زندگی خوب چیست | ویژگی ها و راه های رسیدن به یک زندگی خوب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی خوب چیست؟ زندگی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ زندگی‌خوب برای همه ما معنای یکسانی ندارد. اما یک اصل اساسی با جمع بندی تمامی نظریه های اندیشمندان توسط ریف و سینگر بیان‌شده است. برای‌ساختن زندگی‌خوب سلامت روان و جسم حائز اهمیت است. راهکارهایی برای ساخت‌زندگی‌خوب را در ادامه توضیح داده ایم. فراموش‌نکنید که برای ساختن روانی آرام و سالم نیازمند مراجعه به روانشناس هستید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

زندگی خوب چیست؟

تعریف هر فردی از زندگی خوب متفاوت است. برخی با پول زیاد زندگی‌خوبی دارند و تعریف زندگی‌خوب برای برخی دیگر در بازی های ویدئویی خلاصه می‌شود. اما اصطلاح زندگی‌خوب به این حالت اشاره دارد که با استانداردهای بالای‌زندگی یا انجام قوانین اخلاقی مشخص می‌شود. همانطور که می‌دانیم انسان ها خواسته های بی حد و مرز دارند و به دنبال برآورده کردن این خواسته ها هستند. برآورده شدن نیازها و خواسته های افراد به معنای داشتن زندگی خوب است.

برای داشتن یک زندگی سالم کلیک کنید.

ویژگی های زندگی خوب چیست؟

ریف و سینگر بعد از بررسی نظریه های اندیشمندان و ترکیب آنها مدل 6 بخشی را ابداع کردند.

1. پذیرش خود

پذیرش خود به این معنا است که احساسات، هیجانات، انگیزه ها و افدامات خود را بشناسیم و آن ها را بپذیریم. تمام این رفتارها باید به جنبه های منفی نیز توجه کند. به این منظور که ویژگی های منفی و شکست هایمان را جزوی از هویتما بدانیم و آنها را بپذیریم. در واقع پذیرش خود یعنی عزت نفس داشتن و پذیرش خویشتن با تمام جوانب.

2. رابطه مثبت با دیگران

رابطه مثبت با دیگران به معنای توانایی ایجاد آداب و معاشرت و تعامل با دیگران، به صورت همدلی، صمیمانه، دوستانه و عاطفی. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برقراری ارتباط با دیگران کلیک کنید.

3. رشد شخصی

رشد شخصی همان توسعه فردی است. به‌گفته آبراهام مازلو، خودشکوفایی در راس هرم قراردارد که در توصیف می‌گوید: یکی از ویژگی های افراد خودشکوفا، تلاش برای تبدیل پتانسیل های خود به توانمندی های واقعی است.

4. زندگی هدفمند

زندگی‌هدفمند یعنی احساس اینکه‌زندگی من معنا و اهدافی دارد، و برای محقق کردن و دستیابی به آن ماموریتی انجام می‌دهد که برای خود تعریف کرده است. به نظر اندیشمنان، افراد عمق زندگی را زمانی تجربه می‌کنند که برای خود و زندگی‌روزمره‌شان تلاش می‌کنند.

5. تسلط بر محیط

تسلط بر محیط به این معنا است که فرد توانایی مدیریت محیط خود را داشته باشد.  ابتکار عمل و کنترل درونی عامل مهمی برای تسلط بر محیط است. ضعف در برنامه ریزی و نظم شخصی نیز موجب کاهش تسلط بر محیط می‌شود.

6. خود مختاری

خود مختاری یعنی فرد به سطحی از بلوغ رسیده‌باشد که نیازمند تایید دیگران نباشد. و بر اساس اصولی که برای خود داردزندگی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساختن زندگی بهتر کلیک کنید.

راه های رسیدن به یک زندگی خوب

برای داشتن زندگی‌خوب لازم است به توصیه های زیر عمل کنید تا زندگی خوبی برای خوب بسازید.

1. از سادگی لذت ببرید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که زندگی‌خوب یعنی اضافه شدن ابزار ارزشمند ( ثروت، موقعیت اجتماعی، شهرت، شغل عالی) به‌زندگی. اما این یک تفکر اشتباه است و لزوما لازم نیست چیزی به‌زندگی شما اضافه شود تا از آن لذت ببرید. سادگی، پذیرش تمامی چیزهایی که درزندگی دارید و لذت‌بردن از آن‌ها سبب تجربه زندگی خوب می‌شود.

2. به دنبال مفهموم زندگی باشید

به دنبال بررسی مفهوم‌زندگی باشید. هر روز هنر و عالیت های جدید یاد بگیرید تا چیزی برای انگیزه در شما شکل بگیرد. اگر جهان را کاوش کنیم و در اکتشافات خود تامل داشته باشیم به درک درستی از زندگی خوب، شادی، رفاه و لذت خواهیم رسید.

3. بر خودتان تسلط داشته باشید

یکی از ارکان مهم برای داشتن زندگی خوب، تسلط بر خود است. تسلط بر خود یعنی برنامه ریزی، نظم و انضباط در زندگی‌روزمره. اگر بر خودتان تسلط نداشته باشید، وقت و انرژی زیادی را صرف فعالیت هایی که دوست ندارید خواهید کرد.

4. برای زندگی خوب به دنبال شادی باشید

توانایی گرفتن شادی از لذت های ساده در زندگی‌ضروری است. تلاش برای داشتن زندگی خوب از نظر عموم مردم کسب ثروت، دارایی، مقام و شهرت است. اما افراد با کسب این موقعیت ها صرفا زندگی‌ایده‌آلی نخواهند داشت. از زندگی که دارید لذت ببرید و شاد زیستن را آموزش ببینید.

برای آشنایی با راه های لذت بردن از زندگی کلیک کنید.

5. به مشارکت معدنی اهمیت بدهید

اهمیت معدنی از نظر همه فیلسوفانی که در مورد زندگی‌خوب می‌اندیشند حائز اهمیت است. زندگی‌ای که صرفا برای برآورده کردن خواسته ها انجام می‌شود، هرگز نمی‌تواند با معنا و ارزش و تبدیل به زندگی خوب شود.

6. برای زندگی خوب سپاسگزار باشید

قدردانی و سپاسگزاری یکی از جنبه های مهم‌زندگی است. سپاسگزاری باعث غلبه بر احساس کمبود می‌شود. اززندگی و تمامی ابزار و موقعیت هایی که اطراف خود تماشا می‌کنید قدردانی کنید.

7. بر همه چیز کنترل نداشته باشید

برخی از کارها خارج از تسلط و کنترل شما خواهند بود. به دنبال کنترل همه چیز نباشید. به جای آن اززندگی لذت ببرید و کارهایی که بر آن مهارت و تسلط دارید را کنترل کنید.

8. بر تقویت روابط با دیگران کار کنید

برای لذت‌بردن از زندگی خوب، تنهایی احساس رضایت شما را افزایش نمی‌دهد. گاهی افراد احساس شادی و غم خود را با در میان گذاشتن با افراد یا دوستان بروز می‌دهند. بنابراین حضور تعدادی افراد در دایره ارتباطات‌مان ضروری است.

9. طبق علایق خود زندگی کنید

زندگی‌خوب به معنای بررسی علایق و داشتن شجاعت برای دنبال کردن فعالیت‌هاست. با انجام فعالیت هایی که مورد علاقه تان است احساس سرخوشی، رضایت و موفقیت واقعی به‌زندگی اضافه می‌شود.

10. از حال لذت ببرید

به جای گرفتارشدن در گذشته و تفکر زیاد راجع به آینده از حال و زندگی در لحظه لذت ببرید. هیچ کاری زندگی‌گذشته را تغییر نمی‌دهد. اما با زندگی کردن در حال، زندگی آینده خود را زیبا سازید.

11. تلاش کنید تا پول در بیاورید

زندگی خوب همیشه مبنی بر خود ساختگی یا تلاش برای لذت بردن از حل و زندگی ساده نیست. یکی از نیازهای اولیه انسان ها پول است. کسانی که از پول کمی برخوردارند برای تامین نیازهای خود و براورده کردن خواسته هایش باید تلاش کند تا پول بیشتری درآورد.

12. به سلامت روان و جسم خود اهمیت بدهید

اگر به تمام 11 ویژگی بالا عمل کرده اید و سلامت روان نداشته باشید، زندگی‌خوبی را تجربه نخواهید کرد. آرامش، امنیت، حال خوب و خلق مناسب به شما زندگی خوبی هدیه می‌دهد. به سلامت روان خود اهمیت بدهید و از روانشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

زندگی خوب به معنای پذیرش خود، رشد شخصی، خود مختاری و ارتباط با دیگران است. با انجام راهکارهای توصیه شده و انجام آن ها به زندگی‌خوبی دست خواهید یافت. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، تقویت سلامت روان کمک بزرگی به ساختن زندگی‌خوب خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی خوب چیست می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره