجربه می‌کنند. این علائم منجر به بیداری‌های مکرر شده که الگوی خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به فقدان انرژی، احساس خستگی مفرط و خواب آلودگی در طول روز می‌شوند.

◀دچار بودن به حمله خواب یا اختلال نارکولپسی

اختلال حمله خواب یا نارکولپسی می تواند علت خواب آلودگی در طول روز و چرت زدن های زیاد باشد. مبتلایان به نارکولپسی به طور غیرارداری و ناگهانی به خواب فرو می‌روند. این حالت می‌تواند تحت تاثیر حالت‌های روحی خاص قرار داشته باشد و برای مثال در شرایط استرس یا ناراحتی تشدید شود. برای آشنایی با اختلال حمله خواب کلیک کنید.

◀دچار بودن به انواع پاراسومنیا یا خواب پریشی

پاراسومنیا یا خواب پریشی به مجموعه‌ای از اختلال‌های خواب گفته می‌شود که مواردی نظیر کابوس‌های شبانه، وحشت زدگی، راه رفتن در خواب، فلج خواب و حرف زدن در خواب را شامل می‌شوند. وجه اشتراک همه این اختلال‌ها بروز رفتارهای غیرمعمول در جریان خواب است. مبتلایان به پاراسومنیا نیز الگوی خواب پریشانی دارند و همین مسئله باعث می‌شود که خواب آن‌ها به اندازه کافی انرژی زا نباشد. از همین رو در طی روز با مشکلاتی نظیر احساس خواب آلودگی و خستگی مفرط مواجه می‌شوند.

برای آشنایی با راه های رفع خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح کلیک کنید.

◀علت خواب آلودگی | دچار بودن به کم خونی

اگر کسی که در طول روز احساس خواب آلودگی زیادی دارد و دچار هیچ گونه اختلال خواب نباشد؛ باید به دنبال دلیل دیگری برای مشکل او گشت. در اکثر موارد یک مشکل جسمانی در پیدایش این مشکل نقش دارد. برای مثال کم خونی یکی از دلایل بسیار مهم در بروز خستگی مفرط و  نداشتن انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره است.

چرا که در کم خونی مقدار گلبول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد و در نتیجه کار اکسیژن رسانی به اندام‌ها مختل می‌گردد. خستگی یکی از علائم بارز کاهش اکسیژن سطح خون است. برای آشنایی بیشتر با علل خستگی مزمن کلیک کنید.

◀کمبود پروتئین در بدن

کمبود پروتئین در بدن یکی دیگر از انواع علت خواب آلودگی است که می‌تواند منجر به احساس خستگی و خواب آلودگی شود. از همین رو اکثر کسانی که رژیم های سنگین می‌گیرند یا از خوردن پروتئین‌ها خودداری می‌کنند با این مشکل مواجه می‌شوند.

◀علت خواب آلودگی | درگیری با استرس مزمن

مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد که قرار داشتن تحت استرس و اضطراب مزمن می‌تواند بدن را دچار نوعی فرسودگی کرده و به این ترتیب با علائمی نظیر فقدان انرژی و احساس خستگی مفرط همراه شود. از همین رو اگر در طول روز احساس خواب آلودگی زیادی می‌کنید، بهتر است اضطراب‌های روزمره‌تان را بررسی کنید. اگر احساس می‌کنید تحت فشار زیادی هستید کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا از این وضعیت رهایی پیدا کنید.

◀دچار بودن به افسردگی

بروز تغییراتی در الگوی خواب و اشتها یکی از علائم و ملاک‌های اصلی در تشخیص افسردگی است. در واقع برخی از مبتلایان به افسردگی در کنار علائمی نظیر احساس غمگینی مفرط یا فقدان لذت دچار کم خوابی یا پرخوابی می‌شوند که هردوی این مشکلات می‌تواند با ایجاد ظاهری خسته و خواب آلودگی در طول روز نمایان شوند. برای اینکه به تشخیص قطعی در مورد افسردگی برسید باید از یک روانشناس بالینی کمک بگیرید.

◀علت خواب آلودگی | پیروی از سبک زندگی غلط

احساس خواب آلودگی در طول روز می‌تواند ناشی از یک سبک زندگی غلط باشد. برای مثال نداشتن یک برنامه خواب منظم، استفاده بیش از حد از نوشیدنی‌های کافئین دار هنگام شب و کم تحرکی از جمله مسائلی هستند که منجر به احساس خستگی بیش از حد و فقدان انرژی می‌شوند.

درمان خواب آلودگی در طول روز

علت خواب آلودگی در طول روز

برای درمان  علت خواب آلودگی مفرط در ابتدا باید برای کشف علت این مشکل گامی بردارید. همان طور که گفته شد عوامل جسمانی و روانشناختی مختلف می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند، در نتیجه باید برای بررسی بیشتر مشکل خود به یک روانشناس و پزشک مراجعه نمایید.

در اکثر موارد یک اختلال خواب در بروز احساس خستگی مفرط نقش دارد که درمانگران برای بهبود آن‌ها از تکنیک‌های خودآرام سازی و تجویز داروهای آرام بخش استفاده می‌کنند. با این حال بسیار اهمیت دارد که هرگز به طور سرخود یک درمان دارویی را آغاز نکنید و پیش از انجام اقدامات پزشکی حتما با یک متخصص مشورت نمایید. برای آشنایی با روش‌های درمان بی خوابی کلیک کنید.

?تغییر سبک زندگی

از آنجایی که خواب بخش مهمی از زندگی افراد است و سبک زندگی بر آن بسیار موثر است؛ بهتر است افراد برای برطرف کردن علت خواب آلودگی خود حتما تغییری در امور و روند کارهای خود ایجاد کنند. نوشتن مسائلی که قبل از خواب فکر ما را درگیر می‌کنند و یا داشتن برنامه ای منظم برای خواب و بیداری و همچنین تغذیه افراد می‌تواند تا حد زیادی از این موضوع جلوگیری کند.

?درمان اختلالات خواب

به طور کلی بخش عمده علت خواب آلودگی در طول روز، مرتبط با اختلالات خواب افراد است. به همین دلیل افراد باید برای جلوگیری از این موضوع، در ابتدا بیماری های مختلف مرتبط با خواب را درمان نمایند. درمان این بیماری ها با کمک متخصص امکانپذیر بوده و بهتر است افراد از انجام اقدامات خودسرانه پرهیز کنند.

پیامدهای خواب آلودگی در طول روز

اینکه افراد نتوانند به اندازه در طول شب بخوانند و در طول روز نیز مدام احساس خواب آلودگی داشته باشند؛ در زمینه های مختلف برای آنها مشکل ساز خواهد شد. افراد با داشتن احساس خواب آلودگی نمی‌توانند به درستی واکنش نشان داده و تصمیم گیری کنند. همچنین حافظه آنان نیز دچار اختلالاتی می‌گردد. از طرفی انرژی کافی برای انجام کارهای خود را نداشته و احتمالا تحریک پذیر می‌شوند.

سخن پایانی

برای همه ما پیش آمده است که روزهایی را خواب آلود و بی حوصله باشیم. اما اگر این حالت برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ مشکلات زیادی در زندگی ما ایجاد می‌شود. از این رو پیدا کردن علت خواب آلودگی و همچنین برطرف کردن این علل از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی نمی‌توان این موضوع تنها با پرخوابی یا خوردن قرص خواب جبران کرد. بهتر است افراد متناسب با دلیل این مشکل عمل کرده و همچنین از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خواب آلودگی در طول روز می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خواب آلودگی زیاد در طول روز می تواند ناشی از افسردگی باشد؟

بله برخی از بیماران مبتلا به افسردگی دچار تغییراتی در الگوی خواب و اشتها می‌شوند که این مسئله می‌تواند انرژی آن‌ها را در طول روز تحت تاثیر قرار دهد. برای دریافت مداخلات مناسب در این شرایط باید به یک روانشناس مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

    1. نیاز بدن به خواب در هر سنی متفاوته جدول زمان بندی مناسب برای خواب را میتونید در مقاله خواب کافی ملاحظه بفرمایید. در صورتی که بیش از مقدار مشخص شده در طول روز احساس خواب آلودگی داشتید احتمالا کیفیت خواب مناسبی ندارید و یا علت جسمانی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره