درمان شخصیت پارانوئید | بهترین روش های درمان پارانوئید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان شخصیت پارانوئید به شیوه های موثری وجود دارد. گزینه‌های درمان اختلال شخصیت پارانوئید چه مواردی را در بر می‌گیرند؟ آیا اصلا این مشکل قابل‌درمان است؟ اختلال شخصیت پارانوئید نوعی مشکل روانشناختی مزمن است که خود را با رفتار، افکار و عملکرد مخرب نشان می‌دهد. مشخصه اصلی این افراد نوعی بدبینی مفرط نسبت به دیگران و محیط اطراف است.

این مسئله می‌تواند روابط بین فردی آن‌ها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و منجر به مشکلات و تنش‌های زیادی در زندگی روزمره شود. آگاهی از روش‌های درمان شخصیت پارانوئید به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شیوه‌ای سالم برای بهبود این مشکل گام بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت پارانوئید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

درمان اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

نحوه درمان شخصیت پارانوئید

قدم اول برای درمان شخصیت پارانوئید این است که به درستی آن را بشناسید و بتوانید به موقع وجود آن را تشخیص دهد. طبق ملاک‌های تشخیصی انجمن روان پزشکان آمریکا ملاک اصلی‌ در اختلال شخصیت پارانوئید احساس بدبینی مفرط نسبت به دیگران و محیط اطراف است. این بدبینی منجر به بروز تعارض‌های زیاد در روابط بین فردی شده و جنبه‌های مختلفی از زندگی روزمره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از جمله علائم رایج در میان افراد مبتلا به اختلال شخصیت‌ پارانوئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? بی اعتمادی نسبت به انگیزه‌ها و نیت دیگران

فروشگاه آرامیس

? بدبینی بی دلیل در مورد اینکه دیگران فریبکار یا استثمارگر هستند.

?اشتغال ذهنی شدید در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان

? عدم تمایل برای اعتماد به دوستان از ترس اینکه مبادا از اطلاعاتی که حاصل می‌کنند علیه او استفاده نمایند.

? همواره به دنبال معانی پنهانی و تحقیرآمیز در حرف‌های دیگران می‌گردند.

?کینه جویی پایدار (به معنای ناتوانی در بخشش بدرفتاری‌های دیگران)

? بدگمانی بی دلیل در مورد وفاداری همسر

? حساسیت پذیری مفرط و فوران‌های خشم در پی فریب کاری‌های ادراک شده

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

گزینه های درمانی برای اختلال شخصیت پارانوئید

راه های درمان شخصیت پارانوئید

به طور کلی اختلال شخصیت پارانوئید از طریق رویکرد های مختلف روان‌ درمانی قابل درمان است. در واقع افراد به کمک درمان‌ های روانشناختی می‌توانند علائم خود را مدیریت کرده و به عملکر موثر تری در زندگی روزمره خود دست یابند. با این حال مشکل اینجاست که مبتلایان کمتر برای درمان شخصیت پارانوئید مراجع می‌کنند چرا که آن‌ها اغلب اعتماد چندانی به درمانگران ندارند و همچنین دیگران را مسبب مشکلات خود می‌دانند. این مسئله اغلب ارتباط درمانی را تضعیف کرده و منجر به کند شدن روند بهبودی می‌گردد. در ادامه در مورد روان‌ درمانی و دارو درمانی برای درمان شخصیت پارانوئید اطلاعات بیشتری را ارائه کرده‌ ایم.

برای انجام رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

? روان درمانی با آموزش مهارت های مقابله ای

یکی از روش های درمان شخصیت پارانوئید، روان درمانی با آموزش مهارت های مقابله ای است. برخی از روانشناسان در جلسات درمانی خود با بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید از روش‌های درمانی حمایتی و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای کمک می‌گیرند. در این رویکرد تمرکز درمانگر حول محور مسائلی نظیر ارتقای مهارت همدلی، افزایش اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات، بالا رفتن توانایی سازگاری و اعتماد بین فردی در مراجع است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت دسته a  کلاستر الف کلیک کنید.

? درمان اختلال شخصیت پارانوئید | روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری

دومین درمان شخصیت پارانوئید، روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری است. در رویکرد شناختی رفتاری درمانگر به مراجع خود کمک می‌کند تا بتواند تحریف‌های شناختی و الگوهای رفتاری ناسازگار خود را شناسایی کرده و سپس آن‌ها را با گزینه‌های سالم‌تر جایگزین نماید.

درمان شناختی در درمان شخصیت پارانوئید، بیش از هرچیز بر این موضوع تمرکز دارد که آنچه رفتار و احساسات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سبک شناختی یا همان افکار است. به همین خاطر است که  در درمان‌اختلال شخصیت پارانوئید نیز بیش از هرچیز به شناسایی افکار بنیادین فرد پرداخته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می دهد که باورهای بدبینانه و الگوی شناختی بی اعتمادی در تداوم اختلال شخصیت پارانوئید نقش بسزایی دارند. به همین دلیل‌ پرداختن به آن‌ها از طریق درمان شناختی رفتاری می‌تواند تا حد زیادی در بهبودی تاثیر داشته باشد و باعث شود این افراد بتوانند روابط پایدارتر و توام با اعتماد بیشتری را برقرار نمایند. بنابراین درمان شخصیت پارانوئید با این روش کارآمد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

? روان درمانی با رویکردهای روانپویشی

در رویکرد روانپویشی برای درمان شخصیت پارانوئید، روان تحلیلگر تلاش‌ می‌کند تا روابط گذشته فرد، تعارضات وی با والدین و الگو های رفتاری مخربی که در طی سالیان سال پدید آمده‌اند را بررسی نماید. این کار به او کمک می‌کند تا اضطراب‌ های بنیادین درمانجو را بشناسد و بتواند از طریق ایجاد ارتباطی سالم آن‌ها را برطرف نماید. بررسی ها نشان‌ داده که درمان‌ های روانپویشی در درمان‌ انواع اختلالات شخصیتی از کارایی خوبی برخوردار هستند.

در این روش‌ها برای درمان شخصیت پارانوئید؛ مراجع به مرور در مورد انگیزه‌های ناخودآگاه رفتار خود بینش کسب می‌کند و به مرور می‌تواند کنترل بیشتری بر رفتارهای خود داشته باشد.

? درمان اختلال شخصیت پارانوئید به کمک داروهای روان پزشکی

دارو درمانی روش دیگر برای درمان شخصیت پارانوئید است. روش‌ های دارویی معمولا برای درمان‌ اختلال شخصیت پارانوئید رواج چندانی ندارند. اما اگر این وضعیت با اختلالات دیگری نظیر اضطراب و افسردگی همراه شود، ممکن است درمان‌ های دارویی ارجحیت پیدا کنند.

از جمله داروهایی که در این موارد اغلب تجویز می‌شوند، می‌توان به قرص‌ های ضد افسردگی، ضد اضطرابی و دارو های آنتی سایکوتیک اشاره کرد. نکته قابل توجه اینجاست که دارو ها به تنهایی برای درمان اختلال شخصیت پارانوئید کافی نیستند و حتما باید در کنار جلسات روان درمانی مورد استفاده قرار بگیرند.

? درمان شخصیت پارانوئید با طب سنتی

از دیگر روش های درمان شخصیت پارانوئید، طب سنتی است. استفاده از داروهای گیاهی بسیار رواج پیدا کرده که به کاهش علائم کمک می‌کند. در این روش ها نباید خود سر عمل کنید و حتما تحت نظر پزشک باشید.

حتما درباره نحوه برخورد با شخصیت پارانوئید بخوانید.

کلام آخر

درمان شخصیت پارانوئید با روش های متنوعی وجود دارد. روان درمانی، دارو درمانی و … می‌توانند کمک بزرگی به کاهش علائم های فرد بیمار کند. اما برای درمان حتما کمک روانشناس را جدی بگیرید. از روانشناس بخواهید تا بهترین روش های درمانی را برای شما اجرا کند. از خود درمانی پرهیز کنید تا روند بهبودی سریع تر اتفاق بی‌افتد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت پارانوئید می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا عدم درمان اختلال شخصیت پارانوئید باعث بروز توهم می‌شود؟

خیر، اختلال شخصیت پارانوئید به تنهایی باعث تجربه علائم روانپریشی نظیر تو هم نمی‌شود. اما در شرایطی که فرد به اختلال سایکوتیک نظیر اسکیزوفرنی مبتلا شده در کنار علائم پارانوئید توهم و هذیان را نیز از خود نشان می‌دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. من شوهر خیلی شکاک بود هر کاری کردم که بهم اعتماد کنه روز به روز بدتر میشد نمی دونم دیگه باید چیکار می کرد اخر سر یه چیز خیلی مسخره بهم انگ خیانت زد و طلاقم داد من واقعا کاری نکرده بودم الان تو زنگیم خیلی حس می کنم سر خورده شدم من فقط ی زندگی خیلی ساده و اروم میخواستم ولی اینم نصیبم نشد خیلی بد بختم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره