خطرات بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خطرات بارداری کدام‌اند؟ این خطرات چگونه مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ خطرات دوران بارداری ممکن است مشکلات پزشکی درمان نشده از دوران قبل بارداری باشند. هم‌چنین این خطرات می‌توانند برای اولین بار در دوره حاملگی بروز یابند. از جمله رایج ترین مشکلات تهدید کننده برای مادران و فرزندان آن‌ها در دوران بارداری می‌توان به افزایش فشار خون، دیابت، عفونت ادرار و مشکلات مرتبط با سلامت روان اشاره کرد. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد انواع خطرات بارداری پرداخته‌ایم. بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا مادران از زمانی که تصمیم به بارداری دارند تا موقع زایمان در سلامت کامل جسمی و روانی قرار گیرند.

خطرات بارداری

خطرات بارداری چیست

خطرات بارداری در خانم های گوناگون می‌تواند متفاوت باشد. نشانه های گوناگونی نیز وجود دارد که در مادران گوناگوم متفاوت است. قبل از اقدام به بارداری حتما بدن خود را تقویت کنید تا کمتر با این علائم و خطرات مواجه شوید. خطرات بارداری شامل: کم خونی، عفونت ادراری، مشکلات روانی، فشار خون، عفونت، دیابت و … می‌شود. به طور کل در طی 8 هفته اول بارداری ، لکه بینی بسیار طبیعی است. اما در دوران بارداری اگر لکه بینی صورت بگیرد نگران کننده است. در این مقاله راجع به تمامی نشانه ها و علائم خطرناک برای بارداری را توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

خطرات بارداری | مشکلات مرتبط با دوران قبل از حاملگی

5 ماه قبل از بارداری باید روش های مناسبی را انجام دهید تا خطرات بارداری با درصد کمتری به سراغ شما بیاید. بسیار اهمیت دارد که هنگام بارداری تمام مشکلات پزشکی سابق خود را با متخصص در میان بگذارید. چرا که شما در این دوران نمی‌توانید از هر دارو یا درمان پزشکی استفاده کنید. برخی از داروها برای جنین بسیار خطرناک هستند. و می‌توانند زمینه ساز بروز نقص‌های مادرزادی در فرزندتان را ایجاد نمایند. همچنین آسیب‌هایی نظیر سقط جنین یا مرده زایی نیز می‌توانند در نتیجه مصرف داروهای ممنوعه در دوران بارداری اتفاق بیافتند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که سلامت جسمانی خود را به درستی ارزیابی کنید و در مورد مصرف هرگونه دارو از متخصصین سوال بپرسید.

برای کسب اطلاعات لازم درباره مصرف دارو در بارداری کلیک کنید.

علائم خطرناک بارداری

خطرات بارداری با علائمی وجود دارد. که با مشاهده آن علائم می‌توانید روند بارداری را مشخص کنید. در دوران بارداری به شدت باید مراقب باشید تا خطرات جدی شما را تهدید نکند. در ادامه در رابطه با 2 خطر مهم بارداری توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

? خطرات خونریزی دوران بارداری چیست؟

خطرات بارداری به شیوه های متفاوتی وجود دارد. اما خونریزی یکی از بارز ترین نشانه های خطر است. اگر خونریزی به دلایل اشاره شده زیر بود، باید به سرعت به متخصص مراجعه کنید.

❌ بارداری خارج رحمی

❌ کنده شدن جفت

❌ سقط جنین

❌ کنده شدن جفت سر راهی

? درد در شکم

جنین در رحم مادر در حال رشد است. و با بزرگ شدن به تدریج رحم مادر را اشغال می‌کند. و این بزرگ شدن باعث کشش عضلات مادر می‌شود. اگر درد ناشی از کشش عضلات باشد کاملا طبیعی است. اما اگر درد همراه با خونریزی و به صورت ثابت باشد. باید پیگیری های لازم صورت بگیرد.

برای آشنایی با تفاوت پریودی در زمان بارداری کلیک کنید.

خطرات بارداری | آنچه در طول بارداری اتفاق می‌افتد

خطرات احتمالی بارداری

در طول دوران بارداری ممکن است مشکلات جسمانی یا روانشناختی خاصی بروز پیدا کنند. که مادر، جنین یا هردوی آن‌ها را درگیر خود کنند. که به این مشکلات خطرات بارداری گفته می‌شود.  ما در ادامه به مهم ترین مسائلی که در این دوران رخ می‌دهند اشاره کرده‌ایم. برای جلوگیری از بیماری های مادر باردار کلیک کنید.

❌ کم خونی

کم خونی یکی از خطرات بارداری است و به وضعیتی گفته می‌شود که در آن گلبول‌های قرمز خون تا حد زیادی کاهش می‌یابند. پی بردن به علت بروز کم خونی و درمان آن به جبران شدن این کمبود کمک می‌کند. کم خونی دوران بارداری باعث می‌شود که شما همواره نوعی احساس خستگی مفرط و ضعف را تجربه نمایید. دریافت مکمل‌های فولیک اسید و آهن به شما کمک می‌کند تا بتوانید این وضعیت را بهبود ببخشید. البته لازم است قبل از مصرف هرگونه داروی مکمل با متخصصی که تحت نظر او هستید مشورت کنید.

❌ عفونت ادراری از جمله خطرات دوران بارداری

بروز عفونت باکتریایی در مجاری ادراری یکی دیگر از خطرات بارداری است. از جمله علائمی که در مورد وجود این مشکل به شما هشدار می‌دهند می‌توان به احساس درد یا سوزش هنگام دستشویی، بروز تب ، تکرر ادرار، احساس فشار در قسمت پایینی شکم، کمردرد، حالت تهوع و احساس خستگی مفرط اشاره کرد. اگر در دوران حاملگی با این علائم رو به رو شدید با انجام آزمایش ادرار می‌توانید در مورد وجود عفونت‌های باکتریایی مطمئن شوید.

این مشکل معمولا با مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک بهبود خواهد یافت. البته فراموش نکنید که نباید هرگز به طور خودسرانه مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید. در نتیجه برای اطمینان یافتن از مشکل خود و شروع یک درمان امن لازم است با یک پزشک مشورت نمایید.

❌ مشکلات مرتبط با سلامت روان

برخی از زنان در طول دوران بارداری یا پس از آن با علائم افسردگی مواجه می‌شوند. افسردگی پس از زایمان یکی از خطرات بارداری است که باید به دقت نشانه های آن را زیر نظر داشت. از جمله علائمی که به شما نشان می‌دهند به افسردگی دچار شده‌اید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این علائم به مرور خطرات زیادی را در طول دوران بارداری ایجاد می‌کنند.

? احساس غمگینی مفرط

? از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا برای شما جذاب بوده‌اند.

? بروز تغییراتی در الگوی خواب، اشتها و انرژی

? درگیری با احساسات ناخوشایند نظیر شرم، گناه، پوچی و بی ارزشی

? تجربه افکار مرتبط با مرگ یا خودکشی

تجربه چند علامت از موارد گفته شده با یکدیگر و پایدار ماندن آن‌ها به مدت حداقل دو هفته یا بیشتر به شما در مورد وجود افسردگی دوران بارداری هشدار می‌دهد. توجه داشته باشید که درمان نشدن افسردگی باعث می‌شود که شما نتوانید به اندازه کافی از خود یا جنین مراقبت نمایید. همچنین در نهایت احتمال بروز افسردگی پس از زایمان نیز وجود خواهد داشت. افسردگی پس از زایمان می‌تواند رابطه شما و نوزاد را مخدوش کرده و در نتیجه به سلامت روان فرزندتان نیز آسیب برساند. در نتیجه لازم است که به موقع برای درمان این وضعیت اقدام نمایید. مراجعه به یک روانشناس تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

حتما برای کاهش استرس در بارداری کلیک کنید.

❌ فشار خون دوران بارداری

فشار خون یکی از جدی ترین خطرات بارداری است. بروز فشار خون مزمن در دوران بارداری می‌تواند مشکلات متعددی را برای مادر و جنین فراهم کند. از جمله این مشکلات می‌توان به پره اکلامپسی، مواجهه با دیابت، سقط شدن جفت، زایمان زودرس و مرده زایی اشاره کرد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در طول دوران بارداری به طور منظم فشار خون خود را اندازه گیری کرده و در صورت مشاهده علائمی از بالا بودن فشار خون نظیر تورم ناگهانی دست و پا سریعا با یک فرد متخصص مشورت نمایید.

❌ دیابت از جمله خطرات دوران بارداری

دیابت دوران بارداری یکی دیگر از خطرات بارداری است که سلامت مادر و جنین را همزمان تهدید می‌کند. از جمله عواملی که ریسک ابتلا به دیابت را در دوران بارداری افزایش می‌دهند باید به وجود سوابقی از دیابت در خانواده، اضافه وزن پیش از بارداری و سابقه سقط جنین اشاره کرد. پزشکان معمولا در چکاپ‌هایی که برای مادران می‌نویسند بررسی سطح قند خون را نیز در نظر می‌گیرند.

❌ چاقی و اضافه وزن

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند وجود اضافه وزن قبل از بارداری با انواع خطرات بارداری ارتباط دارد. در واقع زنانی که با وزن بالا باردار می‌شوند بیش از دیگران ممکن است با مشکلاتی نظیر افزایش فشار خون، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و سزارین اجباری روبه‌رو شوند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که در برنامه ریزی‌های قبل از بارداری تلاش برای متعادل کردن وزن را نیز در دستور کار قرار دهید.

❌ انواع عفونت‌ها

از جمله خطرات بارداری، عفوت ها هستند. در دوران بارداری فرزند شما از بسیاری بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی یا مشکلات گوارشی در امان است. اما دچار شدن به برخی عفونت‌ها می‌تواند شما و جنین را به طور هم زمان درگیر کنند. انجام اقدامات ساده‌ای نظیر شستن دست‌ها و پیروی از رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا از انواع آلودگی‌ها و عفونت‌ها تا حد زیادی در امان بمانید.

❌ تهوع شدید در دوران بارداری

خطرات بارداری را جدی بگیرید! اکثر زنان در 3 ماه اول دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. با این حال اگر این مسئله بسیار شدید باشد و از حالت معمول بیشتر طول بکشد بدن مادر را ضعیف کرده و باعث کم آبی بدن او می‌شود. در این شرایط لازم است که برای جبران مواد معدنی و آب از دست رفته بدن اقدامات پزشکی لازم را انجام دهید.

پیشنهاد می‌شود مقاله نشانه های رشد نکردن جنین را بخوانید.

❌ خطرات ماه های آخر

مادران باید توجه کنند که در ماه های آخر، همچنان خطرات بارداری وجود دارد و باید آمادگی های لازم را داشته باشند. مهم ترین مساله پیش رو زایمان است. زمان و روش زایمان بهتر است مشخص شود و آموزش های لازم را دریافت کنید. هر چه آگاهی شما و همسرتان در این زمینه بیشتر باشد، بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید. توصیه می‌کنیم مقاله مرگ در زایمان را هم بخوانید.

❌ تورم دست و صورت

یکی از خطرات بارداری، تورم دست و صورت است. پف در صورت و دست به صورت عادی مشکلی ندارد. اما اگر این پف به طور غیر طبیعی نمایان شود باید حتما پیگیری کنید. ورم شدید در بارداری نشانه خوبی نیست.

درمان خطرات بارداری

درمان خطرات بارداری

برای درمان خطرات بارداری روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها بسته به سن مادر و شرایط آن متفاوت است. اگر مادر در دوران آخر بارداری باشد راجع به زایمان او تصمیمات جدی گرفته می‌شود. اما اگر هفته های اول بارداری باشد، درمان های حمایتی و درمان علائم صورت می‌گیرد.

کلام آخر

خطرات بارداری در تمامی ماه های بارداری در کمین است. مادران باردار باید تمامی نشانه ها را جدی بگیرند تا با خطرات بیشتری مواجه نشوند. بنابراین برای آشنایی با نشانه ها و علائم خطرات بارداری از روانشناس و متخصصین در این حوزه کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خطرات بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا افسردگی قبل از دوران بارداری می‌تواند احتمال بروز این مشکل را در حاملگی افزایش دهد؟

بله، افرادی که قبلا دوره یا دوره‌هایی از افسردگی را تجربه کرده‌اند بیش از دیگران در برابر بروز این مشکل در دوران بارداری آسیب پذیر هستند. در نتیجه لازم است برای پیشگیری از افسردگی خدمات روانشناختی لازم را دریافت نمایید. مراجعه به یک روانشناس تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره