پارگی رحم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پارگی رحم چطور به وجود می‌آید؟ تعداد زیادی از بارداری‌ها به سلامت گذرانده شده و با زایمان بدون عارضه‌ای پایان می‌یابد. و در نهایت نوزاد و مادر هر دو سالم هستند. در مقابل، در برخی موارد، زایمان با چندین عارضه روبرو می‌گردد. یکی از عارضه‌های نادر طی زایمان “پارگی رحم” است. با اینکه احتمال بروز پارگی‌رحم بسیار پایین است، اما با عوارض جدی و خطرناکی همراه است.

پاره شدن رحم طی زایمان طبیعی منجر به وارد شدن جنین از رحم به شکم مادر شده و حتی ممکن است با عوارضی همچون خونریزی شدید واژینال و مرگ جنین همراه شود. احتمال پارگی‌رحم کمتر از یک درصد است. زنانی که سابقه سزارین داشته‌اند یا تجربه قبلی پارگی‌رحم دارند و یا تحت جراحی‌های رحمی مانند اصلاح شکل رحم قرار گرفته‌اند، در معرض خطر بیشتری برای پارگی‌رحم قرار دارند.

پارگی رحم

پارگی‌رحم بیشتر هنگام زایمان به خصوص در مراحل اولیه و یا هنگام خروج جفت اتفاق می‌‌افتد. در طی این مراحل ممکن است در دیواره رحم یا محل برش سزارین قبلی یک پارگی به وقوع بپیوندد.

انواع مختلفی از پارگی‌رحم وجود دارد. در نوع پارگی کامل رحمی تمام لایه‌ها دیواره رحم پاره شده که عوارض به مراتب بدتری برای مادر و جنین به همراه دارد. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری تلفنی کلیک کنید.

چه علائمی به دنبال پارگی رحم ایجاد می‌شوند؟

اگر پارگی‌رحم مربوط به مراحل اولیه زایمان باشد، ممکن است پزشک و کادر درمان متوجه آن نشوند. شاید اولین علامت پارگی‌رحم، اختلال در ضربان قلب جنین باشد. از این رو پایش ضربان قلب جنین هنگام زایمان امری ضروری است.

پایش ضربان قلب جنین حین زایمان در زنانی که زایمان طبیعی را بعد از سزارین تجربه می‌کنند، اهمیت بالاتری دارد. علائم نشان‌دهنده پارگی رحم عبارتند از:

فروشگاه آرامیس

خونریزی شدید واژینال
درد شکمی
درد قفسه‌سینه
برآمده شدن زیر استخوان پوبیس
عدم پیشرفت مراحل زایمان
از بین رفتن یا افزایش انقباضات مربوط به زایمان
ضعف و بی‌حالی مادر باردار
ایجاد علائم شوک مانند بالا رفتن ضربان قلب مادر، افت شدید فشارخون
یکی از علائم پارگی‌رحم، درد قفسه‌سینه بوده که به دنبال تحریک دیافراگم رخ می‌دهد. این اتفاق ممکن است به خونریزی داخلی بینجامد.

برای آشنایی بیشتر با خطرات بارداری کلیک کنید.

عوارض پارگی رحم

خطرات و عوارض ناشی از پارگی‌رحم هم برای مادر و هم جنین وجود دارد. نگرانی‌ها در رابطه با عوارض جنینی بیشتر است. پس از پارگی رحم، جنین هر چه زودتر باید از رحم خارج شود.

طولانی شدن زایمان به مدت بیشتر از ۴۰ دقیقه موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین شده، در نتیجه ضربان قلب وی افت کرده و در نهایت موجب مرگ جنین خواهد شد. خونریزی شدید واژینال که ممکن است منجر به شوک مادر شود و ابتلا به عفونت‌ها پس از جراحی از عوارض مادری پارگی‌رحم به شمار می‌روند. دیگر عوارض پارگی‌رحم شامل آمبولی مایع آمنیوتیک، آسیب به هیپوفیز جنین، مشکلات کلیوی مانند آسیب به حالب است.

عوامل موثر در پاره شدن رحم

فشار لازم برای حرکت جنین در کانال زایمان ممکن است در موارد نادر موجب پاره شدن رحم شود. شانس پارگی‌رحم در محل برش سزارین قبلی به ویژه اگر برش از نوع عمودی باشد، بیشتر است. مواردی که احتمال پارگی‌رحم را بالا می‌برند،عبارت است از:

سابقه زایمان‌ها متعدد و بیشتر از ۵ مرتبه
فاصله کم بین زایمان‌ها
طولانی شدن بارداری (بیشتر از ۴۰ هفته)
ضربه به رحم (برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام ضربه به شکم در بارداری کلیک کنید)
برش‌ها عمودی روی رحم
القا زایمان و زایمان با فورسپس
بارداری چندقلو
افزایش مایع آمنیوتیک
مشکلات مربوط به جفت مانند انواع چسبندگی‌ها آن
سابقه جراحی‌ها رحمی قبلی

برای آشنایی با نشانه های مرگ در زایمان سزارین کلیک کنید.

تشخیص پاره شدن رحم

نشانه‌های ناشی از پارگی‌رحم اغلب غیراختصاصی است و ممکن است پزشک متوجه آن نشود. معمولا پزشک به دنبال تغییر ضربان قلب جنین به پارگی‌رحم مشکوک می‌‌شود. تشخیص قطعی آن تنها هنگام جراحی ممکن است.

روش‌های درمان پارگی رحم

عدم کنترل خونریزی به دنبال پارگی‌رحم ممکن است موجب برداشتن رحم مادر شده که به آن هیسترکتومی می‌گویند. امکان بارداری پس از هیسترکتومی وجود ندارد.

هم‌چنین اگر پارگی‌رحم هنگام زایمان باشد، از طریق سزارین فوری، زایمان خاتمه می‌یابد. پس از خاتمه بارداری و تولد نوزاد، با اقداماتی مانند اکسیژن درمانی به زنده ماندن وی کمک می‌کنند.

دریافت خون به دلیل خونریزی زیاد و درمان‌ها آنتی‌بیوتیکی جهت پیشگیری از عفونت برای مادران اجرا خواهد شد. پس از جراحی و ترخیص به اندازه کافی استراحت کنید. آب و مایعات فراوان بنوشید. غذاها مقوی بخورید. از مصرف مکمل‌ها آهن غافل نشوید. در صورت بارداری مجدد، از همان ابتدا پزشک را در جریان پارگی‌رحم و دیگر مشکلات بارداری قبلی بگذارید. زایمان بعدی پس از پارگی رحم از نوع سزارین است. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پارگی رحم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره