بازی برای کنترل خشم کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در میان تکنیک‌های روانشناسی از بازی برای کنترل خشم کودکان استفاده بسیاری می‌شود. بازی‌ها یکی از پرکاربردی‌ترین روش‌ها در روانشناسی‌کودک هستند. کودکان بازی‌ها را دوست دارند زیرا باعث سرگرم شدن آن‌ها می‌شود. به همین خاطر از طریق بازی‌ها می‌توانید نکات بسیاری را به کودک خود آموزش دهید. یکی از این نکات کنترل خشم است. بازی‌ها برای کنترل خشم معمولاً دو هدف دارند: اولین آن‌ها آرام کردن کودکی است که دچار عصبانیت شده؛ و دوم آموزش کنترل هیجان به کودک است. اگر احساس می‌کنید فرزندتان هم دچار خشمی است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید بهتر است از یک روانشناس‌کودک برای تعیین بازی‌های مناسب کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

انواع بازی برای کنترل خشم کودکان

از جمله مهترین بازی ها برای کنترل خشم کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

بازی آدمک‌ها | بازی برای کنترل خشم کودکان

اولین و مهم‌ترین گام برای اینکه بتوانید خشم کودک را کنترل کنید این است که او هیجانات مختلف را درک کند. اما بسیاری از کودکان احساسات‌شان را نمی‌شناسند؛ یا ممکن است از اینکه گاهی اوقات عصبانی می‌شوند احساس خجالت و گناه داشته باشند. به همین خاطر یک بازی ساده این است که روی چند مقوا هیجان‌های مختلف را نقاشی کنید و با آن‌ها بازی نمایید.

برای مثال می‌توانید از فرزندتان بخواهید هرکدام از این هیجانات را که در خودش احساس می‌کند، ماسک مربوط به آن را روی صورتش بگذارد. یا خودتان هم این کار را انجام دهید. این بازی باعث می‌شود فرزندتان احساسات مختلف را بشناسد و بداند همه آن‌ها طبیعی هستند. پس‌ازاینکه کودک احساس خشم را به‌درستی شناخت سعی کنید به او کمک کنید تا دلایل یا جرقه‌سازهای خشم را پیدا کند و باهم برای آن‌ها راهکاری پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: علل پرخاشگری کودکان

بازی کیسه‌بوکس برای کنترل خشم کودکان

یک کیسه‌بوکس، دارت یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید می‌تواند خشم فرزندتان را خالی کند تهیه کنید. از او بخواهید هر بار احساس عصبانیت می‌کند به سراغ این وسیله برود و خشمش را روی آن خالی کند. حتی می‌توانید از وسایلی مانند بازی‌های خانه‌سازی استفاده کنید و به او اجازه بدهید زمانی که عصبانی می‌شود همه آن را به هم بریزد. این کار تا حد زیادی به تخلیه هیجانات کودک کمک می‌کند. با این حال طبق تحقیقات جدید هر چه بازی‌هایی که در آن‌ها خشونت وجود دارد کمتر باشد، پرخاشگری کودک کمتر خواهد بود.

فروشگاه آرامیس

خمیربازی

استفاده از خمیرهای بازی، ماسه، شن یا حتی گل می‌تواند تا حد زیادی به آرامش کودک کمک کند. تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که این بازی‌ها باعث تخلیه اضطراب و سایر هیجانات منفی کودک می‌شوند. اما استفاده از این بازی‌ها علاوه بر کنترل خشم مزیت‌های دیگری هم دارد. وقتی کودک بتواند با این بازی‌ها شکل‌های مختلفی تولید کند به‌تدریج قدرت خلاقیت او نیز افزایش پیدا می‌کند.

بازی و اجرای نمایش برای کنترل خشم کودکان

نمایش‌ها یکی از بهترین بازی‌هایی هستند که می‌توانید با کودکتان انجام دهید. از طریق نمایش بچه‌ها در جایگاه‌های مختلف قرار می‌گیرند و به‌خوبی می‌توانند احساسات هر نقش را درک کنند. به همین خاطر اگر به دنبال بازی برای کنترل خشم کودک هستید حتماً از نمایش استفاده کنید. می‌توانید کودک را در جایگاه فرد پرخاشگر قرار دهید و سپس مراحل کنترل خشم را به او آموزش دهید. به‌علاوه می‌توانید او را در جایگاه کسی که با او بدرفتاری شده قرار بدهید تا بتواند احساسات دیگران را هم درک کند.

قصه‌خوانی

سعی کنید داستان‌هایی با موضوع خشم برای کودک تعریف کنید و سپس راجع به داستان با یکدیگر صحبت کنید. برای مثال از کودک بپرسید اگر به‌جای شخصیت اول داستان بود چه احساسی داشت یا چه کاری انجام می‌داد؟ کودکان با این روش یاد می‌گیرند که راه‌هایی به‌جز پرخاش را هم دنبال کنند. به‌علاوه شما هم می‌توانید متوجه استدلال‌ها و افکار فرزندتان بشوید.

پرورش احساس متضاد

یکی از راهکارها برای کنترل خشم کودک این است که احساسات متضاد با خشم را در او پررنگ کنید. برای مثال گاهی در طبیعت باهم بازی کنید یا مراقبت از طبیعت را به او آموزش بدهید. استفاده از تنفس شکمی، نقاشی، موسیقی یا هر چیز دیگری که فرزندتان به آن علاقه دارد هم می‌تواند در این راه بسیار کمک‌کننده باشد.

بازی باد کردن بادکنک برای کنترل خشم کودکان

چند بادکنک تهیه کنید و از کودک بخواهید وقت‌هایی که عصبانی می‌شود آن‌ها را باد کند. این بازی را می‌توانید با استفاده از حباب‌ها هم انجام بدهید. درواقع در این روش به این خاطر که کودک به‌صورت غیرمستقیم تنفس عمیق را تجربه می‌کند تا حد زیادی آرامش پیدا می‌کند.

بازی‌های گروهی

بچه‌ها می‌توانند بهترین معلم‌ برای یکدیگر باشند. به همین خاطر اگر شدت خشم در فرزند شما به حدی نیست که به دیگران آسیب جدی بزند، او را در جمع‌های دوستی قرار دهید. ارتباط برقرار کردن با دیگران تا حد زیادی می‌تواند به کودک نشان دهد که چه بخش‌هایی از رفتارش ازنظر دیگران صحیح نیست و باید آن‌ها را تغییر دهد. با همه این‌ها بهتر است حضور فرزندتان در جمع همسالان را مدیریت کنید. گاهی اوقات طرد شدن از جانب دیگران به دلیل پرخاشگری می‌تواند ضربه‌های بسیاری را به این کودکان وارد کند.

بازی برای کنترل خشم کودک به کمک مشاور

پرخاشگری یکی از رفتارهای مخرب در کودکان است. این رفتار علاوه بر اینکه باعث طرد شدن آن‌ها از سوی جمع‌های مختلف می‌شود برای سلامتی خودشان نیز ضرر دارد. مشکلات جسمی بسیاری به‌خصوص آلرژی‌ها در کودکان معمولاً به دلیل استرس و فشار روانی بیش‌ازحد ایجاد می‌شوند. به همین خاطر بهتر است برای درمان پرخاش در کودک فکری بکنید.

اگر احساس می‌کنید شدت عصبانیت یا رفتارهای فرزندتان به‌اندازه‌ای نیست که بتوانید آن را کنترل کنید بهتر است پیش از جدی شدن پیامدها از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از بازی‌ها و تکنیک‌های مختلف به‌خوبی به فرزند شما کمک می‌کنند تا احساسات خود را کنترل کنید. برای آشنایی با سایر انواع اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی برای کنترل خشم کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بازی‌ها چه تأثیری روی پرخاشگری کودک دارند؟

بازی‌ها برای کنترل خشم معمولاً دو هدف دارند: اولین آن‌ها آرام کردن کودکی است که دچار عصبانیت شده و دوم آموزش کنترل هیجان به کودک است.

بهترین بازی برای کنترل خشم کودک چیست؟

با توجه به سن کودک، میزان پرخاشگری و علائق او به این بازی‌ها می‌توانند متفاوت باشند. به همین خاطر بهتر است برای انتخاب بهترین بازی از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره