تاثیر اعتیاد بر کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر اعتیاد بر کودکان قطعا بیشتر از دیگر اعضای خانواده است. اعتیاد علاوه بر اینکه باعث آسیب مستقیم به خود شخص مصرف کننده می‌شود به طور غیر مستقیم بر افراد دیگر از جمله کودکان هم تاثیر منفی می‌گذارد. به طور معمول کودکانی که در زندگی آنان یکی از اعضای خانواده با مشکل اعتیاد روبرو است، مشکلات زیادی را به واسطه اعتیاد هر یک از اعضای خانواده تجربه می‌کنند.

در واقع کودک در این حالت مصرف کننده منفعل است. این مسئله می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی را برای کودک به وجود بیاورد که دانستن این مسائل می‌تواند برای خانواده‌ها کمک کننده شده تا به طور ناخواسته کودکان خود را درگیر آسیب‌ها و ضرر‌های اعتیاد نکنند. همچنین بهره بردن از مشاوره اعتیاد می‌تواند در کاهش مشکلاتی از این دست کمک کننده باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اعتیاد بر کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیر اعتیاد بر کودکان

والدین و اعضای خانواده مهمترین و تاثیرگذارترین الگوی کودک هستند. به کودکانی که دوران کودکی خود را در خانواده‌ای که اعضای آن معتاد هستند، می‌گذرانند کودکان اعتیاد گفته می‌شود. اعتیاد والدین و اعضای خانواده علاوه بر تاثیر منفی بر خود شخص بر کودکان هم اثرات مخربی دارد.

رایج‌ترین مسئله‌ای که برای کودکان پیش می‌آید این است که در بزرگسالی به نسبت سایر افراد بیشتر به مصرف اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند. علاوه بر این مسئله، کودکان آسیب‌های روانی و جسمانی هم تجربه می‌کنند که می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی کودک مشکلاتی را به وجود بیاورد. برای اطلاع از پیامدهای ناشی از اعتیاد پدر و مادر کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام ذهن نو مراجعه کنید.

فروشگاه آرامیس

آسیب‌های روانی اعتیاد بر کودکان

آسیب ها و تاثیر اعتیاد بر کودکان

طبیعی است که با وجود والدین معتاد تاثیر اعتیاد بر کودکان تشدید شده و آنها تحت تاثیر مشکلات زیادی از نظر روانی قرار می‌گیرند. در واقع این عوارض جانبی غیر مستقیم بوده و مسائل زیادی را برای خانواده ها ایجاد می‌کند.

?تاثیر اعتیاد بر مغز

اضطراب می‌تواند بر قسمتی از مغز به نام سیستم لیمبیک تاثیر منفی بگذارد و هیجانات و احساسات کودک را تحت تاثیر قرار دهد. این ناحیه از مغز مسئول فعالیت‌های مختلفی نظیر کنترل حالت‌های هیجانی، رفتار و خلق، ترس و… می‌باشد که برهم خوردن تعادل این قسمت از مغز تاثیر منفی بر هیجان، خلق و رفتار کودک دارد. برای اطلاع از تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید.

?تاثیر اعتیاد بر کودکان | پرخاشگری

کودکان اعتیاد به نسبت سایر کودکان پرخاشگری بیشتری از خود نشان می‌دهند. به عبارتی این کودکان نسبت به همسالانشان تحریک‌پذیرتر هستند و برای هر موضوع کوچک و کم اهمیتی لجبازی و پرخاشگری می‌کنند.

?عدم احساس امنیت روانی

داشتن والدینی معتاد باعث می‌شود تا رفتارهای اعضای خانواده غیر قابل پیش‌بینی باشد از این جهت کودک در خانواده زندگی پر تنشی را تجربه می‌کند. همه کودکان تمایل دارند تا در یک محیط ایمن رشد کنند اما تاثیر اعتیاد بر کودکان و دیگر اعضای خانواده و درگیری‌های مرتبط با آن زندگی را برای کودکان ناامن می‌کند که این مسئله می‌تواند منجر به بوجود آمدن اضطراب شدیدی در کودک شود.

?تاثیر اعتیاد بر کودکان | ناامیدی

کودکانی که با والدین معتاد بزرگ می‌شوند نسبت به آینده ناامید می‌گردند. کودکان در این وضعیت خود را قربانی شرایط دانسته و به نوعی منفعل می‌شوند. همچنین آن‌ها برای زندگی بهتر و نجات از این شرایط تلاشی نمی‌کنند.

?کاهش اعتماد به نفس

یکی دیگر از انواع تاثیر اعتیاد برکودکان بر اعتماد به نفس آنهاست. کودکان معمولاً در این خانواده‌ها همیشه سرکوب و تحقیر می‌شوند و ابراز وجود برای آن‌ها امکان پذیر نیست. همچنین از آنجایی که اعتیاد یک مسئله پذیرفته شده در جامعه نمی‌باشد، این کودکان به دلیل شرایط خانوادگی خود در مقابل همسالان و دوستان خود اعتماد به نفس کمتری دارند و معمولاً این مسئله را پنهان می‌کنند. برای اطلاع از پیامدهای کودکان بدسرپرست کلیک کنید.

?تاثیر اعتیاد بر کودکان | مشکلات تحصیلی

وجود مشکلات تحصیلی در کودکان همیشه نشان دهنده یک مشکل و آسیب در کودک یا خانواده کودک است. بسیاری از کودکانی که والدین معتاد دارند عملکرد تحصیلی مناسبی نداشته و با افت تحصیلی مواجهه می‌شوند. در اولویت نبودن تحصیل برای کودکان در این خانواده‌ها، نبود کسی که بتواند در درس‌ها به کودک کمک کند و همچنین مشکلات غیرقابل پیش بینی باعث می‌شود تا کودکان از نظر تحصیلی عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند.

?ابتلا به اختلالات روانی

کودکان اعتیاد به طور میانگین به نسبت همسالان خود بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی نظیر افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب و آسیب‌های شناختی هستند.

برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

آسیب‌های جسمانی تاثیر اعتیاد بر کودکان

از طرفی نباید آسیب های جسمانی ناشی از تاثیر اعتیاد بر کودکان را نادیده بگیریم. اعضای خانواده وقتی مواد مخدر مصرف می‌کنند علاوه بر آلودگی محیط، به دلیل توهماتی که پیدا می‌کنند نیز بسیار احتمال دارد که به فرزند خود آسیب هایی وارد کنند. در بسیاری از موارد شاهد کشته شدن فرزند و همسر در چنین شرایطی هستیم.

◀مشکلات گوارشی

معمولاً به دلیل استرس‌های روانی و عدم تغذیه سالم کودکان درگیر مشکلاتی مانند کولیت معده یا سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شوند.

◀تاثیر اعتیاد بر کودکان | مشکلات تنفسی

رایج ترین مسئله‌ای که برای کودکان اعتیاد پیش می‌آید مشکلات تنفسی نظیر آسم و آلرژی‌های تنفسی است. درست است که کودکان به طور مستقیم مواد مخدر مصرف نمی‌کنند اما دود ناشی از مواد مخدر بر ریه کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و آن‌ها را مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی می‌کند.

◀سوء استفاده جسمی و جنسی

اکثر کودکان اعتیاد، توسط افراد معتاد در خانواده مورد سوء استفاده جسمی و گاهی جنسی قرار می‌گیرند. معمولاً اعضای معتاد خانواده کودک را مجبور به تهیه مواد مخدر می‌کنند و در صورت امتنا کودک به این کار، او را تنبیه کرده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

◀تاثیر اعتیاد بر نوزادان

اگر مادر در دوران بارداری به مصرف یک ماده خاص اعتیاد داشته باشد فرزندی با علائم اعتیاد به دنیا می‌آورد. در واقع فرزند از ابتدای تولد معتاد محسوب می‌شود و سندرم محرومیت از مواد مخدر را تجربه می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا نوزاد علائمی مانند نخوردن شیر، گریه و بی قرار شدید، ناآرامی، کمبود خواب، کم وزنی و نارسی و در برخی مواقع مشکلات هوشی را تجربه کند. برای آشنایی بیشتر با اعتیاد نوزادان کلیک کنید.

تاثیر اعتیاد بر کودکان و بزهکاری

والدین معتاد، فرزندشان را در معرض بزهکاری قرار می‌دهند. طبق آمارگیری که انجام شده است؛ بیشتر کودکانی که از سن کم رفتارهای ناهنجار را آغاز کرده اند؛ والدینی معتاد داشتند. برخی از آنها برای داشتن درآمد و یا تامین مواد مخدر برای والدین شان مجبور به اینکار می‌شوند و برخی دیگر به دلیل نداشتن الگوی مناسبی در محیط خانواده و عدم آموزش صحیح به این کارها روی می‌آورند.

جلوگیری از تاثیر اعتیاد بر کودکان

جلوگیری از تاثیر اعتیاد بر کودکان 2

با اینکه به طور کلی تاثیر اعتیاد بر کودکان، اجتناب ناپذیر است. اما به هر حال با روش هایی می‌توان این موضوع را تا حدی کنترل کرد. از طرفی گاهی هر دو والد درگیر اعتیاد بوده و تقریبا هیچ فردی برای کمک به کودک وجود ندارد. اما در صورتی که یکی از والدین و یا دیگر فرزندان معتاد نباشند؛ باید از کودک خود در مقابل عوارض جانبی اعتیاد محافظت کنند. در قدم بهتر است در این مورد به آنها توضیح داده و یا آنها را از آن محیط دور کنید.

همچنین از سرزنش توهین کردن به فرد معتاد در مقابل کودک نیز جلوگیری نمایید. همچنین یکی از روش های بسیار موثری که می‌توانید در این دوران از آن استفاده کنید؛ کمک گرفتن از مشاور است. هرچه سن کودک کمتر باشد؛ والدین و یا اطرافیان راحت تر می‌توانند در این زمینه اقدام کرده و پیامدهای تاثیر اعتیاد بر کودکان را به حداقل برسانند.

برای دریافت خدمات ترک اعتیاد در منزل کلیک کنید.

سخن پایانی

طبیعی است که درک اعتیاد برای کودکان و حتی دوری از مشکلات ناشی از آن برای آنها دشوار باشد. به همین دلیل برای کاهش تاثیر اعتیاد بر کودکان باید به آنها کمک کرد. همچنین آنها تا حد زیادی به والدین خود وابسته هستند و وقتی والدین مبتلا به اعتیاد می‌باشند؛ آنها نه تنها از الگوهای خوبی برخوردار نبوده بلکه مشکلات جسمانی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل یا باید به والدین کمک کرد تا از شر اعتیاد رهایی یابند و یا به کودک کمک کرد تا مشکلات کمتری را تجربه کند. هر دو اینها مستلزم کمک گرفتن از یک متخصص و تلاش زیاد هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اعتیاد بر کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا اعتیاد اعضای خانواده منجر به معتاد شدن کودک در بزرگسالی می‌شود؟

به طور کلی کودکان اعتیاد، به نسبت همسالان خود در آینده به احتمال بیشتری به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند، اما قبل از اینکه بخواهید نگران اعتیاد در بزرگسالی کودک باشید، باید توجه کنید که وجود یک فرد معتاد در خانواده می‌تواند تهدیدی برای سلامت جسم و روان در همان دوران کودکی باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره