درمان اسکیزوفرنی با دارو و بدون دارو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان اسکیزوفرنی با دارو و بدون دارو تا به امروز به صورت بهبودی کامل وجود نداشته است. تا به حال برای درمان اسکیزوفرنی روش‌های زیادی به کار گرفته شده که هر کدام تا حدودی توانسته‌اند عوارض بیماری را کنترل کنند، اما هیچ کدام به عنوان درمان قطعی اسکیزوفرنی معرفی نشده‌‌اند، با این حال شدت بیماری به قدری است که اگر تحت درمان قرار نگیرد، بیمار و حتی خانواده از زندگی روزمره خود می‌مانند. بنابراین حتما باید برای درمان به متخصص مراجعه کرد. درمان‌های دارویی با هدف کاهش علائم و درمان‌های غیردارویی با هدف بالا بردن عملکرد بیمار ارائه می‌شود.

درمان اسکیزوفرنی چگونه است؟

درمان اسکیزوفرنی چگونه چیست

 

اسکیزوفرنی یکی از اختلالات مزمن است که باعث قطع ارتباط بیمار با دنیای واقعی می‌شود. همچنین این بیماری بر توانایی های شناختی  عاطفی فرد تاثیرات قابل توجهی می‌گذارد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دوره هایی مانند هذیان، روان پریشی، توهم، پرسش و پاسخ را تجربه می‌کنند. تا به امروز هیچ روش قطعی برای درمان اسکیزوفرنی به وجود نیامده است. اما با کمک روش هایی مانند روان درمانی و دارو درمانی، می‌توانند نشانه های این افراد را کاهش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت درمان اسکیزوفرنی تا انتهای مقاله همراه باشید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

شروع درمان با شناخت نشانه‌های اسکیزوفرنی

برای اینکه فرایند درمان اسکیزوفرنی شروع شود. بیماران و خانواده‌های آن‌ها باید از علائم این اختلال آگاهی داشته باشند. متخصصان در تعریف اسکیزوفرنیا آن را به عنوان یکی از شدیدترین اختلالات روانشناختی معرفی می‌کنند که منجر به علائم روانپریشی می‌شود. از جمله علائمی که در طی بیماری بروز می‌یابند عبارتند از.

? هذیان ( داشتن باورهای غلط و مقاوم در برابر هرگونه استدلال)

? توهم (برای مثال شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)

?گفتار آشفته (مثل بی ربط گویی و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن در گفتگو)

? رفتار آشفته و کاتاتونیک

? علائم منفی مثل بی ارادگی و از دست دادن علاقه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های بیمار اسکیزوفرنی کلیک کنید.

درمان اسکیزوفرنی با دارو

استفاده از داروها در خط اول اول درمان اسکیزوفرنی قرار دارند. در همین راستا اگر کسی علائم روانپریشی ذکر شده در بالا را از خود نشان می‌دهد، باید پیش از هرچیز به یک روانپزشک مراجعه نماید. روانپزشک اغلب درمان را با داروهای آنتی سایکوتیک آغاز می‌کند. از جمله این داروها می‌توان به هالوپریدول، کلرپرومازین، تیوریدازین، رسپریدون، زیپراسیدون، الانزاپین، کوئتیاپین و کلوزاپین اشاره کرد. داروهای آنتی سایکوتیک علائمی نظیر توهم و هذیان را کنترل کرده و بیمار کمک می‌کنند تا ارتباط واقع بینانه‌تری با دنیای پیرامون خود برقرار کند.

درمان اسکیزوفرنی به وسیله الکتروشوک (ECT)

یکی از روش های درمانی در درمان اسکیزوفرنی، الکتروشوک است. در مواردی که علائم اسکیزوفرنی شدید و مقاوم به درمان هستند، متخصصان استفاده از الکتروشوک را در دستور کار قرار می‌دهند. در این روش درمانی یکسری الکترود بر روی جمجمه بیمار قرار می‌گیرند، سپس به کمک بیهوشی عمومی جریان خفیفی از شوک الکتریکی به مغز وارد می‌شود. محققان هنوز نمی‌دانند که مکانیسم اثربخشی این روش دقیقا به چه صورت است، اما به طور کل بر این باورند که شوک الکتریکی می‌تواند سطح برخی انتقال دهنده‌های مغزی که مسئول بروز علائم روانپریشی و مشکلات خلقی هستند را تغییر دهد و به این ترتیب به کنترل روند بیماری کمک نماید.

درمان های غیردارویی و دارویی اسکیزوفرنی مکمل یکدیگر هستند و با تلفیق هردو می‌توان بیمار را در طیف سلامت نگه داشت.

درمان اسکیزوفرنی به کمک روان درمانی

درمان اسکیزوفرنی به کمک روان درمانی

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیمارانی که در کنار درمان‌های دارویی از روان درمانی هم برای درمان اسکیزوفرنی بهره می‌گیرند؛ اغلب پیش آگهی بهتری دارند و سیر بیماری در آن ها خوش‌خیم‌تر است. برای روان درمانی مبتلایان به اسکیزوفرنی از روش‌ها و رویکردهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با انواع اسکیزوفرنی کلیک کنید.

? روان درمانی فردی

یکی از روش های درمانی در درمان اسکیزوفرنی، روان درمانی فردی است. در روان درمانی فردی درمانگر بیش از هرچیز به بیمار کمک می‌کند تا با افکار و احساسات خود کنار بیاید. در همین راستا آموزش‌هایی را در مورد بیماری اسکیزوفرنی و علائم آن به بیماران ارائه می‌دهد. و به او یاری می‌رساند تا بتواند تفاوت بین واقعیت و خیال را از هم تشخیص دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری های روانی شایع کلیک کنید.

? روان درمانی شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری برای درمان اسکیزوفرنی، بیش از هرچیز روی افکار مراجع، اصلاح باورهای غلط و آموزش برخی تکنیک‌های رفتاری برای کنار آمدن با شرایط جدید تاکید می‌شود.  وقتی بیمار به اسکیزوفرنی مبتلا است درمانگر شناختی رفتاری به او کمک می‌کند تا با توهم‌ها و صداهایی که در سرش وجود دارد، کنار بیاید و به نوعی آن‌ها را مدیریت کند. برای این کار درمانگر به بیمار می‌آموزد که عوامل تشدید کننده بیماری خود را بشناسد و با دوری از آن‌ها از دوره‌های عود پیشگیری نماید. مطالعات پژوهشی بیانگر این نکته مهم هستند که ترکیب دارو درمانی و روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری می‌تواند اثرات درمانی را دو چندان کند.

? روان درمانی با رویکرد مهارت آموزی

در این رویکرد برای درمان اسکیزوفرنی، تمرکز اصلی درمانگر بر ارتقای مهارت‌های اجتماعی و بهبود تعاملات بیمار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آن دسته از مبتلایان به اسکیزوفرنی که دارای علائم منفی هستند و به مرور انزوای اجتماعی شدیدی را تجربه می‌کنند، اغلب سیر بیماری وخیم‌تری دارند. از همین رو مهارت آموزی در این زمینه و پیوند دادن بیمار با محیط اطراف می‌تواند نقش بسزایی در پیش آگهی مثبت اسکیزوفرنی داشته باشد.

? اسکیزوفرنی با گروه درمانی

گروه درمانی از دیگر روش ها برای درمان اسکیزوفرنی است. بسیاری از متخصصین به خصوص در بیمارستان‌ها برای بهبود علائم در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی از گروه درمانی کمک می‌گیرند. در گروه درمانی بیمار در تعامل با کسانی قرار می‌گیرد که مشکلاتی مشابه با خودش دارند. قرار گیری در گروه این فرصت را به بیماران می‌دهد که نوعی حمایت اجتماعی برای خود فراهم کنند و بتوانند مهارت‌های اجتماعی آسیب دیده خود را بهبود ببخشند.

? درمان اسکیزوفرنی با خانواده درمانی

دانش شما در مورد روانپریشی و اسکیزوفرنی می‌تواند به دوست یا یکی از اعضای خانواده که به این اختلال مبتلا هستند کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که دارای سیستم حمایتی قوی هستند نسبت به بیمارانی که از جانب اطرافیان حمایت نمی‌شوند، عملکرد بالاتری دارند. در نتیجه درمانگران جلساتی را به آموزش خانواده‌ها و افزایش آگاهی در مورد اسکیزوفرنی اختصاص می‌دهند. برای کمک و درمان اسکیزوفرنی، از روش دیگری مانند خانواده درمانی استفاده می‌شود.

? درمان با آر تی ام اس

روش آر تی ام اس از جدیدترین روش ها برای درمان اسکیزوفرنی است. در این روش درمان علائم منفی بسیار موثر است. که با فرکانس بالا، توهمات شنیداری اسکیزوفرنی به شیوه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

برای درمان اسکیزوفرنی به کدام متخصص باید مراجعه کنیم؟

با بروز نشانه های توهم و هذیان، خانواده و اطرافیان متوجه خواهند شد که کسی به اسکیزوفرنی مبتلا است. در این شرایط حتما باید فرد مبتلا را به بیمارستان اعصاب و روان ببرید و یا نزد روانپزشک ببرید. در این شرایط روند درمان اسکیزوفرنی همراه با دارو است. اما دارو عوارض خود را دارد و هر زمان که قطع شود؛ درمان متوقف می‌شود و نشانه ها به مرور شدت می‌گیرد.

برای درمان اسکیزوفرنی در طولانی مدت حتما روان درمانی را باید ادامه دهید. زیرا روان درمانی همراه با دارو درمانی پاسخگویی بهتری دارد. در روان درمانی فرد مهارت های ارتباطی را آموزش می‌بیند و نشانه ها همیشه در حد کم است.

کلام آخر

درمان اسکیزوفرنی از جمله درمان های سخت و جدی است که هرگز درمان قطعی ندارند. به همین دلیل درمان این اختلال تنها به منظور کاهش نشانه ها است. زمانی که نشانه های توهم و هذیان زیاد باشد، اطرافیان فرد به شدت اذیت می‌شوند. به همین دلیل باید حتما درمان اسکیزوفرنی را جدی بگیرید. و برای درمان از متخصص روانشناس و روانپزشک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اسکیزوفرنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بیمار اسکیزوفرنی تا چه مدت باید تحت درمان باشد؟

همان طور که گفته شد اسکیزوفرنی درمان قطعی ندارد و برای بهبود آن تنها روی کنترل علائم تاکید می‌شود. در نتیجه بیمار باید همواره تحت نظر متخصص باشد. قطع کردن داروها یا جلسات رواندرمانی می‌تواند منجر به عود علائم روان پریشی شده و آثار جبران ناپذیری را برای بیمار به همراه بیاورد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. کامل ترین روش های درمانی برای اسکیزوفرنی بود. ممنون برای جمع آوری اطلاعات خوبتون

  2. من همیشه برام سوال بود که روند درمان افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی چجوریه، توضیح کامل و جامعی بود.
    سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره