خواص گیاهان دارویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواص گیاهان دارویی امروزه به قدری مورد توجه قرار می‌گیرند که گاهی افراد به طور کلی به سراغ درمان شیمیایی نرفته و از این گیاهان استفاده می‌کنند. همه ما حداقل یکبار تاثیر استفاده از گیاهان دارویی را بر سلامت خود دیده ایم. چنانکه حتی در بعضی از داروهای شیمیایی نیز از آنها استفاده شده و در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارند. با اینکه اطلاعات ضد و نقیضی در این مورد وجود دارد؛ اما نمی‌توان منکر تاثیرات این دسته از گیاهان شد. گاهی افراد در استفاده از این داروها دچار افراط شده و یا به روش اشتباهی از آنها استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل دچار مشکل می‌شوند. از این رو بهتر است قبل از شروع مصرف به صورت خوسرانه، حتما اطلاعات کافی را در مورد آنها کسب کرده و از متخصص نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص گیاهان دارویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خواص گیاهان دارویی چیست؟

در برخی موارد در مورد خواص گیاهان دارویی اغراق هم می‌شود؛ چرا که هرچیزی می‌تواند هم برای سلامت جسمانی مفید باشد و هم مضر. در واقع تا حد زیادی این موضوع به نحوه استفاده افراد از این روش ها بستگی دارد. استفاده از خواص گیاهان دارویی در کنار روش های دارویی و شیمیایی می‌تواند بسیار اثربخش بوده و در زمینه های مختلف کمک کننده باشد. اما زمانی که افراد به تنهایی از این گیاهان برای درمان استفاده می‌کنند؛ خود را در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌دهند.

از این رو استفاده خودسرانه از این گیاهان و به طور کلی روش های سنتی نیز کار درستی نیست. افراد بهتر است در این مورد حتما از متخصص این حوزه کمک بگیرند. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم کلیک کنید.

تاریخچه گیاهان دارویی

می‌توان گفت که تاریخچه استفاده از خواص گیاهان دارویی به زمان خلقت انسان برمی‌گردد. چرا که در گذشته های دور خبری از داروهای شیمیایی و یا حتی عمل های جراحی نبود و افراد تنها باید از مواد موجود در طبیعت برای بهبودی استفاده می‌کردند.

ایران نیز یکی از کشورهای پیش رو در زمینه استفاده از گیاهان دارویی محسوب می‌شود. البته که استفاده از این گیاهان اخیر محبوبیت بیشتری نزد افراد پیدا کرده است. اما به طور کلی بر اساس مستنداتی که در زمینه وجود دارد اطبای یونانی، هندی و اروپایی تقریبا به مدت 4000 سال از این روش استفاده می‌کردند.

فرق بین گیاهان دارویی با داروی گیاهی

بسیاری از افراد گیاهان دارویی را با داروی گیاهی اشتباه می‌گیرند. گیاهان دارویی، آن دسته از مواد طبیعی هستند که در بیشتر موارد به صورت خشک در عطاری ها یافت شده و می‌توان در شرایط مختلف از آنها استفاده نمود. در صورتی که داروی گیاهی معمولا دارویی است که بخشی از ترکیبات و یا کل آن گیاهی است و همراه با مواد دیگر مصرف می‌شود. نکته مهم اینجاست که عطاری ها حق فروش گیاهان دارویی را دارند و نه داروهای گیاهی را. داروهای گیاهی را باید از داروخانه ها تهیه نمود و گاها آزمایشگاه ها برای افراد آنها را تهیه می‌کنند.

پرکاربردترین گیاهان دارویی

انواع خواص گیاهان دارویی

تنوع گیاهان دارویی بسیار زیاد بوده و هرکدام از این گیاهان فایده ای دارند. در این قسمت قصد داریم تا به توضیح برخی از پرکابردترین ها بپردازیم.

بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که کاربردهای بسیار زیادی داشته و برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جزو گیاهانی محسوب می‌شود که کمترین عوارض را نیز دارد.

سیر

سیر یکی دیگر از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که در رژیم غذایی افراد به صورت روزانه هم یافت می‌شود. همه ما در مورد خواص دارویی سیر مطلع هستیم؛ اما به دلیل بوی نامطبوع آن بیشتر افراد از خوردن این گیاه صرف نظر می‌کنند. اما روش هایی مختلفی برای مصرف وجود دارد که بوی سیر را به حداقل می‌رساند.

زنجبیل

زنجیل دارای خواصی مثل آنتی بیوتیک بودن، ضد سرطانی، ضد ویروس، ضد قارچ، ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. بسیاری از افراد در هنگام سرماخوردگی از این گیاه استفاده می‌کنند؛ اما به طور کلی کابردهای زیادی دارد.

شیرین بیان

می‌توان گفت که از خواص شیرین بیان بیش از 1500 سال است که استفاده می‌شود. این گیاه یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است که به شکل های مختلفی برای درمان دردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زالزالک

زالزالک یک میوه ضد استرس محسوب شده و خاصیت آرامبخشی دارد. همچنین در مواردی منجر به تسکین دردهای قلبی نیز هست. در واقع برای بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی از این میوه می‌توان استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با تغذیه مناسب برای رفع اضطراب کلیک نمایید.

گزنه

از ریشه گیاه گزنه به عنوان یک داروی مدر استفاده می‌شود. برگ های این گیاه بسیار سمی بوده و اصلا نباید به طور مستقیم به آن دست زد. اما ار ریشه این گیاه استفاده های زیادی می‌شود.

خار مریم

از خواص گیاه خار مریم بیشتر بر تاثیری که بر سلامت روان دارد؛ تاکید می‌شود. این گیاه خاصیت آرامبخشی داشته و به افراد برای درمان مشکلات روانی کمک زیادی می‌کند.

قاصدک

گیاه قاصدک نیز مانند گزنه مدر بوده و منجر به سم زدایی بدن می‌گردد. همچنین بسیاری از متخصصین برای درمان آرتروز مصرف قاصدک را پیشنهاد می‌کنند.

بومادران

برای تقویت جریان خون در بدن و به طور کلی سیستم قلبی و عروقی باید از گیاه بومادران استفاده کرد. عرق این گیاه بیشتر پرکاربرد بوده و بیشتر افراد به این صورت از آن استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص عرق کاسنی کلیک نمایید.

رزماری

همه افراد رزماری را به خاطر بوی آن می‌شناسند. در صورتی که این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی برای بدن داشته و می‌توان آن را به شکل های مختلفی مصرف نمود.

آلوئه ورا

در بیشتر موارد از خاصیت ضدالتهابی این گیاه استفاده می‌شود و بیشتر برای پوست و مو کاربرد دارد. همانطور که امروزه شاهد هستیم که در بسیاری از محصولات پوستی از این گیاه استفاده می‌کنند.

آویشن

آویشن یا چاشنی و ادویه خوب برای غذاها بوده و همچنین می‌توان از آن برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی نیز کمک گرفت. برگ گیاه آویشن داروی خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است.

دارچین

دارچین نیز برای درمان اختلالت عصبی و بیماری های قلبی عروقی بسیار پرکاربرد است. مصرف این گیاه به شکل های مختلف خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی دارد.

کاربرد گیاهان دارویی

برخی از خواص گیاهان دارویی

همچنین با صحبت از خواص گیاهان دارویی نباید از کابردهای آنها در صنعت نیز غافل شد. این گیاهان علاوه بر بر اینکه خواص درمانی زیادی به طور طبیعی دارند؛ با ایجاد تغییراتی در آنها می‌توان در صنعت غذایی، کشاورزی و آرایشی و بهداشتی نیز استفاده نمود.

پیامدهای ناشی از مصرف گیاهان دارویی

بیشتر افراد تصور می‌کنند استفاده از گیاهان دارویی هیچ مشکلی برایشان ایجاد نکرده و هرچه بیشتر از این گیاهان استفاده کنند؛ بدن سالم تری خواهند داشت. در صورتی که استفاده بی رویه از این گیاهان و یا مصرف آنها به شکل نادرست می‌تواند سلامت افراد را به خطر اندازد. مخصوصا افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند و یا داروهای خاصی را مصرف می‌کنند؛ باید حتما در این مورد با متخصص خود مشورت نمایند. برای آشنایی بیشتر با خواص سیاه دانه کلیک نمایید.

باورهای غلط در مورد خواص گیاهان دارویی

اصلی ترین باور اشتباهی که در مورد خواص گیاهان دارویی وجود دارد این است که استفاده از آنها هیچ گونه ضرری نداشته و نباید برای مصرف آنها با پزشک مشورت نمود. در صورتی که استفاده از این گیاهان نیز در مواردی می‌توانند مشکل ساز باشند. از این رو نباید در مورد آنها به صورت خودسرانه عمل کرد.

روش های مصرف گیاهان دارویی

روش های بهره گیری از خواص گیاهان دارویی بستگی به گیاه و یا حتی شرایط خود فرد دارد. برای مثال برخی از افراد نمی‌توانند این گیاهان را به صورت دمنوش استفاده کرده و باید آنها را در غذای خود بریزند. از طرفی باید به شکلی از آنها استفاده نمود که خواص آنها نیز از بین نرود. استفاده از آنها به شکل خشک، تازه، به صورت دمنوش، همراه با غذا و… برخی از روش های استفاده از این گیاهان هستند.

سخن پایانی

با اینکه خواص گیاهان دارویی گاهی بسیار وسوسه کننده و زیاد هستند؛ اما نباید انتظار تاثیر سریع و قوی را داشت. افراد باید برای مدتی به صورت منظم و مانند دارو از این گیاهان استفاده کرده تا تاثیرات آنها را ببیند. همچنین در این زمینه حتما با یک متخصص مشورت کرده و در مصرف آنها زیاده روی نکنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص گیاهان دارویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره