برنامه ریزی برای بچه دار شدن | آمادگی برای پدر و مادر شدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برنامه ریزی برای بچه دار شدن از جمله تصمیمات مهمی است که به زندگی جهت داده و زندگی زوجین را برای همیشه دستخوش تغییر قرار می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث رشد زوجین در ابعاد مختلف گردد و به سلامت جسمی و روانی آنان نیز کمک کند. بسیاری از زوجین بدون آگاهی و برنامه ریزی تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند که این مسئله می‌تواند پیامد‌های نامناسبی را به وجود بیاورد. در کنار این مسائل برنامه ریزی برای بچه‌دار شدن به زوجین کمک می‌کند تا خودشان را برای مشکلات مختلف آماده کنند و با اعتماد و اطمینان بیشتری پیش بروند.

عوامل زیادی در این برنامه ریزی می‌تواند نقش داشته باشد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به زوجین کمک می‌کند که با توجه به شرایطی که دارند بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برنامه ریزی برای بچه دار شدن

برنامه ریزی برای بچه دار شدن جگونه است

قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن، باید تمامی جوانب را مورد سنجش قرار دهید. زن و مرد باید قبل از برنامه ریزی، آمادگی کاملی داشته باشند. از لحاظ مالی نیازهای کودک را برطرف کنند. وضعیت سنی مناسبی داشته باشند، مهارت های فرزند پروری را به خوبی یاد گرفته باشند و در جهت تربیت کودک کوشا باشند.

بچه دار شدن راهی برای حفظ زندگی های مشترک است. اما به تنهایی بچه دار شدن کافی نیست. باید تمامی جوانب را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید. هر کسی توانایی پدر و مادر شدن ندارد. بنابراین اگر از این نعمت الهی برخوردار هستید، حتما تربیت اصولی و مناسبی را در نظر بگیرید.

زمانی که برنامه ریزی برای بچه دار شدن انجام شود، کودک رشد و تربیت مناسبی نیز می‌بیند. با این کار سلامت جسمانی کودک را تضمین می‌کنید، و زندگی آینده او را نیز در نظر گرفته اید. قبل از فرزند آوری حتما از روانشناس کمک بگیرید تا برنامه مناسبی را به شما ارائه دهد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

عوامل موثر در برنامه ریزی بچه‌دار شدن

برای بسیاری از والدین و خانواده‌ها برنامه ریزی برای بچه دار شدن و فرزندآوری، به بررسی سلامت جسمانی و معاینات پزشکی و غذایی، وضعیت اقتصادی و نهایتا خرید سیسمونی و اسباب‌بازی برای کودک محدود می‌شود. درحالیکه عوامل موثر دیگری برای این مسئله وجود دارد که معمولاً از آن‌ها چشم پوشی می‌شود.

حتما درباره انواع روش های باردار شدن بخوانید.

? آمادگی پدر و مادر برای بچه دار شدن

یکی از عوامل موثر در برنامه ریزی برای بچه دار شدن، آمادگی پدر و مادر است. پدر و مادر باید از نظر سلامت جسمانی و سلامت روانی خود اطمینان حاصل نمایند. همچنین باید این تصمیم را به صورت آگاهانه گرفته باشند. بسیاری مواقع زوجین به دلیل اصرارهای اعضای خانواده‌شان تصمیم به داشتن فرزند می‌گیرند در صورتیکه اگر زن برای این مسئله از نظر جسمانی و روانی آماده نباشد می‌تواند پیامدهای منفی برای خودش و فرزندش داشته باشد.

همچنین آمادگی شوهر برای پدر شدن اهمیت بالایی دارد زیرا پدر نقش حامی و پشتیبان خانواده را دارد و در صورت آماده نبودن برای این مسئله در طول زندگی با چالش‌های زیادی مواجهه می‌شود.

? برنامه ریزی برای بچه دار شدن | وضعیت سنی

سن از عوامل تاثیر گذار جهت برنامه ریزی برای بچه دار شدن می‌باشد. سنین بالا و سنین پایین خطرپذیری بالاتری برای مادر و نوزاد به همراه دارد. سن بسیار پایین برای بچه دار شدن می‌تواند احتمال به دنیا آوردن کودک زودرس و نارس را افزایش دهد همچنین سن بالا می‌تواند خطر احتمال ابتلا به انواع اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون را افزایش دهد.

مسئله دیگری که حائز اهمیت است اختلاف سنی والدین با بچه است، شاید این مسئله در دوران نوزادی اهمیت بالایی نداشته باشد اما با افزایش سن نوزاد این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد و می‌تواند مشکلاتی را برای رابطه والد و فرزند ایجاد کند. پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین سن برای بچه دار شدن را بخوانید.

? حفظ سلامت عمومی مادر

سلامت عمومی مادر از مهم ترین عوامل موثر در برنامه ریزی برای بچه دار شدن است. وضعیت بارداری و بچه‌دار شدن تغییرات زیادی در وضعیت بدن و هورمون‌های مادر به وجود می‌آورد. بهتر است مادر تحت نظر متخصص زنان و زایمان، رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی صحیح دریافت کند. تا با حفظ سلامت عمومی امنیت جسمانی خود و فرزندش را حفظ نماید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات قبل از بارداری کلیک کنید.

? در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی

تخمین وضعیت مالی و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی برای بچه دار شدن و بررسی میزان هزینه‌های احتمالی از موارد اساسی و ضروری محسوب می‌شود. زن و شوهر قبل از هرچیزی باید بررسی کنند که آیا از پس هزینه‌های اقتصادی برای خدمات و نیازهای کودک از قبیل پوشاک، تغذیه، درمان و… بر می‌آیند یا خیر. هرگز وضعیت اقتصادی در برنامه ریزی برای بچه دار شدن را شوخی نگیرید.

? برنامه ریزی برای بچه دار شدن | رابطه با همسر

در مواردی اعضای خانواده یا زوجین فکر می‌کنند که اگر بچه‌ای به دنیا بیاید روابط آشفته زن و شوهر بهبود پیدا می‌کند. به دنیا آوردن بچه نباید دلیلی برای حفظ رابطه باشد زیرا وجود بچه می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند. بنابراین قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن، رابط خود با همسرتان را بسنجید.

? آموزش فرزند پروری و آمادگی روانی

والدین زیادی وجود دارند که بدون آگاهی از اصول فرزندپروی و نگهداری از فرزند تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند. معمولا این دسته از افراد در سال‌های بعدی زندگی درگیر مشکلات فراوانی می‌شوند. والدین باید قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرند تحت نظارت یک روانشناس با اصول فرزندپروی و رشد کودک آشنا شوند. نوزاد از زمان تولد تا سنین بعدی دوره‌های رشد مختلفی را می‌گذارند و پدر و مادر با آشنایی ویژگی‌های نوزاد در این دوران‌ها می‌توانند بهترین رفتار و تصمیم را با فرزند خود بگیرند. بنابراین قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن، آمادگی های روانی و فرزند پروری را تقویت کنید.

? برنامه ریزی برای بچه دار شدن | تغییر سبک زندگی

قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن، آگاه باشید که سبک زندگی شما تغییر می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت محسوس‌ترین تغییری که در زندگی پدر و مادر بعد از به دنیا آمدن فرزند اتفاق می‌افتد تغییر سبک زندگی است. زوجین باید بدانند که با بدنیا آمدن فرزند سبک زندگیشان تغییر می‌کند. بسیاری از کارهایی که در دورانی که فرزند نداشتند و انجام می‌دادند برای حفظ سلامت خودشان و فرزندشان دیگر نباید انجام دهند.

همچنین تغییر سبک زندگی در دوران بارداری هم اتفاق می‌افتد. حفظ تناسب اندام و ورزش منظم تحت نظارت متخصص، عدم مصرف مواد مخدر یا الکل یا غذاهای خاص و کاهش عوامل استرس‌زا و رویداد‌های منفی زندگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با اقدامات قبل از بارداری کلیک کنید.

? حمایت اطرافیان را در نظر داشته باشید | برنامه ریزی برای بچه دار شدن

اگر مادر و پدر هر دو شاغل هستند، باید برای تربیت فرزند حمایت اطرافیان یا پرستار را در نظر بگیرند. بنابراین قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن در صورت شاغل بودن، حمایت دیگران را در نظر بگیرید.

? در معرض استرس قرار نگیرید

یکی از عوامل مهمی که در برنامه ریزی برای بچه دار شدن باید در نظر داشته باشید، استرس است. خانم ها و آقایان باید میزان استرس خود را کاهش دهند. استرس بالا مانع از بارداری می‌شد.

?مواد شیمیایی را در نظر بگیرید | برنامه ریزی برای بچه دار شدن

جهت برنامه ریزی برای بچه دار شدن باید به دور از مواد شیمیایی باشید. اگر در محلی مشغول به کار هستید که مواد شیمیایی، سرب، اشعه ایکس و امواج مضر برای زنان باردار وجود داشته باشد، احتمال بارداری کم می‌شود. قبل از بچه دار شدن حتما با پزشک مشورت کنید.

? مصرف سیگار و الکل را کاهش دهید

مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل برای خانم های باردار بسیار مضر است. مدت ها قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن باید مصرف دخانیات و الکل را به طور کامل قطع کنید. تا با مشکلات بزرگی مانند نوزاد نارس، عقب مانده و نازایی روبرو نشوید.

? تغذیه مناسب عامل موثر در بارداری سالم | برنامه ریزی برای بچه دار شدن

برای اینکه بارداری سالمی داشته باشید، باید تغذیه خود را 5 ماه قبل از بارداری سالم کنید. در حین بارداری باید از مواد مغذی و مفید استفاده کنید تا میزان مواد مهم به بدن جنین برسد. بنابراین قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن، تغذیه خود را با کمک پزشک سالم کنید.

کلام آخر

بچه دار شدن تجربه ای شیرین و لذتبخش است. اما در نظر داشته باشید که برنامه ریزی برای بچه دار شدن یکی از مهم ترین کارها جهت فرزند پروری است. والدین باید وضعیت سنی، مالی، تربیتی و فرهنگی مناسبی را برای کودک در نظر بگیرند. برنامه ریزی ها معمولا به شیوه های یکسانی صورت می‌گیرد.

اما طبق زندگی هر فردی باید این برنامه ریزی ها صورت بگیرد. جهت دریافت برنامه ریزی برای بچه دار شدن، حتما از مشاورین کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی برای بچه دار شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا در هر سنی می‌توان برای به دنیا آوردن بچه اقدام کرد؟

سن یکی از مشخصه‌های مهم برای به دنیا آوردن بچه محسوب می‌شود. طبیعتا سن کم و سن زیاد مادر می‌تواند از عوامل منفی بچه آوردن به حساب بیاید. به طور کلی بهترین سن فرزندآوری برای خانم‌ها بین 23 تا 30 سال می‌باشد و برای آقایان تا قبل از سن چهل سالگی مطلوب محسوب می‌شود. با این حال سن مادر از اهمیت بیشتری برخوردار است و سن پدر در درجه دوم اهمیت دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره