آموزش دستشویی رفتن به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش دستشویی رفتن به کودک یکی از مراحل سخت تربیت برای بسیاری از پدر و مادرهاست. شاید بارها با این صحنه مواجه شده‌اید که فرزندتان دستشویی رفتن را فراموش می‌کند؛ نمی‌تواند خودش را تا رسیدن به دستشویی نگه دارد؛ یا بارها با او برای جدا شدن از پوشک درگیر شده باشید.

این‌ها شرایطی هستند که می‌تواند آموزش دستشویی رفتن به کودک را برای بعضی از والدین تبدیل به یک کابوس کند. با همه این سختی‌ها باید راه‌حلی برای شرایط پیش‌آمده پیدا کنید. به همین خاطر بهتر است اطلاعات‌تان را راجع به این موضوع و راهکارهایی که برای آموزش دستشویی رفتن وجود دارد، بالاتر ببرید. اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی در این مسیر دچار مشکل شده‌اید بهتر است مشاوره کودک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش دستشویی رفتن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک همراه با چالش های زیادی است. برای آموزش دستشویی رفتن به کودک باید صبر کافی داشته باشید. زمانی که کودک به سنین 2 تا 3 سالگی می‌رسد باید آموزش دستشویی رفتن به کودک آغاز شود. نحوه آموزش بسیار حائز اهمیت است و والدین باید از روش های روانشناسانه استفاده کنند. معمولا با آموزش های صحیح کودکان به راحتی آموزش می‌بینند که هنگام دستشویی داشتن اعلام کنند و جای خود را خیس نکنند. روش های زیادی جهت این آموزش وجود دارد که با کمک از روانشناس کودک می‌توانید بهره ببرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

زمان مناسب برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

اولین چیزی که برای آموزش دستشویی رفتن به کودک باید حواستان به آن باشد سن فرزندتان است. به‌طور میانگین بچه‌ها بین 18 تا 24 ماهگی این قدرت را پیدا می‌کنند که بدون استفاده از پوشک دستشویی کنند؛ معمولاً دختران زودتر به این توانایی می‌رسند و پسران نیاز به آموزش بیشتری دارند. برای اشنایی با جدیدترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

شرایط روحی و جسمی کودک را نیز در نظر بگیرید

یک نکته مهم را جهت آموزش دستشویی رفتن به کودک در نظر داشته باشید؛ همه کودکان در یک سن مشخص توانایی دستشویی رفتن را پیدا نمی‌کنند. بهتر است بیش از سن کودک به آمادگی جسمی و ذهنی آن‌ها برای این کار توجه داشته باشید. اما سؤال اینجاست که از کجا بفهمیم فرزندمان آمادگی شروع این آموزش را دارد؟ برای این کار بهتر است به نشانه‌های زیر توجه داشته باشید:

  • پوشک فرزند شما برای مدتی در حد دو ساعت تمیز می‌ماند.
  • فرزندتان راجع به ادرار و مدفوع چیزهایی می‌داند
  • در میان بازی یا هر فعالیت دیگری می‌بینید که کودک ناگهان با تردید متوقف می‌شود
  • از پوشیدن پوشک خسته می‌شوند و دوست دارند آن را دربیاورند
  • وقتی احساس دستشویی دارند یا پوشک‌شان را کثیف می‌کنند به شما می‌گویند
  • نسبت به اینکه دیگران به دستشویی می‌روند کنجکاو هستند
  • می‌توانند شلوار خود را پایین یا بالا بکشند

نشانه های آمادگی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

نشانه های آمادگی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

زمان آموزش دستشویی رفتن به کودک در افراد مختلف متفاوت است. اما کودکان در سنین مختلف از خود علائمی نشان می‌دهند که زمان مناسب آموزش دستشویی رفتن را متوجه والدین می‌کنند. در ادامه به نشانه های کودکان اشاره کرده ایم.

  • کودک علاقه ای ندارد که پوشک بپوشد.
  • علاقه به مستقل شدن نشان می‌دهد.
  • مدت طولانی پوشک خود را کثیف نمی‌کند.

برنامه‌ریزی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک باید بر اساس برنامه ای منظم که از سوی روانشناس صورت گرفته است انجام شود. در این بخش از مقاله روش های برنامه ریزی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک را توضیح داده ایم.

حتما درباره روش های آموزش به کودکان بخوانید.

1️⃣ آموزش قدم‌به‌قدم

آموزش دستشویی رفتن به کودک سخت است. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید این کار را با صبوری و آرامش پیش ببرید. بهترین راه این است که دستشویی رفتن را به رفتارهای کوچک‌تر تقسیم کنید و هر بار روی آموزش قسمتی از این موضوع تأکید کنید. یادتان باشد که تا وقتی کودک یک مرحله را به‌خوبی یاد نگرفته سراغ مراحل دیگر آموزش نروید.

برای مثال برای آموزش دستشویی رفتن به کودک، در اولین قدم یک تشت کوچک برای کودک بخرید و از او بخواهید در طول روز زمانی روی آن بنشیند. بهتر است این کار را تبدیل به یک روال منظم کنید. مثلاً هرروز صبح وقتی فرزندتان از خواب بیدار می‌شود قبل از اینکه برای خوردن صبحانه بروید از او بخواهید زمانی را روی تشت بنشیند یا سعی کنید وقتی نشانه‌های ادرار یا مدفوع داشتن را در فرزندتان می‌بینید از او بپرسید که آیا می‌خواهد به دستشویی برود؟ با این کار شما به فرزندتان کمک می‌کنید تا متوجه احساسات بدنی خود بشود.

2️⃣ استفاده از جایزه‌ها

بهترین راه آموزش دستشویی رفتن به کودک این است که آن‌ها را تشویق کنید. در هر بخشی از آموزش توالت رفتن به کودک اگر فرزندتان کارش را درست انجام می‌دهد، او را تشویق کنید. لازم نیست برای تشویق حتماً از هدایا استفاده کنید. تشویق شما می‌تواند یک آفرین ساده یا تحسین کردن او در میان اطرافیان باشد.

آموزش با قصه و بازی

بچه‌ها به داستان‌ها و بازی‌ها تنها به‌عنوان یک سرگرمی نگاه نمی‌کنند. آن‌ها مسائل بسیاری را از این طریق یاد می‌گیرند. به همین خاطر یکی از راهکارها برای آموزش دستشویی رفتن به کودک این است که از قصه‌ها یا اسباب‌بازی‌هایی با این محتوا برای او استفاده کنید.

4️⃣تهیه صندلی مخصوص

برای آموزش دستشویی رفتن به کودک تهیه صندلی نیز راهکار فوق العاده ای است. کودک زمانی که صندلی مخصوص دارد بسیار مشتاق می‌شود که روی صندلی بنشیند. مخصوصا اگر صندلی طبق سلیقه او خریداری شده باشد. با کمک صندلی مخصوص آموزش ارتباطات اولیه کودک با توالت رفتن شکل می‌گیرد.

5️⃣ پوشک کودک را باز کنید

زمانی که برای آموزش دستشویی رفتن به کودک اقدام می‌کنید. بهتر است دمای مناسبی را برای باز گذاشتن پوشک انتخاب کنید. با این کار کودک نیاز به توالت رفتن را به زبان می‌آورد.

6️⃣زمان دقیق مشخص کنید

اگر برای آموزش دستشویی رفتن به کودک اقدام کرده اید، زمان های مشخصی کودک را به توالت ببرید. کودک به تدریج به این ساعت ها عادت خواهد کرد و راس ساعت نیاز به توالت پیدا می‌کند.

برای آشنایی با نحوه آموزش نظم به کودکان کلیک کنید.

آموزش دستشویی رفتن به کودک نحوه برخورد والدین

نقش-پدر-و-مادر-در-آموزش-دستشویی-رفتن

آموزش دستشویی رفتن به کودک باید با صبر و حوصله والیدن همراه باشد. نحوه برخورد والدین در این آموزش بسیار حائز اهمیت است. در ادامه نحوه برخورد والدین را توضیح داده ایم.

صبور باشید

دستشویی رفتن مستقل توانایی است که یادگیری آن زمان زیادی می‌خواهد. بهتر است در آموزش دستشویی رفتن به کودک صبور باشید. گاهی اوقات آن‌ها به شما نشان می‌دهند که همه‌چیز را به‌خوبی یاد گرفته‌اند اما در دفعه بعدی مجدداً نمی‌توانند از دانسته‌هایشان استفاده کنند.

در این شرایط سعی کنید صبورانه و باحوصله به کودک آموزش دهید. هرگز به خاطر ناتوانی در نگه داشتن ادرار و مدفوع با فرزندتان تند برخورد نکنید؛ یا آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنید. این کار باعث می‌شود کودک دچار احساس خجالت و شرم شود؛ به‌علاوه توانایی او برای یادگیری را هم به تأخیر خواهد انداخت.

یادآوری کنید

سعی کنید در طول روز بعضی مواقع فرزندتان را به دستشویی ببرید. یا از او بپرسید که آیا نیازی برای رفتن به توالت دارد یا خیر؟ وقتی به دستشویی می‌روید برای 3 تا 5 دقیقه به کودک زمان بدهید و اگر دفع وجود نداشت از او بخواهید لباس‌هایش را بپوشد و بیرون بیاید. برای آموزش دستشویی رفتن به کودک نیاز به یادآوری الزامی است.

به نشانه‌ها توجه داشته باشید

به رفتار فرزندتان دقت کنید و ببینید قبل از دستشویی رفتن او چه رفتارهایی دارد؟ برای مثال بیشتر کودکان تحرک‌شان بیشتر می‌شود؛ یا ممکن است ببینید که کودک اندام تناسلی خود را لمس می‌کند. برای آموزش دستشویی رفتن به کودک بهتر است به این نشانه‌ها توجه کنید. این‌ها به شما خبر می‌دهند که چه زمان‌هایی بهتر است راجع به این موضوع با فرزندتان صحبت کنید.

در این شرایط دستشویی رفتن را آموزش ندهید

روانشناسان معتقدند آموزش دستشویی رفتن به کودک باید در زمان‌هایی اتفاق بیافتد که جریان زندگی کودک طبیعی و عادی است. به همین خاطر بهتر است در این شرایط آموزش توالت رفتن را کنار بگذارید:

  • در زمان مسافرت
  • هنگامی‌که خواهر یا برادر کودک قرار است به دنیا بیاید
  • زمانی که محل خواب کودک را عوض می‌کنید
  • تغییر محیط زندگی
  • هنگامی‌که کودک بیمار است و به‌خصوص زمانی که اسهال یکی از نشانه‌های بیماری است

چه زمانی از روانشناس کمک بگیریم

گاهی اوقات آموزش دستشویی رفتن به کودک تبدیل به یک دغدغه اساسی می‌شود. ممکن است فرزندتان برخلاف اینکه سنش بالا رفته هنوز توانایی دستشویی رفتن مستقلانه را پیدا نکرده باشد؛ بعضی‌اوقات هم کودکان برای لجبازی با والدین ادرار و مدفوع خود را بیش‌ازحد نگه می‌دارند. درگیری والدین و کودک راجع به این موضوع باعث مشکلات بسیار دیگری هم می‌شود. به همین خاطر اگر به هر دلیلی درزمینهٔ آموزش توالت رفتن به کودک دچار مشکل شده‌اید بهتر است از یک مشاور کودک در این زمینه کمک بگیرید.

کلام آخر

آموزش دستشویی رفتن به کودک از سن 2 تا 3 سالگی آغاز می‌شود. اما در همه افراد به گونه های متفاوت است. کودکان معمولا خودشان نشانه هایی جهت آموزش نشان می‌دهند که باید والدین به آن دقت کنند. برای آگاهی از روش های آموزش دستشویی رفتن به کودک از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش دستشویی رفتن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آموزش توالت رفتن به کودک را باید از چه سنی شروع کرد؟

به‌طورکلی کودکان از سنین 18 تا 24 ماهگی آمادگی یادگیری این موضوع را دارند. اما بهتر است برای شروع آموزش به توانایی‌های جسمی و روانی فرزند خود توجه داشته باشید.

آموزش دستشویی رفتن به کودک را چطور شروع کنم؟

اگر احساس می‌کنید فرزندتان برای این کار آماده است، به‌صورت منظم زمان‌هایی را برای رفتن به دستشویی اختصاص بدهید. برای فرزندتان راجع به دستشویی رفتن مستقل قصه بخوانید و بازی‌هایی با این موضوع انجام دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره