دادن موز به نوزاد را از چند ماهگی شروع کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دادن موز به نوزاد در زمان مناسب به رشد هر چه بهتر او کمک زیادی می‌کند. همانطور که می‌دانید موز میوه‌ای گرمسیری است که ممکن است حتی برخی بزرگسالان نیز به آن حساسیت داشته باشند. بنابراین برای دادن آن به نوزاد با احتیاط کرد. موز را به اشکال مختلف می‌توان در وعده‌های کودک گنجاند.

به دلیل نرمی و طعم شیرین این میوه اکثر کودکان طعم آن را می‌پسندند و برای خوردن کسی را به زحمت نمی‌اندازند. کربوهیدرات، پتاسیم، روی، منیزیم، ویتامین c و… موجود در موز می‌توان از آن به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده نیز نام برد. اگر فرزندتان بعد از خوردن این میوه بی قراری می‌کند، احتمال دارد که دچار حساسیتی شده باشد. برای آشنایی با بهترین زمان برای دادن موز به کودک و سایر میوه می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دادن موز به نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دادن موز به نوزاد | از چند ماهگی به نوزاد موز بدهیم؟

سن-مناسب-برای-موز-دادن-به-نوزاد

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای والدین و مراقبان نوزاد پیش می‌آید این است که مواد غذایی غیر از شیر را از چه زمانی می‌توانیم به نوزاد بدهیم؟ دادن موز به نوزاد از چه زمانی مناسب است؟

در جواب باید گفت: بهترین زمان برای شروع غذای کمکی 6 ماهگی است. اگرچه برخی مادران به خصوص آن‌هایی که نوزاد لاغری دارند از 4 ماهگی شروع به دادن غذای کمکی می‌کنند. اما این کار ممکن است مضرات بسیاری به همراه داشته باشد. پس بهتر است برای دادن غذایی غیر از شیر به نوزاد تا همان 6 ماهگی صبر کنید. برای دادن موز به نوزاد هم از 6 ماهگی به بعد می‌توانید اقدام کنید.

اگر متوجه شدید نوزاد شما به راحتی نمی‌تواند موز را هضم کند بهتر است یک ماه دیگر دادن دادن موز به نوزاد را به تعویق بیاندازید. برای آشنایی با نحوه و زمان شروع غذای کمکی برای نوزاد کلیک کنید.

فواید دادن موز به نوزاد چیست؟

فواید-دادن-موز-به-نوزاد

موز میوه‌ای انرژی زاست که فواید بسیار زیادی برای نوزادان دارد. علاوه بر این طعم شیرین موز برای نوزادان خوشایند است، چرا که انسان‌ها از همان بدو تولد به طعم شیرین علاقه دارند. موز یک میان وعده آسان و در دسترس برای مادران است و حتی در مسافرت می‌توان به راحتی آن را تهیه کرد. همچنین موز به دلیل بافت نرمی که دارد به راحتی توسط نوزادان بلعیده می‌شود. در ادامه به برخی از فواید دادن موز به نوزاد می‌پردازیم.

برای آشنایی با انواع غذای کودکان زیر یک سال کلیک کنید.

1. موز ماده‌ای مفید برای مشکلات دفعی

موز به رفع مشکلات، سموم و عفونت‌های ادراری کمک می‌کند. موز‌برای رفع اسهال و یبوست نیز مفید است. اگر نوزاد شما به دلیل ویروس مبتلا به اسهال شده، موز به سفت شدن مدفوع او کمک خواهد‌کرد. اگرهم نوزادتان مبتلا به یبوست است کمی موز له شده را به او بدهید، فیبرهای موجود در موز می‌تواند آب زیادی را وارد مدفوع کند و یبوست را از بین ببرد. بنابراین یکی از فواید دادن موز به نوزاد، رفع مشکلات دفعی است.

2. موز و فواید آن در رابطه با هضم غذا

دومین فواید دادن موز به نوزاد، هضم غذا است. موز منبع غنی از فیبری به نام پری بیوتیک یا همان پروبیوتیک است. این فیبر باکتری‌های مفید را به روده انسان می‌رساند تا هضم غذا راحت‌تر صورت گیرد. فیبر دیگری در موز وجود دارد به نام پکتین که با تبدیل کربوهیدرات‌ها به قند ساده، هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

3. موز میوه ای سیر کننده و انرژی زا

یکی از فواید دادن موز به نوزاد، انرژی و سیری به کودک است. نوزادان به انرژی زیادی نیاز دارند، چرا که همواره در حال رشد کردن هستند. کربوهیدرات موجود در موز انرژی بخش است و به همین دلیل برای بچه‌های در حال رشد توصیه می‌شود. مواد مغذی درون موز نه تنها انرژی جسمانی را تامین می‌کنند، بلکه سوخت خوبی برا مغز نیز می‌باشند. پتاسیم ماده‌ای در موز است که علاوه بر ایجاد انرژی به قدرت تمرکز نیز کمک می‌کند. فیبر موجود در موز خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

4. موز ماده ای مفید برای استخوان، چشم و قلب

پتاسیم موجود در موز می‌تواند سدیم که ماده ای خطرناک و سمی است را خنثی کند و از این راه به بهبود سلامت استخوان کمک کرده و ضربان قلب را منظم نگه دارد. علاوه بر این موز دارای کلسیم نیز می‌باشد که ماده‌ای مفید و ضروری برای سلامت استخوان هاست. ویتامین آ موجود در موز هم برای بهبود بینایی، سلامت چشم و محافظت از قرنیه چشم مفید است. در نتیجه از فواید دادن موز به نوزاد می‌توان به تقویت چشم، قلب و استخوان ها اشاره کرد.

5. مفید برای جلوگیری از کم خونی

یکی از فواید دادن موز به نوزاد، جلوگیری از کم خونی است. فقر آهن در بدن نوزاد باعث کم خونی می‌شود. اما از آنجایی که موز حاوی مواد مغذی است به تولید هموگلوبین خون کمک می‌کند. در نتیجه از کم خونی جلوگیری خواهد کرد.

6. کمک به مغز

دادن موز به نوزاد باعث تقویت قدرت ذهنی می‌شود. موز سوخت بسیار مناسبی برای مغز نوزاد است. پتاسیمی که در موز موجود است به افزایش انرژی و جریان خون کمک خواهد کرد. و در نهایت موجب افزایش قدرت ذهنی نوزاد می‌شود.

7. کمک از پوست موز برای کاهش التهاب پوست

از جمله فواید دادن موز به نوزاد، کاهش التهاب پوست است. خیلی از اوقات با کمک پوست موز می‌توانید التهاب پوست نوزاد ناشی از نیش حشرات را از بین ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

مضرات دادن موز به نوزاد (واکنش آلرژیک)

اگر بدن نوزادتان حساسیت بالایی دارد ممکن است به مصرف موز واکنش نشان دهد. بنابراین قبل از دادن موز به نوزاد حتما از واکنشات آلرژیک او مطمئن شوید. حساسیت به موز به دو دلیل اتفاق می‌افتد. که در ادامه شرح داده‌ایم.

1.حساسیت به پروتئین موجود در موز
2. حساسیتی که از ناتوانی بدن در تجزیه آنزیم‌ها به وجود می‌آید

اگر بدن با دادن موز به نوزاد دچار حساسیت شود، گلبول‌های سفید بدن او به موز حمله کرد و واکنش‌های آلرژیک به وجود می‌آورند. واکنش هایی ماند تب، التهاب، استفراغ و …

خوشبختانه فقط عده کمی از نوزادان به موز آلرژی دارند. اما محض اطمینان بهتر است در دفعه اول برای دادن موز به نوزاد، فقط یک قاشق چای خوری پوره شده به نوزاد بدهید تا از عدم واکنش آلرژیک او مطمئن شوید.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگان حساسیت غذایی کودکان کلیک کنید.

روش مناسب دادن موز به نوزاد

روش-مناسب-دادن-موز-به-نوزاد

بهترین روش دادن موز به نوزاد تهیه پوره موز است. این روش برای دادن موز به کودکان زیر یک سال مفید است اما برای کودکان بزرگتر هم می‌تواند جوابگو باشد. برای تهیه موز مراحل زیر را طی کنید.

برای آشنایی با یک برنامه برای تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

1.موزی را انتخاب کنید که زرد باشد نه سبز و نه سیاه شده، مطمئن شوید که موز شیرین و نرم است و لکه سیاهی روی آن وجود ندارد.

2.موزپوست نکنده را به کمک آب و سرکه بشویید تا آلودگی های آن از بین برود.

3.اول موز را به قطعات کوچک خرد کنید سپس به کمک مخلوط کن، گوشت کوب یا پشت قاشق موز را له کنید.

4.بهتر است کمی از شیر مادر در حد چند قطره به موز له شده اضافه کنید تا نرم تر و خوشمزه تر شود.

5.اگر کودک‌تان بیشتر از یک سال سن دارد می توانید این ترکیب‌ها را برای او تدارک ببینید: مخلوط موز و آواکادوی پوره شده، مخلوط موز و سیب پوره شده، مخلوط موز و هلوی پوره شده (پوره موز را می توانید تا 3 روز در یخچال نگه داری کنید).

کلام آخر

دادن موز به نوزاد از سن 6 ماهگی برای او بی خطر است. اما سعی کنید همیشه قبل از دادن میوه یا غذایی جدید از حساسیت های غذایی کودک خود مطلع باشید. اگر در خانواده کسی به موز آلرژی دارد پس با احتیاط بیشتری در وعده های غذایی فرزندتان موز قرار دهید. معده و روده نوزادان هنوز کاملا تکامل نیافته و هنوز آنزیم های لازم برای هضم انواع مواد غذایی را ندارد. مادران باید نسبت به گوارش و هاضمه نوزاد هشیار باشند.

برای رشد مناسب و تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای کودک حتما از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دادن موز به نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا مصرف موز سبب کم خونی می شود؟

خیر. متاسفانه این باور اشتباه بین مردم وجود دارد که مصرف موز در کودکان سبب کم خونی می شود اما در حقیق موز دارای آهن و مواد دیگری ایت که برا مبارزه با کم خونی به بدن کمک می کنند.

آیا مصرف موز با لکنت ارتباط دارد؟

طب سنتی عقیده دارد مصرف موز زیاد زیر یک سال می تواند سبب لکنت نوزاد شود. البته علم تجربی این عقیده را تایید نکرده.

آیا می توان در زمان سرماخوردگی به کودک موز داد؟

خیر. مصرف موز به هنگام سرما خوردگی سبب پیشرفت بیماری می شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره