افزایش وزن در بارداری | علت و میزان طبیعی افزایش وزن زنان باردار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش وزن در بارداری یک مسئله هنجار و طبیعی است؛ و می‌تواند نشان‌دهنده سلامت مادر و جنین باشد. به‌طورکلی با توجه به اینکه با افزایش ماه‌های بارداری، اندام‌های جنین رشد و تکامل پیدا می‌کنند انتظار می‌رود که در این زمان وزن‌ مادر و همین‌طور جنین نیز افزایش یابد. درعین‌حال مقدار افزایش وزن در دوران بارداری هم اهمیت زیادی دارد؛ و مادر نباید وزنش را بیش از حد افزایش دهد. زیرا این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد. پس بهترین کار این است که اطلاعات خود را راجع به وزن مناسب در دوره بارداری افزایش دهید. ما در ادامه مطلب راجع به افزایش وزن در بارداری صحبت خواهیم کرد. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش وزن در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن‌ در بارداری یک مسئله طبیعی است. مهم‌ترین علت آن نیز رشد جنین است، اما علاوه‌برآن تغییرات بدنی مادر، ترشح هورمون‌های مختلف، بزرگ‌تر شدن جفت، رحم، سینه، و وجود مایع آمنیوتیک در اطراف نوزاد همگی در بالارفتن وزن شما نقش دارند. متخصصان معتقدند که سهم هرکدام از این عوامل در بالارفتن وزن شما به‌اندازه زیر است.

  • وزن جنین: 3.5 کیلوگرم
  • وزن جفت: 0.9 تا 1.3 کیلوگرم
  • مایع آمنیوتیک: 0.9 تا 1.3 کیلوگرم
  • بزرگ‌شدن سینه‌ها: 0.9 تا 1.3 کیلوگرم
  • چربی ذخیره در بدن: 2 تا 4 کیلوگرم
  • بزرگ‌تر شدن رحم: 1 تا 2 کیلوگرم

شروع افزایش وزن در دوران بارداری

افرایش وزن در بارداری با ماه‌های بارداری ارتباط مستقیمی دارد. به‌طوری‌که در سه ماه اول بارداری افزایش وزن‌ محسوسی رخ نمی‌دهد. زیرا در این دوران جنین دارای وزن بسیار کمی است. بااین‌حال برخی از خانم‌های باردار ممکن است تا حدود دو کیلوگرم در این دوران افزایش وزن داشته باشند. بعد از سه ماه اول بارداری، مادران به طور میانگین حدود ۵۰۰ گرم در هر هفته افزایش وزن را تجربه می‌کنند.

برای آشنایی با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

افزایش وزن‌ مجاز در دوران بارداری

افزایش وزن‌ لزوماً به معنی سلامت مادر و جنین نیست. مادران باید به‌اندازه مجاز افزایش وزن پیدا کنند. در غیر این صورت ممکن است خودشان یا جنینشان با مشکلاتی مواجه شوند. بهترین شیوه‌ افزایش وزن در دوران بارداری به‌صورت افزایش وزن آهسته و مداوم است. بهتر است با خوردن مواد غذایی سالم وزن خود را مدیریت کنید تا دچار افزایش بیش از حد وزن وچاقی نشوید.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا افزایش وزن شما طبیعی است یا خیر بهترین کار این است که از یک متخصص مشورت بگیرید. متخصصین شاخص توده بدنی شما و همین‌طور وزنی که در شروع بارداری داشته‌اید را بررسی می‌کنند. با توجه به آن محدوده مجاز برای افزایش وزن شما را مشخص می‌کنند.

بااین‌حال برخی از متخصصان معتقدند که خانم‌های باردار می‌بایست در طول این دوران حداکثر 16 کیلو وزن اضافه کنند. اما همان‌طور که گفتیم این مسئله به وزن ابتدایی شما نیز بستگی دارد. یک دسته‌بندی ساده از افزایش وزن در بارداری به این شکل است:

  • وزن کم قبل از بارداری: 12 تا 18 کیلو اضافه‌وزن در دوره بارداری
  • وزن متوسط قبل از بارداری: 11 تا 16 کیلوگرم اضافه‌وزن در دوره بارداری
  • وزن بالا قبل از بارداری: 7 تا 11 کیلوگرم اضافه‌وزن در دوره بارداری

مشکلات افزایش وزن زیاد در دوران بارداری

افزایش وزن‌ زیاد یعنی حدوداً ۱۶ کیلوگرم یا بیشتر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی نظیر بزرگ‌تر شدن بیش از حد نوزاد، زایمان دشوار، دیابت بارداری، پرفشاری خون و در نهایت منجر به مرگ نوزاد شود. علاوه بر این نوزادانی که با وزن زیاد به دنیا می‌آیند در سال‌های بعدی زندگی هم دچارچاقی می‌شوند و احتمال افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی و… در آن‌ها نسبت به سایرین بیشتر می‌شود.

برای آشنایی با راه های درمان چاقی بیش از حد در بارداری کلیک کنید.

راهکارهای افزایش وزن طبیعی در دوران بارداری

مصرف غذاهای سالم

بهترین شیوه‌ برای مدیریت وزن در دوران بارداری مصرف غذاهای سالم است. خوردن میوه و سبزیجات سالم یک میان وعده عالی با کالری زیاد و چربی کم است. برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه وزن از مصرف غلات بهره ببرید. بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که شیرین‌کننده مصنوعی ندارند. مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به دیابت بارداری شود؛ و مادر و جنین را با مشکلات زیادی همراه کند.

همچنین از خوردن میان وعده‌های ناسالم مانند چیپس، پفک، نوشیدنی‌های گازدار پرکالری، فست‌فود و… پرهیز کنید. مصرف مواد غذایی کم‌چرب، همراه با مقدار مناسب فیبر، بدون قند و پخته شده می‌تواند یک رژیم عالی برای دوران بارداری باشد.

توجه به ویار دوران بارداری

ویار به میل شدید خانم باردار اشاره دارد. ویارها معمولاً تکانشی و کنترل نشدنی هستند. به همین خاطر می‌توانند تأثیر بسیاری در افزایش وزن شما داشته باشند. پس بهتر است زمانی که دچار ویار می‌شوید به این موضوع نیز دقت داشته باشید. اگر شما به غذاهای مضری مثل فست‌فود تمایل دارید بهتر است استفاده از میوه و سبزیجات را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید.

مدیریت مصرف قند و شیرینی

قند و شیرینی چه در دوران بارداری چه قبل از آن اگر به‌صورت زیاد مصرف شوند مضر هستند. باورهای نادرستی در ارتباط با مصرف قند و شکر و شکلات و… وجود دارد، برخی بر این باورند که با مصرف این مواد غذایی در دوران بارداری هوش کودک افزایش پیدا می‌کند. درحالی‌که مصرف شیرینی و قند نتیجه‌ای جزچاقی زیاد و دیابت بارداری به همراه ندارد.

نوشیدن آب

نوشیدن آب می‌تواند به حفظ وزن ایده‌آل و افزایش سلامت کمک کند. مصرف آب به مقدار لازم نقش مهمی در سلامتی کودک ایفا می‌کند. توصیه می‌شود در دوران بارداری به طور میانگین ۱۰ لیوان آب نوشیده شود تا آب بدن کاهش پیدا نکند.

ورزش منظم

اگر به دنبال افزایش وزن طبیعی در دوران بارداری هستید بهتر است ورزش منظم را فراموش نکنید. ورزش منظم که متناسب به وضعیت فرد باردار باشد به سلامت بدن و افزایش طبیعی وزن بدن در دوران بارداری کمک می‌کند. برای آشنایی با مناسب ترین ورزش در بارداری کلیک کنید.

استراحت کافی

برای اینکه وزنتان به طور طبیعی افزایش پیدا کند و دچار مشکلات‌چاقی یا لاغری نشوید حتماً استراحت کافی داشته باشید. استراحت بیش از حد می‌تواند منجر به‌چاقی و همین‌طور استراحت کم می‌تواند باعث کاهش وزن و خستگی در طول روز شود. استراحت کافی باعث می‌شود تا جنین به رشد طبیعی خودش ادامه دهد و انرژی‌تان برای سایر فعالیت‌های روزانه ذخیره می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش وزن در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است؟

بله، افزایش وزن با افزایش ماه‌های دوران بارداری ارتباط مثبت دارد و وزن مادر در ماه‌های آخر بارداری به حداکثر خود می‌رسد، زیرا که هرچه جنین بزرگ‌تر می‌شود وزن بیشتری هم پیدا می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره