گوشه گیری در افسردگی | بهترین راه درمان گوشه گیری و افسردگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گوشه گیری در افسردگی یکی از رایج ترین علائم و مشکلاتی است که مبتلایان به این اختلال خلقی آن را تجربه می‌کنند. در حقیقت افرادی که دچار افسردگی اساسی هستند اغلب انزوا را ترجیح می‌دهند. انزوا و گوشه گیری به تنهایی باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود با گذر زمان خارج شدن از این شرایط دشوارتر شده و روند درمان طولانی‌تر می‌شود. بی‌حوصلگی، کمبود انرژی و خلق پایین شرایط را برای نزدیک شدن به این دست افراد سخت‌تر می ‌کند. در چنین مواردی دریافت مشاوره افسردگی لازم و ضروری است.

گوشه گیری در افسردگی

افراد با تجربه نشانگان‌افسردگی تمایل بیشتری به گوشه گیری پیدا می‌کنند. شما در خود یا اطرافیان تان احتمالا برهه‌ای از زمان انرژی تان را از دست داده‌اید. تمایل به حضور در جمع نداشته و حتی میلی به غذای مورد علاقه تان نیز نداشته اید. این وضعیت برای چند ساعت تا چند روز با توجه به رویدادهای زندگی تان طبیعی است. اما اگر بیش از این بازه زمانی گوشه گیری می‌کنیدحتما برای دریافت خدمات مشاوره و درمان افسردگی اقدام نمایید.

علل و روند گوشه گیری در افسردگی

گوشه گیری و تمایل به انزوا یکی از علائم افسردگی است که عوامل مختلفی می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به وجود مشکلاتی نظیر ناتوانی در لذت بردن از جمع، کاهش اعتماد به نفس، فقدان انرژی، بی‌حوصلگی و احساس غمگینی در اکثر اوقات روز اشاره کرد. در این شرایط هرچقدر افراد بیشتر به سمت تنهایی کشیده می‌شوند، علائم افسردگی نیز با شدت بیشتری در آن‌ها بروز می‌یابند؛ در نتیجه در سیکل معیوبی گرفتار می‌شوند. به طوری که هرچقدر افسردگی شدت می‌یابد، گوشه گیرتر می‌شوند و این گوشه گیری خود به افسردگی شدیدتر می‌انجامد. به همین خاطر باید با دریافت کمک‌های حرفه‌ای بتواند به موقع این چرخه را درهم بشکند. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

راه های غلبه بر گوشه گیری در افسردگی

غلبه بر گوشه گیری در کاهش علائم دیگر افسردگی به شما کمک می‌کند. در ادامه 4 راهکار برای غلبه بر گوشه گیری و افسردگی ارائه داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : درمان اختلالات خلقی

1- در میان گذاشتن عواطف و احساسات

یکی از عواملی که روز به روز شما را تنهاتر می‌کند درون ریزی مفرط افکار و احساسات منفی است. سعی کنید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان که می‌دانید رویکردی همدلانه و غیرقضاوتی به شما دارد، صحبت کرده و افکار و احساساتتان را با او در میان بگذارید.

طبق بررسی‌ها، فارغ از اینکه شنونده چه پاسخی می‌دهد، فقط با به اشتراک گذاری احساسات، در حال بیمار بهبودی مشاهده شد. اما اگر فکرمی‌کنید اطرافیانتان نمی‌توانند به خوبی به حرف‌هایتان گوش بسپارند، حرف‌زدن با یک روانشناس می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد.

2- فعال سازی رفتاری برای غلبه بر گوشه گیری در افسردگی

فعال سازی رفتاری یکی از تکنیک های اصلی است که روانشناسان در درمان افسردگی از آن کمک می‌گیرند. در این تکنیک بیمار افسرده باید یک برنامه دقیق از فعالیت‌های روزانه خود تهیه کرده و به تدریج برخی فعالیت‌ها را به برنامه خود اضافه کند.

این تکنیک در حقیقت به فرد کمک می‌کند تا به تدریج و با سرعت دلخواه خود به جریان زندگی روزمره بازگردد. استفاده از فعال سازی رفتاری در غلبه بر گوشه گیری در افسردگی نیز می‌تواند تا حد بسیاری موثر باشد. چرا که هرچقدر فرد بیشتر بی‌تحرک باقی بماند و از اعمال روزمره دست بکشد روزبه روز تمایل بیشتری به گوشه گیری پیدا می‌کند.

3- از روان درمانی کمک بگیرید

اگرچه در برخی موارد ممکن است افسردگی با اقدامات خودیاری بهبود پیدا کند اما متخصصان پیشنهاد می‌کنند که برای درمان هرچه زودتر از روانشناسان کمک بگیرید. طبق مطالعات پژوهشی کمک‌گرفتن از روان درمانی به خصوص روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری تاثیر بسزایی در بهبود افسردگی و علائم آن از جمله گوشه‌گیری دارد. درمانگران در این رویکرد تلاش می‌کنند تا افکار زیربنایی و افسرده ساز را شناسایی کرده و با انجام اصلاحات شناختی و رفتاری در این زمینه به بهبود مراجعین خود کمک کنند. برای آشنایی با سریع ترین راه های درمان افسردگی کلیک کنید.

4- از دارو درمانی کمک بگیرید

امروزه داروهای مختلف ضدافسردگی در بازار وجود دارند. داروها در شرایطی که بیمار انگیزه بسیار کمی برای تغییر دارد و رواندرمانی به تنهایی برای او پاسخگونیست تا حد زیادی یاری دهنده ‌می‌باشد. طبق بررسی‌ها اکثر این داروها اثرات خود را با گذشت دست کم دو هفته اعمال می‌کنند. و باعث بهبود علائمی نظیر کج خلقی، درگیری با افکار مرگ، بی انگیزگی و گوشه گیری می شوند.

با این حال توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هرگز نباید این داروها را به طور سرخود مصرف کنید، چرا که ممکن است عوارض ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشد. برای تصمیم گیری در مورد مصرف یا نحوه قطع داروها حتما با متخصص در ارتباط بوده و از او مشورت بگیرید. پیشنهاد می‌شود مقاله درمان مناسب برای انواع افسردگی را هم بخوانید.

سازگاری با گوشه گیری ناشی از افسردگی

شما با بی‌توجهی به گوشه گیری و پیامدهای آن تنها وضعیت خود را بدتر خواهید کرد. کسانی که به متخصص مراجعه نمی‌کنندو یا تظاهر به بهبودی دارند، بعد از مدتی آگاهی‌شان نسبت به بیماری شان از دست می‌رود. در چنین وضعیتی گوشه گیری و افسردگی شان به اعماق شناختی هایشان رسوخ کرده و در بلند مدت تاثیراتش را بر روابط او خواهد گذاشت. بنابراین حتما هرچه زودتر با متخصصین روانشناسی تماس گرفته و درمان را شروع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گوشه گیری در افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تمایل به گوشه گیری در افسردگی با اختلال فوبیای اجتماعی چه تفاوتی دارد؟

بیمار افسرده از بودن با جمع لذتی نمی برد یا به عبارت دیگر حوصله کافی برای معاشرت با دیگران را ندارد، اما در فوبیای اجتماعی مشکل اصلی اضطراب و نگرانی فرد از قضاوت یا نظر دیگران در مورد خود است. در واقع در این شرایط فرد دوست دارد که وارد جمع شود اما می ترسد که نتواند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. برای تشخیص بهتر این دو وضعیت از یکدیگر بهتر است با یک روانشناس مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      نداشتن امید، سرزنش خود و دیگران هر سه از نشانه های افسردگی هستن که حتما باید برای رفع آن ها از خدمات درمان افسردگی استفاده کنید. درمانگر به شما کمک می کنه تا از این برهه عبور کرده و زندگی که مد نظرتون هست رو بسازید

    2. منم دقیقا همین جوری ام از همه بدم میاد تا یکی در حیاط رو میزنه اعصابم خورد میشه از همه فراری ام امید به آینده که اصلا ندارم و دوبار هم با قرص خودکشی کردم ولی متاسفانه فوت نکردم خیلی حال روحی ام خرابه??

      1. حسن عزیز با توجه به این که هنوز افکار خودکشی در سر دارید بهتره حتما از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

  1. آقا لطفاً جواب بدید منم خیلی حالم بده و خودکشی فکر میکنم در بچگی اتفاقی برام افتاده مورد سواستفاده چند نفر قرار گرفتم این خیلی میاد تو فکرم بعد گوشه گیر مظطرب هم هستم به خاطر این خیلی به آهنگ و خود ارضایی و قمار رو آوردم احساس میکنم آروم میشم گوشه گیر هم شدم ۱۸ ساله هم هستم

    1. سلام و درود
      بیشتر کسانی که در کودکی مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفتن در بزرگسالی دچار اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، اعتیاد، وسواس و… میشن. پس برای درمان هر کدام از اختلالات ذکر شده نیاز به تسکین دردهای فرد در خصوص آزاری است که در کودکی دیده است. پس توصیه می کنیم که حتما برای درمان مشاوره فردی دریافت کنید. با پیگیری رواندرمانی وضعیت افسردگی و اعتیادهای رفتاری تان نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره