ترک اعتیاد در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید ترک اعتیاد در بارداری چه اهمیتی دارد؟ اعتیاد مساله‌ ایست که تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی فرد مصرف کننده می‌گذارد و در صورتی که فرد باردار باشد، عوارض آن بسیار جدی‌تر خواهد شد. با توجه به عوارض تلخ و جبران ناپذیر اعتیاد به ویژه در زمان بارداری که سلامت مادر و جنین به طور همزمان در معرض خطر قرار دارد، اکیدا توصیه می‌شود مصرف مواد مخدر چندین ماه قبل از شروع بارداری و کنار گذاشته شود. با توجه به حساسیت ترک اعتیاد در دوره بارداری، ضروری است که این فرایند زیر نظر یک فرد متخصص باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پیامدهای منفی مصرف مواد مخدر در بارداری برای مادر

در زمان بارداری، مصرف هر گونه ماده مخدر از سیگار گرفته تا هروئین و دیگر مواد مخدر می‌تواند منجر به اختلالات رشدی جنین شود. به همین دلیل اکیدا از مصرف این مواد باید اجتناب نمود. زایمان زودرس در نتیجه پاره شدن زود هنگام کیسه آب و تولد نوزاد دچار نارسایی‌های رشدی و هوشی، مهم‌ترین پیامدی است که به زنانی که قصد باردار شدن دارند، هشدار می‌دهد تا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و نسبت به ترک اعتیاد در بارداری اقدام نماید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات و عوارض سوء اعتیاد زنان کلیک کنید.

پیامدهای منفی مصرف مواد در دوران بارداری برای نوزاد

به طور کلی نوع ماده ای که مادر به آن اعتیاد داشته است و یا حتی مدت زمان مصرف این ماده بر سلامت جنین  نوزاد تاثیر گذار است. از این رو ترک اعتیاد در بارداری بسیار حائز اهمیت است. چنین نوازادانی در حین تولد و یا بعد از آن دچار زردی، کم خونی، دیترس تنفسی جنین، عفونت ادراری، تومورهای شکمی و … را تجربه می‌کنند. همچنین مرگ ناگهانی نوزاد نیز در چنین شرایطی دور از انتظار نیست. در آینده آنان تاخیر تکاملی رشد و همچنین مشکلاتی در زمینه برقراری ارتباط اجتماعی را نیز تجربه می‌کنند.

باورهای غلط در مورد اعتیاد و ترک اعتیاد در بارداری

همچنین باورهای اشتباه زیادی این در این زمینه وجود دارد که بسیاری از مادران را به دام اعتیاد کشانده و یا ترک اعتیاد در بارداری را برای آنها دشوار می‌کند. برای مثال آنان تصور می‌کنند که موادی مانند ماری جوانا اعتیاد آور نیست و به همین دلیل مصرف خود را در دوران بارداری نیز ادامه می‌دهند. از طرفی برخی از آنان به دلیل ابتلا به مشکلات روانی، چون گاهی نمی‌توانند داروهای اعصاب و روان خود را ادامه دهند؛ برای آرامش خود از مواد مخدر استفاده می‌کنند. همین موضوع آنها و فرزندانشان را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.

ترک اعتیاد در بارداری | لزوم ترک اعتیاد قبل از شروع بارداری

ترک اعتیاد در بارداری به واسطه ایجاد مشکلات عضلانی و تنفسی در مادر، می‌تواند سبب اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به جنین شود، به همین دلیل ممکن است خفگی در حم اتفاق بیفتد و سقط جنین صورت گیرد. همچنین به دلیل اینکه مواد سمی ناشی از مصرف مواد مخدر در بافت‌های بدن مادر رسوب می‌کند، لازم است چندین ماه قبل از بارداری برای ترک اعتیاد اقدام شود. زیرا پاکسازی از این مواد سمی رسوب کرده نیاز به زمان طولانی دارد و به یکباره امکان پذیر نمی‌باشد.

فروشگاه آرامیس

ترک اعتیاد و شیوه جایگزین در بارداری

برخی از پزشکان به منظور کاهش عوارض منفی مصرف مواد مخدر بر سلامت نوزاد از شیوه‌های جایگزین ترک اعتیاد در بارداری استفاده می‌کنند. در این نوع روش‌های درمانی مادران دچار اعتیاد از داروهای جایگزین استفاده می‌نمایند تا مجبور نشوند مستقیما به سراغ مصرف مواد مخدر بروند. دوزهای نگه دارنده متادون و نالوکسان از جمله این داروهای جایگزین به حساب می‌آِید.

شیوه مصرف متادون

متادون به عنوان تنها راه ترک اعتیاد در بارداری شناخته شده و به شکل‌های خوراکی، مقعدی و تزریق قابل استفاده می‌باشد. بسته به عواملی چون جنس، مدت زمان مصرف و PH ادرار، مقدار مصرف آن در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. معمولا مصرف خوراکی متادون نسبت به صورت تزریقی آن 50 درصد اثر ضد درد ایجاد می‌کند. به جهت اینکه اثرات متادون بر روی پروتین‌های بدن به مرور زمان افزایش می‌یابد، در صورت قطع شدن مصرف، غلظت میزان متادون در خون مادر کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه عوارض محدودیت به شدت بروز نخواهد کرد.

ترک اعتیاد در بارداری | بهترین زمان برای ترک مواد مخدر

بهترین زمان برای ترک اعتیاد به مواد مخدر قبل از شروع بارداری است اما اگر مادر بدون اطلاع از بارداری خود مصرف مواد مخدر را ادامه دهد، ممکن است با اتفاقات ناگواری روبه رو شود. به همین دلیل با مشاهده اولین علائم بارداری سریعا باید به پزشک مراجعه نماید. معمولا در ماه‌های اولیه بارداری ترک اعتیاد خطرات کمتری را در پی خواهد داشت. اما اگر مادر در ماه‌های آخر بارداری تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد، احتمال خطر بالا خواهد رفت.

سم زدایی به واسطه مصرف متادون در دوران بارداری

سم ناشی از رسوب ذرات متادون در بافت‌های بدن به صورت کوتاه مدت، بلند مدت و نگهدارنده قابل پاکسازی است. انواع سم زدایی با متادون در ترک اعتیاد در بارداری عبارتند از:

سم زدایی کوتاه مدت: شایع‌ترین نوع سم زدایی است و معمولا کمتر از 30 روز طول می‌کشد. برای اطلاع از تاثیرات مصرف متادون در بارداری کلیک کنید.
سم زدایی بلند مدت: در صورتی که افراد طی روش درمانی کوتاه مدت به نتیجه مناسب دست نیابند از این روش درمانی استفاده می‌گردد. سم زدایی بلند مدت بیش از 180 روز طول می‌کشد.

درمان نگهدارنده: در این نوع درمان مصرف متادون بیش از 90 روز و در برخی موارد تا یک سال ادامه می‌یابد.

روش های درمانی برای ترک اعتیاد در زمان بارداری

برای دریافت نتیجه مطلوب در زمینه ترک اعتیاد در بارداری حتما باید درمان را تحت نظر متخصصین آغاز کنید. برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید. برخی از روش‌های ترک اعتیاد در دوران بارداری به شرح زیر هستند:

📌روش درمانی کلینیکی-پاراکلینیکی

در زمینه اقدامات پاراکلینیکی در مورد ترک اعتیاد در بارداری باید آزمایش‌های روتین خون، ادرار، کبد و نوار قلب انجام گیرد. به واسطه این اقدامات میزان مسمومیت قلبی ارزیابی شده و بیماری‌های عفونی تشخیص داده می‌شوند. از دیگر اقدامات مهم در زمینه درمان پاراکلینیکی، انجام سونوگرافی است که از طریق آن، نارسایی‌های رشدی جنین در شکم مادران باردار دچار اعتیاد ارزیابی می‌شود.

📌ترک اعتیاد در بارداری | روان درمانی

این روش درمانی به منظور  حفظ اراده مادر در ترک اعتیاد و تحمل سختی های ناشی از ترک بسیار مهم و الزامی است. به واسطه روان درمانی، افسردگی و سایر اختلالاتی که می توانند سوق دهنده مادر به سمت مصرف مواد مخدر باشند تشخیص داده می شوند و درمان های لازم انجام می گیرد.

درمان نوزادان مبتلا به اعتیاد

نوزادانی که در اثر اعتیاد مادر خود نیز دچار سندروم نوزاد معتاد شده اند؛ با نشانه هایی مثل گریه غیرطبیعی، دمای پایین بدن، اسهال و استفراغ، تشنج، تحریک پذیری، تعریق و تب و لرزش متولد می‌شود. همچنین ترک اعتیاد 60 درصد نوازادان بدون مصرف داروی خاصی موفقیت‌آمیز بوده است و این دوران را پشت سر می‌گذارند. اما 40 درصد دیگر به قدری علائمی شدید را تجربه می‌کنند؛ که ترک اعتیاد خطرناک بوده و برای زنده ماندن نیاز به مصرف دارو دارند.

زایمان مادران مبتلا به اعتیاد

زایمان مادران معتاد نیز شرایط خود را دارد. در بیشتر موارد آنها این موضوع را از کادر درمان پنهان می‌کنند. اما درخواست مورفین زیاد، و یا حتی نشانه های مادر و فرزند آنها را مشکوک می‌کند. این مادران در صورتی مجبور به انجام عمل سزارین باشند؛ در اثر داروی بیهوشی، مشکلات زیاد و خطرناکی را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل باید در این مورد با پزشک خود مشورت کرده و همچنین ترک اعتیاد در بارداری را انجام دهند.

سخن پایانی

ترک اعتیاد در بارداری شرایط سختی را هم برای مادر هم برای فرزند او ایجاد می‌کند. به همین دلیل مادر قبل از اقدام برای بارداری باید در این زمینه اقدام کند. همچنین اطرافیان نیز باید در صورت اطلاع اعتیاد مادر به او کمک کرده و شرایط ترک اعتیاد را فراهم کنند. در این زمینه افراد می‌توانند با یک روانشناس مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا استفاده از داروهای جایگزین مانند متادون در زمان بارداری روش مناسبی برای ترک اعتیاد به حساب می‌آید؟

نمی‌توان عوارض منفی ناشی از مصرف متادون را در حین بارداری نادیده گرفت اما زمانی که تاثیرات آن با اثرات ناشی از مصرف هروئین مقایسه شود درصد بروز عوارض منفی کاهش بیشتری خواهد یافت.

میزان دوز داروی متادون در اواخر دوران بارداری برای ترک اعتیاد چقدر است؟

هدف از مصرف متادون در دوران بارداری این است که وسوسه مادر به مصرف مواد مخدر کاهش یابد. معمولا در اواخر دوران بارداری میزان مصرف این دارو به دو مرتبه در روز کاهش می‌یابد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره