اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی است که براساس طبقه بندی انجمن روان پزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. مبتلایان به اسکبزوافکتیو علائم روان پریشی نظیر هذیان و توهم را در کنار علائم خلقی نظیر افسردگی یا مانیا تجربه می‌کنند. این مسئله می‌تواند بسیاری از متخصصان را در تشخیص بیماری به اشتباه بیاندازد. با این حال مراجعه به مراکز روانشناسی معتبر و کمک گرفتن از متخصصین باتجربه کمک می‌کند که به بینش صحیح‌تری در مورد مشکل خود دست یابید و هرچه زودتر اقدامات درمانی مناسب را انجام دهید. عدم توجه به درمان موجب آسیب به خود و سایر اعضای خانواده خواهد شد.

اسکیزوافکتیو چیست؟

اسکیزوافکتیو چیست

 

اختلال اسکیزوافکتیو یک اختلال روانی است که با احساسات بدون قاعده و فرایندهای تفکر غیر طبیعی تشخیص داده می‌شود. افرادی که به اسکبزوافکتیو مبتلا هستند، زمانی تشخیص داده می‌شوند که دارای اختلال خلق و اسکیزوفرنی باشد. این اختلال دو نوع دارد که شامل نوع دو قطبی و نوع افسردگی است. نوع دو قطبی با علائمی مانند شیدایی و نوع افسردگی با علائم افسردگی مشخص می‌شود.

اختلال اسکیزوافکتیو علائمی مانند توهم، هذیان، گفتار و تفکر بی نظم دارد. که توهم شنیداری متداول ترین نوع این علائم است. که شروع علائم نیز از ابتدای بزرگسالی آغاز می‌شود. از علل اسکیزوافکتیو می‌توان به ساختار مغز، ژنتیک، مصرف مواد و عوامل استرس زا اشاره کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

علائم و نشانه های اسکیزوافکتیو چیست ؟

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی یا همان سایکوتیک است که براساس طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. متخصصان برای تشخیص این مشکل وجود علائم زیر را در بیمار ضروری می‌دانند. برای آشنایی با علائم بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.

? تجربه یک دوره بیماری خلقی (افسردگی اساسی یا مانیا) همراه با علائمی از اسکیزوفرنیا شامل توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی

? در طول بیماری، بیمار اسکیزوافکتیو دست کم به مدت دو هفته در غیاب علائم خلقی نیز علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند.

?علائمی از یک اختلال خلقی در بخش اعظمی از بیماری مشاهده می‌شود.

? این اختلال در اثر مصرف یک ماده یا وجود یک بیماری طبی دیگر بروز نمی‌یابد.

انواع مختلف اختلال اسکیزوافکتیو

انواع مختلف اختلال اسکیزوافکتیو

 

همانطور که گفته شد اسکیزوافکتیو اختلال سایکوتیکی است که در دوره‌هایی از آن علائم حداقل یک اختلال خلقی دیگر هم دیده می‌شود. بر اساس اینکه این اختلال خلقی افسردگی ماژور باشد یا افسردگی دوقطبی اسکیزوافکتیو به دو دسته نوع افسرده و نوع دوقطبی تقسیم می‌شود.

? نوع افسرده

در نوع افسرده، مبتلایان به اسکیزوافکتیو در کنار علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان تنها حملات افسردگی ماژور یا همان افسردگی اساسی را گزارش می‌کنند. علائم افسردگی اساسی احساس غمگینی مفرط، از دادن علاقه و اشتیاق، تغییراتی در الگوی خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دشواری در تمرکز، خستگی مفرط، احساس گناه یا بی ارزشی و افکار مرگ را شامل می‌شوند. از میان علائم مذکور وجود دست کم پنج مورد از آن‌ها برای تشخیص افسردگی اساسی ضروری می‌باشد.

? اسکیزوافکتیو نوع دوقطبی

اسکیزوافکتیو از نوع دوقطبی زمانی از جانب متخصصان مطرح می‌شود که بیمار در کنار علائم سایکوتیک علائم مانیا را نیز از خود نشان دهد. همچنین در این شرایط دوره‌هایی از افسردگی اساسی نیز ممکن است بروز یابند. از جمله علائم دوره مانیا باید افزایش خلق، بالا رفتن سطح فعالیت‌های هدفمند، افزایش غیرمعمول انرژی، افزایش اعتماد به نفس و دچار شدن به خودبزرگ بینی،  کاهش نیاز به خواب، پرحرفی، پرش افکار، حواس پرتی، انجام تکانشی فعالیت‌هایی که می‌توانند پیامدهای ناخوشایند در پی داشته باشند نظیر ولخرجی و درگیر شدن در فعالیت‌های جنسی پرخطر را مثال زد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اسکیزوفرنی کلیک کنید.

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال اسکیزوافکتیو

اسکیزوافکتیو از آن دست اختلالات روانپزشکی است که متخصصان هنگام توضیح علل خطرساز آن بیش از همه به نقش وراثت، ژنتیک و به طور کل عوامل فیزیولوژیکی تاکید می‌کنند. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال بروز اسکیزوافکتیو در خویشاوندان درجه یک مبتلایان به اسکبزوافکتیو بیشتر است.

همچنین احتمال بروز این اختلال در کسانی که یکی از بستگان درجه یکشان مبتلا به اسکیزوفرنیا، اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوافکتیو باشد، بیشتر است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد با آسیب پذیری ژنتیکی بالا در برابر اختلال اسکیزوافکتیو، اگر در محیط‌های پرتنش و در تعامل با موضوعات استرس زا قرار بگیرند، بیش از دیگران احتمال دارد که علائمی از اختلالات طیف اسکیزوفرنیا را از خود بروز دهند.

میزان شیوع اختلال اسکیزوافکتیو

براساس گزارش‌های آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی شیوع طول عمر اختلال اسکیزوافکتیو حدود 0/3 درصد برآورد می‌شود. این اختلال در زن‌ها از شیوع بالاتری برخوردار است که علت آن به احتمال قوی شیوع بالاتر علائم افسردگی در زنان است.

تشخیص اختلال اسکیزوافکتیو

برای تشخیص اختلال اسکیزوافکتیو، باید حتما از پزشک و روانشناسان کمک بگیرید. ملاک هایی در تشخیص این اختلال وجود دارد که در ادامه راجع به آن توضیح داده ایم.

? نشانه هایی که ملاک های دوره اختلال خلقی اساسی را برآورده می‌کنند، در بخش عمده از کل مدت قسمت های فعال و باقی مانده بیمار وجود دارند.

? هذیان ها توهمات به مدت 2 هفته یا بیشتر در غیاب دوره خلقی اساسی در کل مدت بیماری روی دهد.

? دوره بدون وقفه بیماری که در آن دوره خلق اساسی (افسردگی اساسی و مانیا) همراه با ملاک اسکیزوفرنی روی دهد.

درمان اختلال اسکیزوافکتیو

درمان اختلال اسکیزوافکتیو به همکاری روانشناسان و روانپزشکان نیاز دارند. چرا که مبتلایان به این اختلال برای بهبودی همزمان به دارو درمانی و روان درمانی نیاز دارند. داروهایی که در اکثر موارد برای اسکیزوافکتیو تجویز می‌شود قرص‌های ضدافسردگی، داروهای آنتی سایکوتیک و تثبیت کننده‌های خلقی را در برمی‌گیرد.

در این میان روانشناس با ارائه درمان‌های حمایتی تلاش می‌کند تا سطح توانمندی بیمار را بالا ببرد و به او کمک نماید تا بتواند سطح عملکرد خود را افزایش داده و برای پیشبرد زندگی روزمره خود کمتر به حضور دیگران وابسته باشد. درمانگران با برگزاری جلسات گروه درمانی در محیط های بیمارستانی نیز به بیمار اسکیزوافکتیو کمک می‌کنند که بر علائم خلقی خود کنترل بیشتری داشته باشد و برای غلبه بر بیماری منابع حمایتی جدیدی پیدا کند. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

کلام آخر

اختلال اسکیزوافکتیو یکی از اختلالات قابل درمان است. در این اختلال همزمان علائم افسردگی و دوقطبی وجود دارد. تشخیص این اختلال نیز باید توسط روانشناس و متخصصین انجام شود. حتما درمان این افراد باید به شیوه دقیق انجام شود که معمولا با دارو درمانی و روان درمانی صورت می‌گیرد. برای درمان حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسکیزوافکتیو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا کسانی که مبتلا به اسکیزوافکتیو هستند باید در بیمارستان اعصاب و روان بستری شوند؟

همه افرادی که دچار این اختلال هستند لزوما نیازی به بستری در بیمارستان ندارند. بستری زمانی ضرورت می یابد که متخصص تشخیص دهد علائم افسردگی بسیار شدید هستند و خطر خودکشی وجود دارد. هم چنین در دوره های بروز مانیا افزایش انرژی می تواند خود را با تحریک پذیری و پرخاشگری نشان دهد که در این شرایط نیز پزشک دستور بستری را صادر می کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    ی از اعضای خانواده م با صدای بلند با خودش حرف میزنه و وقتای ک باخودش حرف میزنه حالت تهاجمی ب خودش میگیره، حرفاش اکثرا برا خانواده نامفهومه.
    حدود۱۵ ساله ک این مشکل روحی وروانی براش پیش اومده، مطب خیلی از روانپزشکا وروانشناسا بردیمش ولی هیچ فایده ی تو تغییر رفتارش نداشته،
    زمان دانشجویی این مشکل براش پیش آومد.
    لطفا اگه راهکاری داری بفرمایید ؟
    متشکرم

    1. سلام دوست عزیز نشانه هایی که میفرمایید نیاز به دریافت دارو و روان درمانی داره و برای ارائه راهکار قطعی حتما لازمه ارزیابی انجام بشه. با شماره های درج شده تماس گرفته تا به صورت همه جانبه اقدامات لازم صورت بگیرد.

    2. ما هم این مشکل رو داریم در به در دنبال راه چاره هستیم خیلی مشکل بزرگیه دقیقا ما هم ۱۵ سال پیشو تو خابگاه این اتفاق افتاد

  2. سلام وخسته نباشید ماتوساختمونمون یه خانوم ابروداری هست که خیلی حالش خوب بود حدودا ۴۰سالش هست ولی ۴روزه یهواخلاقش. قیافش به کلی تعقیرکرده.یهومیاد در میزنه ومیره یاهم میادمیگه بمن یه دست لباس بدین ماتعجب کردیم وبرامون سوال بودکه چرااین خانوم یهواینطوررفتارپیداکرده بعد تمام وسایل خونش رو یامیسوزونه یااینکه میندازه بیرون مثل رختخواباش یالباس هاش.بعدتمام همسایه هاچون دیدنش این شرایط رو دلیلش روپرسیدیم دیدیم حالش دست خودش نیست ومیگه ارحم راحمین بمن دستورداده که ایناروبندازم بیرون.بعدپنجره روبازمیکنه درحالی که کسی نیست باسربه نشانه تایید سرشوتکون میده وحس میکنیم هرلحظه ممکنه خودشوبندازه پایین این ایابیماریه؟
    ممنونم راهنمایی کنین

    1. سلام محبوبه عزیز با توجه به توضیحاتی که دادید علائم هذیان و توهم در این خانم مشهوده و باید هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیره. اگر با نزدیکانشون در ارتباط هستید اطلاع بدید و در غیر این صورت از اورژانس منطقه درخواست مداخله کنید. (احتمال بروز این علائم در صورت مسمومیت با دارو ، قارچ ها و یا برخی مواد مخدر وجود داره و بدون ارزیابی نمی تواند وجود اختلال اسکیزوفرنی را تایید یا رد کرد)

  3. با سلام
    برادرم اختلال دو قطبی داره وقتی داروهاشو میخوره خوبه ولی از وقتی شنیده تا اخر عمر باید دارو بخوره داروهاشو مدام قطع میکنه و دکتر و دارو رو قبول نداره میگه من فقط خوشحالم از خوشحالی اینطوری شدم مدام با خودش حرف میزنه بدون قرص اصلا نمیخوابه
    سوال از شما اینه تا کی باید قرص بخوره؟ یه راهی وجود نداره که بدون قرص درمان شه؟

    1. سلام سارا عزیز
      متاسفانه هنوز برای اختلالات دوقطبی درمان قطعی وجود نداره و مصرف دارو در دراز مدت لازمه. مخصوصا در زمان هایی که دوره های مانیا رو طی می کنن حتما باید داروها رو مرتب مصرف کنن چرا که معمولا در همین فاز هست که احتمال اسیب به خود و رفتارهای پر خطر زیاد میشه. برای بهبود وضعیت و حفظ تعادل حتما لازمه با روانشناس هم در ارتباط باشن که بتونن به مرور با شناختی که از بیماریش به دست میاره علائمش رو کنترل بکنه

  4. سلام من بیماری اسکیزوفرنی داشتم به عبارتی صدا های مختلف تو ذهنم میشنیدم سه ماه بستری بودم با کمک دکتر و قرص هایی که تجویز کردن الان خوب شدم وهیچی صدایی نمیشنوم و دکتر بعد از چند ماه آروم آروم قرص هامو کم کرد الان هم کاملا قطع کرده یک سالی هست که میگذره اما من شب ها تا صبح خوابم نمیبره و بدنم سرعتش کم شده نمیتونم ورزش کنم هیچ انرژی ندارم تمرکز اصلان ندارم نمیتونم کار کنم تا قبل از این بیماری خیلی فعال بودم و باشگاه میرفتم الان خیلی نگران آینده‌م هستم که این وضع همیشگی باشه نتونم سلامیتو بدست بیارم نمیدونم چیکار کنم میشه یه راهنماییم کنید

  5. سلام شوهر بنده ۵۹سالشه…وهمش با خودش حرف میزنه ..میگه من پیامبر هستم…از عالم غیب اذیتم میکنن…واقعا نمیدونم چیکارش کنم بمونم باهاش یا جدا بشم

    1. سلام عسل عزیز با توجه به نشانه هایی شرح دادید حتما باید به متخصص روانپزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز دارو یا درمان مناسب برای همسرتون انجام بشه. در مورد ادامه زندگی و یا جدایی هم در صورتی که ایشون مشکل اعصاب و روان داشته باشن تصمیمی است که شما باید در این باره بگیرید. میتونید با دریافت مشاوره های خانوادگی و روان درمانی تصمیم قطعی گرفته و برای شرایط آتی از کمک های متخصصین استفاده کنید.

  6. سلام
    همسر من مدام دچار افکار منفی میشه
    هر از چندگاهی ام رفتار های آشفته داره
    سردرگمه ، خیلی وقت ها هم رفتارش خوبه و مشکلی نداره
    اما یهو مثلا هر دو هفته یا سه هفته سر یک اتفاق کوچیک بهم میریزه و رفتار های آشفته از خودش نشون میده
    ناامید میشه، میگه خسته شدم شدم از زندگی و اینکه و بعد از چند ساعت اوکی میشه
    تو گذشتش هم اتفاقای بدی براش افتاده
    من چه کاری میتونم براش انجام بدم؟؟

    1. سلام سوگند عزیز، اگر دائم این چرخه افکار منفی تکرار میشه ویا شدت زیاد میشه حتما باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید. برای کسب اطلاع از نحوه برخورد مناسب با همسرتون حتما با شماره های درج شده تماس گرفته و مشاوره روانشناسی دریافت نمایید.

  7. با سلام پدر من ۵۸ سال داره و الان حدود ۱۵ ساله که رفتار و اخلاقش خیلی بد شده بطوری مادرم مجبور به طلاق شد.اون نیست به همه فوق العاده بدبین هست و فکر میکنه تعقیب میشه.بجز این مشکل بزرگتری داره که فکر میکنه ادمهای دور و اطرافش دارن با زدن اشعه اذیتش میکنن.بعضی وقتها حالش خوبه ولی شب که میشه حالش بدتر میشه و شروع میکنه به هذیون گفتن و به شدت عصبی و پرخاشگر میشه و با خودش حرف میزنه و جدیدا مثل انسانی که با روح در ارتباط هست با فردی که حضور نداره صحبت میکنه.واقعا غیرقابل تحمل شده هیچ کسی را برای خودش نگه نداشته اینقدر حالش بده که نزدیک ۲سال دوره گرد شده بود توی شهرهای دیگه و دائم فکر میکنه کسی یا گروهی دنبالش هستن که بهش اشعه بزنن و اذیتش کنن و بدتر از همه اینها نمیتونیم صحبتی از دکتر و درمان بهش بزنیم و قبول نمیکنه که بیمار روانی داره.خواهشا جواب بدید بگید چیکار کنیم زندگی یک خانواده را جهنم کرده.

    1. سلام اقای علیرضا با توجه به نشانه هایی که توضیح دادید نشانه های هذیان و توهم به وضوح مشخصه و مصرف دارو و احتمالا بستری ضروریه . با مراکز اعصاب و روان تماس بگیرید تا برای بستری به شما کمک کنند.

    2. سلام آقای علیرضا تمام این علایم رو مادرم که شصت سالش هست داشت لطفاً سریع تر بستری کنید حتی اگه نیاز با کمک پلیس و به زور مشخصات بیماری اسکیزوفرنی ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره