نشانه های آغاز زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نشانه‌های آغاز زایمان یکی از نگرانی‌های رایج هر خانم بارداری است. از زمان آغاز بارداری تا به‌دنیا آمدن نوزاد ممکن است حدود ۲۰ ساعت طول بکشد و این ساعات با علائم و نشانه‌هایی مشخص می‌شود که انقباضات شدید و منظم رحم رایج‌ترین آنهاست. برخی از خانم‌های باردار در اواخر دوران بارداری با هر تجربه انقباض رحم فکر می‌کنند که زمان زایمانشان فرا رسیده است و به بیمارستان مراجعه می‌کنند‌. به همین خاطر اینکه شما نشانه‌های آغاز زایمان را بشناسید می‌تواند برای مدیریت کارهایتان بسیار مفید باشد. ما در این مطلب راجع به این نشانه‌ها صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان منتظر تولد فرزندش است برای آشنایی بیشتر دررابطه‌با نشانه‌های آغاز زایمان در این مقاله همراه با باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان، کودک و مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نشانه‌های آغاز زایمان چیست

بارداری یکی از دوره‌های پرتنش زندگی است که با کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر در ارتباط با آن می‌توان این تنش را کاهش داد. یکی از موضوعاتی که آگاهی از آن می‌تواند برای یک خانم باردار مفید واقع شود آشنایی با نشانه‌های آغاز زایمان است. نشانه‌های آغاز زایمان شامل مجموعه‌ای از علائم است که در هر خانم باردار و حتی در حاملگی‌های مختلف متفاوت است. بااین‌حال بعضی از نشانه‌هایی که معمولاً بیشتر خانم‌ها تجربه می‌کنند عبارتند از:

انقباضات رحمی

هرگونه انقباض رحمی را نمی‌توان به‌عنوان نشانه آغاز زایمان در نظر گرفت. انقباض رحمی که نشانه آغاز زایمان باشد به‌صورت منظم و شدید و با فاصله زمانی کوتاه رخ می‌دهد و با گذشت زمان طولانی‌تر می‌شود. محل انقباض از بالای رحم شروع می‌شود و به سمت پایین و نهایتاً لگن ادامه پیدا می‌کند. ابتدا هر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انقباض رحمی رخ می‌دهد و نهایتاً هر یک دقیقه یک انقباض شدید رحمی رخ می‌دهد.

تکرر ادرار

بعضی از خانم‌ها به دلیل مجاورت رحم و مثانه دچار تکرر ادرار می‌شوند. در این وضعیت سر نوزاد در مجاورت لگن مادر قرار دارد و قرارگیری سر نوزاد در این موقعیت احساس دفع ادرار در مادر را افزایش می‌دهد.

احساس خالی‌شدن سر دل

یکی از علائمی که به دلیل ورود جنین به لگن رخ می‌دهد و در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد احساس خالی‌شدن سر دل است. این وضعیت دو تا سه هفته قبل از درد زایمان رخ می‌دهد. حتی ممکن است در برخی خانم‌های باردار دقیقاً قبل از درد زایمان رخ دهد.

فروشگاه آرامیس

درد زایمان

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های آغاز زایمان درد زایمان است درد زایمان بر اساس آستانه تحمل هر فرد متفاوت است. بااین‌حال اکثر افراد این درد را شدید گزارش می‌کنند. درد زایمان ممکن است در ناحیه کمر و لگن هم تجربه شود.

حرکت جنین

یکی دیگر از نشانه‌های آغاز زایمان حرکت جنین به صورت نزولی است. حرکت جنین تا ناحیه لگن ادامه پیدا می‌کند. در این وضعیت نفس کشیدن برای خانم باردار راحت‌تر می‌شود؛ اما فشار به مثانه شدیدتر خواهد شد.

پارگی کیسه آب

منظور از کیسه آب کیسه‌ای پر از مایع است که جنین در داخل آن شناور است. این نشانه به‌صورت خروج ناگهانی یا نشت خفیف مایعی از واژن مشخص می‌شود. پارگی کیسه آب برای تمام خانم‌های باردار رخ نمی‌دهد؛ و برخی مواقع پزشک متخصص در بیمارستان کیسه آب را پاره می‌کند. درصورتی‌که کیسه آب پاره ‌شود باید خانم‌ باردار را در حداقل زمان ممکن به بیمارستان رساند. در غیر این صورت جنین از بین خواهد رفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زایمان طبیعی کلیک کنید.

باز شدن دهانه رحم

باز شدن دهانه رحم یا دیلاتاسیون به بازتر شدن مجرای رحم از یک تا ده سانتی‌متر برای خروج جنین  اشاره دارد.  

خروج ترشحات

مسدود بودن دهانه رحم در دوران بارداری یک امر طبیعی برای محافظت از جنین در برابر عفونت است. همان‌طور که زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شود دهانه رحم باز‌تر می‌شود و مخاط موجود در دهانه رحم به‌مرورزمان ترشح می‌شود. به تجمع این ترشحات مخاطی اصطلاحاً پلاک موکوسی می‌گویند.

مشکلات گوارشی

ترشح ماده‌ای به نام پروستاگلاندین موجب می‌شود تا انقباضات رحمی اتفاق افتد. علاوه بر این ترشح این ماده باعث تحریک روده و ایجاد اسهال می‌شود. به همین خاطر مشکلات گوارشی یکی دیگر از نشانه‌های آغاز زایمان است که بعضی از خانم‌ها تجربه می‌کنند.

انرژی زیاد

دوران بارداری علاوه بر شیرینی‌هایی که دارد یک دوره خسته‌کننده و بعضاً فرسوده کننده است. بااین‌حال عمدتاً خانم‌های باردار در هفته آخر سرشار از انرژی می‌شوند و تمایل به انجام فعالیت‌های مختلف دارند. در این دوران خستگی و بی‌حالی خانم باردار از بین می‌رود و فرد سرشار از انرژی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زایمان سزارین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان، کودک و مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

در صورت پارگی کیسه آب چه کاری باید انجام شود؟

درصورتی‌که احساس می‌کنید کیسه آبتان پاره شده است بلافاصله با متخصص تماس بگیرید  و فوراً به بیمارستان مراجعه کنید. پاره شدن کیسه آب می‌تواند نشان‌دهنده نزدیک بودن زایمان باشد.

تفاوت انقباضات آغاز زایمان با گرفتگی‌های اواخر بارداری چیست؟

یکی از نشانه‌های آغاز زایمان درد و انقباضات رحمی است. انقباضاتی که نشانه آغازین زایمان باشند به‌صورت تدریجی شدید‌تر می‌شوند و ریتم منظم و مشخصی دارند و با تغییر وضعیت مادر کاهش پیدا نمی‌کنند. علاوه بر این هرچه به زمان زایمان نزدیک‌تر‌ می‌شود انقباض‌ها در فواصل کوتاه‌تری رخ می‌دهد و مدت‌زمان انقباض بیشتر می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره