ارزش ها در زندگی | 6 روش شناسایی ارزش ها در زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ارزش ها در زندگی به معنای انتخاب سبک رفتار و روند زندگی است. برای اینکه زندگی سالم و سرشار از شادی و خوشبختی داشته باشید، باید ارزش ها را طبقه بندی کنید. اغلب کسانی که زندگی دیگر افراد شاد را می‌بینند به این موضوع دقت نمی‌کنند که چرا و چگونه آن زندگی طبق معیارهای خاص پیش می‌رود. اما اگر با دقت بیشتری به زندگی این افراد بنگرید، متوجه خواهید شد که برای زندگی خود ارزش هایی را در نظر گرفته اند. و بر اساس این ارزش ها زندگی را به حرکت در می‌آورند.

اگر شما نیز قصد برنامه ریزی و چینش ارزش ها در زندگی دارید، باید روش های دسته بندی ارزش های زندگی را بلد باشید. برای طبقه بندی بهتر ارزش ها می‌توانید از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

ارزش ها در زندگی

ارزش ها در زندگی چیستند

ارزش ها در زندگی به معنای تمایلات ما جهت چگونه انسانی بودن است. افراد بر اساس ارزش های زندگی خود تعیین می‌کنند که چه رفتاری داشته باشند. یا با چه کیفیتی زندگی کنند. ما به صورت آزادانه ارزش های خود را انتخاب می‌کنیم، بدون اینکه فرهنگ و جامعه ما را مجبور کرده باشند. زمانی که ارزش های خود را تعیین کردیم. و بر اساس آنها حرکت کردیم، احساس خوب و مفیدی به ما دست خواهد داد.

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش خواهد آمد که آیا اهداف همان ارزش است؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر، ارزش ها همان هدف ها نیستند. هدف به منظور آرزوهایی است که برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنیم. اما ارزش ها به معنای انتخاب سبک رفتار و روند زندگی است. در این مقاله ارزش هایی که در زندگی وجود دارند و راه رسیدن به ارزش ها در زندگی اشاره کرده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک زندگی کلیک کنید.

لیست ارزش های زندگی

افراد در سنین مختلف برای خود ارزش هایی را انتخاب می‌کنند. که زندگی را بر اساس این ارزش ها حرکت می‌دهند. حتی اگر نسبت به یکی از ارزش ها تا سن 30 سالگی بی اهمیت بوده اید. از حالا به بعد بر اساس این ارزش ها می‌توانید زندگی را پیش ببرید. بنابراین ارزش ها در هر زمانی قابل استفاده هستند. در این بخش مقاله راجع به لیست ارزش ها در زندگی توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? مهربان باشید

رفتار محبت آمیز و مهربانی جزو ارزش ها در زندگی هستند. مهربانی همیشه باعث حفظ روابط زندگی است. در این ارزش زندگی، نحوه نگرش به جهان و رفتار های ما در روند زندگی تاثیر می‌گذارد.

? تعادل برقرار کنید | ارزش ها در زندگی

تعادل از دیگر ارزش ها در زندگی است. تعادل این امکان را می‌دهد تا بین زندگی شغلی، شخصی و اجتماعی خود رفتار متعادل داشته باشیم. اگر در زندگی تعادل وجود نداشته باشد، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. در واقع زندگی شخصی را با زندگی شعلی و اجتماعی ترکیب خواهید کرد. در نهایت برنامه ریزی مناسبی نیز نخواهید داشت.

? اصالت را رعایت کنید

یکی از ارزش ها در زندگی، اصالت است. اگر برای اصالت خود ارزش قائل باشید. در روابط اجتماعی، تعاملات با دیگران و رفتارهای خود با دقت بیشتری عمل خواهیم کرد. زمانی که به اصالت در زندگی اهمیت دهیم، کمتر رفتارهای پر خطر خواهیم داشت. حتی شخصیت وفادار و صادقی را نشان می‌دهیم.

? روابط دوستانه داشته باشید

روابط دوستانه زمانی که در لیست ارزش ها در زندگی قرار بگیرد، باعث بهبود سلامت روان می‌شود. در نهایت کیفیت زندگی افزایش می‌یابد. روابط دوستانه به دلیل ابراز احساسات، حل مشکلات، راهنمایی ها، انگیزه و … باعث بهبود سلامت روان می‌شود. همیشه روابط دوستانه درست، جنبه حمایت کننده دارد.

? شهروندی را رعایت کنید | ارزش ها در زندگی

سعی کنید از کودکی به فرزندان خود حقوق شهروندی را آموزش دهید.  شهروندی را در دسته ارزش ها در زندگی قرار دهید. زمانی که شهروندی در دسته ارزش ها قرار می‌گیرد. در جامعه رفتار مناسب تری خواهیم داشت. با همسایگان، در محیط کار، هنگام رانندگی، رعایت حقوق و … همه به درستی انجام می‌شود.

? دانش خود را گسترش دهید

از دیگر ارزش ها در زندگی افزایش دانش و یادگیری است. اگر برای دانش خود اهمیت قائل باشید و تحصیلات را ادامه دهید، با اطلاعات بیشتری زندگی را سپری خواهید کرد. کسب اطلاعات و آگاهی از موضوعات مختلف زندگی باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود.

برای آشنایی با راه های ساختن زندگی بهتر کلیک کنید.

? وفادار باشید

در جامعه امروزی تعهد و وفاداری از اهمیت کمتری نسبت به گذشته برخوردار است. وفاداری را جزو ارزش ها در زندگی قرار دهید. در روابط عاطفی، دوستانه، خانوادگی، شغلی و … وفادار باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راز موفقیت چیست کلیک کنید.

? احترام به دیگران را در نظر بگیرید

احترام از جمله مهم ترین ارزش ها در زندگی است. اگر به دیگران احترام بگذارید، قطعا احترام نیز خواهید دید. از ارزش های مهم زندگی هر فرد احترام به خود و دیگران است. بنابراین این حوزه را جدی بگیرید.

? مسئولیت پذیر باشید | ارزش ها در زندگی

مسئولیت پذیری از جمله ارزش ها در زندگی است. که در نهایت همراه با ارزش به خود است. زمانی که مسئولیت پذیری را جزو رفتارهای مهم در زندگی بدانید، اعتماد دیگران را جلب خواهید کرد. حتی دیگران نیز در مقابل شما مسئولیت پذیر خواهند بود.

? تغذیه سالمی داشته باشید

از دیگر ارزش ها در زندگی، تغذیه سالم است. زمانی که تغذیه و رژیم غذایی به خوبی باشد، تن سالم و تندرست خواهید داشت. زمانی که تغذیه سالم ارزش زندگی شما باشد. روند زندگی با رژیم غذایی مناسب پیش خواهد رفت.

چگونه ارزش های خود در زندگی را بیابیم؟

چگونه ارزش های خود در زندگی را بیابیم؟

برای اینکه ارزش ها در زندگی مشخص شود، باید با دقت بیشتری به روند زندگی نگاه کنیم. برای یافتن ارزش ها در زندگی راهکارهایی را در این بخش مقاله اشاره کرده ایم.

? لحظات شاد را یادداشت کنید

به طور کلی زمانی که با توجه به ارزش های خود حرکت کنیم، شاد خواهیم بود. لحظات شاد ما را در شناخت ارزش ها کمک خواهد کرد. اگر از رفتار یا موقعیتی احساس شادی داشتید، آن را در دسته ارزش ها در زندگی قرار دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راز زندگی خوب کلیک کنید.

? موقعیت سنجی داشته باشیم

برای یافتن ارزش ها در زندگی باید موقعیت های خود را بسنجیم. مثلا چه رفتاری در چه موقعیتی باعث بروز احساسات مثبت شد را در نظر بگیریم. در نظر داشته باشید که چه عواملی باعث بروز احساسات مثبت می‌شود.

? ارزش ها را به طور کلی بررسی کنیم

یکی از روش های شناسایی ارزش ها در زندگی، بررسی ارزش های کلی در زندگی است. برای مثال اگر با ارزش های زندگی آشنا نیستید، می‌توانید با کمک این مقاله و لیست ارزش ها در زندگی برای خود ارزش هایی را مشخص کنید.

? مقایسه داشته باشید

به لیست ارزش های خود در زندگی دقت کنید. و بر اساس احساسات مثبتی که داشته اید، آنها را مقایسه و طبقه بندی کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودآگاهی کلیک کنید.

? ارزش های برتر را دسته بندی کنید

زمانی که ارزش ها در زندگی مشخص شد. حال زمان دسته بندی است. باید ارزش های خود را مورد بررسی قرار دهید که کدام ارزش از اهمیت بالاتری برخوردار است. و کدام برای شما اهمیت بیشتری دارد.

? از روانشناس کمک بگیرید

یکی از روش ها در انتخاب ارزش ها در زندگی، کمک از روانشناس است. روانشناسان با بررسی ویژگی های شخصیتی و رفتاری شما، ارزش های شما را شناسایی خواهند کرد. مکالمه با روانشناس این امکان را به شما خواهد داد که خود را نسبت به بقیه افراد بیشتر بشناسید. و جهت کسب حال خود تلاش کنید.

کلام آخر

همه افراد در زندگی خود نسبت به برخی ویژگی ها و رفتارها اهمیت قائل هستند. مثلا برخی صداقت را صفت مهم می‌دانند. برخی به احترام بسیار اهمیت می‌دهید. اما عده ای از افراد هم چنان نسبت به ارزش ها در زندگی اطلاعی ندارند. این تعداد از کسانی که نسبت به ارزش های زندگی خود اطمینان ندارد، باید از روانشناس برای شناسایی ارزش ها در زندگی کمک بگیرند.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارزش ها در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره