بحران نوجوانی را چطور کنترل کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بحران نوجوانی موضوعیست که همه نوجوانان و والدین کم‌ و بیش در مورد آن شنیده‌اند. اما واقعاً بحران نوجوانی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید با آن روبه‌رو شویم؟ این‌ها اصلی‌ترین پرسش‌هایی هستند که راجع به این موضوع برای والدین یا فرزندان آن‌ها پیش می‌آید. نوجوانی دوره‌ای است که کودک در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگ‌سال هست، پس با تغییرات بسیاری درگیر است که شرایط روحی و روانی او را به هم می‌ریزد. در این شرایط نوع رفتار پدر و مادرها با نوجوان اهمیت بسیاری در عبور از این بحران‌ها و سلامت روان فرزندشان دارد. به همین خاطر در این مطلب راجع به بحران نوجوانی و آنچه باید از آن بدانید صحبت خواهیم کرد.

 

بحران نوجوانی چیست؟

بحران نوجوانی چیست

 

نوجوانی دوران بسیار سخت و حساسی است. اگر در این دوران با چالش های زندگی نوجوان تعامل نداشته باشید، در بزرگسالی با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. اگر والدین بحران های زندگی نوجوان را به خوبی برطرف نکنند؛ نوجوان آسیب های جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد. بحران نوجوانی در زمینه هویت، جنسی، روابط اجتماعی و … خلاصه می‌شود. که به دلیل همسالان، مواد مخدر، جدایی والدین، تجربیات تلخ و … به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این چالش ها حتما از روانشناس نوجوان کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

انواع بحران ها در نوجوانی

نوجوانی سنی است که از کودکی به سمت بزرگسالی می‌رویم. پس اگر هدف نوجوانی این باشد، باید در تمام جنبه‌ها تغییرات جدی داشته باشیم و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث بحران‌های نوجوانی می‌شود. تغییرات سریع و ناگهانی نوجوان مزید بر علت این بحران‌ها هستند، در نتیجه فرصتی برای تفکر و یادگرفتن نحوه حل مسائل باقی نمی‌ماند. مهم‌ترین بحران نوجوانی به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? بحران هویت

مهم‌ترین بحران نوجوانی، پیدا کردن هویت مستقل است. نوجوان در این سن تلاش می‌کند تا به شخصیت خود شکل بدهد و باورهایی را برای خود ایجاد کند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها گاهی اوقات اعتقادات مختلف یا حتی متضادی برای خودشان انتخاب کنند، دوستانشان را تغییر دهند یا راجع به مسائل مختلف از پدر و مادرها سؤال کنند. حل بحران هویت به نوجوان کمک می‌کند تا بتواند خود را به‌عنوان یک بزرگ‌سال و شخصیت باثبات در جامعه معرفی کند.

? بحران جنسی | بحران نوجوانی

نوجوانی اولین زمانی است که هرکسی با نیازهای جنسی و تمایل به سمت جنس مخالف آشنا می‌شود. پس نوجوان هنوز آمادگی لازم برای مدیریت نیازهای جنسی را ندارد، گاهی اوقات این نیازها برای او تبدیل به بحران نوجوانی شده و توانایی کنار آمدن با آن را از بین می‌برد. به همین خاطر بهتر است که والدین وقتی متوجه تغییرات بلوغ در فرزندشان می‌شوند راجع به این مسائل با او صحبت کنند و راه‌های کنترل نیاز جنسی را به نوجوان آموزش دهند.

? روابط اجتماعی

گاهی اوقات برقراری ارتباط با دیگران و به‌ خصوص والدین و بزرگ‌ترها تبدیل به یک دغدغه و بحران نوجوانی می‌شود. آن‌ها در این سن دوست دارند، دیگران به حریم خصوصی‌شان احترام بگذارند و همین‌طور بعضی از آزادی‌ها را به‌عنوان یک بزرگ‌سال برای وی در نظر بگیرند. این موضوع گاهی اوقات باعث بروز مشکل در روابط آن‌ها با والدین یا معلمان می‌شود و می‌تواند تبدیل به یک بحران و درگیری جدی شود.

? بلوغ و تغییرات ظاهری | بحران نوجوانی

سنی که یک نوجوان دوره بلوغ را می‌گذراند می‌تواند در شرایط روحی او بسیار مهم باشد. بلوغ دیررس برای پسران باعث می‌شود که آن‌ها خودشان را ضعیف‌تر از همسالان بدانند (که مشکلات روحی بسیاری را برای نوجوان ایجاد می‌کند). در عین‌ حال بلوغ زودرس در دختران هم می‌تواند بسیار سخت باشد. زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که نسبت به دوستانشان فرق کرده و اندامی زنانه پیدا کرده‌اند. بنابراین تغییرات ظاهری نوعی از بحران نوجوانی است.

عوامل موثر در بروز بحران نوجوانی

بحران نوجوانی در تمامی افراد پیش می‌آید. اما برخی از عوامل باعث افزایش بحران نوجوانی می‌شوند. که در ادامه راجع به این عوامل اشاره کرده ایم.

❌ فشار همسالان

❌ مواد مخدر

❌مصرف الکل

❌ اختلال روانی والدین

❌ عدم پیروی از قوانین خانواده

❌تجربیات آسیب زا

❌ جدایی والدین

❌ فشار اجتماعی

❌درگیری خانوادگی

ویژگی‌های بحران نوجوانی

با توجه به اینکه همه نوجوانان در یک سن مشخص وارد بحران نوجوانی نمی‌شوند یک سؤال مهم این است که از کجا بفهمم فرزندم وارد بحران نوجوانی شده است؟ در پاسخ باید گفت بحران نوجوانی به خاطر فشارهای روحی که برای نوجوان ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا شما در رفتار آن‌ها متوجه تغییراتی شوید، ازجمله؛

? نسبت به قبل پرخاشگر، مضطرب یا ساکت‌تر شده است.

? افت تحصیلی یا مشکلات دیگری در مدرسه برای او ایجاد شده است

?تغییر الگوی خواب و خوراک

? احساس می‌کنید فرزندتان حساس یا زودرنج شده است

? گاهی اوقات دردهای جسمانی مثل انواع آلرژی‌ها یا دردهای عضلانی نشانه اضطراب‌های دوره نوجوانی هستند.

?راجع به موضوعاتی که قبلاً با فرزندتان درباره آن‌ها مشکلی نداشته‌اید دچار اختلاف می‌شوید یا او از شما دلیل می‌خواهد.

? تغییر گروه دوستان

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

انواع مداخله با بحران نوجوانی

بحران نوجوانی با شدت خفیف تا شدید وجود دارد. گاه مداخله و درمان تنها باید در حیطه مشخصی صورت بگیرد تا نوجوان با شدت کمتری از این بحران ها روبرو شود. در ادامه انواع مداخلات را توضیح داده ایم.

❗ خانواده درمانی

❗ آموزش برای والدین

❗آموزش برای نوجوانان

❗ درمان فردی

❗ برنامه های تفریحی در فضای آزاد

❗آموزش برای نوجوان

❗ درمان گروهی

❗ افزایش نظارت والدین

❗تغییر مدرسه

❗ برنامه درمان روزانه

❗ مدرسه شبانه روزی درمانی

❗انتقال به مدرسه جدید

❗ اجرای قانون

❗بستری در بیمارستان

چطور بحران نوجوانی را پشت سر بگذاریم؟

چطور بحران نوجوانی را پشت سر بگذاریم

 

اگر در دوره‌ای که فرزندتان درگیر بحران نوجوانی شده، شما به بعضی مسائل توجه نداشته باشید، زمینه بیماری‌های روحی و روانی فراهم می‌شود و یا باعث شود نوجوان نتواند تکالیف رشدی که در این دوره دارد را به‌درستی انجام دهد؛ این موضوع پیامدهای منفی بسیاری را در بزرگ‌سالی به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر باید والدین در این دوره به بعضی نکات توجه داشته باشند.

? اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از روش های گذراندن بحران نوجوانی، افزایش اطلاعات است. تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود را راجع به نوجوانی و تغییرات روحی و روانی مربوط به آن افزایش دهید. این کار باعث می‌شود تا شما بهتر بتوانید رفتار فرزندتان را پیش‌بینی کنید و درنتیجه برخورد بهتری هم با او داشته باشید.

? رابطه‌تان با نوجوان را بهتر کنید | بحران نوجوانی

نوجوان شما در حالی با بحران نوجوانی درگیر شده که تجربه و توانایی لازم برای حل آن‌ها به‌تنهایی را ندارد. به همین خاطر بهتر است رابطه‌تان را با نوجوان در وضعیتی نگه دارید که او احساس کند می‌تواند در هر شرایطی روی کمک شما حساب کند و مشکلاتش را در میان بگذارد. برای اشنایی با روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

? سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم یکی از روش های گذر از بحران نوجوانی است. داشتن یک الگوی منظم و سالم از زندگی می‌تواند توانایی‌تان را برای مبارزه با اضطراب‌ها افزایش دهد. درنتیجه در این دوره به تغذیه، خواب و همین‌طور ورزش در فرزندتان بیشتر اهمیت بدهید.

? فرزندتان را درک کنید | بحران نوجوانی

تغییرات دوره نوجوانی استرس بسیاری را در فرزند شما ایجاد می‌کند. و آن‌ها گاهی اوقات پرخاشگر یا بدرفتار می‌شوند. در این شرایط جهت گذر از بحران نوجوانی بهتر است او را درک کنید؛ و از بحث کردن با نوجوان خودداری کنید.

اهمیت مشاوره برای حل بحران نوجوانی

نوجوانی دوره سنی بسیار بحرانی است که اگر فرزندتان به‌ خوبی از آن بگذرد تبدیل به یک بزرگ‌سال موفق می‌شود، ولی اگر مشکلاتی در دوره بحران نوجوانی برای او پیش بیاید می‌تواند زندگی آینده‌اش را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین خاطر شاید لازم باشد راجع به تربیت فرزند نوجوان خود و افزایش اطلاعاتتان در مورد این دوره سنی از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

مشاورین در شرایطی که نوجوان درگیر مشکلات روحی مثل افسردگی شده و یا در ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده و اطرافیان دچار مشکل شده نیز می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. مشاوره برای پیدا کردن هویت مستقل و نظم به افکار و اهداف مختلفی که در نوجوانی پیش می‌آیند نیز از جمله خدمات مشاوره برای بحران‌ نوجوانی است.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به بحران نوجوانی مطالعه کرده اید. متوجه شدید که این دوران برای تمامی افراد اتفاق می‌افتد. اما گذر از این دوران کار ساده ای نیست. والدین باید با آگاهی زیاد به نوجوان خود کمک کنند که از این دوران گذر کنند. در این شرایط نیز کمک از روانشناس بهترین گزینه است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بحران نوجوانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین بحران دوره نوجوانی چیست؟

تلاش برای پیدا کردن یک هویت مستقل مهم‌ترین بحرانی است که نوجوانان با آن درگیر می‌شوند.

چطور در دوران نوجوانی با فرزندم ارتباط برقرار کنم؟

سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود را از این دوره افزایش دهید، فرزندتان را درک کنید و با آن‌ها با آرامش برخورد کنید. می‌توانید از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره