اعتیاد جنسی چیست | آشنایی با علائم، علل و درمان اعتیاد جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد جنسی به معنی مشغولیت دهنی بسیار زیاد در رابطه با هرگونه فعالیت جنسی و احساس اجبار برای انجام آن می‌باشد. اعتیاد به سکس با توجه به درگیری فکری بسیار زیادی که برای فرد ایجاد می‌کند، کارکرد او را در جامعه مختل کرده و حتی بر روابط میان فردی نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ضروری است که برای درمان این نوع اعتیاد چاره‌ای اندیشید. با آگاهی از علائم و دلایل اعتیاد جنسی و راه‌های تشخیص آن می‌توانید هرچه سریع‌تر این اعتیاد را در خود یا نزدیکان‌تان تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نمایید. مشاوره جنسی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی به حالتی اطلاق می‌گردد که طی آن، فرد به شکلی افراطی به تفکر درباره مسائل جنسی پرداخته و بخش عظیمی از افکارش را رفتارها و اعمال جنسی درگیر کرده‌اند به گونه‌ای که فرد اغلب مواقع در حال تفکر و ایده پردازی درباره این موضوع می‌باشد و بیشتر وقتش را به پرورش تفکرات و رفتارهای اعتیاد آور جنسی اختصاص می‌دهد.

چنین فردی نمی‌تواند به راحتی این افکار و تصورات خود را مدیریت کند و اکثرا پیدایش افکار جدید و درگیری ذهن وی با آن‌ها از کنترل او خارج می‌باشد. همین ناتوانی در به دست گرفتن تفکرات مهاجم می‌تواند کیفیت زندگی فردی و اجتماعی فرد را هم متاثر کرده و موجب آشفتگی و اختلالات رفتاری در وی گردد.

بیشتر بخوانید : کژکاری جنسی

اثرات اعتیاد به سکس

گرچه اعتیاد جنسی به عنوان نوعی بیماری شناخته نمی‌شود، اما نتایج و اثرات آن می‌تواند به اندازه هر کدام از سایر انواع اعتیادها مخرب و زیان بار باشد. همانطور که اعتیاد به سیگار و الکل سلامتی و روابط فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اعتیاد جنسی هم می‌تواند خطرات جدی بر سلامت جسمی و روانی فرد، کیفیت زندگی، روابط بین فردی و ایمنی فرد داشته و پیامدهای منفی جبران ناپذیری را بر جای بگذارد.

فروشگاه آرامیس

اعتیاد جنسی هنگامی به مرحله خطرناکی می‌رسد که توانایی کنترل احساسات و رفتارها از دست فرد خارج شده و از روی حس نیاز شدید و یک الزام درونی، رفتار جنسی نامتعارفی از او سر بزند که نتایج ناخوشایندی را در زندگی فرد یا اطرافیان او بر جای بگذارد. در این صورت است که باید این شخص را جهت دریافت حمایت‌ها و راهنمایی‌های لازم در این زمینه به یک مشاور متحصص ارجاع داد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

رفتارهای معتادان جنسی

بر اساس آمارها، افرادی که از تحصیلات میان رده یا بالاتری برخوردار باشند، کمتر گرفتار این عارضه خواهند شد. از انواع رفتارهای معتادانه جنسی که در دسترس افراد بوده و می‌توانند به واسطه این اعمال غیر معمول به گونه‌ای اشتیاق و انگیزه جنسی خود را تحریک کنند، اغلب موارد زیر دیده می‌شوند:

-برقراری روابط جنسی نا مشروع با افراد مختلف
-تماشای محتوای تصویری یا اصوات و داستان‌های تحریک کننده و مستهجن
-اقدام به خود ارضایی که به طور معمول انجام می‌گیرد
-ایجاد مزاحمت برای افراد ناشناس و برقراری تماس‌های صوتی بی پایه و بی معنی
-جست و جو جهت یافتن فردی که بتواند از طریق او به تخلیه افکار و رفتارهای جنسی نامتعارف خود بپردازد

بیشتر بخوانید : طولانی شدن رابطه 

انواع اعتیادهای جنسی

یک سری از رفتارها که در حیطه عرف جامعه نبوده و انجام آن‌ها بین مردم مرسوم به حساب نمی‌آید به پارافیلیا یا رفتارهای پارافیلیک معروفند که در آن‌ها فردی که به رابطه جنسی اعتیاد دارد، با انجام حرکات و حالاتی غیر معمول سعی دارد تا به طریقی، شهوت و غریزه جنسی را در خود برانگیزد و عطش نیازهای غیر متعارف در درونش را شعله ورتر سازد. نمونه‌ای از این رفتارها موارد زیر را در بر می‌گیرند:

پدوفیلی: حالتی که در آن فرد با تماشای رفتار جنسی از جانب کودکان یا برقراری رابطه جنسی با آنان احساس لذت می‌کند.

فتیشیم: در این رفتار، فرد توسط یک بخش خاص از اعضای بدن یا لوازم و اشیا خاصی دچار هیجان جنسی می شود.

چشم چرانی: فرد مبتلا با نگاه کردن به حرکات و رفتارهای جنسی انجام گرفته توسط سایر افراد از لحاظ جنسی تحریک می‌شود.

خود نمایی یا عریان گرایی: معتاد جنسی در این شکل از رفتار نامتعارف، از عریان شدن و به نمایش گذاشتن آلت جنسی خود لذت برده و به اوج لذت جنسی می‌رسد. 

برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیش فعالی جنسی کلیک کنید.

دلیل ابتلا به اعتیاد جنسی

هنوز دانشمندان نظریه‌ای در خصوص علت قطعی و ثابت درگیری افراد با اعتیاد جنسی مطرح نکرده‌اند اما مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، خانوادگی، روانی، تربیتی و بیولوژیک را در بروز این اختلال دخیل می‌دانند. ممکن است در فردی مکانیسم تولید و ترشح انتقال دهنده‌های عصبی که وظیفه کنترل خلق و خو و روحیات فرد را بر عهده دارند، دچار اختلال شده و این تغییرات باعث گرایش فرد به رفتارهای مفرط جنسی گردد.

در مغز مناطقی وجود دارند که وظیفه‌شان کنترل حالات و رفتارهای جنسی است. این قسمت‌ها ممکن است تحت تاثیر مشکلات و بیماری‌های به خصوصی مانند تشنج، صرع و دمانس یا زوال عقل دستخوش تغییر شده و تحلیل بروند. این صدمات می‌توانند منجر به تغییر در الگوهای رفتاری جنسی در فرد شده و زمینه‌ای برای ابتلا او به اعتیاد جنسی ایجاد کنند.

همچنین دیده شده که داروهای به خصوصی هم می‌توانند زمینه ساز بروز این اختلال باشند. به طور مثال افراد مبتلا به پارکینسون که از داروهای تقویت کننده اثر دوپامین برای درمان و کنترل بیماری خود استفاده می‌کنند، رفتارهای واداشته جنسی از خود بروز می‌دهند. این رفتارها در هر دو جنس مرد و زن قابل مشاهده‌اند اما در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد.

 

عوامل افزاینده خطر بروز اعتیاد به سکس

مواردی که می‌توانند فرد را مستعد بروز رفتارهای جنسی غیر مرسوم بکنند شامل:

_پنهان کردن روابط جنسی و مطرح نکردن آن‌ها با شخصی غیر از نفر دوم آن رابطه

_دسترسی آسان و سریع به هرگونه محتوای جنسی از طریق ابزارهای ارتباط جمعی، شبکه‌های اجتماعی و منابع جست و جو در اینترنت

_سابقه تعرض جنسی به سایرین یا مورد سو استفاده جسمی قرار گرفتن افراد در گذشته (قربانیان آزار جنسی)

_استعمال سیگار و سایر دخانیات و مشروبات الکلی

_اختلالات روانی متعدد و وسواس‌های رفتاری و شخصیتی

_اختلال حواس و عدم توانایی یادگیری مانند دیگران

_ابتلا به افسردگی

_بودن در معرض فشارها و استرس‌های روانی برای مدت طولانی

_اعتیاد به انواع مواد مخدر، شرط بندی و قمار بازی

_اختلافات خانوادگی و داشتن منازعات فراوان با اعضای خانواده

_افراد در معرض خطر ابتلا به ناهنجاری‌های اخلاقی نظیر اضطراب، اختلال دو قطبی، جنون و…

 

شناسایی افراد مبتلا به اعتیاد جنسی

از آنجایی که فرد مبتلا به اعتیاد جنسی می‌تواند از لحاظ روانی و اجتماعی در ظاهر کاملا سالم و بدون مشکل و چه بسا فردی مفید و سودمند به نظر رسد، لذا برای تشخیص و یافتن این افراد باید متخصص معالج با گرد آوری سوابق و مدارک مراقبتی، آن‌ها را بررسی نموده و از روی شواهد به دست آمده به نتیجه نهایی دست یابد.

او همچنین با معاینات معمول و تست‌های آزمایشگاهی برای پی بردن به وضعیت سلامتی عمومی بیمار و وجود بیماری‌های به خصوص در وی اقدام می‌کند. با بررسی این داده‌ها متخصص قادر خواهد بود تا مشکلاتی نظیر مصرف افراطی الکل، افسردگی، فشارهای روانی و اضطراب، جنون، توهم و اعتیاد به مواد مخدر را از هم تشخیص دهد. یکی دیگر از روش‌های تشخیصی موجود، غربالگری افراد از طریق آزمون ابتلا به اعتیاد جنسی و همچنین مشورت و پرس و جو از آشنایان و دوستان بیمار با اخذ اجازه از وی می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علت اعتیاد جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی می‌تواند به دلایل مختلف خانوادگی، اجتماعی، بیولوژیکی، روانی و… باشد و برای ریشه یابی و علت یابی این مشکل بررسی شرایط زندگی و گذشته فرد، سابقه و پرونده‌های پزشکی و شرایط خانوادگی وی توسط روانشناسان  متخصص ضروری است.

اعتیاد جنسی چیست؟

 افرادی که اعتیاد جنسی دارند به صورت افراط گونه ای به دنبال کسب لذت جنسی هستند و برای این لذت جنسی معمولا از روش‌های غیر متعارف استفاده می‌کنند که می‌تواند به خود شخص یا جامعه آسیب برساند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره