علل گرایش به سیگار | دلایل علمی و روانشناسی سیگار کشیدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید علل گرایش به سیگار چیست؟ سيگار يكی از علل اصلی بروز بيماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و انواع سرطان‌ها در جهان می‌باشد. نیکوتین  موجود در سیگار این قابلیت را دارد که به سرعت وارد مغز شده و سبب افزایش موقت تمرکز، دقت و حواس جمعی شخص گردد. این تاثیر موقتی و گذرا به مرور زمان اعمال فیزیولوژیک بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از لحاظ جسمی و روانی عوارض نامطلوبی را بر جای خواهد گذاشت. با آگاهی از علل گرایش به سیگار قادر به جلوگیری از سیگارکشیدن خود و فرزندانتان می‌شوید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرایش به سیگار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علل گرایش به سیگار

علل گرایش به سیگار

گرایش به مصرف سیگار ، موضوعی پیچیده با دلیل‌های متعدد است که به ابعاد شخصیتی فرد و گروه‌های اجتماعی و اقتصادی مرتبط است. به عبارت دیگر هیچ  فرد سیگاری یک شبه سیگاری نمی‌شود، بلکه دلایل متعدد از دوران جنینی به بعد دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت یک فرد سیگاری را به وجود آورند. عوامل خانوادگی، گروه همسالان و باورهای اشتباه از جمله مهم‌ترین عوامل سوق دهنده فرد به سمت مصرف سیگار هستند که در ادامه به طور مفصل در مورد هر یک از این عوامل صحبت خواهد شد.

برای آشنایی با سختی ها و علل ناتوانی در ترک سیگار کلیک کنید.

1️⃣خانواده

خانواده به عنوان اولین و امن‌ترین کانون ایمنی بخش به فرد می‌تواند نقش مهمی در شکل گیری یک شخصیت سالم یا ناسالم اجتماعی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر خانواده همانطور که با حمایت‌های خود می‌تواند فرزند را در مسیر موفقیت و کسب افتخارات بزرگ قرار دهد، به همان نسبت با ایجاد فشار روانی سبب بروز اختلالات روانی و ناسازگاری‌های اجتماعی در وی می‌شود. و به عنوان مهم‌ترین علل گرایش به سیگار شناخته می‌شود. نوجوان برای رهایی از فشارهای خانواده به دنبال راه چاره می‌گردد و چه بسا به مصرف سیگار، الکل یا مواد مخدر دیگر روی بیاورد.

والدین به عنوان الگوی نوجوان می‌توانند سهم زیادی در گرایش او به سمت مصرف سیگار داشته باشند. وقتی نوجوان یا جوان در خانواده‌ای زندگی می‌کند که هر دو والد یا یکی از آن‌ها آزادانه سیگار می‌کشد و به واسطه آن احساس سرخوشی دارد، نسبت به مصرف این ماده ترغیب می‌شود. به ویژه وقتی والد مصرف کننده قهرمان رویایی فرزند باشد این الگو پذیری دو چندان خواهد شد.

2️⃣علل گرایش به سیگار | گروه هم سالان

روانشناسان معتقدند که داشتن دوستان سیگاری در دوران نوجوانی و جوانی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین علل گرایش به مصرف دخانیات از جمله سیگار خواهد بود. اگر نوجوان برای ورود به گروه هم سالان و پذیرش از جانب دوستان خود به سیگار کشیدن تشویق شود. زمینه برای گسترش ابعاد خطر آفرین این معضل اجتماعی فراهم خواهد شد. چه بسا نوجوان در آستانه تباهی قرار می‌گیرد.

3️⃣باورهای اشتباه

باور به تاثیر سیگار در رهایی از تنش‌ها و فشارهای روانی، جمعیت زیادی را به مصرف این ماده پر خطر سوق می‌دهد. بین مصرف نخستین نخ سیگار و گرایش به سیگار تا سیگاری شدن یک دوره پنهان 3 ساله وجود دارد. به این معنی که وسوسه ناشی از مصرف نخستین سیگار می‌تواند تا مدت‌ها در وجود فرد پنهان بماند و مانند خاکستر زیر آتش با اولین جرقه شعله ور گردد.

برای آشنایی با عوارض سیگار کشیدن کلیک کنید.

4️⃣رسانه های جمعی

یکی از علل گرایش نوجوان یا جوان به سمت مصرف سیگار، تقلید از هنرپیشه یا شخصیت اجتماعی محبوب اوست. در رسانه‌های نمایشی همچون سینما و تلویزیون هنر پییشه‌ها به راحتی سیگار می‌کشند بدون اینکه مانعی وجود داشته باشد. به همین دلیل رفتار کردن مثل قهرمان فیلم‌ها و سریال‌ها برای تماشاگران بسیار جالب و لذت بخش خواهد بود. در دسترس بودن آسان و همچنین قیمت ارزان سیگار نیز از عواملی هستند که در مسیر گرایش به سیگار به فرد کمک می‌کنند تا به راحتی از هنر پیشه‌ها تقلید نمایند.

5️⃣علل گرایش به سیگار | عوامل روانی

یک شخصیت سالم می‌داند که سیگار به طور موقت و بر اساس تلقین‌های شخص مصرف کننده خاصیت کاهش دهنده نوسانات خلقی را دارد. این در حالیست که افراد سیگاری فکر می‌کنند در نتیجه مصرف سیگار، رفتار بهتری از خود نشان می‌دهند و در برقراری روابط جنسی موفق‌تر عمل می‌کنند. افسردگی، اضطراب و فشارهای روانی عواملی هستند که فرد را به مصرف سیگار ترغیب می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعریف اعتیاد کلیک کنید.

6️⃣ژنتیک و گرایش به سیگار

برخی از افراد علت گرایش به سیگار را ژنتیک می‌دانند و حتی ژن هایی نیز برای این موضوع در رشته های DNA یافته اند. اما نمی‌توان به طور قطعی به آنها استناد کرد. چرا که حتی در صورت وجود چنین ژنی، تنها زمینه ساز بوده و هر فردی که ژن گرایش به سیگار دارد؛ لزوما سیگاری نیست. برای اطلاع از دلایل علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

جلو گیری از گرایش نوجوان و جوان به سمت مصرف سیگار

بهترین راه جلوگیری از مصرف و گرایش به سیگار این است که فرزندان خود را تحت فشارهای روانی قرار ندهید و دست از تحکم‌های بی فایده بردارید. اگر نوجوان احساس کند که از طرف خانواده درک نمی‌شود و تحت فشار قرار دارد، به دنبال کسب آرامش در فضای بیرون از منزل خواهد بود. برقراری روابط صمیمانه در بین اعضای خانواده فرصت رشد سالم را به فرزندان می‌دهد و مانع از ایجاد تنش بین والدین و نوجوانان خواهد شد. سرگرم کردن نوجوانان یا جوانان به فعالیت‌های ورزشی، مطالعه و تفریحات سالم، راه حل پیشنهادی دیگری است که می‌تواند از گرایش آنان به سمت مصرف مواد مخدر از جمله سیگار جلوگیری نماید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

کمک گرفتن از روانشناس

در مورد گرایش به سیگار در گروه های سنی مختلف نیز افراد می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند. متخصص بیشتر از هر فرد دیگری می‌تواند این موضوع را شناسایی کرده و به افراد راهکارهایی بدهد تا با آن مقابله کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای گرایش به سیگار

پیامدهای گرایش به سیگار

فراموش نکنید که گرایش به سیگار پیامدهای زیادی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع بیشتر انواع اعتیاد از سیگار شروع شده است. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده افراد سیگار بیشتر احتمال دارد که به سمت مواد اعتیادآور دیگر نیز گرایش پیدا کنند. همچنین سیگار کشیدن مشکلات جسمانی زیادی نیز برای افراد ایجاد کرده و یا آنها را تشدید می‌کند.

سخن پایانی

برای جلوگیری و یا مقابله با گرایش به سیگار باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. در ابتدا باید علت این موضوع را پیدا کرده و در قدم بعدی اقداماتی را در این زمینه انجام دهید. در این مورد حتما باید از یک متخصص نیز کمک گرفت چرا که شناسایی علل و همچنین پیدا کردن راهکارهای موثر در این زمینه به تنهایی امکانپذیر نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرایش به سیگار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین دلایل گرایش به سیگار چیست؟

علاوه بر عوامل وراثتی عوامل محیطی مانند خانواده، دوستان، رسانه‌های جمعی، مشکلات روانی و تصورات غلط در مورد سیگار باعث گرایش به سمت آن می‌شود. با کمک گرفتن از خدمات مشاوره می‌توانید هرچه سریع‌تر در جهت ترک اعتیاد به سیگار گام بردارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. خب هرکی یک دلیلی داره برای سیگاری شدن،مثلا یکی برای این که بگوید بزرگ شده،یکی فیلم می بیند و هوس سیگار می‌کنه و یکی هم بخاطر فواید آرامبخشی سیگار،سیگاری می شود.
    درضمن از من سیگار چیز خوب و آرامبخشی است و هیچ مشکلی برای بدن نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره