خواسته های نامطلوب کودک | کودکی که همه چیز میخواهد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواسته های نامطلوب کودک در بیشتر موارد به خاطر اقتضای سن آنهاست. کودکان در سن پایین درک درستی از منطقی یا غیرمنطقی بودن خواسته شان ندارند. در واقع برای آنها همه چیز امکانپذیر است و تصور می‌کنند دستیابی به آنها آسان خواهد بود. از طرف دیگر کودکان، والدین خود را قهرمانانی می‌دانند که از قدرت فرازمینی برخوردار بوده و قادر به انجام هرکاری هستند. به همین دلیل خواسته های آنان غیرواقعی و یا نامطلوب به نظر می‌رسد. واکنش صحیح والدین در مقابل این خواسته ها بسیار مهم است. چراکه باعث بیان مجدد آنها و یا جلوگیری از این موضوع خواهد شد. توصیه داریم در این مورد حتما برای مشاوره کودک تلفنی، آنلاین و حضوری اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواسته های نامطلوب کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

خواسته های نامطلوب کودک

کودک نیز مانند بزرگسالان، خواسته ها و نیازهایی دارد که والدین بسته به شرایط باید آنها را برآورده کنند. معمولا والدین در مقابل خواسته های نامطلوب کودک واکنش های افراطی از خود نشان می‌دهند که همین موضوع سبب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. گاهی پرداختن بیش از حد والدین به نیازهای کودک است که موجب شکل گیری خواسته های غیرمعقول در کودک می‌شود. اصرار کودکان و مخالفت والدین در مقابله این نیازها، موجب بروز تنش هایی در خانواده می‌شود. برای اطلاع از علل لجبازی کودکان کلیک کنید.

دلیل خواسته های نامطلوب کودک

دلیل خواسته های نامطلوب کودک

خواسته های نامطلوب کودک ناشی از دلایل مختلفی می‌باشد. در واقع بهترین راهکار در مقابل این نیازها، شناسایی عوامل زمینه ساز و دلایل آنها خواهد بود. در بیشتر موارد علت اصلی این موضوع، خود والدین هستند. به طور کلی برخی از علل این خواسته ها شامل موارد زیر می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

1️⃣تقلید از والدین

پرتوقع بودن پدر و مادر، یکی از اصلی ترین دلایل برای بروز خواسته های نامطلوب کودک است. کودکان از والدین خود تقلید کرده و وقتی شاهد بلندپروازی آنها هستند؛ آنان نیز ترغیب به تکرار رفتارهای والدین می‌شوند. این موضوع اهمیت رفتار منطقی و واقع بینانه والدین را به خوبی نشان می‌دهد. مخصوصا کودکان در سن پایین بیشتر در معرض الگوگیری هستند؛ به همین دلیل والدین باید مراقب رفتارهای خود در مقابل کودک باشند. برای آشنایی با عوامل موثر بر تقلید در کودکان و نوزادان کلیک کنید.

2️⃣پرداختن بیش از حد به نیازهای کودک | خواسته های نامطلوب کودک

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ پرداختن بیش از حد والدین به خواسته های کودک و برطرف کردن نیازهای او، این توهم را برای کودک ایجاد می‌کند که باید به تمام اهداف خود برسد. هرچند که آنها قابل دسترس نباشند. این رفتار والدین باعث بروز رفتارهای نامناسب در کودک می‌شود که در آینده او بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین واکنش های والدین ویا اطرافیان است که سبب تداوم خواسته های نامطلوب کودک می‌گردد.

3️⃣تشویق بیش از حد

تشویق و پاداش های مکرر به کودکان باعث پرتوقع شدن کودک و ایجاد انتظارات نابجا در کودک خواهد شد. آنها تصور می‌کنند که باید برای هرچیزی مورد تشویق قرارگیرند؛ رفتارهای آنها کاملا درست بوده و تقویت شوند. اما در واقع باید متناسب با عملکرد کودک او را مورد تشویق و تمجید قرار داده و او را شرطی نکنند. تشویق بیش از حد از طرف دیگران، خواسته های نامطلوب کودک را شکل می‌دهد.

راهکارهایی برای مقاله با خواسته های نامطلوب کودک

مقابله با خواسته های نامطلوب کودک

طبیعی است که شناسایی نحوه رفتار درست و واکنش در مقابل کودک برای والدین سخت باشد. اما قطعا با گذشت مدتی و شناخت بیشتر کودک خود، آنها متوجه بسیاری از این مسائل خواهند شد. در واقع این مشکل در مورد والدینی که یک کودک دارند؛ بیشتر به چشم می‌خورد. از طرفی آنها می‌خواهند کودک خود کمبودی احساس نکند و همه تلاش خود را برای راضی نگه داشتن او می‌کنند؛ و از طرفی دیگر با زیاده روی در این موضوع باعث بروز ناخواسته های نامطلوب کودک می‌شوند.

?توضیح دادن به کودک

برخی از والدین تصور می‌کنند که کودک توضیح آنها را در مورد مسائل مختلف متوجه نمی‌شود. به همین دلیل به خود زحمت اینکار را نداده و فقط در مقابل خواسته های نامطلوب کودک، مخالفت می‌کنند. اما والدین باید در مورد تصمیمات خود به کودکان توضیح و آموزش دهند.

شرح وضعیتی که والدین در آن قرار دارند و یا علت برطرف نکردن خواسته کودک، در بیشتر موارد کودک را قانع کرده و یا باعث می‌شود که واکنش منطقی تری از خود نشان دهند. در واقع برخورد احساسی در کودکان امری طبیعی است و نباید از آنها انتظار درک زیادی داشت. اما با همین رفتار والدین، کودک می‌آموزد که برای رسیدن خواسته هایش، باید صبور باشد.

برای آشنایی با نحوه برخورد با گریه کودک کلیک کنید.

?رفتار قاطعانه در برابر خواسته های نامطلوب کودک

انتخاب سبک فرزندپروری درست و اجرای درست راهکارهای آن، سبب خواهد شد تا کودک و والدین ارتباط خوبی باهم داشته باشند. در شیوه رفتار قاطعانه با کودک، والدین علاوه براینکه با فرزند خود مهربان هستند؛ برای او مرزها و قوانینی در مورد مسائل مختلفی وضع می‌کنند.

این موضوع باعث خواهد شد که با گذشت زمان خواسته های نامطلوب کودک کاهش یابد و یا از بین برود. رفتار قاطعانه به معنی رفتارهای پرخاشگرانه نیست. بلکه والدین به کودک می‌آموزند که داشتن درخواست، همیشه به معنی برآورده شدن آن نیست. از تنبیه کودک به دلیل این خواسته ها خودداری کنید چراکه باعث لجبازی و پافشاری بیشتر او در این زمینه خوهد شد. برای اطلاع از انواع سبک فرزندپروری کلیک نمایید.

?نشان دادن گزینه های دیگر به کودک

در مواجهه با خواسته های نامطلوب کودک، همیشه گزینه های دیگری نیز در اختیار او قرار داده و از بخواهید تا تصمیم گیری کند. او نمی‌تواند همه چیز را با هم داشته باشد. پس احتمالا بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد و مسئولیت آن را نیز به عهده خواهد گرفت. این موضوع به کودک حس کنترل کردن زندگی خود را می‌دهد. همچنین قدرت تصمیم گیری نیز در او تقویت خواهد شد. با اینکار نه تنها نیاز به جلب توجه را در او ارضا کرده اید بلکه باعث شکل گیری مهارت های مختلفی هم می‌شوید.

?آموزش صبر به کودک

آموزش صبر برای خواسته های نامطلوب کودک، بسیار موثر است. نباید به کودک امید واهی داد که بعد از مدتی آن خواسته را برآورده می‌کنید. اما با گذشت زمان آن نیاز در ذهن کودک کمرنگ تر می‌شود و شاید دیگر به آن علاقمند نباشد. بسیار طبیعی است که آنها براساس هیجانات تصمیم بگیرند و به زودی خواسته خود را فراموش کنند. والدین نیز باید نشان دهند که خواسته کودک برایشان مهم است اما باید در رابطه با آن صبر داشته باشند.

?تلاش کودک برای رسیدن به خواسته ها

ضروری است که به کودک بفهمانید که باید او نیز برای خواسته‌هایش تلاش کند و قدمی بردارد. برای مثال پول توجیبی هایش را پس انداز کند و یا به سلامتی خود اهمیت دهد. با اینکار او متوجه خواهد شد تلاش برای درخواست های غیر منطقی اش، بی نتیجه خواهد ماند و باید آن را فراموش کند.

مثال دیگر در این باره، درخواست کودک برای داشتن یک خرس در خانه است. کودک هرچقدر هم که تلاش کند بازهم  نمی‌تواند این مورد را عملی کند. به همین دلیل به غیرواقعی بودن آن پی برده و دیگر توقعی از والدین خود هم نخواهند داشت. برای اطلاع بیشتر درباره چگونگی رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که نحوه برخورد با هر کودکی متفاوت بوده و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه آنها پیچید. بهتر است روش های مختلفی را امتحان کرده و به کودک زمان بدهید. بخشی از این رفتارها تنها تحت تاثیر سن اوست که به زودی از بین خواهند رفت. همچنین می‌توانید در زمینه خواسته های نامطلوب کودک خود از یک مشاور کودک کمک گرفته و با او مشورت کنید. سعی نکنید او را سرکوب کنید و یا خواسته های او را به طورکلی نادیده بگیرید. اما در عین حال با او مقتدرانه رفتار کرده و مسائل مختلفی را به او آموزش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواسته های نامطلوب کودک  می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

در مقابل خواسته های نامطلوب کودک چه کنیم؟

واکنش والدین در این مورد بسیار مهم است. برخی از اقداماتی که والدین باید انجام دهند؛ شامل، آموزش صبر و تلاش کردن برای خواسته، نشان دادن گزینه های دیگر به کودک، رفتار قاطعانه و توضیح دادن، می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره