کنترل هیجان در کودک | علت و علائم عدم کنترل هیجان کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل هیجان در کودک نیاز به آموزش والدین و فرزند دارد. بروز هیجان در هر سنی طبیعی است. اما شدت بروز آن به سن، فرهنگ و … بستگی دارد. معمولا کودکانی که در مدیریت هیجانات به خوبی استعداد ندارند، در زندگی با چالش های بزرگتری روبرو خواهند شد. هیجانات شدید زندگی را برای کودکان دشوار خواهد کرد. روش هایی در کنترل هیجان در کودک وجود دارد. که به کودک کمک کرده در چه موقعیت، چه هیجانی با چه شدتی بروز دهد. در این روش و راهکار روانشناس باید دخیل باشد. این روش ها باعث کشف استعداد ها و توانایی های کودک می‌شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کنترل هیجان در کودک

کنترل هیجان در کودک چیست

کودکان تا زمانی که آموزش نبینند، توانایی بروز احساسات را نخواهند داشت. یا به طور کلی در موقعیت های مختلف، هیجانات اشتباهی را از خود بروز می‌دهند. بنابراین هنگام شرکت در مراسمات مختلف، در شادی و غم به گونه ای رفتار می‌کنند که باعث کلافگی دیگران می‌شود. به همین خاطر است که کنترل هیجان در کودک بسیار حائز اهمیت است.

کودکانی که توانایی بروز هیجانات را به خوبی ندارند، در زندگی با چالش های زیادی روبرو می‌شوند. این افراد از استعدادها و توانایی های فردی خود بی خبر هستند. این امر تا زمانی طبیعی است که کودک در سنین پایین تری قرار دارد. و آموزش کامل احساسات را ندارد. تربیت نقش مهمی در کنترل هیجانات کودک دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

دلیل بیش از حد هیجان زدگی کودکان

برخی از کودکان به طور طبیعی تحریک پذیر هستند. البته که این رفتار لزوما بد نیست. این کودکان به صورت ذاتی شاد، مثبت اندیش و پر انرژی هستند. به طور طبیعی کودکان در سنین پایین زمانی که در مراسمات تولد خود سورپرایز می‌شوند، جیغ، داد، دویدن در اطراف و جنبیدن را تجربه می‌کنند. زیرا توانایی کنترل هیجانات خود را ندارند. به همین دلیل کنترل هیجان در کودک مقوله مهمی است. اما کودک 10 ساله در این شرایط چنین هیجاناتی از خود بروز نمی‌دهد.

فروشگاه آرامیس

اگر کنترل هیجان در کودک وجود نداشته باشد، وقتی کارهایی را به کودک بدهید که طور دیگر انجام دهد یا صحبت های اغراق آمیز بزند. اما این کودکان معمولا مورد بی توجهی دیگران قرار می‌گیرند. زیرا از نظر اطرافیان آنها فردی اذیت کننده و متفاوت شمرده می‌شوند.

کنترل هیجان در کودک باید به دلایل مختلفی آموزش داده شود. مثلا کودک باید خویشتنداری را آموزش ببیند و توانایی های خود را کشف کند. کنترل شخصی این افراد دچار مشکل می‌شود و توانایی رفتار مناسب با موقعیت بیرونی ندارند.

برای آشنایی با روش های مختلف آموزش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

نشانه های هیجان زدگی افراطی کودکان

هیجان شدید کودکان در موقعیت های متفاوت به طور دیگری بروز پیدا می‌کند. مثلا این کودکان در مدرسه کلافه می‌شوند. هنگام صحبت با دیگران مدام وسط حرف می‌پرند. این کودکان نشانه های مختلفی دارند که در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

✅ به دست گرفتن گفتگو

✅هجوم و حمله به سمت چیزی

✅  حرکات افراطی فیزیکی

✅ بیش از حد خوشبین بودن

✅قطع صحبت دیگران بدون نوبت

✅صحبت طولانی در رابطه با یک موضوع

✅ پریدن وسط حرف دیگران

✅ اعتماد به نفس بالا

✅باور غیر واقعی به استعدادها و توانایی های خود

✅ افراطی بودن در رویداد ها بد و خوب خود

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زودرنجی کودکان کلیک کنید.

روش های کنترل هیجان در کودک

روش های کنترل هیجان در کودک

آموزش کنترل هیجان در کودک نیاز به مهارت و آگاهی دارد. کودکان در حال رشد هستند و برای کنترل هیجانات خود نیازمند آموزش اصولی هستند. برای اینکه تربیت فرزند خدشه دار نشود، باید کنترل هیجان در کودک را به دست روانشناس بسپارید. اما در این بخش مقاله راجع به روش های کنترل هیجان در کودک توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

✨ آموزش هیجانات به کودک

یکی از روش های کنترل هیجان در کودک، آموزش هیجانات است. باید با کمک روش های گوناگون به کودک آموزش دهید که چگونه هیجانات خود را بروز دهد، در چه موقعیتی هیجان را به نمایش بگذارد و چه زمانی ابراز کند. برای احساسات کودک نام گذاری کنید. برای مثال به او بگویید آیا امروز خوشحال هستی که تولدت است؟  آیا بابت کار اشتباهی که مرتکب شدی ناراحت هستی؟

برای آشنایی با طریقه کامل آموزش احساسات کودک کلیک کنید.

✨ درک و تائید کودک

برای آموزش کنترل هیجان در کودک، باید فرزندان خود را درک کنید. بارها مشاهده شده که والدین احساسات کودکان خود را به سخره می‌گیرند. مثلا زمانی که کودک برای اسباب بازی خود گریه می‌کند، نباید به او بگویید که “گریه نکن حالا اتفاقیه که افتاده، چرا برای اسباب بازی انقد ناراحتی”.

برای آشنایی با نحوه آموزش صبر به کودکان کلیک کنید.

✨ آموزش بروز هیجان در موقعیت های مختلف | کنترل هیجان در کودک

از دیگر روش های کنترل هیجان در کودک، آموزش بروز هیجانات است. باید به کودکان خود آموزش دهید که چه موقع هیجانات خود را بروز دهد. در موقعیت های اجتماعی، خانوادگی و دوستانه چه روش هایی را باید جهت بروز هیجانات استفاده کرد. مثلا به او بگویید که جیغ کشیدن وسط بازار خرید مکان مناسبی نیست.

برای اینکه کنترل هیجان در کودک را آموزش دهید، باید او را درک کنید. و برای احساسات کودک نام گذاری کنید. مثلا زمانی که گریه می‌کند، به او بگویید نام این هیجان تو ناراحتی است. یا اگر در حال فریاد است، به او بگویید در حال حاضر عصبانی هستی و … .

برای آشنایی با بهترین روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

✨ نشان دادن پذیرش به کودک

کودکان نیاز دارند که تشخیص دهند، درک کنند، یاد بگیرند و مسائل را تجربه کنند. اگر والدین این کودکان را درک نکنند، هیجانات کودک به شکل های دیگری ظاهر می‌شود. بنابراین برای کنترل هیجان در کودک باید درک کنیم که کودک نیازمند تجربه است. به کودک بگویید که هر احساسی که بروز دهد مورد پذیرش شما است. عصبانیت، خشم، گریه، شادی و … فرزندتان را با تمام وجود بپذیرید.

✨ اقدام برای آموزش کنترل هیجانات

پس از درک، پذیرش و آموزش هیجانات، حال نوبت یادگیری کنترل هیجان در کودک است. برای کنترل هیجان باید برخی از مهارت ها را کودک آموزش ببیند. در ادامه راجع به روش های کنترل هیجان توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازی برای کنترل خشم کلیک کنید.

? تمرین تنفس

یکی از روش های کنترل هیجان در کودک، تمرین تنفس است. آموزش تنفس از طریق بینی و بازدم از طریق دهان را به کودک آموزش دهید. در طول روز چندین بار این کار را انجام دهید تا کودک مهارت لازم برای تنفس عمیق را یاد بگیرد.

برای آشنایی با راه های آرام کردن کودک کلیک کنید.

? استراحت

از دیگر روش های کنترل هیجان در کودک استراحت است. از کودک بخواهید تا زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرد. مثلا از او بخواهید پس از بازی و صحبت با شما به تنهایی به استراحت بپردازد. اگر کودک به مدرسه می‌رود از معلم ها بخواهید تا وسط کلاس به کودک اجازه دهند تا زمانی را برای نوشیدن آب از کلاس خارج شود.

? شمارش اعداد

شمارش اعداد از روش های کنترل هیجان در کودک است. این روش باعث دوری افکار ناخوشایند می‌شود. شمارش کاشی های زمین، شمارش معکوس از 100 و … باعث کاهش افکار مزاحم می‌شود.

? جعبه شادی

جعبه شادی به منظور پر کردن یک جعبه پر از وسایلی است که کودک دوست دارد. بنابراین برای کنترل هیجان در کودک جعبه شادی را پر از کتاب، برچسب های معطر، کتاب های رنگ آمیزی و … پر کنید. زمانی که کودک با جعبه شادی روبرو می‌شود باید کنترل هیجان را به کودک آموزش دهید.

? تقویت خلق و خو

برای کنترل هیجان در کودک باید خلق و خوی کودک را تقویت کنید. با کودک صحبت کنید که چه کارهایی را دوست دارد در هنگام شادی انجام دهد. این کارها شامل بازی بیرون از خانه، بازی با همسالان و … می‌شود.

? حل مشکلات

اگر کنترل هیجان در کودک وجود نداشته باشد. همسالان علاقه ای به بازی با او پیدا نخواهند کرد. در نهایت با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد. حتی توانایی ارتباط اجتماعی را نخواهند داشت. بنابراین باید برای حل این مشکل ترفندی هایی را پیاده کرد. برای حل مشکلات از روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علل ناتوانی در کنترل هیجانات کلیک کنید.

✨ دادن پاداش برای کنترل هیجان در کودک

هنگامی که فرزندتان به آرامش رسید و توانایی کنترل هیجان در کودک شکل گرفت، برای او پاداشی در نظر بگیرید. در این شرایط گریه و فریاد کمتر می‌شود. و برای رسیدن به خواسته های خود با آرامش رفتار می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

✨ به چالش کشیدن کودک

به چالش کشیدن کمک بزرگی به کنترل هیجان در کودک می‌کند. برای مثال اگر کودک از بازی با دوچرخه هراس دارد، سعی کنید کودک را از دوچرخه سواری دور کنید. اما تا همیشه که نمی‌توان این کار را انجام داد. برای کسب مهارت و پیشرفت کودک، او را با چالش روبرو کنید. دور نگهداشتن کودک از چالش ها بسیار دشوار است.

✨ کمک از روانشناس

کمک از روانشناس مهم ترین اقدام جهت کنترل هیجان در کودک است. روانشناسان مشکلات کودک را ریشه یابی می‌کنند و برای کنترل احساسات کودک راهکارهایی را ارائه می‌دهند.

کلام آخر

کنترل هیجان در کودک را در این مقاله به طور کامل مطالعه کرده اید. گاهی والدین از وضعیت کودک خود خسته می‌شوند. داد و فریادهای کودک در موقعیت های مختلف تمامی ندارد و باعث عصبانیت والدین می‌شود. در این شرایط نیز از روانشناس کمک بگیرید تا توانایی های کودک شکوفا شود. همچنین می توانید برای جلوگیری از این مساله درباره راه های از بین بردن خستگی از بچه داری را بخوانید.

مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. شما می توانید با اطمینان خاطر با برترین متخصصان کودک و نوجوان کشور تماس گرفته و خدمات درمانی دریافت کنید. کافی است ب شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل هیجان در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره