دروغگویی در نوجوان را چگونه درمان کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دروغگویی در نوجوان برای والدین موضوع نگران‌کننده‌ای است که به دنبال راه‌حلی برای توقف آن می‌گردند. وقتی کسی دروغ می‌گوید به معنای آن است که چیزی را پنهان می‌کند و با توجه به اینکه نوجوانی سن بحرانی است این پنهان‌کاری برای بسیاری از والدین نگران‌کننده است.

دروغ‌گویی نوجوان در اکثر مواقع به دلیل ترس آن‌ها از بدرفتاری پدرومادر ایجاد می‌شود و به همین خاطر بهترین راهکار برای مبارزه با آن این است که به فرزندتان اطمینان بدهید همواره او را دوست دارید و برای افکارش احترام قائل هستید. اما اگر احساس می‌کنید دروغ‌گویی باعث شده رابطه شما با یکدیگر دچار مشکل شود و یا این موضوع در فرزند شما تبدیل به یک عادت شده که نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید بهتر است در این زمینه مشاوره نوجوان بگیرید.

دروغگویی در نوجوان

دروغگویی در نوجوان یکی از رفتارهای شایعی است که دیر یا زود با آن مواجه خواهید شد. در واقع این رفتار روند رشدی محسوب می‌شود که شما باید برخورد صحیح با آن را آموزش ببینید. در ادامه ابتدا دلایل دروغگویی در نوجوان را معرفی کردیم تا در برخورد با آن‌ها رفتار مناسب تری داشته باشید.

دلایل دروغگویی در نوجوان

دروغگویی در نوجوان

دروغ‌گویی با توجه به شرایطی که نوجوان در آن قرار دارد و همین‌طور نوع دروغی که می‌گوید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و این مهم‌ترین وظیفه شما به‌عنوان والدین است که با گوش دادن به صحبت‌های فرزندتان دلایل دروغ‌گویی را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که نیمی از مسیر از بین بردن دروغ‌گویی پیدا کردن دلایل است. ازجمله معمول‌ترین دلایل برای دروغ‌گویی نوجوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فروشگاه آرامیس

ترس از بدرفتاری والدین

اصلی‌ترین دلیل دروغ‌گویی در تمام سنین این است که از پیامد حقیقت ترس داریم. برای مثال نوجوانی که راجع به استفاده از سیگار یا حتی یک نمره امتحانی بد به شما دروغ می‌گوید احساس می‌کند با گفتن حقیقت پیامدهای منفی بسیاری در انتظار او هستند، به همین دلیل راه ساده‌تر (از نظر خودش) یعنی دورغگویی را انتخاب می‌کند.

دروغگویی در نوجوان برای توجیه رفتار اشتباه

گاهی اوقات نوجوانان دوست ندارند بپذیرند رفتار آن‌ها اشتباه بوده و یا به این مسئله در حضور دیگران اعتراف کنند. زیرا این موضوع غرور و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را دچار مشکل می‌کند و به همین خاطر دست به دروغ‌گویی یا پنهان‌کاری می‌زنند.

پوشاندن ضعف‌ها

نوجوانی بازه سنی است که فرد تلاش می‌کند تا خود را به‌عنوان یک بزرگ‌سال به جامعه معرفی کند و قضاوت دیگران راجع به او اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. به همین خاطر سعی می‌کنند ضعف‌هایشان را از دیگران پنهان کنند و یا با دروغ خود را تواناتر از آنچه هستند به اطرافیان نشان دهند. به همین خاطر است که گاهی اوقات در جمع دوستان و همسالان یا برای والدینشان داستان‌هایی تعریف می‌کنند که چندان واقعیت ندارد.

دروغگویی در نوجوان برای حفظ استقلال

گاهی اوقات دروغ‌گویی نوجوان به این خاطر است که آن‌ها می‌خواهند استقلال خود را حفظ کنند. تصور اینکه اگر حقیقت را بگویند شما آن‌ها را محدود می‌کنید و یا حتی بی هیچ دلیلی فقط برای اینکه سر از کارشان درنیاورید دروغ می‌گویند.

دفاع از دوستان

گروه دوستان در سنین نوجوانی اهمیت بسیاری دارد. و دفاع از آن‌ها نیز به همین اندازه برای نوجوان مهم است. به همین خاطر گاهی آن‌ها راجع به دوستان خود، رفتار آن‌ها و همین‌طور میزان ارتباطی که با یکدیگر دارند به والدینشان دروغ می‌گویند. برای آشنایی با سایر علل مخفی کاری نوجوان کلیک کنید.

جلوگیری و برخورد با دروغگویی در نوجوان

بزرگ‌ترین سؤالی که برای والدین ایجاد می‌شود این است که در مقابل دروغ‌گویی نوجوان باید چطور واکنش نشان دهند. واکنش‌های تند باعث می‌شوند رابطه شما و فرزندتان دچار تنش شود و از سوی دیگر نادیده گرفتن این رفتار نیز باعث خواهد شد تا فرزندتان به دروغ‌گویی ادامه دهد. ازجمله نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید می‌توان به این موارد اشاره کرد.

?الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

اگر می‌خواهید مطلبی را به فرزندتان یا هر فرد دیگری آموزش دهید در اولین قدم باید خودتان آن را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که اطرافیان و به‌خصوص نوجوانان بیش از آنکه از صحبت‌های شما چیزی یاد بگیرند از رفتارتان آموزش می‌بینند. به همین خاطر اگر می‌خواهید دروغ‌گویی در نوجوان را از بین ببرید در اولین قدم خودتان دروغ نگویید.

?فرزندتان را بی‌قیدوشرط دوست داشته باشید

اگر فرزندتان از ترس تنبیه یا از دست دادن محبت شما دروغ می‌گوید، احتمالاً به این خاطر است که او احساس می‌کند در غیر این صورت شما او را دوست نخواهید داشت. برای برطرف کردن این تصور در نوجوان سعی کنید همیشه با رفتار و کلامتان به او نشان دهید که هر اتفاقی بیفتد و هر خطایی هم بکند بازهم به‌عنوان فرزندتان او را دوست دارید و از وی حمایت می‌کنید. البته این به معنای آن نیست که هرگز پیامد رفتار بد فرزندتان را به او نشان ندهید اما بحث بر سر نوع نشان دادن این پیامد و شدت رفتار شماست.

?دلایل دروغ گفتن را پیدا کنید

با بررسی چند نمونه از دروغ‌های فرزندتان سعی کنید دلایل وی را برای این کار پیدا کنید. با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که او بیشتر در چه مواقعی دروغ می‌گوید و از این کار چه منظوری دارد؟ آیا او می‌خواهد ناتوانی‌های خود را پنهان کند و یا از واکنش شما نگران است؟ هنگامی‌که این دلایل را پیدا کردید توانایی بیشتری برای کنترل فضا و تغییر شرایط خواهید داشت. برای اطلاع از ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

?از رفتار تند خودداری کنید

هنگامی‌که متوجه دروغ بودن صحبت‌های فرزندتان می‌شوید سعی کنید تا جای ممکن این موضوع را به روی او نیاورید و یا از رفتار تند با وی خودداری کنید. نوجوانی بازه سنی است که فرزند شما نسبت به نوع رفتارتان بسیار حساس است. آن‌ها به‌سرعت در مقابل رفتار تند واکنش نشان می‌دهند و این می‌تواند باعث شود نه‌تنها چیزی از رفتار شما یاد نگیرند بلکه رابطه‌تان نیز دچار مشکل شود. اگر احساس می‌کنید شرایط به‌گونه‌ای است که می‌بایست به او نشان دهید متوجه دروغش شده‌اید بهتر است این کار را با آرامش و یا در فضای خنده و شوخی انجام دهید.

? در برخورد با دروغگویی در نوجوان جوش نیارید در عوض قاطعانه برخورد کنید

اگر دروغ فرزندتان مشخص شد، قطعا باید واکنشی نشان دهید. اما خونسردی خود را حفظ کنید. به جای پرخاش قوانین تعیین کنید. قوانین باعث می شوند که او بداند در صورت تخطی مجازاتی در پیش دارد. این مجازات ها باید متناسب با خطای نوجوان باشند. همچنین در نظر بگیرید که نوجوان دروغ می‌گوید تا بتواند از سرزنش، نصیحت ها و دعواهای شما بگریزد. پس به خود نیز بنگرید. اگر مسبب دروغ شما بودید بهتر است صادقانه با او صحبت کرده و سهم خود را بپذیرید. تعیین این مرزها به کمک روانشناس بسیار آسان تر خواهد بود.

? به دنبال مچ گیری نباشید

متاسفانه خیلی از والدین وقتی متوجه دروغ نوجوان شان می‌شوند با ترفندهای مختلف سعی در اعتراف گرفتن یا مچ گیری او دارند. بر عکس تظاهر به بی اطلاعی از دروغ هم کار شایستی نیست. اینگونه نوجوان به این باور می رسد که دروغ‌هایش هرگز پیامدی نخواهند داشت. خیلی اوقات این والدین هستند که دروغگویی در نوجوان را تقویت می‌کنند. پس حتما باید در مورد روش تربیتی خود با روانشناسان مشورت نمایید.

برای مثال می‌توانید هنگام آگاهی از دروغ نوجوان، با او در این باره صحبت کنید. او را مطمئن کنید که تنبیه و مجازات نخواهد شد، سپس علت این رفتارش را بپرسید. به او نشان دهید که همیشه و هر جایی پشتیبان و حامی او هستید و نیازی به دروغگویی نیست. اما با تکرار دروغ حتما تنبیه خواهد شد.

? او را دروغگو خطاب نکنید

دروغگویی در نوجوان ارتباطی با شخصیت او ندارد. پس رفتار دروغگویی را به شخصیت او ارتباط ندهید. ارتباط دادن دروغگویی به شخصیت، او را دروغگوتر خواهد کرد. پس شما هر چقدر که از این روش برای توقف دروغگویی در نوجوان خود استفاده کنید به نتیجه دلخواه نخواهید رسید.

? برای شنیدن حقیقت آماده شوید

فرزند شما در هر سنی که باشید، باز هم نیاز به توجه و تاییدتان دارد. پس اگر نیاز به تایید او به خطر بیافتد، احتمال دروغگویی در نوجوان بیشتر می‌شود. پس خیلی اوقات نوجوان برای ناراحت نکردن والدین هم که شده، شروع به دروغگویی می کند. دروغگویی در نوجوان با هدف از دست ندادن تایید والدین بسیار رایج است.

? نسبت به حرف هایش علاقه نشان دهید

همانطور که گفتیم دریافت توجه و محبت برای نوجوان بسیار اهمیت دارد. گوش دادن به حرف ها و حتی روزمرگی های نوجوان نیز راهی برای نشان دادن توجه تان است. پس به حرف های نوجوان بدون قضاوت گوش دهید. هرگز از سرزنش و تحقیر برای آموزش استفاده نکنید. چنین رفتاری باعث دور شدن هر چه بیشتر او خواهد شد. در نتیجه به جای زدن حرف های دلش، شروع به دروغگویی می کند تا دیگر سرزنش نشود.

?از یک مشاور کمک بگیرید

تربیت نوجوان یکی از سخت‌ترین وظایفی است که والدین بر عهده دارند و گاهی اوقات واقعاً نمی‌دانیم چطور باید در مقابل آن‌ها واکنش نشان دهیم. دروغ‌گویی نوجوان نیز یکی از چالش‌های جدی در رابطه میان شما و فرزندتان است که باید به آن توجه داشته باشید. به همین خاطر شاید بهتر باشد در این شرایط از یک متخصص روانشناسی نوجوان کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در برخورد با نوجوانان دارند به‌خوبی می‌توانند به شما در جهت جلوگیری از این شرایط کمک کنند. برای آشنایی با روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

سخن آخر

با توجه به گفته هایمان دروغگویی در نوجوان حاصل روش تربیتی غلط و احتمالا مشکلات مربوط به دوران نوجوانی است. دروغگویی در نوجوان روزی شروع شده است و در ادامه عوامل دیگر موجب تقویت و ادامه دار شدنش گشته‌اند. والدین آگاه پیش از هر چیز به دنبال نقش خود در این مساله هستند و با مطالعه و مشورت راهی برای برخورد با دروغگویی در نوجوان پیدا می‌کنند. پس هرگز از روبرو شدن با دروغگویی در نوجوان نترسید. شما برای رشد و تربیت فرزندتان هنوز باید وقت و انرژی صرف کنید.

پس برای جلوگیری از دروغگویی در نوجوان حتما با روانشناسان خانواده و نوجوان مشورت نمایید. مشاوران با ارائه آموزش های لازم به والدین و ایجاد ارتباط مثبت با نوجوان به شما در جهت بهبود روابط و از بین بردن تنش های خانوادگی کمک می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی در نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چرا نوجوانان دروغ می‌گویند؟

ترس از رفتار والدین، پنهان کردن ناتوانی‌ها و یا دفاع از دوستان از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث دروغ‌گویی نوجوان می‌شوند.

چطور به فرزندم نشان بدهم متوجه دروغ‌گویی او شده‌ام؟

تا جای ممکن این کار را بدون خشم و بدرفتاری انجام دهید. اگر احساس می‌کنید شرایط به‌گونه‌ای است که باید این موضوع را به فرزندتان نشان دهید سعی کنید تا جای ممکن با آرامش و یا شوخی و خنده این کار را انجام دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره