هفته سی و سوم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در هفته سی و سوم بارداری استراحت کردن و نفس کشیدن برای مادران باردار کمی سخت به نظر می‌رسد. دلیل این موضوع این است که طی این هفته جنین افزایش قد و وزن داشته و فضای بیشتری را درون رحم اشغال کرده است و حالا فشار بیشتری را به ناحیه‌های مختلف بدن مادر همچون ریه‌ها، دستگاه گوارش، شکم و … وارد می‌کند. با تمامی این شرایط، شور و شوقی که بانوان باردار‌از تولد فرزندشان دارند؛ می‌تواند باعث کاهش و یا تسکین این دردها شود. در ادامه علائم مادر باردار‌در هفته سی‌و‌سوم‌بارداری و تغییرات جنین طی این هفته را شرح داده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و سوم بارداری‌ می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هفته سی و سوم بارداری

هفته-سی-و-سوم-بارداری

در هفته سی و سوم بارداری وزن نوزاد به اندازه 1900 گرم با قد 44 سانتی متری است. در این هفته مادران احساس سنگینی زیادی را در ناحیه تناسلی دارند. نوزاد به دهانه رحم فشار وارد می‌کند و مادر را در وضعیت آمادگی برای زایمان قرار می‌دهد. در این هفته از بارداری‌تورم پا، بروز واریس و تغییرات خلق و خو نمایان می‌شود. مادران علائمی مانند کمر درد، تکرر ادرار، خستگی، اختلالات خواب و … را تجربه خواهند کرد. اعضای بدن جنین کاملا رشد یافته و مادران باید روتین معاینات پزشکی را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

علایم مادر باردار در هفته سی و سوم بارداری

از رایج‌ترین علائم مادر باردار طی هفته سی و سوم بارداری، داشتن مشکلات مربوط به خواب و استراحت کردن می‌باشد. جنین طی این هفته‌حرکت‌های بیشتری دارد و افزایش قد و وزن نیز داشته است؛ به همین دلیل دردهای مختلفی را در بدن مادر ایحاد می‌کند که تجربه یک خواب دلچسب را از او می‌گیرد. در ادامه به علائم مادر باردار‌در هفته سی‌و‌سوم‌بارداری اشاره کرده‌ایم.

1.افزایش دمای بدن

سوخت و ساز بدن مادر طی هفته سی و سوم بارداری بالا می‌رود. که این افزایش متابولیسم سبب می‌شود که بانوان باردار‌دائما احساس گرما داشته باشند. بنابراین توصیه می‎‌شود که طی این هفته‌ها از لباس‌های ضخیم و تنگ استفاده نشود و ترجیحا بانوان باردار‌از لباس‌های نخی استفاده کنند. همینطور لازم است اشاره کنیم که زنان باردار طی هفته سی و سوم بارداری به دلیل احساس گرما و تعرق زیاد، آب زیادی را از دست می‌دهند. بهتر است برای جبران کم آبی بدن، در طول روز به اندازه کافی آب مصرف شود.

فروشگاه آرامیس

2.سردردهای هفته سی و سوم بارداری

پزشکان می‌گویند، زنان باردار در هفته سی و سوم بارداری اختلالات هورمونی بسیاری را تجربه می‌کنند که در پی آن دچار سردردهای مکرر می‌شوند. بد نیست بدانید که سردرد دوران‌بارداری تحت تاثیر کم آبی بدن و همینطور افزایش استرس نیز زیاد می‌شود. توصیه پزشکان این است که برای بهبود سردردهای ناشی از دوران‌بارداری، در طول روز به اندازه کافی و بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. همینطور انجام برخی فعالیت‌ها همچون ریلکسیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی می‌تواند در کاهش میزان استرس شما تاثیرگذار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سردرد در بارداری کلیک کنید.

3.تنگی نفس

از دیگر علائم شایع هفته سی و سوم بارداری که بانوان حامله آن را تجربه می‌کنند؛ تنگی نفس است. هر چه به هفته‌های پایانی نزدیک‌تر شوید، جنین به سمت پایین رحم حرکت می‌کند و فشار آن بر روی ریه‌ها نیز کم‌تر می‌گردد. به همین ترتیب میزان تنگی نفس مادر کاهش می‌یابد.

4.افزایش انقباضات رحم

هر چه سن‌بارداری بیشتر شود، رحم نیز بیشتر از گذشته برای زایمان آماده می‌گردد. به همین دلیل ممکن است بانوان باردار طی هفته سی و سوم بارداری انقباضات رحمی را تجربه کنند. اما لازم است بدانید در صورتی که این انقباضات در کوتاه مدت و با تغییر وضعیت از بین برود، جای نگرانی ندارد. برای جلوگیری از زایمان زودرس با انقباضات رحمی طولانی مدت و مکرر، حتما با پزشک مشورت کنید.

5.فراموشی و سردرگمی

برخی از مادران باردار در هفته سی و سوم بارداری خود، دچار فراموش‌کاری و یا سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را به درستی انجام دهند. متخصصان بر این باور هستند که تغییرات فیزیولوزیکی مسئول این امر می‌باشد. البته استرس‌های دوران بارداری‌نیز می‌تواند آن را تشدید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نکات بارداری کلیک کنید.

6.سوزش معده

داشتن مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده از رایج‌ترین علائم مادر باردار در هفته سی و سوم بارداری است. بهتر است برای کنترل این شرایط از غذاهای چرب، شور، ادویه‌دار، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار و هر گونه مواد غذایی که سبب تحریک اسید معده می‌شود؛ استفاده نگردد. می‌توان مصرف روزانه شیر را جایگزین این غذاها کرد.

7. لکه بینی

یکی از علائم مادران در هفته سی و سوم بارداری، لکه بینی است. در این هفته از بارداری مادران احتمالا لکه هایی کم و مختضر مشاهده کنند که از علائم بارداریشان‌است. خونریزی واژینال و لکه بینی زمانی که در حد شدید و مانند علائم دوره عادت ماهانه بود باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

عوارض هفته سی و سوم بارداری

بارداری‌در تمام هفته ها علائم و عوارضی را به همراه دارد که تقریبا در تمام مراحل یکسان است. در ادامه به عوارض هفته سی و سوم بارداری اشاره کرده ایم.

  • کمردرد
  • انقباضات بدون درد رحم
  • سوزش معده
  • ترشحات پستان
  • گرفتگی عضلات پا
  • خستگی مداوم
  • تورم دست و پا
  • اختلالات خواب
  • تغییرات خلق و خو
  • تکرر ادرار

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر خلق و خو زن باردار کلیک کنید.

تغییرات جنین در هفته سی و سوم بارداری

هفته-سی-و-سوم-بارداری-2

طی هفته سی و سوم بارداری مغز جنین بیش از گذشته فعالیت می‌کند و در این سن از بارداری، حواس پنچگانه او کار می‌کند؛ به همین دلیل قادر است به طور کامل صدای مادر و اطرافیان خود را بشنود و تشخیص دهد. بنابراین زمان‌هایی که مادر با جنین خود صحبت می‌کند، متوجه می‌شود که او آرام گرفته است و حرکات‌ کم‌تری دارد. جنین در طی این هفته‌ها وزن می‌گیرد و قد او در حال افزایش است؛ به همین دلیل به مواد معدنی و مغذی نیاز دارد که مادر باید سعی کند با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کامل آن‌ها را تامین نماید. همزمان با تمامی این موارد استخوان‌های جنین نیز محکم‌تر می‌شوند.

بایدهای هفته سی و سوم بارداری

برخی از زنان باردار طی هفته سی و سوم بارداری دچار واریس می‌شوند. برای بهبود این شرایط توصیه می‌شود که از نشستن و یا ایستادن‌های طولانی مدت پرهیز شود. بهتر است زمان‌هایی در روز پاها به سمت بالا قرار داده شود و همینطور پوشیدن جوراب واریس نیز در بهبود این شرایط کمک کننده است.

احتمالا در هفته سی و سوم بارداری، در پاها و یا بدن خود ورم و پف مشاهده می‌کنید. پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک، می‌تواند در کاهش این تورم و البته دردهای عمومی دوران حاملگی موثر باشد. همینطور انجام تمرینات کششی و ماساژ پاها نیز می‌تواند ضمن کم کردن تورم آن، از گرفتگی عضلات‌تان نیز جلوگیری کند. اغلب زنان در دوران بارداری‌دچار یبوست و هموروئید یا خونریزی مقعد می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل و یا بهبود آن، استفاده از مایعات و غذاهای حاوی فیبر و سبزیجات برگ‌دار توصیه می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته سی و سوم

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، برخی از علائم در هفته سی و سوم بارداری طبیعی می‌باشد و در نتیجه بزرگ‌تر شدن جنین در وضعیت جسمانی مادر نمایان می‌گردد. اما با تمامی این توضیحات بهتر است مادران به برخی از علائم غیرطبیعی در خود توجه داشته باشند تا دچار زایمان زودرس نگردند. برخی از علائم به شرح موارد زیر در هفته سی‌وسوم‌بارداری نشانه‌ای از زایمان زودرس می‌باشد.

  • انقباضات رحمی مکرر و طولانی
  • لکه‌بینی
  • خونریزی واژینال
  • ترشحات آبکی از واژن ناشی از پاره شدن کیسه آب
  • فشار بیش از اندازه در ناحیه لگن
  • دل‌دردهایی مشابه با دل‌دردهای دوران قاعدگی
  • و …

البته برخی دیگر از علائم نیز ممکن است در هفته سی و سوم بارداری وجود داشته باشد. که نشانه‌ای از عارضه فشار خون بالا و یا پره اکلامپسی باشد. در ادامه به این علائم اشاره کرده‌ایم :

  • تورم ناگهانی دست‌ها یا صورت
  • تهوع
  • استفراغ
  • سردرد شدید
  • و …

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پارگی رحم کلیک کنید.

سخن پایانی

هفته سی و سوم بارداری دارای مشکلات جسمانی و روانی بسیاری برای مادر است. به همین دلیل از علائم شایع در بانوان‌باردار، تغییر رفتار آن‌ها می‌باشد. علاوه بر مادران‌باردار، اطرافیان او نیز باید نسبت به وضعیت او آگاه باشند تا بتوانند نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. برای اینکه آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و از راهکارهای لازم مطلع شوید، می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و سوم بارداری‌ می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

قد و وزن جنین در هفته سی‌و‌سوم‌بارداری تا چه اندازه افزایش پیدا می‌کند؟

قد جنین در هفته سی و سوم بارداری تا بیش از 43 سانتی‌متر و وزن او تا بیش از دو کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

آیا ممکن است زنان باردار طی هفته سی‌وسوم‌بارداری دچار زایمان زودرس شوند؟

بله، احتمال زایمان زودرس در هفته سی‌وسوم‌بارداری وجود دارد و بهتر است بانوان باردار به علائم آن شامل انقباضات رحمی مکرر و طولانی، لکه‌بینی، خونریزی واژینال، ترشحات آبکی از واژن ناشی از پاره شدن کیسه آب، فشار بیش از اندازه در ناحیه لگن، دل‌دردهایی مشابه با دل‌دردهای دوران قاعدگی و … توجه داشته باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره