نیش پشه در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شناسایی علائم نیش پشه در کودکان به مادر کمک می‌کند تا خطر گزیدگی ناشی از سایر حشرات را از بین ببرد. کودکان بهترین طعمه برای نیش پشه هستند، چرا که توانایی کشتن و راندن آن‌ها را ندارند. اگر کودک شما هم به تازگی مورد حمله پشه ها قرار گرفته باید نحوه درمان خانگی نیش پشه را بیاموزید و برای جلوگیری از پیش آمدن این موضوع اقدامات لازم را انجام دهید. اگرچه برای بزرگسالان نیش پشه مسئله بزرگی نیست اما متاسفانه برخی کودکان به این موضوع آلرژی دارند و پس از نیش خوردن ممکن است علائم آلرژیک از خود نشان دهند، والدین باید با این نوع علائم آشنا باشند تا در صورت مشاهده سریعا کودک خود را به اورژانس برسانند. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیش پشه در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علائم نیش پشه در کودکان

بعد از این که پشه خون مورد نیاز خود را از بدن انسان گرفت بزاق دهانش را وارد پوست می‌کند. مواد و آنزیم های موجود در بزاق پشه بعد از ورود به بدن انسان سبب نشانه‌ها و علائم گزیدگی می‌شوند.

کودکان ممکن است علائمی مشابه یا متفاوت با بزرگسالان در پشه گزیدگی نشان دهند. علائم پشه گزیدگی در کودکان معمولا به شرح زیر است.

_ تنها چند دقیقه پس از گزیدگی، یک التهاب قرمز جوش مانند روی بدن پدیدار می‌شود که سفت است و می‌تواند سفید یا قرمز باشد.

_ پس از 24 ساعت جای نیش پشه قرمز و یا قهوه ای می‌شود.

فروشگاه آرامیس

_ کودک احساس سوزش و خارش مداوم در ناحیه گزیدگی پیدا می‌کند.

_گاهی به جای برآمدگی تاول های کوچکی روی سطح پوست مشاهده می شوند.

_ گاهی اوقات هم محل گزیدگی تیره و کبود می‌شود.

اگر کودک برای اولین بار نیش خورده باشد، ممکن است این علائمی مثل تب، کهیر، تورم غده های لنفاوی و سرخ شدن و التهاب قسمت زیادی از پوست را داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

پیشگیری از نیش پشه

از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما هم از نیش خوردن کودک خود توسط پشه های تابستانی هراس دارید بهتر است تکنیک های زیر را اجرا نمایید.

1_ پنجره هایی که در طول تابستان باز می‌گذارید را با توری ریز بپوشانید تا حشرات توانایی ورود به خانه را پیدا نکنند.

2_ از تورهای پشه گیر مخصوص روی کالسکه یا تخت کودک استفاده کنید.

3_ در طول شب نوزاد خود را با لباس های کامل بپوشانید. از پوشاندن جوراب، دستکش و کلاه نخی نازک غفلت نکنید.

4_ اگر کودک شما دوست دارد درون باغی که پر از پشه است بازی کند باید به او لباس آستین بلند و کامل بپوشانید تا قسمت های کمتری از پوست مورد حمله پشه ها قرار گیرند.

5_ محل زندگی پشه ها در آب های راکد اطراف خانه شماست. پس اگر کمی در گلدان ها یا استخرتان جمع شده آن را خالی کنید تا پشه ها کنار شما زندگی نکنند.

6_ برخی صابون ها و کرم های معطر بوی خوشی برای پشه ها دارند. پس حدالامکان از وسایل بهداشتی بی بو برای کودک خود استفاده کنید.

7_ از کاغذ دیواری های گلدار در محل خواب کودک استفاده نکنید چرا که سبب جذب حشرات می‌شوند.

برای آشنایی با راه های ایجاد احساس امنیت نوزاد کلیک کنید.

درمان خانگی جای نیش پشه

اگر می خواهید بدون استفاده از قرص و دارو و پماد جای نیش پشه را درمان کنید، راهکارهای زیر مخصوص شماست.

1- درمان پشه گزیدگی با کمپرس یخ

درمان نیش پشه با استفاده از کمپرس یخ باید بلافاصله پس از گزیدگی انجام گیرد. سرد شدن دمای پوست به کاهش التهاب و بی حسی کمک می‌کند. اگر کودک شما هنوز کوچک است بهتر است یخ را درون یک حوله یا پارچه قرار دهید سپس آن را روی محل گزیدگی بگذارید. همچنین می‌توانید از آب سرد به جای یخ نیز کمک بگیرید.

2- درمان پشه گزیدگی با جوش شیرین

جوش شیرین به دلیل داشتن خاصیت قلیایی، می تواند خارش پوست را بهبود ببخشد. برای درمان پشه گزیدگی با جوش شیرینی می‌بایست یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک لیوان آب جوش سرد شده مخلوط نمایید. سپس به کمک یک حوله یا پارچه تمیز از این محلول به پوست کودک بزنید و حدودا 15 دقیقه روی پوست نگه دارید.

3- درمان پشه گزیدگی با سرکه و لیمو

آب لیمو و سرکه هر دو اسیدی هستند به همین دلیل می‌توانند محل گزیدگی را ضد عفونی نمایند. علاوه بر این خاصیت ضد التهاب نیز دارند. کمی سرکه را به پنبه آغشته کرده و به مدت 10 دقیق روی محل گزیدگی قرار دهید. برای درمان گزدیگی با لیمو نیز می توانید یک برش از لیمو را روی محل گزیدگی ماساژ دهید.

4- درمان پشه گزیدگی با آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص زیادی برای پوست دارد. این ماده یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می‌تواند بهبودی مشکلات پوستی را تسریع کند. برگ آلوئه ورا را از وسط به دو نیم تقسیم کنید، سپس به کمک یک قاشق ژل درون آن را دربیاورید و روی پوست کودک قرار دهید. مزیت این روش این است که کودک هیچ گونه درد و سوزشی را هنگام درمان حس نمی‎کند.

برای آشنایی با روش های تقویت سیستم ایمنی نوزاد کلیک کنید.

واکنش های آلرژیک و مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علائم زیر در کودک خود پس از پشه گزیدگی، فورا به پزشک مراجعه نمایید:

1_تب و درجه حرارت بالای بدن کودک

2_ خس خس سینه

3_ گرفتگی گلو

4_بی حالی و سستی

5_ سردرد و بدن درد

6_علائم عفونت

برای دریافت مشاوره در زمینه نیش پشه در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداو

نیش پشه چه عوارض جانبی خطرناکی دارد؟

عفونت و در موارد خاص انتقال بیماری های خطرناکی مانند مالاریا.

اگر نیش پشه روی پوست کودک باشد چطور باید آن را خارج کرد؟

ممکن است پس از نیش خوردن نیش پشه روی پوست باقی بماند. اگر نیش پشه را در محل گزدگی مشاهده کردید با ناخن‌های خود آن را بردارید. هرگز در این مورد از موچین استفاده نکنید چرا که سبب عفونت در بدن کودک می شود.

چه پمادهایی برای نیش پشه مفیدند؟

پماد کالامین و کرم‌های هیدروکورتیزون

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره