مداد دست گرفتن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مداد دست گرفتن کودک پله اول برای سوادآموزی است. فرزند شما پیش از ورود به مدرسه دست به قلم می شود. آموزش مداد دست گرفتن به کودک جهت ارتقای مهارت های دست و انگشتان و آمادگی او برای ورود به مدرسه ضرورت دارد. کودکان به دلیل عضلات نرم شان باید از سن5 الی 6 سالگی شیوه درست مداد گیری را آموزش ببینند تا در آینده با درد عضلات در انگشتان و مچ دست روبرو نشوند. در واقع با این راهکارها ماهیچه های دست کودک را قدرتمند می‌کنید و از خردسالی سرعت نوشتن و نقاشی را در فرزندان افزایش می‌دهیم. برای اطلاع از سن دقیق یادگیری و شیوه صحیح مداد دست‌گرفتن کودک از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مداد دست‌گرفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای  مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مداد دست گرفتن کودک

مداد-دست-گرفتن-کودک

نوشتن از مهم ترین مولفه های یادگیری است. والدین باید برای جلوگیری از مشکل نوشتن در وهله اول شرایطی برای کار با مداد فراهم کند. و با تکنیک هایی مداد دست گرفتن کودک را آموزش داده و او را به نوشتن و نقاشی تشویق کنند. نحوه اشتباه مداد دست گرفتن‌کودک در طولانی مدت باعث بد خطی، درد در مفاصل انگشت و مچ، کاهش سرعت نوشتن و … می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روز اول مدرسه کلیک کنید.

طرز صحیح مداد دست گرفتن کودک

قبل از آموزش طرز صحیح مداد دست گرفتن کودک باید نکاتی را به خاطر داشته باشید. قبل از اقدام به آموزش حتما درباره این کار با متخصصین مشورت کرده و یا مطالعه نمایید. توجه به نکات آموزشی به دلیل حساسیت کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

فروشگاه آرامیس
  • از مداد سه گوش استفاده کنید.
  • نوشتن را مانند فعالیت و سرگرمی در نظر بگیرید.
  • از مدادهای کوتاه استفاده کنید.
  • قانون سه انگشتی را برای مداد در دست گرفتن‌رعایت کنید.
  • برای بهتر حلقه‌کردن انگشت چهارم و پنجم از باز و بسته کردن‌قیچی استفاده کنید.
  • از بازی پرتاب توپ های کوچک، هواپیمای کاغذی و بازی نخ و مهره استفاده کنید.
  • مداد را بین دو انگشت اشاره و میانه کودک قرار دهید و بخواهید مانند الاکلنگ حرکت دهد.
  • از کودک بخواهید تا دایره ترسیم کند.
  • برای شروع از کاغذ های بافت دار برای تسلط بیشتر استفاده کنید.

آموزش طرز صحیح مداد دست‌گرفتن کودک

آموزش مداد دست گرفتن کودکان باید به شیوه هایی صحیح انجام شود. کودکان زمانی که به شیوه غلط آموزش ببینند احتمالا عوارضی را در طولانی مدت تجربه خواهند که شامل بد خطی، درد عضلات دست، ناتوانی در انجام تکالیف و … است. ما در ادامه شیوه صحیح مداد دست گرفتن‌کودک را شرح داده‌ایم.

1. گرفتن مداد به عنوان سه پایه

اولین روش آموزش مداد دست گرفتن کودک، گرفتن‌مداد به عنوان سه پایه است. در این روش نوک انگشت اشاره و انگشت شست را روی مداد قرار دهید. و با انگشت میانی محور مداد را بگیرید. با طرز قرارگیری انگشتان، این روش سه پایه نام گذاری شده‌است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه کلیک کنید.

2. گرفتن مداد به عنوان چهار پایه | مداد دست گرفتن کودک

دومین روش آموزش مداد دست گرفتن کودک، گرفتن مداد به عنوان چهار پایه است. در این روش کودک نوک انگشتان خود را مستقیم با انگشت اشاره و انگشت شست روی مداد قرار دهید. انگشت حلقه محور مداد را می‌گیرد. در این روش کودک قادر به محکم نگهداشتن مداد است و از انگشتان برای حرکت به شیوه درست استفاده می‌کند.

3. استفاده از مدادهای مثلثی برای مداد دست گرفتن کودک

یکی از روش های آموزش صحیح مداد دست‌گرفتن کودک، استفاده از مدادهای مثلثی است. با کمک این مدادها کودک از 3 انگشت خود برای دریافت مداد استفاده می‌کنند. در واقع مدادهای مثلثی به طور طبیعی سه پایه دارد.

4. نوشتن و نقاشی در حضور کودک برای مداد دست‌گرفتن کودک

نقاشی-با-والدین

در حضور کودک شروع به نقاشی و نوشتن کنید. از‌ کودک بخواهید تا به نحوه نگهداری مداد شما دقت کند. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید نحوه مداد دست گرفتن کودک را تقویت کرده اید.

5. نقاشی روی دست کودک بکشید

یکی از روش هایی که کودکان علاقه دارند، نقاشی روی دست است. مثلا با طراحی نقشی مانند: دهان تمساح روی دستی که در حالت مداد گرفتن‌است، کودک را راغب می‌کند تا بیشتر به مداد فشار بیاورد. و دهان تمساح باز و بسته شود.

6. علامت گذاری روی مداد

روی مداد کودک علامت هایی بکشید به منظور اینکه انگشتان باید دقیق روی نقاط قرار بگیرد. با این روش کودک می‌آموزد که انگشتانش باید در کدام قسمت مداد قرار بگیرد.

7. استفاده از مدادهای کوچک | مداد دست گرفتن کودک

برای آموزش نحوه مداد دست گرفتن کودکان از مدادهای کوچک استفاده کنید. این مدادها فضاهای کمتری را نسبت به مدادهای بزرگ تر می‌گیرند. نوشتن با مدادهای کوچک باعث نگهداری مداد توسط انگشت سبابه و انگشت شست می‌شود. به طور کل استفاده از مدادهای کوچک برای کودکان کوچک تر مناسب تر است و شاید برای کودکان جذاب تر بنظر برسد.

8. استفاده از توپ کاغذی برای مداد دست‌گرفتن کودک

استفاده از توپ کاغذی روشی برای مداد دست گرفتن کودک است. کاغذی را به شکل توپ مچاله کنید و داخل دست کودک قرار دهید. سپس مداد را بین انگشتان کودک قرار دهید. با این روش کودک یاد می‌گیرد که از سه انگشت خود برای نگهداری مداد استفاده کند. به جای توپ کاغذی از وسایلی مانند: توپ کوچک، اسباب بازی لاستیکی، پنبه و خمیر بازی توپی شکل و موم تخت استفاده کنید.

9. استفاده از کش لاستیکی

در این روش مداد دست گرفتن کودک، به مداد کش وصل کنید و با یک پیچ به دور مداد، کش را به مچ دست وصل کنید. کش لاستیکی باعث نگهداری و عقب کشیدن‌مداد می‌شود. اینگونه زاویه مناسب مداد با صفحه حفظ می شود.

اگر فرزندتان توانایی یادگیری بالایی دارد حتما برای استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

10. استفاده از داستان اتومبیل

برای مداد دست گرفتن کودک داستان اتومبیل را به او شرح دهید. مداد را در دست کودک قرار دهید و توضیح دهید که دو انگشت جلو مادر و پدر هستند که جلوی اتومبیل نشسته اند و انگشت شست که پشت قرار دارد فرزند است. با این داستان کودک یاد می‌گیرد که مداد را به چه صورتی در دست بگیرد.

11. دستکش جورابی

دستکش جورابی یکی از روش های مداد دست گرفتن کودک است. در این روش با ایجاد حفره هایی در جوراب برای خود دستکش تهیه کنید. انگشت اشاره و انگشت شست را روی جوراب سوراخ کنید و از بقیه انگشتان به عنوان پایه مداد استفاده کنید.

12. استفاده از آداپتور و قلم های مخصوص

آداپتورها شی لاستیکی هستند که به مداد دست گرفتن کودک کمک می‌کند. این آداپتورها انواع مختلفی دارد، برخی جای انگشتان را بغل آداپتور دارد. و برخی حفره هایی به شکل انگشت روی خود دارند. جدا از آداپتورها مدادهایی وجود دارند. که مخصوص یادگیری هستند، تا کودکان نحوه در دست گرفتن مداد را آموزش ببینند.

فواید صحیح مداد دست گرفتن کودک

در تیتر های قبلی مقاله در رابطه با عوارض اشتباه مداد گرفتن اشاراتی صورت گرفته‌است.  این عوارض کاملا عکس فواید صحیح مداد دست گرفتن کودک است که در ادامه شرح داده ایم.

  • هنگام نوشتن سرعت مناسبی خواهید داشت.
  • کودک حین نوشتن زود خسته نمی‌شود.
  • در زمان امتحانات و انجام تکالیف با دقت به فعالیت ها می‌پردازند.
  • درد در مفاصل انگشت و دست ایجاد نمی‌شود.

برای درک بهتر و اتخاذ سبک رفتاری مناسب حتما در زمینه روانشناسی کودکان ابتدایی کلیک کنید.

سن مداد دست گرفتن کودک

سن مداد دست گرفتن کودک باید در 5 الی 6 سالگی انجام شود. قبل از 4 سالگی کودک‌قدرت کافی و ماهیچه قوی برای دست‌گرفتن مداد ندارند. در سن 5 سالگی کودک با آموزش، نحوه استفاده از ماهیچه های دست را آموزش می‌بیند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از دردهای مفاصل سن کودک را در نظر بگیرید تا با آسیب های جبران ناپذیر روبرو نشود. تا پایان 7 سالگی از مدادهایی استفاده کنید که ضخیم و گوشه دار هستند. از مدادهایی مناسب با دست کودک استفاده کنید و از مداد کوتاه شروع کنید.

برخی از مادران فکر می‌کنند که فرزندانشان با ورود به مدرسه، معلمان نحوه مداد دست گرفتن کودک را آموزش می‌بینند. کودکان در سن 7 سالگی وارد مدرسه می‌شوند اما حداکثر از سن 5، 6 سالگی باید نحوه نگهداری مداد را آموزش ببینند. با یادگیری خودسرانه کودکان، در آینده عضلات دست آنها ضعیف و بد خط خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمان و اهمیت فرستادن کودک به مهد کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که مطالعه کرده اید، مداد دست گرفتن کودک برای والدین و یادگیری کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکان با روش های زیادی توانایی مداد دست گرفتن را آموزش می‌بینند. که برخی از این آموزش ها شامل: استفاده از توپ کاغذی، کش لاستیکی، علامت گذاری و استفاده از مدادهای کوچک است. برای اطلاع و آگاهی از زمان آموزش کودک‌برای مداد دست‌گرفتن نیاز به کمک روانشناس دارید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مداد دست‌گرفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای  مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره