سندروم جنین الکلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندروم جنین الکلی به وضعیتی گفته می‌شود که کودک در دوران بارداری با مصرف الکل از جانب مادر روبه‌رو می‌شود. این مسئله به مغز جنین آسیب زده و منجر به بروز اختلالات رشدی در او می‌گردد. با این حال مشکلات همه کودکانی که دچار سندروم الکل جنینی هستند یکسان نیستند. در واقع شدت مشکلات می‌تواند تحت تاثیر عوامل گوناگون متغیر باشد. اما به طور کل می‌توان گفت آسیب‌های مغزی و پیامدهای مرتبط با آن در این سندروم غیر قابل برگشت هستند و خسارات زیادی را به زندگی فرد وارد می‌کنند. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علائم و علل بروز سندروم جنین الکلی پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

پیشنهاد می شود حتما درباره خطرات بارداری بخوانید.

سندروم جنین الکلی و علائم آن

نشانه-های-جنین-الکلی

 

سندروم جنین الکلی وضعیتی است که در اثر نوشیدن الکل در دوران بارداری توسط مادر برای جنین ایجاد می‌شود. کودکانی که با این سندروم به دنیا می‌آیند دچار آسیب‌های مغزی هستند و در جریان رشد با اختلالات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شوند. شدت این اختلالات می‌تواند از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. علائم و نشانه‌های سندروم جنین الکلی اغلب مجموعه‌ای از علائم جسمانی، هوشی، شناختی و مشکلات سازگاری و عملکردی در زندگی را در بر می‌گیرند. ما در ادامه به هریک از این علائم به طور جداگانه پرداخته‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم و نقایص جسمانی

کودکانی که با سندروم جنین الکلی به دنیا می‌آیند از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با دیگران دارند. برای مثال آن‌ها چشمانی کوچک‌تر از حد معمول دارند، لب فوقانی آن‌ها صاف بوده و بینی شان نیز صاف، کوتاه و سربالا است. همچنین در مفاصل و اندام‌های آن‌ها نیز نابهنجاری‌های فرمی وجود دارد. از جمله دیگر مشکلات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– داشتن ریتم جسمانی آهسته قبل و بعد از تولد

– کوچک بودن سایز دور سر کودک

– وجود مشکلات بینایی

– وجود نقایص قلبی و کلیوی

علائم و نشانه‌های عصب شناختی

در سندروم جنین الکلی مغز و به طور کل سیستم عصبی با آسیب‌های متعددی روبه‌رو می‌شود. این آسیب‌ها خود را در قالب علائم گوناگونی نشان می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به ناتوانی در تعادل حرکتی، وجود اختلالاتی در یادگیری، مشکلات هوشی، حافظه ضعیف، مشکلات نقص توجه، ناتوانی در حل مسئله، ناتوانی در تشخیص پیامد اعمال، قضاوت ضعیف، بیش فعالی و تغییرات سریع خلقی اشاره کرد.

علائم و مشکلات رفتاری

علائم و مشکلات رفتاری در مبتلایان به سندروم جنین الکلی منجر به بروز پیامدهای اجتماعی مختلفی می‌شود و عملکرد روزمره فرد را با اختلال مواجه می‌سازد. در واقع کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند در سازگاری با محیط پیرامون مشکل دارند و نمی‌توانند تعاملات سالمی با دیگران برقرار نمایند. این مسئله اغلب خود را در قالب مشکلات زیر نمایان می‌کند.

– مواجه شدن با مشکلاتی در مدرسه

– ناتوانی در کنار آمدن با دیگران

– عدم برخورداری از مهارت‌های اجتماعی کافی

– ناتوانی در کنترل خود و انجام اعمال تکانشی

– ناتوانی در مداومت برای انجام تکالیف

– ناتوانی برای برنامه ریزی و حرکت کردن در جهت اهداف

– تانوانی برای سازگار شدن و تغییر جهت دادن از یک تکلیف به تکلیف دیگر

بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل

علل بروز سندروم جنین الکلی

علت اصلی بروز این سندروم نوشیدن الکل توسط مادر در دوران بارداری است. در واقع وقتی شما در طول حاملگی الکل بنوشید این ماده پس از وارد شدن به جریان خون شما از جفت رد شده و به جنین در حال رشد می‌رسد. در این زمان غلظت الکل در بدن جنین از بدن خود شما بالاتر می‌رود چرا که بدن کودکتان در این زمان متابولیسم الکل را با سرعت کمتری انجام می‌دهد.

در نهایت الکلی که وارد بدن جنین شده جریان اکسیژن رسانی و تغذیه بدن را با مشکل مواجه می‌‌‌سازد. این مسئله نیز به خودی خود منجر به آسیب دیدگی مغز، بافت‌ها و سایر اندام‌ها می‌شود. برای آشنایی با سایر عوارض مصرف الکل در بارداری کلیک کنید.

نحوه تشخیص سندروم جنین الکلی 

پزشکان برای تشخیص سندروم جنین الکلی فاکتورهای مختلفی را بررسی می‌کنند. در این مسیر اطلاع دادن در مورد میزان مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک بسیاری کند. از جمله مهم ترین فاکتورهایی که برای تشخیص این سندروم مد نظر متخصصان قرار می‌گیرد می‌توان به بررسی سلامت قلب، نمودار رشد، اندازه دور سر، ویژگی‌های ظاهری، انجام معاینات عصب شناختی برای بررسی عملکرد سیستم عصبی، دریافت اطلاعات از سلامت روان کودک، وضعیت هوشی او و مشکلات رفتاری در ارتباط با اطرافیان اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

درمان و پیشگیری از عوارض سندروم جنین الکلی

درمان-سندرم-جنین-الکلی

 

هنور هیچ درمان قطعی و روشنی برای این سندروم شناخته نشده است. با این حال هرچقدر شما زودتر متوجه بروز علائم این مشکل در فرزندتان بشوید با کمک گرفتن از متخصصان توان بخشی نظیر گفتار درمانگران، کار درمانگران و هم چنین روانشناسان متخصص در حیطه کودک می‌توانید از پیش روی و بروز مشکلات جدی تر پیشگیری نمایید. از همین رو اگر بارداری شما با مصرف زیاد الکل همراه بوده است، بعد از تولد نوزاد حتما برای انجام ارزیابی‌های رشدی به متخصص مراجعه کرده و وضعیت خود را با او در میان بگذارید. بنابراین توصیه میکنیم در دوران بارداری هر چند که ممکن است دیر باشد، اما بهتر است برای ترک الکل و آشنایی با عوارض اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

نقش درمانگران روانشناختی در پیشگیری از سندروم جنین الکلی

یکی از اقدامات لازم و ضروری برای مادران باردار، حفظ سلامت جسم و روان شان است. خیلی اوقات میبینیم که سلامت روان تاثیر مستقیمی بر جسم مادر می گذارد. تا جایی که به دلیل ناراحتی های روانی آگاهانه به خود آسیب می زند. مصرف الکل توسط مادر نیز از جمله این موارد است. در واقع مادر با وجود آگاهی و توصیه های پزشکان مبنی بر ممنوعیت مصرف الکل در بارداری، قادر به توقف این رویه نیستند. این مادران در واقع در پس اعتیادشان از یک ناراحتی روانرنجور رنج می‌برند. آن ها برای رها کردن ذهن شان از این ناراحتی ها به الکل و گاه حتی مواد مخدر پناه می برند.

برای کنار گذاشتن این دست مواد دریافت خدمات مشاوره ضروری است. اما با وجود حاملگی اقدامات درمان اهمیت زیادی پیدا می کنند. متخصصان روانشناسی با توجه به وضعیت مادر باردار از تکنیک های مختلفی برای توقف هر چه سریع تر الکل استفاده می کنند. درمانگر علاوه بر حفظ سلامت مادر موظف به حفظ سلامت جنین او نیز است.

بنابراین با دریافت خدمات درمان روانشناختی شما می توانید از تولد فرزندی سالم اطمینان پیدا کنید. درمان تمامی عوامل اضطراب زا و محرک های محیطی را که موجب مصرف الکل می شوند را شناسایی و به کمک درمانجو متوقف می کند. شما نیز اگر شرایط حضور در کلینیک تخصصی نینی مایند را ندارید می توانید با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم جنین الکلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک و مشاوره ترک اعتیاد تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا برای درمان سندروم جنین الکلی دارویی وجود دارد؟

دارویی که بتواند همه مشکلات این کودکان را برطرف کند وجود ندارد. با این حال برای تخفیف علائم و نشانه‌های مختلفی که در این سندروم وجود دارد از داروهای مختلفی نظیر داروهای ضد بیش فعالی، داروهای ضد افسردگی و داروهای آرام بخش استفاده می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره