مخفی کاری نوجوان | پیامدهای پنهان کاری نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مخفی کاری نوجوان دلایل مختلفی دارد. افزایش پنهان کاری در سنین نوجوانی یکی از دغدغه‌های بسیار مهم والدین است. آن‌ها به مرور متوجه می‌شوند که کودکشان دیگر تمایل چندانی به مشورت کردن با پدر و مادر خود ندارد و هم چنین تلاش می‌کند بعضی موضوعات را مخفی نگه دارد. این رفتار نوجوان نگرانی‌هایی را برای والدین رقم می‌زند که از جمله آن‌ها می‌توان به نگرانی در مورد درگیر شدن نوجوان در رفتارهای پرخطر نظیر نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد اشاره کرد. به دلیل اهمیت دوران نوجوانی توصیه می‎‌کنیم که بیشتر درباره روانشناسی نوجوان اطلاعات کسب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخفی کاری نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

مخفی کاری نوجوان

پیامدهای مخفی کاری نوجوان

 

مخفی کاری نوجوان در یک برهه زمانی فارق از جنسیت وجود دارد. حال این مخفی کاری در زمنیه احساسی، همسالان و … صورت می‌گیرد. نوجوانان در این سنین ویژگی های منحصر به فرد و قابل توجهی پیدا می‌کنند. که اگر والدین به آگاهی مناسبی از دوران نوجوانی نرسند، مخفی کاری ها نیز افزایش می‌یابد.

دلایل بسیاری در مخفی کاری نوجوان نقش دارد. که بیشترین درصد دلایل به گرایش به سوی همسالان قرار می‌گیرد. برای برقراری ارتباط و تربیت سالم نوجوان باید نحوه برخورد با آنها را به خوبی آموزش ببینید. کمک از روانشناس باعث پیشرفت رابطه والد- فرزندی می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نوجوانان چه چیزهایی را مخفی می‌کنند؟

مخفی کاری نوجوان در زمینه های مختلفی صورت می‌گیرد. در این بخش مقاله سعی کرده ایم بیشترین مخفی کاری نوجوان را اشاره کنیم.

? رابطه عاطفی

? قلدری

?نمرات پایین

? مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر

? خود ارضایی

?تماشای فیلم های جنسی

? مصرف زیاد مواد غذایی ناسالم

? دیر خوابیدن های شبانه

?رفتارهای ضد اجتماعی

نشانه های مخفی کاری نوجوان

مخفی کاری نوجوان با کمک بروز برخی از نشانه ها قابل تشخیص است. در این بخش مقاله راجع به نشانه های مخفی کاری نوجوان اشاره کرده ایم.

? علاقه به تنهایی

? تغییرات ناگهانی خلقیات

?رفتارهای غیر قابل پیش بینی

? دروغگویی

? تغییر در ظاهر

?افزایش رفتارهای خشونت زا

علت و دلایل مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان چیست؟

قبل از اینکه در مورد نحوه برخورد با مخفی کاری نوجوان صحبت کنیم بیایید ابتدا به این موضوع بپردازیم که چرا دختران و پسران در این دوران به پنهان کاری روی می‌آورند؟ اگر بتوانید علت این موضوع را دریابید می‌توانید بهتر شرایط فرزندان خود را درک کنید و واکنش‌های معتدل‌تری نشان دهید. از جمله عواملی که باعث رفتارهای غیر شفاف و به اصطلاح پنهان کاری در اکثر نوجوانان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? گرایش بیشتر به سمت گروه همسالان

یکی از عوامل مخفی کاری نوجوان، گرایش به سمت همسالان است. نوجوانان در دوران هویت یابی خود هستند. در حقیقت آن‌ها می‌خواهند از کودکی عبور کرده و خود را به عنوان یک بزرگسال در اجتماع تعریف نمایند. آن‌ها در این مسیر تا حد زیادی به تایید شدن از جانب همسالانشان نیاز دارند. در نتیجه به طور طبیعی به گروه‌های دوستی گرایش پیدا می‌کنند و نسبت به دوران کودکی ارتباط کمتری با والدین خود می‌گیرند.

این مسئله برای والدینی که از تحولات دوران بلوغ و نوجوانی آگاهی چندانی ندارند، نگران کننده به نظر می‌رسد و باعث می‌شود که آن‌ها فکر کنند نوجوان در حال پنهان کردن مسائل خاصی است که تنها می‌خواهد آن‌ها را با افرادی غیر از خانواده در میان بگذارد.

? مخفی کاری نوجوان ابزاری برای اعلام استقلال

از دیگر دلایل مخفی کاری نوجوان، استقلال طلبی است. گاهی اوقات نوجوانان بدون اینکه موضوع خاصی وجود داشته باشد، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در حال مخفی کاری هستند. علت این موضوع آن است که آن‌ها با این رفتار به طور غیرمستقیم می‌خواهند اعلام استقلال کنند. زیرا کسب یک هویت مستقل یکی از نیازهای اصلی نوجوانان است. در نتیجه آن‌ها با پنهان کاری مسائل ساده این پیام را منتقل می‌کنند. که دیگر بزرگ شده‌اند و نیازی نمی‌بینند در مورد همه مسائل زندگی خود با پدر و مادرشان صحبت کنند. برای اشنایی بیشتر درباره تغییرات دوران نوجوانی کلیک کنید.

? نیاز به حریم خصوصی از علل مخفی کاری نوجوان

نیاز به حریم خصوصی از دیگر عوامل مخفی کاری نوجوان است. کودکان حریم خصوصی بسیار محدودی دارند. والدین در تمامی تصمیمات باید ناظر آن‌ها باشند و به کوچک‌ترین نیازهای آن‌ها از جمله خورد و خوراک یا بهداشت فردی‌شان رسیدگی کنند. این در حالی است که با فرا رسیدن دوره نوجوانی افراد توانمندی‌های بالاتری پیدا می‌کنند و نیاز دارند حریم خصوصی بیشتری با والدین خود داشته باشند.

متاسفانه برخی از والدین این موضوع را درک نمی‌کنند و با فرزندشان همانند دوران کودکی رفتار می‌کنند. در نتیجه وقتی نوجوان از آن‌ها می‌خواهد قبل از وارد شدن به اتاق در بزنند یا رفتارهای مشابه دیگری از این دست انجام دهند، والدین ممکن است فکر کنند که فرزندشان چیزی برای مخفی کردن دارد.

? نبود درک متقابل بین والدین و نوجوان

یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که باعث پنهان کاری و مخفی کاری نوجوان می‌شود، وجود مشکلات ارتباطی با والدین است. در حقیقت وقتی کودک متوجه می‌شود که والدین در برابر افکار و احساسات تازه‌ای که او تجربه می‌کند، همواره موضعی مخالف از خود نشان می‌دهند و پذیرش چندانی در این زمینه ندارند، پس به مرور زمان یاد می‌گیرد که ارتباط خود را با پدر و مادر کم کند و کمتر مسائل و موضوعاتی که برایش پیش می‌آید را با آن‌ها در میان بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دروغگویی در نوجوانان کلیک کنید.

نحوه برخورد با پنهان کاری و مخفی کاری نوجوان

نحوه برخورد با پنهان کاری و مخفی کاری نوجوان

 

برای اینکه بتوانید از فرزند خود در دوران نوجوانی به خوبی مراقبت کنید و نگرانی‌های خود را در مورد پنهان کاری و مخفی کاری نوجوان کاهش دهید، باید با برخی اصول رفتاری آشنا باشید که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای‌اینکه در این زمینه مهارت‌های بیشتری به دست بیاورید مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان نیز می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک نماید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

? نظارتی غیر مستقیم بر رفتار نوجوان داشته باشید

یکی از روش های برخورد با مخفی کاری نوجوان، نظارت غیر مستقیم است. نوجوانان به دلیل گرایش به استقلال طلبی نمی‌توانند تحمل کنند که شما همانند سابق آن‌ها را دائما چک کنید و مراقب رفتارشان باشید. این نحوه رفتار می تواند مخفی کاری و پنهان کاری آن‌ها را تشدید نماید. در نتیجه سعی کنید به جای امر و نهی کردن بر ارتباط میان خود و فرزندتان کار کنید تا تاثیرپذیری بیشتری از حرف‌های شما داشته باشد و همچنین به طور غیرمستقیم بر رفتارهایی نظیر معاشرت با دوستانش نظارت کنید.

? در مورد نوجوانی و چالش های آن اطلاعات کسب کنید

دومین راهکار برای برخورد با مخفی کاری نوجوان، کسب اطلاعات است. همانطور که گفته شد در بسیاری از موارد آنچه به عنوان پنهان کاری از جانب والدین شناخته می‌شود، در حقیقت نوعی اعلام استقلال از طرف نوجوان است و یا از ارتباط نامناسب میان والدین و فرزند نشات می‌گیرد. اگر پدر و مادرها اطلاعات خود را در مورد دوران نوجوانی به روز کنند و از چالش‌ها و نیازهای خاص این دوره اطلاعات بیشتری داشته باشند به همان اندازه می‌توانند به درک بیشتری نیز از رفتارهای فرزندشان برسند. برای اشنایی با ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

? برای استقلال نوجوان ارزش قائل باشید

بسیار اهمیت دارد که همیشه متناسب با سن فرزندتان با او برخورد کنید و نیازهای روانیش را نادیده نگیرید. در دوران نوجوانی برای پیشگیری از پنهان کاری یا هرگونه رفتار نابهنجار تلاش کنید. با رفتار و گفتار خود به فرزندتان نشان دهید که برای استقلال او ارزش قائل هستید. به این منظور باید برای تصمیمات یا نظرهایی که در مورد موضوعات مختلف می‌دهد، ارزش قائل باشید و با واکنش‌های خود به طور غیرستقیم این پیام را منتقل کنید که دیگر همانند یک کودک به او نگاه نمی‌کنید. بنابراین برای برخورد با مخفی کاری نوجوان، باید برای استقلال نوجوان ارزش قائل شوید.

? در برابر اشتباهات نوجوان انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهید

برای برخورد با مخفی کاری نوجوان، باید انعطاف پذیر باشید. نوجوانی دوره آزمون و خطاست. چرا که هر کسی برای کسب هویت دلخواه خود ممکن است راه و روش‌های مختلفی را برای زندگی امتحان کنند. در همین راستا ممکن است بارها خطا کنند یا تصمیمات نادرستی بگیرند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که در برابر خطاهای فرزندتان انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان داده و واکنش‌های تند و پرخاشگرانه‌ای نداشته باشید. برخوردهای خشن باعث می‌شود که نوجوان روز به روز بیشتر از شما فاصله بگیرد و در نهایت پنهان کاری‌های بیشتری نیز داشته باشد.

? به طور شفاف در مورد حد و مرزها با نوجوان صحبت کنید

در برخورد با مخفی کاری نوجوان، سعی کنید حد و مرزهای کاملا واضح و روشنی را در ارتباط با نوجوان در نظر بگیرید. موضوعاتی که جزء حریم خصوصی او محسوب می‌شوند را مشخص نمایید و آنچه به عنوان پنهان کاری و مخفی کاری در نظر گرفته می‌شود را نیز تعیین کنید. این کار باعث می‌شود هم شما به حریم خصوصی نوجوان احترام بگذارید هم نوجوان بداند که باید به چه مسائلی پایبند بماند.

? تعریف و تمجید از نوجوان را فراموش نکنید

تقدیر و تمجید از نوجوان بسیار در رفتار با مخفی کاری نوجوان کاربردی است. زمانی که والدین از فرزندان خود تعریف می‌کنند، نوجوان به مرور برای تمجید و تقدیر بیشتر همه رفتارهای خود را به والدین گزارش می‌دهد. در این شرایط والدین نیز نسبت به رفتارهای نوجوان آگاهی بیشتری کسب می‌کنند.

? شنونده خوبی برای نوجوان باشید

یکی از مهم ترین روش های برخورد با مخفی کاری نوجوان، این است که والدین باید شنونده خوبی باشند. هر صحبتی با نوجوان حتی اگر باب میل شما نباشید باید همراه با گوش شنوا باشد. در این صورت از صبحت های نوجوان چیزهای خوبی دستگیرتان می‌شود.

کلام آخر

مخفی کاری نوجوان تنها با کمک برخی از رفتارها و راهکارهای مناسب والدین بهبود می‌یابد. اگر والدین آگاهی خوبی نسبت به این رفتارهای نوجوان داشته باشند. به خوبی می‌توانند پنهان کاری نوجوان را مدیریت کنند. برای آشنایی با این راهکارها حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخفی کاری نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اگر بفهمیم نوجوان از سیگار یا مواد استفاده می کند و این مسئله را مخفی می کرده چگونه باید واکنش نشان دهیم؟

پیش از همه باید در مورد مصرف سیگار یا مواد در فرزندتان مطمئن شوید و صرفا بر اساس حدس و گمان پیش نروید. سپس لازم است فضایی امن را ایجاد کنید تا بتوانید فارغ از خشم و سایر هیجانات با نوجوان گفت و گو نمایید. برای اینکه در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشید مراجعه به یک روانشناس و دریافت خدمات مشاوره خانواده می‌تواند حد زیادی کمک کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره