ترس از دست دادن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از دست دادن نوزاد از آن دسته ترس‌هایی است که کمتر راجع به آن صحبت شده است. بااین‌حال شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید بسیاری از والدین و به‌خصوص مادرها درگیر ترس از دست دادن نوزاد هستند. داشتن فرزند یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های زندگی هرکدام از ما است؛ و ازدست‌دادن فرزند را می‌توانیم یکی از بدترین تجربیات برای هرکس بدانیم.

بااین‌حال طبیعی نیست که شما پیش از اینکه هیچ مشکلی برای فرزندتان پیش آمده باشد نگران ازبین‌رفتن او باشید. این افکار می‌تواند تأثیر منفی بسیاری روی روان خود شما و احتمالاً شرایط روحی کودکتان باقی بگذارد. به همین خاطر در ادامه راجع به ترس از دست دادن نوزاد صحبت خواهیم کرد. به‌علاوه توصیه می‌کنیم اگر ترس‌های شما به حدی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید حتما مشاوره کودک و مادر دریافت نمایید..

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دست دادن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نشانه های ترس از مرگ و از دست دادن نوزاد

ترس از مرگ یا از دست دادن نوزاد یا عزیزان یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند دلایل بسیار گوناگونی داشته باشد. در این شرایط بیمار نشانه‌هایی که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم را نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که قرار نیست همه این نشانه‌ها در یک نفر دیده شود. اما هرچه تعداد یا شدت نشانه‌ها بیشتر باشد به این معنی است که فرد نیاز به کمک جدی‌تری دارد. نشانه‌ها عبارتند از:

  • مادر یا پدر تقریباً هر روز و هر ساعت از روز به‌نوعی درگیر این فکر است که فرزند خود را از دست خواهد داد.
  • برای جبران ترسی که وجود دارد مراقبت‌های افراطی از نوزاد یا کودک انجام می‌دهد. برای مثال دیده شده که مادران درگیر با این اضطراب حتی ساده‌ترین کارها مثل عوض‌کردن پوشک را هم به دیگران واگذار نمی‌کنند.
  • ترس از دست دادن ، به شکل مرگ، گم‌شدن و یا آسیب‌دیدن نوزاد دائماً در خواب‌ها تکرار می‌شود.
  • نوزاد همیشه می‌بایست در مقابل دید آن‌ها باشد یا به‌نوعی از او خبر داشته باشند. در غیر اینصورت اضطراب بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.
  • دائماً تصاویر یا افکار مزاحمی راجع به از دست دادن نوزاد در ذهن مادر شکل می‌گیرد و به دنبال آن او سلامتی فرزندش را بررسی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با علائم اضطراب کلیک کنید.

دلایل ترس از مرگ نوزاد

بیماری‌های روحی

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که پدر یا مادر قبل از تولد نوزاد درگیر بیماری‌های روحی بوده باشند (هرچند که ممکن است این بیماری‌ها علائم و نشانه چندانی نداشته و اکنون که اتفاق جدیدی در زندگی رخ داده در حال نشان‌دادن خودش باشد). بیماری‌هایی مثل اضطراب جدایی، افکار وسواسی، افسردگی یا حتی اضطراب فراگیر از آن دسته مشکلاتی هستند که می‌تواند به این شرایط مربوط باشد.

فروشگاه آرامیس

اضطراب جدایی یکی از انواع بیماری‌های روانی است که به معنای ترس ازدست‌دادن عزیزان است. اگرچه احتمال بروز آن در سنین پس از کودکی کمتر است اما ممکن است زایمان و تغییرات مربوط به آن باعث شروع بیماری ترس از دست دادن نوزاد در فرد شود. در مقابل وسواس بیماری است که باعث می‌شود دائماً افکار و تصاویر ناخوشایندی در ذهن بیمار شکل بگیرد و به دنبال آن او تلاش می‌کند تا با بررسی سلامت نوزاد آرامش پیدا کند. اگر هر یک از این نشانه‌ها را در خود احساس می‌کنید به این معنی است که شما به کمک جدی یک مشاور نیاز دارید.

ترس از دست دادن نوزاد | وابستگی‌های بیش از حد

شرایط فرهنگی و اجتماعی امروزه باعث شده که والدین حتی بیش از گذشته به فرزندان خود وابسته باشند. یکی از دلایل این موضوع را شاید بتوانیم تک‌فرزندی بدانیم. طبیعتاً شما به هر چیزی که بیشتر وابسته باشید ترس ازدست‌دادن آن را هم بیشتر احساس می‌کنید. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از دلایلی که باعث ترس از دست دادن نوزاد می‌شود توجه بیش از حد والدین و وابستگی آن‌ها به فرزندانشان است.

سختی‌های دوران بارداری یا قبل از آن

نابارداری یا بارداری‌های سخت یکی از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که امروزه با آنها مواجه می‌شویم. در چنین شرایطی احتمال بروز ترس از دست دادن بسیار بیشتر خواهد شد. در واقع والدین به این خاطر که با سختی بسیاری صاحب فرزند شده‌اند مراقبت‌های افراطی را از او به عمل می‌آورند. زیرا داشتن فرزندی دیگر را غیر ممکن و نشدنی می‌دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را بخوانید.

خاطرات تلخ از دست دادن نوزاد

تجربیات تلخ می‌توانند از اصلی‌ترین دلایل ترس ازدست‌دادن باشند. والدینی که تجربه سقط‌های مکرر یا ازدست‌دادن نوزاد را داشته‌اند معمولاً دائماً درگیر تجربیات گذشته خود هستند. ترس از دست دادن نوزاد باعث می‌شود که آن‌ها سعی کنند بیش از حد مراقب فرزند جدیدشان باشند تا از بروز مشکلات تازه جلوگیری کنند.

یک مکانیزم دفاعی ناهشیار

گاهی اوقات هم توجه‌های افراطی می‌تواند ریشه در یک نارضایتی داشته باشد. فروید و پیروان او معتقدند هرکجا که احساس یک نفر رنگ و بوی افراط پیدا می‌کند به معنای آن است که احتمالاً در ناهشیار وی احساساتی متضاد با آنچه نشان می‌دهد در جریان هستند. برای مثال ممکن است شما از فرزندتان و به‌دنیاآمدن او به هر دلیلی ناراحت باشید. اما هرگز این ناراحتی به ذهن هشیار شما راه پیدا نخواهد کرد. بلکه کاملاً سرکوب شده و احساساتی متضاد با آن در رفتار شما نشان داده خواهد شد.

اهمیت درمان ترس از دست دادن نوزاد

متأسفانه بسیاری از مواقع دلیلی برای درمان ترس از دست دادن نوزاد نمی‌بینیم. حتی گاهی اوقات پدر یا مادری که تا این حد درگیر فرزند خود باشد به‌عنوان والدی نمونه تشویق هم می‌شود. اما بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که اولاً ترس ازدست‌دادن بخش مهمی از فکر و ساعات روز شما را درگیر خودش می‌کند.

به همین خاطر احتمالاً شما از انجام‌دادن بسیاری از کارهای دیگر عقب می‌افتید. این موضوع می‌تواند جریان رشد و پیشرفت شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. به‌علاوه فرزندان شما اگرچه بخش بسیار مهمی از زندگی شما هستند اما قرار نیست همه زندگی‌تان باشند. به همین خاطر باید بتوانید بین جنبه‌های مختلف زندگی خود تعادل برقرار کنید.

یکی دیگر از آسیب‌های این رفتار شما این است که احتمالاً در آینده فرزندتان از نظر اعتمادبه‌نفس و توانایی حل مشکلات بسیار ضعیف و متکی به شما خواهد بود. زیرا شما در طی سال‌های کودکی نیز به‌خاطر ترسی که داشته‌اید اجازه بسیاری از کارها را به او نداده‌اید. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در شخصیت فرزندتان ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است به این موضوع کمی دقت داشته باشید و برای درمان آن از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید.

برای آشنایی با انواع بیماری های کودکان که نیاز به درمان دارند کلیک کنید.

راهکارهایی برای درمان ترس از دست دادن نوزاد

همان‌طور که گفتیم درمان این ترس‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌بایست انجام بدهید. روش‌های مختلفی برای درمان ترس ازدست‌دادن نوزاد وجود دارد. اما دقت داشته باشید که انتخاب بهترین روش تنها پس از مصاحبه بالینی و توسط مشاور متخصص تعیین می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آرام‌سازی

در مراحل اولیه که اضطراب بیمار بیش از حد انتظار بالا است. از روش‌های آرام‌سازی مانند ریلکسیشن برای کاهش اضطراب استفاده می‌شود. این روش‌ها به بیمار کمک می‌کند تا بتواند اضطراب خود را تا حدودی کاهش بدهد.

بررسی افکار منفی

در این روش به بیمار کمک می‌شود افکار منفی که در ارتباط با فرزند خود دارد و دلایل و ریشه آن‌ها را پیدا کند. سپس با کمک مشاور این افکار تغییر داده می‌شوند و افکار سالم‌تری جای آن‌ها را می‌گیرد.

شناسایی محرک‌ها

یک راهکار ساده این است که درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا شرایطی که باعث می‌شود ترس‌های او بیشتر بشوند را شناسایی کند و سپس به او کمک می‌شود تا این شرایط را تحت کنترل خود بگیرد.

بررسی عوامل ریشه‌ای

همان‌طور که گفتیم ترس ازدست‌دادن نوزاد می‌تواند دلایل مختلفی مثل بیماری‌های روحی یا گذشته سخت داشته باشد. در چنین شرایطی یکی از مهم‌ترین وظایف درمانگر این است که دلایل اصلی را پیدا کند؛ و برای درمان آن‌ها اقدام نماید. زیرا تا زمانی که این دلایل برطرف نشوند مشکل همچنان سر جای خودش باقی خواهد ماند.

جلوگیری از پاسخ

در یک روش دیگر سعی می‌شود هنگام بروز اضطراب از اینکه شما فرزندتان را بررسی کنید جلوگیری شود. این کار باعث می‌شود به‌تدریج متوجه این موضوع بشوید که حتی وقتی فرزندتان را چک نمی‌کنید هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند و اضطراب‌های شما بی‌دلیل هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دست دادن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور می‌توانم ترس ازدست‌دادن فرزندم را کمتر کنم؟

مهم‌ترین راهکار این است که دلیل ترس‌هایتان و همین‌طور افکار منفی که دارید را پیدا کرده و سعی کنید آنها را از بین ببرید. اما اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس این کار برنمی‌آیید بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چرا بعضی از مادران دچار ترس ازدست‌دادن فرزند می‌شوند؟

وابستگی بیش از حد، تجربه‌های منفی گذشته، سختی‌های دوران بارداری و همین‌طور بیماری‌های روحی از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در این شرایط تأثیر داشته باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره