سرد شدن رابطه بعد از زایمان | علل کم شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سرد شدن رابطه بعد از زایمان یکی از مشکلاتی است که ممکن است زوجین در زندگی مشترکشان تجربه کنند. به دنیا آوردن فرزند امری خوشایند است با این حال به دلیل برخی تغییرات فیزیولوژیک و روانی در زن و همچنین افزایش‌ چالش‌های زندگی ممکن است زوجین پس از بچه دار شدن رابطه‌شان سرد شود. از این جهت بررسی علل سرد شدن روابط پس از زایمان و بهبود آن می‌تواند برای حفظ صمیمیت و کیفیت زندگی موثر باشد. به زبان ساده می‌توان گفت بهترین راه جلوگیری از سرد شدن روابط پس از زایمان توجه مناسب به فرزند، همسر و درک متقابل نیازهاست. در ادامه به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرد شدن رابطه بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سرد شدن رابطه بعد از زایمان

طبیعی است که با تولد فرزند جدید، شاهد سرد شدن رابطه بعد از زایمان باشیم. افراد دوران سختی را پشت سر گذرانده اند و در حال حاضر نیز عضوی جدید به خانواده اضافه شده است. این عضو جدید احتمالا زمان و انرژی زیادی را از والدین گرفته و باعث دوری آنها از یکدیگر برای مدتی می‌شود.

این دوری هم در زندگی جنسی و هم در روابط عاطفی آنها بروز می‌کند. اما زوجین می‌توانند با راهکارهایی از این موضوع جلوگیری کرده و با همکاری یکدیگر، این دوران را پشت سر بگذارند. برای اطلاع از عوارض بعد از زایمان کلیک کنید.

سرد شدن رابطه بعد از زایمان چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان سرد شدن رابطه بعد از زایمان

به طور کلی برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان، با گذشتن از دوران بهبودی،  بلامانع است. اما زنان به دلیل شیردهی احتمالا میل جنسی کمتری خواهند داشت. به همین دلیل سرد شدن رابطه بعد از زایمان بروز می‌کند. برخی زنان حتی تا ماه ها و سال ها بعد از زایمان نمی‌توانند میل جنسی اولیه خود را بازیابند. نمی‌توان برای این دوران زمان مشخصی در نظر گرفت. به همین دلیل بهتر است افراد با یک متخصص مشورت کرده و برای شروع فعالیت جنسی خود، نیازهای همسر را نیز در نظر بگیرند.

فروشگاه آرامیس

علل سرد شدن رابطه بعد از زایمان

سرد شدن رابطه بعد از زایمان یک مسئله شایع است که اکثر زوجین بعد از به دنیا آوردن فرزند درگیر آن می‌شوند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث به وجود آمدن این مسئله شود که در ادامه شرح داده می‌شود. برای رفع هر کدام از علل و بهبود رابطه مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند.

?مسائل فیزیولوژیکی

بارداری و به مراتب به دنیا آوردن بچه باعث می‌شود تا زن تغییرات فیزیولوژیکی مختلفی را تجربه کند به عنوان مثال می‌توان به تغییر وضعیت هورمون‌ها، آسیب دیدن واژن (در صورت زایمان طبیعی)، شل شدن کف لگن، خشکی واژن و کاهش حسی واژن اشاره کرد.

بهبود این مسائل به حالت قبل نیاز به گذشت زمان دارد. در چنین شرایطی زن‌ها معمولاً تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته و این مسئله ارتباطی با سرد مزاجی زن ندارد. صرفا به دلیل تغییراتی که در بدن زن رخ داده‌ است تا مدتی امکان برقراری رابطه جنسی برایشان وجود ندارد. از آنجایی که بسیاری از مردان از این تغییرات آگاهی ندارند ممکن است ناخواسته با همسر خود بدرفتاری کنند و در نتیجه به بدتر شدن شرایط دامن بزنند. این موضوع منجر به طولانی تر شدن دوران سرد شدن رابطه بعد از زایمان، می‌شود.

?مسائل روانشناختی

مسائل روانشناختی می‌تواند یکی از عوامل اصلی سرد سدن رابطه بعد از زایمان باشد، بسیاری از زوجین حتی قبل از بچه دار شدن نسبت به یکدیگر سرد هستند و روابط صمیمی ندارد و این امر بعد از زایمان و به دنیا آوردن بچه هم تشدید می‌یابد. از طرفی آنها به خاطر فرزند جدید احتمالا شرایط و فشارهای روانی جدیدی راتجربه کرده که همین مورد منجر به سرد شدن رابطه بعد از زایمان می‌شود. برای آشنایی با نشانه های جنون بعد از زایمان کلیک کنید.

?افسردگی پس از زایمان

‌‌معمولا شایع‌ترین دلیل سرد شدن رابطه بعد از زایمان، افسردگی است. افسردگی پس از زایمان ارتباط مستقیمی با سرد شدن رابطه دارد، معمولا این افسردگی به دلیل اختلالات هورمونی، استرس، چالش‌های مراقبت از فرزند و مشکلات بعد از بارداری به وجود می‌‌آید. این مورد یکی از عوامل روانشناختی محسوب می‌شود؛ اما شیوع زیادی میان زنان دارد. زنانی که به طور کلی سابقه افسردگی را دارند؛ باید خود را برای این شرایط آماده کرده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند. برای آشنایی بیشتر با افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

?نگرانی از وضعیت جسمی

بارداری و به دنیا آوردن فرزند وضعیتی است منجر به تغییرات ظاهری و جسمانی زیادی در بدن زن می‌شود، به عنوان مثال بهم خوردن وضعیت ظاهری، افزایش وزن و… باعث می‌شود تا زن اضطراب و نگرانی زیادی نسبت به اندام‌های بدنی خود داشته باشد به طوریکه برای مدتی تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد. این یکی دیگر از دلایل سرد شدن رابطه بعد از زایمان است؛ که احتمالا بعد از مدتی برطرف شده و افراد می‌توانند رابطه جنسی بهتری با یکدیگر داشته باشند.

?سرد شدن رابطه بعد از زایمان | نگرانی از بارداری دوباره

برخی از خانم‌ها به دنبال چالش‌ها و سختی‌هایی که برای به دنیا آوردن فرزندشان تجربه کرده‌اند از برقراری رابطه جنسی و بارداری دوباره نگران هستند این موضوع باعث می‌شود که زوجین به مرور نسبت به همدیگر سرد شوند. باورهای اشتباه زیادی در این مورد وجود دارند. اما به طور کلی احتمال بارداری در این دوران وجود دارد و برخی زنان به این دلیل سرد شدن رابطه بعد از زایمان را تجربه می‌کنند.

برای آشنایی با راه های از بین بردن دلزدگی زناشویی کلیک کنید.

?بی‌توجهی زوجین به یکدیگر

بسیاری از زوجین بعد از به دنیا آوردن فرزند تمام توجه خود را به طرف فرزندشان معطوف می‌کنند و توجه و حمایت از یکدیگر را فراموش می‌کنند. در چنین شرایطی زن انتظار دارد که همسرش همان اندازه که به بچه توجه می‌کند به او هم توجه کند. این مسئله می‌تواند برعکس هم رخ دهد، یعنی بسیاری از زنان بعد از به دنیا آوردن فرزند دیگر توجهی به همسرشان ندارند و همین مسئله باعث سرد شدن رابطه بعد از زایمان می‌شود. بهتر است در این دوران زوجین بیشتر یکدیگر را درک کرده و بالغانه رفتار کنند.

?مسائل مالی

از آنجایی فرزندآوری امروزه هزینه های زیادی را برای خانواده ها ایجاد می‌کند؛ و از طرفی دیگر مشکلات مالی تاثیر غیرمستقیم بر عملکرد جنسی افراد دارد، به همین دلیل نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. افراد احتمالا از نظر مالی در محدودیت قرار گرفته ون دیگر مثل گذشته نمی‌توانند به تفریح و استراحت خود برسند. فراموش نکنید که شما بچه دار شدن را اتخاب کرده اید و هزینه های آن در برابر احساسی که آن کودک برای شما به ارمغان می‌آورد؛ چیزی نیست. با اینکه می‌توان انتظار سرد شدن رابطه بعد از زایمان داشت. اما نباید اجازه دهید این احساس برای طولانی مدت باقی بماند.

بهبود رابطه و روش‌هایی برای کاهش سرد شدن رابطه بعد از زایمان

کاهش سرد شدن رابطه بعد از زایمان

مهمترین مسئله برای بهبود و درمان این است که علت مشکل به درستی تشخیص داده شود. به عبارتی اگر تشخیص اشتباه باشد، درمان هیچ فایده‌ای ندارد. معمولاً مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی و تغییرات فیزیولوژیکی با گذشت زمان و استراحت کافی بهبود پیدا می‌کنند و رابطه بعد از مدتی به حالت قبل خود برمی‌گردد اما از آنجایی که بیشترین علت سرد شدن رابطه بعد از زایمان ناشی از مشکلات روانشناختی است زوجین باید نسبت به موقعیت و مسئولیت جدیدی که به عهده آن‌ها گذاشته شده است آگاهی پیدا کنند.

طبیعی است که بعد از به دنیا آوردن فرزند ریتم و آهنگ زندگی کمی دچار تغییر می‌شود. در این وضعیت مرد باید یک حامی و پشتیبان برای همسرش بوده و تمام تلاشش صرفا در جهت رفع نیاز‌های او باشد. برای اطلاع از عوامل موثر بر رابطه جنسی بعد از زایمان کلیک کنید.

سرزنش، پرخاشگری، انتقاد کردن و… از جمله عوامل منفی است که می‌تواند منجر به سرد شدن بیشتر رابطه بعد از زایمان شود. باید توجه داشت که سرد شدن رابطه پس از زایمان یک مسئله رایج و طبیعی است و معمولاً پس از گذشت مدت زمانی زوجین به رابطه صمیمی خود برمی‌گردند.

این مدت زمان بسته به شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد به طوریکه از چند هفته تا چند ماه ممکن است تغییر کند. اگر بعد از چندماه هیچ پیشرفتی در رابطه خود نداشتید و این مسئله باعث کاهش کیفیت زندگی و کاهش رضایت از زندگی زناشویی شما شده است بهتر است با یک روانشناس یا مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?وقت گذرانی بیشتر با یکدیگر

برای جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از زایمان، سعی کنید زمان بیشتری را به همسر خود اختصاص دهید. با اینکه احتمالا مراقبت از کودک، زمان و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد؛ اما می‌توانید تقسیم کار کرده و یا از دیگران کمک بگیرید. از طرفی همسرتان همیشه در اولویت است. در این زمینه برنامه ریزی داشته و از او در زمینه های مختلف حمایت کنید. حتی اگر میل جنسی و یا شرایط پزشکی به شما اجازه برقراری رابطه جنسی را نمی‌دهد؛ از روش های دیگر محبت خود را به او ابراز کنید.

سخن پایانی

سرد شدن رابطه بعد از زایمان، موضوعی کاملا طبیعی بوده و بسیاری از زندگی های مشترک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و با همسر خود نیز صحبت کنید. همچنین علت این موضوع را شناسایی کرده و با روش های گفته شده در متن برای برطرف کردن آنها تلاش کنید. احتمالا در این دوران فشار روانی و اضطراب زیادی را تجربه خواهید کرد. اما این شرایط بعد از مدتی برطرف شده و می‌توانید رابطه بهتری با همسر خود داشته باشید. همچنین می‌توانید در این دوران از یک روانشناس برای زوج درمانی نیز کمک گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرد شدن رابطه بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا سرد شدن رابطه بعد از زایمان نشان دهنده افسردگی است؟

به طور کلی علل مختلفی مانند مسائل فیزیولوژیکی و روانی در این مسئله نقش دارند، در واقع نمی‌توان گفت این مسئله فقط به علت افسردگی رخ می‌دهد. جهت ارزیابی بهتر و بررسی کامل‌تر وضعیتتان بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

    1. در این شرایط بهتره که از تحت فشار گذاشتن، تمسخر و تحقیر دوری کنید. مردان هم بعد از بچه دار شدن دچار افسردگی یا استرس های مختلفی میشن که با درک همدیگر میتونید این مساله رو حل کنید.

    1. سلام برای رفع بی میلی جنسی در ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. اما به طور کلی با ورزش، تغذیه مناسب، کاهش استرس، تقویت رابطه عاطفی با همسر میتونید سلامت جنسی تان را بازیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره