موانع ترک سیگار | چرا کنار زدن موانع ترک سیگار سخت است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

موانع ترک سیگار چه عواملی هستند؟ بسیاری از افراد سیگاری از عوارض استفاده از نیکوتین اطلاع دارند اما با این حال نمی‌توانند به راحتی آن را کنار بگذارند. علل و عوامل مختلفی می‌توانند در این مسئله دخیل باشند که از جمله آن‌ها می توان به ناتوانی در مدیریت احساسات منفی، دچار شدن به اضطراب و بیقراری هنگام ترک اشاره کرد. با آگاهی از موانع ترک سیگار می‌توانید آن‌ها را شناسایی و مدیریت کرده و در نتیجه اعتیاد خود را کنار بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک سیگار و موانع ترک سیگار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

موانع ترک سیگار | چه چیزهایی مانع ترک می شوند؟

موانع ترک سیگار چیست

عوامل مختلفی می‌توانند مانع از این شوند که فرد قدم در مسیر ترک سیگار بگذارد. موانع ترک سیگار در برخی موارد می‌توانند از مسائل درون روانی و در برخی موارد از مسائل محیطی در جهت ترک سیگار نشات بگیرند. در ادامه به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

◀عدم برخورداری از مهارت حل مسئله

همه افراد در زندگی به طور اجتناب ناپذیر با رنج‌ها و مشکلاتی رو به رو می‌شوند. در این میان برخی افراد می‌توانند راحت‌تر بر احساسات ناخوشایند خود غلبه کرده و به فکر راه حلی برای مشکلات و همچنین از میان برداشتن موانع ترک سیگار باشند. اما برخی دیگر در هیجانات منفی غرق می‌شوند و نمی‌توانند بر راه حل‌ها تمرکز کنند.

این دسته از افراد بیش از سایرین احتمال دارد که برای کاهش ناراحتی‌های خود به راه حل‌های زود گذر و موقتی نظیر کشیدن سیگار یا خوردن مشروبات الکلی روی  بیاورند. تا زمانی که این افراد نتوانند مهارت مدیریت هیجانات و حل مسئله را بیاموزند، نمی‌توانند به طور پایدار برای ترک سیگار اقدام نمایند.

فروشگاه آرامیس

◀فشار همسالان

افراد به خصوص در دوران نوجوانی تا حد زیادی تحت تاثیر دوستان خود مصرف سیگار را آغاز کرده یا ادامه می‌دهند. در حقیقت آن‌ها برای کسب هویت دلخواه به پذیرفته شدن در گروه‌های دوستی نیاز دارند. در نتیجه تعامل با دوستانی که سیگار می‌کشند، می‌تواند از جمله موانع ترک سیگار باشند. البته افرادی که اعتماد به نفس و احساس کارآمدی بالایی دارند کمتر تحت تاثیر دوستان خود قرار می‌گیرند. در واقع احساس خودکارآمدی می‌تواند در نقش یک محافظت کننده از تاثیر گروه دوستان بر رفتارهای فرد بکاهد.

◀موانع ترک سیگار | نداشتن آگاهی کافی از فرایند ترک

امروزه روش‌های نوینی برای ترک سیگار ابداع شده است. ترک سیگار و حتی مواد همانند گذشته دشوار نیست. در این مسیر پزشکان و روانشناسان به کمک فرد می‌آیند و تلاش می‌کنند تا روند بهبودی به آسان‌ترین روش ممکن اتفاق بیافتد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تجویز برخی داروها و دریافت خدمات روانشناختی تا حد زیادی به فرد کمک می‌کند تا از وابستگی به نیکوتین فاصله بگیرد و در ترک سیگار موفق شود.

با این حال برخی افراد فکر می‌کنند در صورت ترک سیگار ممکن است علائم ترک بسیار ناخوشایندی سراغ آن‌ها بیاید. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین علامت ناشی از محرومیت و ترک سیگار احساس اضطراب و بیقراری ذهنی است که این مورد نیز با انجام برخی تکنیک‌های روانشناسی یا استفاده از برخی داروهای ضد اضطرابی قابل کنترل خواهد بود.

◀عدم برخورداری از انگیزه لازم

یکی از انواع موانع ترک سیگار ، عدم برخورداری از انگیزه لازم است. بسیاری از افراد فقط به درخواست خانواده یا اطرافیان خود برای ترک سیگار اقدام می‌کنند. در حقیقت آن‌ها از درون به ضرورت ترک پی نبرده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود که نتوانند تعهد جدی به برنامه‌های ترک سیگار داشته باشند.

این در حالیست که متخصصان همواره بر این موضوع تاکید می‌کنند که برای ترک سیگار مهم‌ترین عامل دستیابی به انگیزه درونی است. در این شرایط کمک گرفتن از جلسات مشاوره روانشناسی با رویکرد مصاحبه انگیزشی به شما کمک می‌کند که برای ترک سیگار آمادگی بیشتری پیدا کنید. بنابراین فشار اطرافیان از جمله موانع ترک سیگار محسوب می‌شود.

برای اطلاع از بهترین اقدامات برای ترک سیگار کلیک کنید.

◀موانع ترک سیگار | نداشتن برنامه ای برای آینده

برخی افراد بدون هیچ گونه تصوری از دنیای بعد ترک و موانع ترک سیگار وارد فرایند درمان می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که برای مواجهه با چالش‌های پیش رو آمادگی نداشته باشند و نتوانند واکنش‌های مناسبی از خود نشان دهند. برای مثال شما باید هم زمان با آغاز برنامه ترک سیگار مهارت‌هایی نظیر حل مسئله و مدیریت هیجان‌ها را فرابگیرید و جایگزین‌های مناسبی را برای سیگار پیدا کنید.

توجه کنید که بیشتر در چه زمان‌هایی سیگار می‌کشید؟ و اگر بخواهید یک فعالیت سالم را جایگزین سیگار نمایید چه خواهید کرد؟ برای افرادی که هنگام درگیری با استرس‌های روزمره به سیگار کشیدن پناه می‌برند، انجام تمرین‌هایی نظیر ذهن آگاهی، پرداختن به ورزش‌های هوازی و تمرینات تنفسی می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

◀نداشتن عادت های سالم | موانع ترک سیگار

برای برخی افراد سیگار کشیدن به یک عادت تبدیل می‌شود و سبک زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه کنار گذاشتن هر عادتی دشوار است، سیگار کشیدن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در این شرایط لازم است برای ترک سیگار تغییراتی کلی در زندگی خود به وجود بیاورید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، دنبال کردن تفریحات و سرگرمی‌های تازه، نظم بخشیدن به ریتم خواب و گنجاندن فعالیت‌های بدنی در برنامه روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر عادت‌های بد خود را کنار بگذارید.

◀موانع ترک سیگار | مشورت نکردن با متخصصین و تجربه شکست در ترک سیگار

برخی افراد هرگز برای موانع ترک سیگار یا مواد از متخصصین حرفه‌ای در این زمینه کمک نمی‌گیرند. همین امر باعث می‌شود که در فرایند ترک خود بیش از دیگران با مشکل مواجه شده و شکست بخورند. این شسکت‌ها تا حد زیادی احساس کارآمدی را تضعیف کرده و باعث کاهش احساس کنترل بر مصرف سیگار می‌شود.

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که از چه کسی برای ترک سیگار و درمان خود کمک می‌گیرید و از چه برنامه‌ای برای ترک استفاده می‌کنید.

◀ترسیدن از افزایش وزن ناشی از ترک سیگار

یکی دیگر از موانع ترک سیگار، ترس از افزایش وزن بعد از آن است. از آنجایی که به طور کلی ترک اعتیاد منجر به افزایش وزن در افراد می‌شود؛ سیگار نیز مستثنی نیست. در واقع با ترک سیگار اشتهای افراد تغییر کرده و تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند. همچنین احتمالا در فرایند ترک فعالیت آنچنانی نداشته به همین دلیل دچار اضافه وزن می‌شود. اما این حالت طبیعی بوده و افراد می‌توانند با داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش بر آن غلبه کنند.

◀وابستگی به نیکوتین | موانع ترک سیگار

وابستگی جسمانی و روانی به نیکوتین نیز از موانع ترک سیگار محسوب می‌شود. افراد سیگاری معمولا در این زمینه از روش های مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال حتی از آدامس و یا برچسب های نیکوتین دار استفاده می‌کنند تا نیکوتین در بدن آنها تامین شود. اما به هر حال رهایی از آن دشوار بوده و نمی‌توان به راحتی آن را از بدن خارج کرد. به همین دلیل بهتر است از روش های اصولی در این زمینه استفاده کرده و همچنین خود نیز عزم راسخ داشته باشند.

◀نداشتن حامی برای ترک سیگار

یکی از اصلی ترین موانع ترک سیگار، نداشتن حامی و پشتیان برای ترک کردن است. در این دوران حضور اطرافیان بسیار اهمیت دارد. اما وقتی آنان به فرد کمک نکنند و یا حتی خود به سیگار اعتیاد داشته باشند. برای فردی که قصد ترک دارد؛ شرایط بسیار سخت می‌شود. در چنین شرایطی افراد می‌توانند از گروه های حمایتی کمک گرفته و با افرادی که تجربیات مشابهی دارند؛ معاشرت کنند.

لزوم داشتن اطلاعاتی در مورد موانع ترک سیگار

اطلاع از موانع ترک سیگار

فراموش نکنید که داشتن اطلاعاتی در زمینه موانع ترک سیگار بسیار اهمیت دارد. چرا که افراد باید هر اقدامی، شرایط را به خوبی بررسی کرده و سپس ترک را آغاز کنند. با این وجود می‌توانند از یک متخصص برای غلبه بر مشکلات کمک گرفته و یا حتی با اطرافیان خود صحبت کنند. اگر فرد با وجود موانع مختلف فرایند ترک را آغاز کند؛ بیشتر احتمال دارد که دچار شکست شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

نتیجه گیری

علاوه بر 7 مانعی که ذکر شد، شما باید در زندگی شخصی خود کندوکاو کنید، تا بتوانید عامل اصلی شروع اعتیاد به سیگار و عواملی موثر بر موانع ترک سیگار می‌شوند را پیدا نمایید. هر کدام از ما با مسائلی در زندگی روبرو هستیم که ممکن است مصرف دخانیات را توجیه کند. اما برای تغییر بیش از همه این شما هستید که باید آن را بخواهید. هر انسانی با تمرین و تلاش می‌تواند به خواسته هایش برسد، پس چرا شما نتونید؟

با دریافت مشاوره روانشناسی می‌توانیم به شما کمک کنیم تا باورهای اشتباه را تغییر داده و انگیزه لازم برای شروع درمان اعتیاد را کسب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک سیگار و موانع ترک سیگار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای کنار آمدن با اضطراب ناشی از ترک سیگار باید چه کار کنیم؟

مراجعه به یک روانشناس و به کار بردن تکینک‌های خود آرام سازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به استعمال سیگار اضطراب‌های خود را مدیریت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره