مراقبت از نوزادان دوقلو | نوزادان در چه زمینه‌هایی نیاز به مراقبت دارند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داشتن نوزادان دوقلو بسیار شیرین و لذت بخش است اما ممکن است نگه داری از آن‌ها در ابتدا کمی نگران کننده به نظر برسد چراکه مراقبت از نوزادان دوقلو به هزینه، زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. این نگرانی و استرس کاملا طبیعی و قابل درک است. اما با برنامه ریزی در مراقبت از این نوزادان، می‌توانید این مسئولیت را به بهترین صورت انجام دهید. نوزادان دوقلو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و با شناخت این تفاوت‌ها می‌توانید بهتر به نیازهایشان پاسخ دهید. همچنین برای حفظ هویت و شخصیت جداگانه دوقلوها اصولی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها آگاهی پیدا کنید. در ادامه مقاله به بررسی کامل مراقبت از نوزادان دوقلو می‌پردازیم. همچنین مشاوره کودک نیز می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت از نوزادان دوقلو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تفاوت‌های نوزادان دوقلو

نوزادان دوقلو نیز مانند هر دو فرد متفاوتی، نیازهای مختلفی دارند و این نیازها را به صورت‌های مختلفی نشان می‌دهند. همچنین پاسخ هر یک از آن‌ها نیز می‌تواند نسبت به محیط و محرک‌ها متفاوت باشد. مثلا ممکن است که یکی از نوزادان با کوچک‌ترین صدایی از خواب بیدار شود ولی نوزاد دیگر در سروصدای زیاد نیز به راحتی بخوابد. یا ممکن است که یکی از نوزادان با تماس‌های ملایم مادر آرام شود ولی نوزاد دیگر به در آغوش گرفته شدن توسط مادر نیاز داشته باشد. اما به مرور که فرزندانتان را بشناسید و از تفاوت‌های آن‌ها آگاه شوید، می‌توانید نیازهای هر یک را به بهترین نحو ممکن پاسخ دهید.
برای آگاهی بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد یک ماهه کلیک کنید.

تغذیه نوزادان دوقلو

ممکن است در ابتدا، برای تغذیه نوزادهای خود نگران باشید و میان تغذیه با شیر خشک و شیر مادر دچار تردید شوید. اما نگران نباشید چراکه هر میزان تقاضا بیشتر باشد، شیر بیشتری نیز در بدن تولید می‌شود. البته روش‌های شیردهی مناسب، به شما کمک زیادی می‌کند. مثلا می‌توانید از روش زیر بغل برای شیر دادن همزمان به نوزادهایتان استفاده کنید. این روش به این صورت است که هر یک از نوزادها را همزمان باهم زیر بغلتان می‌گیرید به طوری که پاهایشان پشت شما قرار بگیرد.

این روش شیردهی باعث می‌شود که زمان تغذیه و خواب نوزادها با هم یکی باشد. همچنین در زمان نیز صرفه جویی می‌شود. روش دیگر این است که شیرتان را بدوشید و در زمان نیاز به فرزندانتان بدهید. با دستور پزشک می‌توانید از شیر خشک و مکمل‌های غذایی نیز برای تغذیه نوزادهایتان استفاده کنید. مراقبت از نوزادان دوقلو نیاز به توجه همه جانبه والدین دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راهنمای شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

خواباندن نوزادان دوقلو

به طور معمول، برنامه زمانی خواب دوقلوها با یکدیگر تفاوت دارد. اما می‌توان ساعت خواب آن‌ها را باهم سازگار کرد چراکه در غیر این صورت، زمان استراحت والدین بسیار کاهش می‌یابد. برای تنظیم خواب آن‌ها می‌توانید از دوش آب گرم استفاده کنید تا نوزادان خسته شوند و به خواب بروند. همچنین می‌توانید کمر آن‌ها را ماساژ دهید و به آرامی در گوششان لالایی بخوانید. زمانی که نوزادان خواب آلود هستند آن‌ها را در جایشان بگذارید تا خودشان به خواب بروند.

فروشگاه آرامیس

مراقبت از نوزادان دوقلو

مراقبت از دوقلوها آن هم در ماه‌های اول، کار سختی است و شما برای انجام این کار به کمک نیاز دارید. می‌توانید از قبل با یک پرستار مطمئن صحبت کنید تا به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از دوستان و آشنایان خود نیز بخواهید که مدتی در مراقبت از نوزادان شما را یاری کنند. به مرور که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، می‌توانید اوضاع را در کنترل خود بگیرید. توصیه می‌شود که حداقل در سه ماه اول، تمام وقت خود را بر نوزادان‌تان بگذارید تا دلبستگی میان شما و آن‌ها به درستی ایجاد شود. پس از آن می‌توانید کارهای دیگر خود را نیز انجام دهید.

اصول تربیتی نوزادان دوقلو

معمولا بسیاری از والدین نگران استقلال شخصیتی فرزندان دوقلوی خود هستند. برای حفظ فردیت و استقلال دوقلوها مواردی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند.
_آن‌ها را با اسم صدا بزنید و از گفتن عباراتی همچون “دوقلوها” بپرهیزید.
_لباس‌های متفاوت بپوشانید و از پوشاندن لباس‌های مشابه خودداری کنید.
_در صورت امکان لباس‌ها و وسایل آن‌ها را در کمدهای جداگانه بگذارید.
_وسایل آن‌ها را از یکدیگر متمایز کنید. مثلا برایشان اسباب بازی‌های جداگانه بخرید.
_در جشن‌های تولد، هدایای متفاوت و جداگانه به آن‌ها بدهید.
_به تدریج که بزرگ می‌شوند آن‌ها را تشویق کنید که هرکدام به سمت علایق خاص خود بروند.
_از مقایسه کردن آن‌ها با یکدیگر خودداری کنید. با رعایت این موارد شما می‌توانید مراقبت از نوزادان دوقلو خود در زمینه اصول تربیتی و فرزندپروی را به بهترین نحو داشته باشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش تربیت کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت از نوزادان دوقلو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره