عقده مسیح | عقده ناجی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عقده مسیح یا ناجی به حالتی گفته می‌شود که افراد در آن تمایل دارند نجات دهنده دیگران بوده و همواره کمک کننده باشند. با اینکه به طور کلی این تمایل در همه ما وجود داشته و به طور فطری نیاز داریم تا در کنار دیگران باشیم؛ اما این موضوع در برخی افراد به قدری شدید است که تبدیل به عقده روانی شده و آنان را در معرض مشکلات گوناگونی قرار می‌دهد. بله! کمک کردن به دیگران همیشه هم خوب نیست. در واقع چنین افرادی گاهی شرایط خود را نادیده گرفته و تنها به فکر دیگران هستند. این حالت ذهنی حتی خود افراد را نیز آزار داده و باعث می‌شود تا مورد سواستفاده قرار گیرند. از این رو بهتر است با این تله آشنا شده و با آن مقابله کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده مسیح می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عقده مسیح یا ناجی چیست؟

عقده ناجی با نام سندرم شوالیه نیز شناخته می‌شود. البته ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که عقده مسیح با کمی احساس خودخواهی نیز همراه است. چرا که افراد تمایل دارند تا با کمک کردن به دیگران دیده شده و یا حتی بر آنها احساس قدرت و برتری داشته باشند. شاید نیت آنها خوب باشد؛ اما به دلیل اینکه عمل کمک کردن را به شکل درستی انجام نمی‌دهند؛ نمی‌توان به طور کامل اسم آن را حمایت کردن و یا نجات دادن دیگران گذاشت. آنان گاهی تنها نقش ناجی را بازی می‌کنند. اما در باطن به دنبال ارضا کردن نیازهای روانی خود هستند. برای آشنایی با طرحواره ایثار کلیک کنید.

نشانه های عقده مسیح

نشانه های عقده مسیح

ابتلا به عقده مسیح با بروز نشانه هایی همراه است که با دقت کردن به آنها می‌توانید متوجه شوید که افراد واقعا قصد کمک کردن به شما را دارند و یا تنها به مبتلا به یک عقده روانی هستند. در این قسمت به توضیح مقتصر این نشانه ها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با انواع عقده های روانی کلیک نمایید.

تمایل به کمک کردن به دیگران

اصلی ترین نشانه ابتلا به عقده مسیح ، تمایل زیاد به کمک کردن به دیگران است. در واقع آنها دنبال هر فرصتی می‌گردند تا به فردی دیگر کمک کنند. اما آنان در این راه خود را فدا کرده و یا زیاده روی می‌کنند.

تمایل به داشتن عزت نفس بیشتر یا اعتماد به نفس بالاتر

می‌توان گفت که آنان با کمک کردن به دیگران به دنبال راهی برای افزایش اعتماد به نفس و یا حتی ایجاد حس ارزشمندی و کارآمدی در خود هستند. در بیشتر موارد افرادی که مبتلا به عقده مسیح هستند؛ احسا خوبی به خود نداشته و عزت نفس پایینی دارند. و با کمک کردن به دیگران به صورت افراطی به دنبال رفع این نیاز هستند.

ابتلا به اختلالات خوردن

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ افرادی که مبتلا به اختلالات خوردن هستند؛ بیشتر احتمال دارد که به عقده مسیح دچار شده و به دنبال نوع دوستی بیمارگون باشند.

داشتن وابستگی مشترک

با ابتلا به عقده مسیح افراد نسبت به نیازهای شخصی دیگران احساس مسئولیت کرده و به آنها کمک می‌کنند تا این نیازها را برآورده کنند. حتی اگر آنها نیازهای مخربی باشند. در واقع می‌توان گفت علاقه به کمک کردن به دیگران منحصر به آشنایان نشده و آنها در مقابل افراد غریبه نیز احساس مسئولیت دارند.

نگهداری از حیوانات مختلف از نشانه های عقده مسیح

افراد مبتلا به عقده مسیح معمولا حیوانات زیادی داشته؛ اما به درستی از آنها مراقبت نمی‌کنند. در واقع آنان تصورمی‌کنند که در حال انجام عملی خیر هستند. اما در واقعیت اینطور نیست به حیوانات آسیب می‌زنند.

احساس می‌کنید که صلاح دیگران را بهتر می‌دانید

چنین افرادی تصور می‌کنند صلاح دیگران را بیشتر از خودشان می‌دانند. حتی اگر دیگران درخواستی برای کمک نکرده باشند؛ بازهم آنان خود را دخالت داده و سعی می‌کنند که نظر خود را تحمیل کنند.

تمایل به قدرت طلبی

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ در پس این ظاهر خیرخواه و مهربان، فردی است که نیاز به تجربه احساس قدرت دارد. گاهی آنان از کمکی که به دیگران کرده اند؛ سواستفاده کرده و خود را از آنان برتر می‌دانند. و یا انتظار جبران کردن دارند.

نژادپرستی از نشانه های عقده مسیح

معمولا افرادی که نژادپرست هستند و نژاد خود را برتر از دیگران می‌دانند؛ بیشتر به عقده مسیح مبتلا می‌شوند. برای مثال برخی از سفیدپوستان تصور می‌کنند که برتر از سیاه پوستان هستند؛ از این رو در شرایط مختلف بر اساس ترحم به آنها کمک می‌کنند.

مبتلا به اختلالات هذیانی

ابتلا به اختلالات هذیانی نیز از دیگر نشانه های ابتلا به عقده مسیح است. در نوعی از هذیان که به مگالومانیا گفته می‌شود؛ افراد نیاز شدید به تحسین شدن داشته و احساس می‌کنند بسیار مهم تر آنچه هستند؛ می‌باشند. در برخی دیگر از اختلالات روانی مانند دوقطبی یا اسکیزوفرنی نیز شاهد بروز چنین نشانه ای هستیم.

پیامدهای ابتلا به عقده مسیح

طبیعی است که عقده مسیح با بروز پیامدهایی برای افراد همراه است. کمک کردن به دیگران با اینکه خوب است؛ اما آنها باید به آن نیاز داشته باشند. در غیر اینصورت باید منتظر بروز مشکلات مختلفی باشید.

قرار گرفتن در معرض خطر در صورت نجات دیگری

احساس فشار روانی شدید در صورتی که نتوانید دیگری را نجات دهید

نادیده گرفتن نیازهای خود به دلیل کمک کردن به دیگران

فرسودگی زودتر از موعد

تاثیر بر روابط شخصی

تاثیر منفی بر دیگرانی که واقعا نیاز به کمک دارند

حتما مقاله فرشته نجات کسی نشوید را بخوانید.

برخورد و مقابله با عقده مسیح

درمان عقده مسیح

اما چطور می‌توان با افرادی که عقده مسیح دارند برخورد کرد و یا آنان را نجات داد؟ اینکار کمی دشوار است. چرا که آنان از وجود چنین مشکلی درون خود باخبر نیستند و یا در مورد آن انکار دارند. اما از آنجایی که این مشکل در بیشتر موارد از ابتلا به اختلالات روانی دیگر نشات می‌گیرد؛ افراد باید حتما از یک روانشناس کمک گرفته در کنار آن از روش های زیر نیز استفاده کنند.

شنونده فعال باشید: در حین بیان مشکل توسط دیگران، قبل از انجام هر اقدام عجولانه ای، در ابتدا تنها گوش دهید. زمانی که به درستی به حرف های دیگران گوش دهید؛ متوجه خواهید شد که واقعا به کمک نیاز دارند یا نه.

صبر کردن قبل از مداخله: کمی قبل از مداخله صبر کرده و به خوبی در مورد موقعیت پیش آمده فکر کنید. اینکار به شما در تصمیم گیری بسیار کمک خواهد کرد.

نیازی به مسئولیت پذیری در قبال بزرگسالان نیست: در بیشتر موارد بزرگسالانی که سالم هستند؛ نیاز به کمک ندارند. از طرفی آنان خود منابع دیگری برای کمک مانند خانواده دارند که شاید اصلا به کمک شما نیاز نداشته باشند.

سخن پایانی

ابتلا به عقده مسیح یا ناجی شاید از دور بسیار خیرخواهانه و یا حتی خوب به نظر برسد. اما در واقعیت آسیب بزرگی به فرد مبتلا و دیگران وارد می‌کند. چرا که حتی برخورد با چنین فردی نیز منجر به شکل گیری احساس ناتوانی و یا احساس ترحم در دیگران می‌گردد. بهتر است این فرد را به درمان تشویق کرده و در برخورد با قاطعانه رفتار کنید. همچنین حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده مسیح می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره