اختلاف سنی با فرزندان | اختلاف سنی والدین با فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف سنی با فرزندان یکی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد ارتباط مناسب والد فرزندی است. این مسئله به خصوص در دوره نوجوانی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد و زمینه ساز بروز تنش و تعارض می‌گردد. با این حال امروزه با بالا رفتن سن ازدواج، اختلاف سنی والدین و بچه‌هایشان نیز بیشتر شده و نگرانی‌ها در این باره افزایش یافته است.

البته جای نگرانی وجود ندارد چراکه با مدیریت کردن این مسئله می‌توان از بسیاری مشکلات و تنش‌ها پیشگیری کرد. اما خوب پدر و مادرهایی هم هستند که با وجود اختلاف سنی زیاد توانسته‌اند ارتباط خوبی با بچه‌هایشان برقرار کنند. در ادامه بهترین اختلاف سنی با فرزندان را بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده آورده‌ایم. برای بررسی وضعیت و شرایط خود می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

اختلاف سنی با فرزندان

اختلاف سنی با فرزندان

اختلاف سنی با فرزندان اگر زیاد باشد مشکلات اساسی را بین والد و فرزند برقرار می‌کند. اما اگر این اختلافات سنی کمتر باشد یا در حد معمولی باشد، رابطه والد و فرزند مانند دوست و همدل خواهد شد. اما همانطور که اختلاف سنی زیاد دردسر ساز است، اختلاف سنی خیلی کم نیز با مشکلات بزرگی روبرو است. بر اساس تحقیقات انجام شده، فاصله سنی زیاد والدین با فرزندان باعث عدم تفاهم و عدم درک بین آنها خواهد شد. در واقع والدین با فرزندان خود زبان مشترکی نخواهند داشت. یکدیگر را درک نمی‌کنند.

فرزند آوری در هر سنی مزایا و معایب خود را دارد. فرزند آوری قبل از 20 سالگی و بعد از 40 سالگی آسیب رسان است. اختلاف سنی با فرزندان باید به شیوه ای باشد که مادر و فرزند با مشکل روبرو نشوند. برای آگاهی از زمان دقیق بچه دار شدن و اختلاف سنی مناسب با فرزندان از روانشناسان مشورت بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

بهترین اختلاف سنی با فرزندان

بسیاری از زوجین قبل از بچه‌دار شدن در مورد بهترین اختلاف سنی با فرزندان از متخصصین سؤال می‌پرسند. در جواب به این پرسش باید گفت آنچه باعث می‌شود سن به عنوان یک عامل بسیار مهم در نظر گرفته شود این است که افراد معمولاً در سنین بالا کم‌تر می‌توانند با فرزند خود ارتباط صمیمانه برقرار کنند. و علاقه مندی‌های او را درک نمایند.

چرا که شکاف نسلی آنقدر زیاد می‌شود که آنچه برای فرزندان ارزش محسوب می‌شود برای پدر و مادرها اهمیتی ندارد و یا بالعکس.

از آنجایی که ارتباط با والدین الگویی برای برقراری ارتباط سالم با تمامی افراد مهم در طول زندگی است. هرچقدر این اختلاف بیشتر شود سایر تعاملات فرزند نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در نتیجه معمولاً توصیه می‌شود که زوجین تا 35 سالگی برای فرزند آوری اقدام کنند. و اگر این امر را بعد از این سن تجربه کردند بر کیفیت ارتباط خود با فرزندان دقت بیشتری به خرج دهند. و برای داشتن روحیه‌ای انعطاف پذیر و ایجاد درک متقابل با نسل جدید مهارت‌های لازم را بیاموزند.

مشورت از روانشناسان متخصص در حیطه خانواده می‌تواند تا حد زیادی در زمینه اختلاف سنی با فرزندان به شما کمک نماید. برای آشنایی با بهترین سن برای بچه دار شدن کلیک کنید.

فرزند آوری در سنین بالا

پایین بودن اختلاف سنی با فرزندان نیز معایب و مزایای خود را دارد. زوجینی که در سنین بالا اقدام به بچه‌دار شدن می‌کنند اغلب به مرور زمان در تربیت فرزند خود با مشکل مواجه می‌شوند. این مسئله در ابتدای کار یعنی دوران نوزادی یا کودکی فرزند کمتر خود را نشان می‌دهد اما هرچقدر کودک به سمت استقلال و توانایی پیش می‌رود مشکلات پررنگ‌تر می‌شوند تا جایی که معمولاً نوجوانی فرزندان به نقطه اوج تنش‌ها تبدیل می‌شود.

در دوره نوجوانی فرزندان مطیع دیروز تبدیل به افرادی می‌شوند که می‌خواهند هم چون یک بزرگسال رفتار کرده و علاقه مندی‌های خود را دنبال کنند. در این شرایط اگر تفاوت نسلی زیادی بین والدین و نوجوان حاکم باشد و پدر و مادر ارتباط مناسبی با کودک نداشته باشند. بسیاری از خواسته‌های فرزند خود را غیرعقلانی، پوچ و بی‌ارزش می‌دانند و نمی‌توانند به استقلال نظر او احترام بگذارند.

البته در نظر داشته باشید که اختلاف سنی با فرزندان تنها یکی از عوامل تأثیرگذار بر رابطه والد فرزندی است. در نتیجه اگر شما بتوانید از ابتدا ارتباط خوبی با فرزندتان برقرار کنید، نسبت به تفاوت‌های نسلی آگاه باشید و در جهت ایجاد درک متقابل بکوشید می‌توانید بر مشکلات موجود غلبه کنید. در واقع آنچه اهمیت دارد فارغ از سن، نوع برخورد شما با فرزند و کیفیت تعاملات است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

معایت فرزند آوری در سنین بالا

بالا بودن اختلاف سنی با فرزندان باعث عدم درک متقابل می‌شود. اما تنها عدم درک معایت فرزند آوری در سنین بالا نیست. بنابراین در این بخش از مقاله در رابطه با معایب و پیامدهای فرزند آوری در سنین بالا اشاره کرده ایم.

▪ دل مشغولی والد فرزندی متفاوت است.

▪ خجالت فرزندان به دلیل شکستگی ظاهر والدین در حضور دوستان

▪عدم اشتیاق و حوصله والدین

▪سخت شدن مسئولیت فرزند پروری

▪ بروز اختلالات ژنتیکی

▪  عدم وقت کافی برای فرزندان

▪تعارض بین والدین و فرزندان

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مزایای فرزند آوری در سنین بالا

اختلاف سنی با فرزندان اگر زیاد باشد تنها دارای معایب نیست. مسلما مزایایی نیز دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

▪ توان مالی بهتر

▪آمادگی بیشتر برای فرزند آوری

▪ شناخت بهتر از خود

▪ بالا بودن اعتماد به نفس و انعطاف پذیری

اختلاف سنی با فرزندان | فرزند آوری در سنین پایین

همان طور که افزایش اختلاف سنی با فرزندان می‌تواند برای والدین و فرزندان دردسرساز شود. بچه‌دار شدن در سنین پایین نیز می‌تواند مشکلات گسترده‌ای را به بار بیاورد. برای مثال اکثر مادرانی که در سن نوجوانی باردار می‌شوند چالش‌های زیادی را در ارتباط با تربیت فرزندان تجربه می‌کنند چراکه آن‌ها خود در یک دوره بسیار حساس از زندگی به سر می‌برند و فشارهای زیادی را در جهت هویت‌یابی و استقلال یابی تجربه می‌کنند.

مضاعف شدن این فشارها با تولد فرزند می‌تواند مادران جوان را از نظر روانی آسیب‌پذیر کرده و آن‌ها را با مشکلاتی نظیر اضطراب زیاد یا افسردگی پس از زایمان روبه‌رو کند. علاوه بر اینکه سلامت روانی مادر در این دوران بیش از هر زمانی در معرض خطر قرار دارد. این مسئله می‌تواند ارتباط با نوزاد را نیز خدشه‌دار کرده و رابطه‌ای غیر ایمن و پرتنش را به وجود بیاورد.

در نتیجه اگر در سنین پایین تصمیم به فرزند آوری گرفتید تلاش کنید تا از نظر روانی خود را برای سازگاری با چالش‌های جدید زندگی آماده نمایید. و مهارت‌های فرزندپروری را در خود پرورش دهید. مشورت از یک روانشناس برای حل تعارض‌های درونی، استفاده از کتاب‌های راهنمای تربیت کودک و شرکت در کارگاه‌های فرزند پروری ازجمله روش‌هایی است که به شما برای کنار آمدن هر چه بهتر با اختلاف سنی با فرزندان و شرایط کمک می‌کند. برای آشنایی با اقدامات و مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

معایت فرزند آوری در سنین پایین

همانطور که بالا بودن اختلاف سنی با فرزندان آسیب زا است. پایین بودن اختلاف سنی با فرزندان نیز معایبی دارد. عدم مسئولیت پذیری و رهایی فرزند یکی از اصلی ترین معایب است. اما در ادامه به موارد بیشتری اشاره کرده ایم.

▪عدم ثبات شغلی و رفع نیازهای مالی

▪ افزایش احتمال زایمان زودرس

▪ آزادی بیش از حد به فرزندان

▪افزایش اختلافات زوجین

▪ عدم مسئولیت پذیری

▪ کمبود ویتامین و تغذیه مادر

مزایا فرزند آوری در سنین پایین

کم-بودن-اختلاف-سنی-با-فرزندان

پایین بودن اختلاف سنی با فرزندان مزایای مخصوص به خود را دارد. والدین فرزندان خود را بهتر درک می‌کنند و روح جوان تری دارند. که در ادامه به موارد بیشتر اشاره کرده ایم.

▪ نشاط روحی و توان جسمی بیشتر

▪درک بیشتر بچه ها

▪ کاهش احتمال بروز مشکلات ژنتیکی

مدیریت کردن اختلاف سنی با فرزندان

همان طور که پیش‌تر اشاره شد وجود اختلاف سنی با فرزندان به معنای اجتناب‌ناپذیر بودن تعارض با فرزندان نیست. بلکه این مسئله یکی از صدها عواملی است که کیفیت رابطه والد فرزندی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه شما با برداشتن گام‌های درست در تربیت کودک می‌توانید اختلاف سنی را مدیریت نمایید و تأثیر آن بر رابطه را کاهش دهید. ازجمله نکاتی که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند به شما در این زمینه یاری برساند. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- کودکان مسئول بی‌حوصلگی‌ها و فشارهای روانی مرتبط با افزایش سن شما نیستند. اگر احساس می‌کنید در تعامل با فرزندتان دائماً عصبی هستید برای افزایش میزان سازگاری خود از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید.

2- از همان کودکی با فرزندتان ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنید.

3- زمان‌هایی را برای انجام فعالیت‌های مشترک لذت بخش با فرزندان اختصاص دهید.

4- برای مدیریت کردن مسئله اختلاف سنی با فرزندان سعی کنید از رفتارهایی نظیر سرزنش کردن، توهین یا تحقیر کردن بپرهیزید.

5- عقاید فرزندان نوجوان را به رسمیت بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید.

6- به جای تصمیم گیری برای نوجوان تلاش کنید فقط دیدگاه‌های خود را ارائه دهید و تصمیم نهایی را به عهده خود او واگذار نمایید.

7- تلاش کنید تا با وجود اختلاف سلایق و نظرها به فرزندتان نشان دهید که همواره او را دوست دارید و این مسائل محبت شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

کلام آخر

اختلاف سنی با فرزندان چه بالا باشد و چه پایین، آسیب زا است. بهترین زمان برای فرزند آوری بعد از 20 سالگی و تا سن 35 سالگی است. والدینی که زیر 20 سال سن دارند، نسبت به فرزند خود بی مسئولیت هستند. همانطور والدینی که بالای 35 سال سن دارند با عدم درک متقابل روبرو خواهند شد.

به همین دلیل بهتر است تا جهت پیشگیری از این اتفاق با روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه اختلاف سنی با فرزندان مشورت کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف سنی با فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا بچه‌دار شدن در سن کم باعث افزایش صمیمیت والد و فرزند می‌شود؟

معمولاً اختلاف سنی کمتر باعث می‌شود که افراد درک متقابل بیشتری از هم داشته باشند و همین مسئله روی میزان صمیمیت تجربه شده تأثیر می‌گذارد. با این حال در نظر داشته باشید که فرزند آوری در سنین بسیار کم هم، چندان توصیه نمی‌شود و می‌تواند آسیب‌های مربوط به خود را داشته باشد. تلاش کنید میزان بلوغ عاطفی و روانی خود را به عنوان ملاک مد نظر قرار دهید و برای تصمیم گیری هرچه بیشتر در این باره از یک روانشناس متخصص در حیطه خانواده کمک بگیرید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره