فواید سیگار | آیا سیگار برای ریه فایده ای دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فواید سیگار شاید برای عموم مردم ناآشنا باشد. اما از نظر شما فواید سیگار بیشتر است یا مضرات آن؟ شاید به این فکر کنید که سیگار فایده ای برای بدن ندارد؛ قطعا این موضوع بر کسی پوشیده نیست. اما در این مقاله مواردی را ذکر خواهیم کرد که شاید از فواید آن محسوب شود. به طور کلی اعتیاد به هر چیزی مضر است و پیامدهای جسمانی و روانی به بار خواهد آورد. سیگار نیز از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید که مصرف سیگار نه تنها بر روی خود فرد، بلکه برروی اطرافیان نیز تاثیر منفی دارد. در ادامه درباره نظرات مربوط فواید سیگار و مضرات سیگار صحبت کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید سیگار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

فواید سیگار

فواید سیگار  چیست؟

امروزه مصرف نیکوتین در خیلی از جوامع بالارفته است. سیگار یکی از تامین کننده های نیکوتین است. نیکوتین یک مخدر است و مصرف آن به مرور سبب اعتیاد می‌شود. فواید و مضرات سیگار نیز وابسته به این ماده است؛ به شکلی که سیگارهایی که نیکوتین کمتری دارند ، وابستگی به آنها نیز کمتر است. مصرف سیگار میان آقایون بیشتر است و سن مصرف آن نیز روز به روز کاهش می‌یابد.

در گذشته مصرف سیگار برای خانم ها یک تابو بود. اما در جامعه امروزی خانم ها در مصرف سیگار با آقایان برابری می‌کنند. عمده افرادی هم که به سیگار اعتیاد دارند، از مضرات آن با خبرند. اما اینکه اغلب مردم از فواید سیگار آگاه نیستند برای همه واضح است. برای آشنایی با این موارد حتما مقاله را دنبال کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فواید سیگار شامل چه چیزهایی می‌شود؟

قطعا مصرف طولانی مدت سیگار، باعث مرگ زودرس یا امراض دیگر می‌شود. اما در این قسمت، حقایقی را در مورد سیگار ذکر خواهیم کرد که احتمالا از خواندن شان شوکه خواهید شد. در این بخش مقاله راجع به فواید سیگار توضیح داده ایم. برای اطلاع از علل گرایش به سیگار کلیک کنید.

? عدم ابتلا به پارکینسون

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، یکی از فواید سیگار است. پارکینسون یک بیماری عصبی-مغزی است که در ساختمان مغز، اختلال ایجاد می‌کند. اما تحقیقات به تازگی نشان داده اند که مصرف سیگار با ابتلا به پارکینسون، رابطه معکوس دارد. به این معنا که احتمال ابتلا به پارکینسون برای افراد سیگاری کمتر از افراد عادی است.

? کنترل وزن و اشتها

افرادی که سیگار مصرف می‌کنند؛ معمولا اشتهای کمتری دارند. کمبود اشتها باعث می‌شود افراد میل کمتری به غذا خوردن داشته باشند. همین امر مخصوصا در افرادی که اضافه وزن دارند یا با پرخوری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ باعث کنترل وزن می‌شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف سیگار برای لاغری و کاهش وزن، توصیه نمی‌شود. اما یکی از فواید سیگار را می‌توان کنترل وزن دانست.

? کاهش خطر تعویض مفصل زانو

افراد سیگاری احتمالا به دلیل کمبود اکسیژن، کمتر قدم می‌زنند یا می‌دوند. همین موضوع باعث سلامتی مفصل زانوی آنان است. تعویض مفصل زانو بیشتر در افراد چاق و ورزشکار اتفاق می‌افتد. در قسمت قبل توضیح دادیم که چگونه نیکوتین از چاقی جلوگیری می‌کند. در بین کسانی که عمل تعویض مفصل زانو را انجام داده اند؛ به ندرت افرادی که سیگار مصرف می‌کنند؛ دیده می‌شود. بنابراین یکی از فواید سیگار، عدم تعویض مفصل زانو است.

?کمک به عملکرد بهتر قلب

قطعا نیکوتین اثرات جبران ناپذیری بر روی قلب خواهد داشت. دانشمندان، ثابت کرده اند؛ برخی از پروتئین ها مثل سیتوکروم، با دود سیگار فعال می‌شود که به بهبود عملکرد قلب منجر خواهد شد. همه افرادی که مشکلات قلبی دارند از مصرف سیگار و هرگونه دخانیات، منع می‌شوند؛ اما به هر حال این فواید سیگار را نمی‌توان انکار کرد.

?تسکین و آرامش | فواید سیگار

نیکوتین، خاصیت آرامبخشی دارد. بسیاری از افرادی که سیگار را برای بار اول تجربه می‌کنند؛ به علت همین تاثیر آرامبخشی کوتاه مدت، به آن اعتیاد پیدا خواهند کرد. اما این ویژگی گذراست و به زودی تبدیل به یک عادت مخرب خواهد شد. پس از تاثیرات مثبت آن می‌توان به حس تسکین و سرخوشی نیز اشاره کرد. بنابراین از فواید سیگار می‌توان به آرامش و تسکین تظاهری آن اشاره کرد.

مضرات سیگار

با قاطعیت می‌توان گفت که مضرات سیگار، بسیار بیشتر از فواید سیگار است. به ویژه افرادی که از سن کم و برای مدت زمان طولانی، آن را مصرف کرده اند. در این قسمت، مضرات آن را ذکر خواهیم کرد. برای آشنایی با عوارض سیگار کشیدن کلیک کنید.

? تاثیر نیکوتین بر حافظه

از تاثیرات سیگار بر مغز، می‌توان به اختلال در حافظه اشاره کرد. تجمع نیکوتین در مغز باعث تغییر در ساختمان شیمی مغز خواهد شد. و عملکرد اجرایی، حافظه فعال و آینده نگر را مختل می‌کند. قضاوت ها و تصمیم گیری ما تحت تاثیر این توانایی هاست و در زندگی روزمره به آنها احتیاج داریم. آلزایمر حتی در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شود. بنابراین مضرات سیگار بیش از فواید سیگار است.

? مشکلات جسمانی | فواید سیگار

همانطور که گفته شد، مضرات سیگار بیشتر از فواید سیگار است. اختلال در خواب و اشتها، مشکلات قلبی-عروقی مثل تصلب شرایین و سکته قلبی یا غلظت خون، مشکلات ریوی و ناتوانی جنسی از عوارض جسمانی مصرف سیگار است. ایجاد لکه هایی روی پوست، زرد و پوسیده شدن دندان ها از دیگر مضرات سیگار هستند. همچنین مصرف بی رویه سیگار احتمال بروز سرطان های حلق و گلو، ریه و… بالا می‌برد.

? مشکلات روانی

اعتیاد به هرچیزی، پیامدهای روانی زیادی دارد. برای مثال اگر سیگار در دسترس آنها نباشد یا نتوانند سیگار بکشند؛ بی حوصله، عصبی و پرخاشگر خواهند شد. بسیاری از اختلالات روانی نیز، علت سیگار کشیدن هستند. گاهی دلیل مصرف سیگار، ریشه در کودکی فرد دارد. در این زمان مراجعه به یک روانشناس و پیدا کردن دلیل این اعتیاد بسیار کمک کننده است. بنابراین تنها به اندک فواید سیگار اکتفا نکنید.

? ناباروری | فواید سیگار

علاوه بر مضرات ذکر شده، ناباروری زنان و مردان از عوارض دیگر مصرف سیگار است. مصرف سیگار در دوران بارداری توسط مادر یا پدر باعث اعتیاد جنین هم خواهد شد. همچنین سقط جنین در زنان سیگاری، بیشتر اتفاق می‌افتد. حتی بعد از تولد فرزند نیز، کودک به دلیل مصرف دود دست دوم والدین خود، صدمات جسمانی را تجربه خواهد کرد. برای اطلاع از تاثیر سیگار بر جنین کلیک کنید.

? تاثیر سیگار در رابطه

عده ای از بوی سیگار بر روی دهان یا لباس های شریک خود، ناراضی هستند. یا به این دلیل دوست ندارند به او نزدیک شوند. بوی سیگار، مدت زمان زیادی بر روی انگشتان، موها و دهان باقی می‌ماند. همین یکی از شکایت های زوجین است. اگر از این جهت به  فواید سیگار و مضرات آن نگاه کنیم، عیب بزرگی به همراه دارد.

ترک سیگار

ترک سیگار، مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت. ضربان قلب و فشار خون افراد، فقط بعد از 20 دقیقه از ترک، به حالت عادی برخواهد گشت. بعد از 12 ساعت، با تثبیت سطح کربن مونوکسید، توانایی حمل اکسیژن افزایش می‌یابد. با گذشت یک روز خطر حمله قلبی کم می‌شود و به همین صورت با گذشت زمان، تاثیرات منفی سیگار کاهش می‌یابند و بدن ترمیم می‌شود. هرچه زودتر اقدام به ترک سیگار کنید، این فرایند نیز تسریع خواهد شد. برای از بین بردن موانع ترک سیگار این مقاله را مطالعه کنید.

✔ روان درمانی | فواید سیگار

شروع رواندرمانی، همزمان با آغاز ترک سیگار، بسیار موثر است. روانشناس با روش هایی مثل شرطی سازی معکوس یا جایگزین سازی، با روش های اصولی به شما برای ترک سیگار کمک خواهد کرد. تغییر باورها نسبت به عادت های بد و سبک زندگی، از راهکارهای دیگر درمانگر است. برای جلوگیری از افسردگی بعد از ترک سیگار این مقاله را مطالعه کنید.

✔ حمایت اطرافیان

در مسیر ترک سیگار، اطرافیان اعم از دوستان و خانواده، نقش مهمی ایفا می‌کنند. حمایت و همدلی آنان فرد را بیشتر تشویق به کنار گذاشتن سیگار خواهد کرد. گاهی از دلایل این نوع اعتیاد، محیط نابسمان خانواده یا دوستان ناباب است. به همین دلیل در فرایند ترک سیگار، آنان بسیار موثر خواهند بود.

✔ دارودرمانی | فواید سیگار

حتما مصرف دارو، عوارض نیکوتین را کاهش خواهد داد. برای دریافت دارو از پزشک متخصص، کمک بگیرید و از مصرف خوسرانه داروهای ترک بپرهیزید. بسیاری در مقابل مصرف دارو مقاومت می‌کنند یا آن را پشت گوش می‌اندازند. اما فراموش نکنید؛ داروها، درمان را بسیار راحت تر و سریع تر خواهند کرد.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید؛ مضرات سیگار، بسیار بیشتر از فواید سیگار است. البته درمورد فواید آن، اتفاق نظر وجود ندارد ولی به طور کلی بهتر است از مصرف آن دوری کنید. تاثیرات آن اجتناب ناپذیر است و حتی استفاده از فیلترها و یا روش های دیگر هم موثر نیست. باتوجه به مطالبی که در مقاله ذکر شد؛ ترک آن، آسان نیست؛ اما امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید سیگار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فواید سیگار چیست؟

کاهش احتمال ابتلا به پارکینسون، عدم نیاز به تعویض مفصل زانو، عملکرد بهتر قلب و تسکین و آرامش از فوائد مصرف سیگار هستند.

مضرات سیگار چیست؟

ناباروری، اختلال در حافظه، خواب و اشتها، مشکلات جنسی، حتی مشکل در رابطه و… از مضرات مصرف سیگار هستند.

چگونه می‌توان سیگار را ترک کرد؟

با کمک درمانگر و خانواده و انگیزه قوی، می‌توان سیگار را ترک کرد و آثار شگفت انگیز آن را بر بدن مشاهده کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره