بازی برای کودکان 3 ساله | بهترین بازی با بچه های سه ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازی برای کودکان 3 ساله از ضروریات رشداو محسوب می‌شود. کودکان در مسیر زندگی از بدو تولد تا بزرگسالی، تغییراتی از نظر بدنی، توانایی‌های ذهنی، فکری و حرکتی تجربه می‌کنند. کودک با این تغییرات به یک بزرگسال با توانایی‌های بیشتر تبدیل می‌گردد. طبق تحقیقات مداخلات توانبخشی به ویژه در کودکان زیر 5 سال، منجر به بهبود عملکرد ذهنی و حرکتی آنان می‌شود. از این رو متخصصان فعالیت‌هایی طراحی کرده‌اند که خانواده‌ها بتوانند با امکانات موجود در منزل در راستای رفع مشکلات کودکان و بهبود عملکردهای آنان اقدام کنند.

بازی‌های کودکان نیز با این هدف، به ترتیب رده سنی و سطح آسان به سخت طبقه‌بندی می‌شود. زیرا نمی‌توان یک وسیله بازی را در دو سالگی برای کودک خرید و تا چند سال انتظار داشت فقط با آن بازی کند. در ادامه به بازی های مناسب برای کودکان 3 ساله می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر روی مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در بازی برای کودکان 3 ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بازی برای کودکان 3 ساله با توجه به توانایی‌های فکری و خلقی

سه سالگی مرحله شگفت‌آوری از رشدکودکان است. آن‌ها مهارت حرکات اولیه، صحبت کردن و مراقبت از خود را در این سن به خوبی بلدند و احساس مثبتی نسبت به خود و دست‌آوردهایشان دارند. کودک 3 ساله مشتاق‌اند که اطرافیان را خوشحال کنند، بسیار کنجکاو و با خلق و خوی متعادلی هستند. مهارت‌های لازم برای هماهنگی بیشتر بین عضلات را از خود نشان می‌دهند. جهت‌ها را درک می‌کنند و با مقایسه قطعات یک پازل و فضاهای خالی، قادرند پازل تکمیل کنند. بازی برای کودکان 3 ساله می‌تواند بر اساس این نوع توانایی های کودک باشد.

برای انجام استعدادیابی کودک سه ساله کلیک کنید.

بازی برای کودکان 3 ساله و توانایی‌های جسمی آن ها

با توجه به رشد و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها در این سن، کودکان سه ساله از انجام فعالیت‌های بدنی و حرکتی بسیار لذت می‌برند. از افتخارآمیزترین دستاوردهای کودک در 3 سالگی، بالا و پایین رفتن از پله، توانایی پرش از موانع کوتاه و راندن سه چرخه می‌باشد. حفظ تعادل او در دوران 3 سالگی به سرعت پیشرفت می‌کند. او می‌تواند برای مدت کوتاهی روی یکی از پاهایش بایستد و حتی چند بار لی لی کند و بپرد.

فروشگاه آرامیس

با فعالیت ماهیچه‌های بزرگ، به خوبی تخلیه انرژی می‌کند. با توانایی کنترل حرکت انگشتان کوچک، درهای دنیای شگفت‌انگیزی به روی آنها باز می‌شود. اگر انتخاب بازی برای کودکان 3 ساله بر اساس توانایی جسمی آنان باشد، در سال های بعدی نیز شاهد عملکرد جسمانی بهتری خواهید بود.

بازی های مورد علاقه کودکان 3 ساله

بازی برای کودکان 3 ساله

بازی در سه سالگی تا حد زیادی از بازی‌های دو سالگی پیچیده‌تر می‌شود. کودکان سه ساله بیشتر دوست دارند به شکل همکاری با هم بازی کنند تا در کنار هم. بازی‌های این گروه سنی را می‌توان به چند دسته کلی تقسیم نمود.

بازی‌های سمبلیک

در بازی‌های این دسته، کودک یک شی را به جای شی دیگر قرار می‌دهد و بازی می‌کند، مثلا یک پتوی آبی را مانند قایقی روی دریاچه می‌داند یا با یک تکه چوب معمولی، به جای چوب ماهیگیری، ماهی می‌گیرد. خلاقیت و نوآوری در بازی با کودکان 3 ساله حرف اول را می‌زند. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید با ابزارهای بسیار ساده، ساعت‌ها او را سرگرم کنید.

بازی‌های تعاملی برای کودکان 3 ساله

کودکان سه ساله از طریق بازی با همسالان خود، مهارت‌های اساسی اجتماعی را یاد می‌گیرند. آنها می‌آموزند که در طول بازی نقشی به عهده بگیرند و باید بر وظایف آن نقش به خوبی عمل کنند و مسئولیت‌پذیر باشند. اگر اختلاف نظری بینشان ایجاد شد، حتی سعی می‌کنند خودشان به گونه‌ای آن را حل و فصل کنند تا بتوانند به بازی ادامه دهند. البته اگر والدین مداخله نکنند و اجازه حل تضادها را به عهده خود کودکشان بگذارند.

بازی‌های نمایشی

کودک از طریق بازی، جنبه‌های مختلف جهان اطرافش را درک می‌کند. وقتی مادر، کودک سه ساله‌ را نزد  پزشک می‌برد، او نقش پزشک را یاد می‌گیرد و می‌خواهد نقش دکتر را بازی کند، بنابراین سعی می‌کند همانطور که پزشک او را معاینه کرد، به معاینه عروسکش بپردازد.

این بازی های نمایشی برای کودکان 3 ساله به والدین کمک می‌کند تا قبل از بردن کودک به مکان‌های جدید با نمایش بازی کردن نقش آن مکان، ذهن کودک را آماده کنند تا ناآگاهانه وارد نشود. زیرا ممکن‌است آن مکان برای کودکشان لذت‌بخش نباشد؛ مانند دندانپزشکی، بیمارستان یا اولین روز مهد کودک. به این طریق کودک درک بهتری از موقعیت‌های پیش رویش خواهد داشت. و عکس العمل‌های قابل پیش‌بینی‌تری نشان می‌دهد.

بازی های مستقل برای کودکان 3 ساله

کودکان در 3 سالگی کم کم مهارت‌های لازم برای بازی مستقل و سرگرم کردن خود را حتی به مدت ده تا پانزده دقیقه به دست می‌آورند. بهترین روش برای شروع بازی با کودکان سه ساله، شروع یک بازی مشترک والد و کودک است. وقتی کودک چگونگی بازی را یاد گرفت، شما برای مدت کوتاهی بازی را ترک کنید و دوباره برگردید. کم کم می‌توانید زمان غیبتتان را بیشتر کنید تا جایی که کودک بتواند به تنهایی به بازی ادامه دهد.

بازی‌های فکری مناسب کودکان 3 ساله

حتما برچسب سنی «برای کودکان زیر سه سال ممنوع» را روی بسیاری از بازی‌ها دیدید. اکنون در 3 سالگی کودکتان این ممنوعیت را پشت سر گذاشته است و خیلی از بازی‌هایی که به علت داشتن قطعات ریز، برچسب ممنوعیت داشتند، برایش آزاد است.

حتما درباره روش های تربیت کودک سه ساله بخوانید.

آجره‌های خانه سازی

آجره‌ها یا لوگوهای رنگارنگ پلاستیکی بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی برای کودک سه ساله هستند. این بازی ساده مهارت‌های زیادی را در کودک تقویت می‌کند. از فواید این اسباب بازی آموزشی می‌توان یادگیری شمارش، رنگ‌ها، روی هم چیدن قطعات، به هم وصل کردن و ساختن، الگوخوانی و درک شکل‌های قرینه را نام برد.

بازی ماهیگیری

گاهی با یک بازی ساده، یک مهارت در کودک تقویت می‌شود. بازی ماهیگیری یکی از این بازی‌های بسیار هیجان‌انگیز است که مهارت دست کودکان و افزایش دقت و تمرکز آنان را تقویت می‌کند. این بازی مدل‌های متنوع موزیکال یا ساده دارد. در هر نوع آن کودک سعی می‌کند با استفاده از یک چوب ماهیگری، ماهی‌های بیشتری صید نماید.

در مدل‌های ساده چوب ماهیگیری دارای آهنرباست، اما در مدل موزیکال؛ با چرخش صفحه اصلی بازی، ماهی‌ها به نوبت دهانشان را باز و بسته می‌نمایند و کودک هنگامی که دهان ماهی ها باز است باید بتواند قلاب را به دهانشان بیاندازد و صید کند.

هزارتو یا ماز

مسیرهای پیچ در پیچ یا ماز هم یکی از بازی‌های مناسب برای کودکان سه ساله می‌باشد. این بازی یا به صورت راهروهایی روی برگه کاغذ است و کودک باید، مسیر درست را از ابتدا تا انتها با یک مداد بیابد. نوع دیگرش اسباب‌بازی ماز آهنربایی است که در آن کودک باید بتواند هر چه سریعتر مهره‌های همرنگ را با عبور از هزارتوها کنار یکدیگر جمع کند.

پازل

کودک سه ساله قدرت استدلال و حل مساله دارد و می‌تواند حتی پازل‌هایی با قطعات بیشتر  را حل کند. پازل صفحه‌ای متشکل از تصاویر کارتونی، کتابچه پازلی، پازل با قطعات آهنربایی یا پازل مکعبی متشکل از چندین تصویر در اطرافش، از انواع پازل هستند. پازل به کودک کمک می‌کند تا با بکارگیری قدرت حافظه و توانایی حل مساله، قطعات را کنار هم بچیند. با موفقیت در تکمیل پازل، اعتماد به نفس کودک بالا می‌رود.

اسباب‌ بازی های مناسب برای کودک در  3 سالگی

اسباب‌بازی‌های این گروه سنی به قدری متنوع است کـه نیازی بـه توصیه خاصی نیست. ما تنها به برخی اسبا‌ب‌بازی‌ها کـه ممکن است بـه دلیل همین تنوع زیاد از قلم بیفتد اشاره می‌کنیم.

رنگ انگشتی

برای بچه‌ها بازی با رنگ، اینکه آن را به سر، صورت، لباس، در و دیوار و …بمالند از سنین پایین هم بسیار لذت‌بخش است، اما باید مراقب باشید و مدام بازرسی کنید و مطمئن شوید رنگ‌ها ایمن هستند؛ این یکم بازی را سخت می‌کند. کودک در سه سالگی جملاتی مانند «این را نخور» یا «دستتو تو دهنت نبر»، را به خوبی درک می‌کند.

برای این منظور رنگ انگشتی‌های خوبی در بازار موجودند که برای پوست کودک مضر نیست. ولی مانند هر رنگ دیگری کودک نباید آنها را به چشم بزند. روی بسته‌بندی خود رنگ‌انگشتی‌ها هم محدودیت سنی برای زیر ۳ سال وجود دارد؛ بنابراین بازی رنگ انگشتی انتخاب بسیار خوبی برای کودکان از ۳ سالگی به بعد می‌باشد.

قیچی پلاستیکی

ماهیچه دست کودک در 3 سالگی باید بقدری توانا باشد که بتواند یک قیچی را دستش بگیرد و بازرسی نماید. البته قیچی خیاطی نه! برای کودکان قیچی مخصوص پلاستیکی با تیغه‌های پلاستیکی بخرید. این قیچی‌ها حتی کاغذ را هم خیلی خوب نمی‌برند و اصلا خطرناک نیستند، در عوض برای تقویت دست کودک موثر و ایمن هستند.

می‌توانید تعدادی نی رنگی تهیه کنید و با کودکتان نی‌ها را بوسیله این قیچی قطعه قطع کنید و با آن‌ها شکل‌های مختلف بسازید. با قیچی می‌توان انواع بازی‌های دیگری هم کشف کرد و برای کودک ۳ ساله آموزش داد.

کلام پایانی

مهمترین وسیله گذران وقت برای کودکان بازیست. مخصوصا کودکان در سه سالگی با شور و شوق و عشق خاصی مشغول بازی می‌شوند. کودک با بازی رشد می‌کند و آموزش می‌بیند. فرزند شما اگر در کودکی، بازی‌های مناسب سنش را تجربه نکند و با او وقت نگذرانید؛ حتی اگر در سنین بالاتر بهترین تجهیزات و سرگرمی را برایش فراهم کنید یا به گرانترین کلاس‌های آموزشی هم بفرستید، باز هم فایده‌ای در تقویت استعدادهایش نخواهد داشت. کودکی که در کودکی بازی نکند در بزرگسالی مانند پازلی است کـه یک قطعه‌اش گم شده است. بنابراین به چگونگی بازی کودکتان در هر سن و انتخاب نوع بازی بیشتر دقت کنید و به او را یاری رسانید.

برای دریافت مشاوره در بازی برای کودکان 3 ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره